Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 294
Offentligt
1635918_0001.png
Høringsnotat over udkast til revideret forsyningspligtbekendtgørelse
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
17. maj 2016
J nr.
2016-3168
/tch
Energistyrelsen har i perioden fra den 18. marts 2016 til og med den 20. april 2016
gennemført en høring over udkast til revideret bekendtgørelse om forsyningspligt-
ydelser på teleområdet.
Der er modtaget fire høringssvar med bemærkninger. De væsentligste bemærknin-
ger fra de hørte parter til de enkelte emner i bekendtgørelsesudkastet gennemgås
og kommenteres nedenfor. Høringssvarene har givet anledning til enkelte præcise-
ringer i bekendtgørelsen. Derudover er der foretaget justeringer af bekendtgørelsen
af hensyn til klarheden af denne.
Generelt
TDC A/S udtrykker en generel tilfredshed med, at der er sket indskrænkninger i
forsyningspligtens omfang, og at der er sket en tilpasning af ordlyden i bekendtgø-
relsens bestemmelser, der understøtter den teknologineutrale opfyldelse af forsy-
ningspligten.
Bredbånd- og Mobildækning
Region Sjælland opfordrer til, at udbredelsen af bredbånd, særligt i de områder,
hvor der ikke sker dækning på markedsvilkår, følges tæt for at vurdere, hvorvidt der
er behov for yderligere tiltag for at sikre den basale bredbåndsdækning.
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark spørger, om det kan beskrives, hvorledes
abonnenten kan klage over kvaliteten af taletelefoni ved en mobil løsning, jf. kravet
i den foreslåede § 10, stk. 2, om indendørs dækning. Foreningen savner en dead-
line for implementering af kravene til dækningen. Foreningen foreslår en klagepor-
tal, der giver mulighed for at klage over manglende dækning.
Forsyningspligten stiller ikke krav om mobildækning i Danmark. Forsyningspligten
stiller krav til levering af forsyningspligtydelser, herunder krav til kvaliteten af talete-
lefoni på et fast sted. Forsyningspligten er teknologineutral, så forsyningspligtudby-
deren vælger selv, om forpligtelsen skal leveres ved fast eller mobil teknologi. Så-
fremt en bruger er utilfreds med kvaliteten af en forsyningspligtydelse af taletelefoni
(eksempelvis via en mobil løsning) kan brugeren henvende sig til Energistyrelsen,
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635918_0002.png
der er tilsynsmyndighed på området, men det er ikke hensigten med forsynings-
pligtreglerne at give en generel mulighed for at klage over utilstrækkelig mobildæk-
ning i bestemte områder.
Levering til virksomheder
Region Sjælland anfører, at det ikke fremgår tydeligt af udkast til forsyningspligtvil-
kår, at forsyningspligtudbyderen skal levere taletelefoni til virksomheder.
Det præciseres i forsyningspligtvilkårene, at udbuddet omfatter levering ikke kun til
boliger, men også til virksomheder.
Èn forbindelse pr. adresse
TDC anfører, at det bør fremgå mere præcist af bekendtgørelsen, at forsyningsplig-
ten fortsat kun omfatter én forbindelse pr. adresse. Forslaget til § 5, stk. 2, bør om-
formuleres, idet forsyningspligtudbyderen heller ikke bør være forpligtet til at levere
en forbindelse nummer to til taletelefoni, hvis en anden udbyder bruger den eksiste-
rende forbindelse til levering af bredbånd.
I § 5, stk. 2, slettes "til levering af taletelefoni", så forsyningspligtudbyderen ikke er
forpligtet til at levere endnu en forbindelse, hvis denne allerede har leveret en for-
bindelse, uanset hvilken tjeneste en anden udbyder måtte levere på den eksiste-
rende forbindelse.
Opkaldsbaseret nummeroplysningstjeneste
TDC anfører, at der ikke er hjemmel i teleloven til at fastsætte forsyningspligt på en
opkaldsbaseret nummeroplysningstjeneste.
I forsyningspligtdirektivets artikel 5 er der krav om, at alle slutbrugere har adgang til
en opkaldsbaseret nummeroplysningstjeneste. Det fremgår af bemærkningerne til
telelovens § 14, at bestemmelsen implementerer direktivets artikel 4-7. Det fremgår
endvidere, at § 14 er en delvis videreførelse af den dagældende § 16, stk. 2, der
blandt andet hjemler den opkaldsbaserede nummeroplysningstjeneste. Viderefø-
relsen er delvis, idet ISDN og faste kredsløb er taget ud af reguleringen. Det frem-
går ikke, at nummeroplysningstjenesten skulle være taget ud af reguleringen. Den
nye formulering ses at være et led i, at fastsættelsen af forsyningspligtydelser for-
muleres i mere generelle vendinger. Der er således fortsat hjemmel til at fastsætte
forsyningspligt på den opkaldsbaserede nummeroplysningstjeneste.
TDC anser det for uhensigtsmæssigt, at det fastlægges i Energistyrelsens oplæg til
forsyningspligtvilkår for varetagelse af pakke 2, at nummeroplysningstjenesten skal
være åben fra kl. 7.00 til kl. 24.00 alle årets dage. TDC foreslår, at åbningstiden
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635918_0003.png
først fastlægges i forbindelse med de forhandlinger, der skal gennemføres med den
nyudpegede forsyningspligtudbyder.
Det er væsentligt, at kravet til åbningstid fremgår af oplægget til forsyningspligtvil-
kår, da det skal være klart for de potentielle forsyningspligtudbydere, hvad ram-
merne for at drive tjenesten er. Det fremgår endvidere af oplægget til forsynings-
pligtvilkår, at hvis markedsforholdene ændrer sig væsentligt, og forsyningspligtud-
byderen på den baggrund anmoder Energistyrelsen om det, kan styrelsen ændre
vilkårene.
Pris for handicappedes adgang til nummeroplysningstjenesten
TDC bemærker, at det bør fremgå klart af forsyningspligtbekendtgørelsens § 27, at
forsyningspligtudbyderen alene er forpligtet til at udbyde adgang for visse grupper
af handicappede til nummeroplysningstjenesten til reduceret pris, og at den endeli-
ge pris hos slutkunder hos andre udbydere ikke kan garanteres, medmindre der
kan indgås aftale herom mellem forsyningspligtudbyderen og den pågældende
udbyder.
§ 27 tilpasses, så det tydeligt fremgår, at forsyningspligtudbyders pligt i forhold til
slutkunder hos andre udbydere er betinget af, at der kan indgås aftale om adgang
til reduceret pris med den pågældende udbyder.
Teksttelefonens formidlingscenters åbningstid
TDC foreslår vedrørende teksttelefontjenesten til personer med handicap, at kravet
til åbningstiden, bør kunne ændres, så formidlingscenteret ikke længere skal være
døgnåbent.
Teksttelefonen med tilknyttet formidlingscenter kan ikke erstattes af andre tjene-
ster, f.eks. e-mail eller sociale medier, da disse ikke kan formidle direkte opkald til
alle andre slutbrugere. Det vil desuden heller ikke være muligt at foretage direkte
opkald til alarmcentralen i den tid, Formidlingscenteret er lukket. Hvis Formidlings-
centeret ikke altid er åbent, vil dette således være en væsentlig forringelse i beret-
tigede brugeres mulighed for at kunne ringe. Kravet om døgnåbent fastholdes der-
for i bekendtgørelsen.
Kvalitetskrav
Teleindustrien, IT-Branchen og DI Digital anfører, at det er unødvendigt at fastsæt-
te kvalitetskrav for udbuddet af taletelefoni under forsyningspligten, og at sådanne
kvalitetskrav vil være en overimplementering af forsyningspligtdirektivet. TDC fore-
slår, at kvalitetskravene ikke sættes i kraft, med mindre der i den kommende forsy-
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635918_0004.png
ningspligtperiode opstår væsentlige problemer med kvaliteten af de leverede forsy-
ningspligtydelser.
Teleindustrien, IT-Branchen og DI Digital anfører endvidere, at kvalitetskravene i
udkastet til forsyningspligtvilkår efter sin ordlyd lægger op til fastsættelse af kvali-
tetskrav for fastnettelefoni, men i langt de fleste tilfælde vil taletelefoni blive leveret
via mobiltelefoni. Levering via mobiltelefoni kan ske fra dag til dag, og behov for
fejlretning ses kun yderst sjældent. Dette taler for at indskrænke regelsættet om
kvalitetskrav. TDC anser kvalitetskravene for utidssvarende.
Ifølge forsyningspligtdirektivet skal alle, uanset hvor de geografisk befinder sig,
have adgang til basale teletjenester i den krævede kvalitet. Der er således forudsat
visse minimumskrav til den pågældende tjeneste, der leveres under forsyningsplig-
ten. Uden kvalitetskrav er der ikke den fornødne sikkerhed for, at den enkelte slut-
bruger modtager den ydelse, vedkommende har krav på. De foreslåede kvalitets-
krav fastholdes derfor.
Energistyrelsens mulighed for at fastsætte yderligere krav i vilkårene
TDC bemærker, at ifølge bekendtgørelsesudkastets § 18, stk. 2, og § 19, stk. 3,
kan Energistyrelsen fastsætte yderligere krav til udbuddet af forsyningspligtydel-
serne og kvaliteten af disse, end dem der allerede fremgår af oplægget til vilkår for
udbuddet af forsyningspligtydelser. Oplægget udarbejdes imidlertid af styrelsen
selv.
Energistyrelsen udarbejder oplæg til forsyningspligtvilkår i forbindelse med interes-
setilkendegivelsesrunden Det er ikke hensigten, at Energistyrelsen i forbindelse
med forhandlingen med den nyudpegede forsyningspligtudbyder skal kunne fast-
sætte yderligere krav, end hvad der fremgår af dette oplæg. Den foreslåede § 18,
stk. 2, slettes derfor.
Den foreslåede § 19, stk. 3, giver mulighed for at fastsætte yderligere krav til kvali-
teten af de udbudte teleydelser, hvis dette i løbet af forsyningspligtperioden viser
sig nødvendigt for at sikre, at de teleydelser, der er omfattet af forsyningspligten,
svarer til de i øvrigt på telemarkedet generelt udbudte teleydelser. Denne mulighed
fastholdes.
Sanktionering af manglede overholdelse af kvalitetskrav
TDC ser ikke behov for politianmeldelse og efterforskning med henblik på at fast-
sætte en bødestraf ved mindre overtrædelser af kvalitetskravene. Teleindustrien,
IT-Branchen og DI Digital finder det unødvendigt, at der indføres mulighed for bø-
destraf.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635918_0005.png
Bødestraf foreslås kun mulig ved grov eller gentaget overtrædelse af kvalitetskra-
vene. I sådanne tilfælde bør det være mulig at reagere overfor forsyningspligtudby-
deren.
Side 5/5