side[1]
Dato:
Søndag den 8. maj 2016
Energi, Forsynings- og Klimaminister Lars Chr. Lilleholt
Havmøllepark Vesterhav Syd, 5. maj 2016, reaktion på åbent brev.
En kreds af interessenter omkring Hvide Sande Havn har i et åbent brev til Energi-,
Forsynings- og Klimaminister Lars Chr. Lilleholdt anmodet om en forsikring for, at
tilrettelæggelsen af kystnære havmølleparker fortsætter som forudsat.
Baggrunden for det åbne brev er en frygt for, at de kystnære havmølleparker bliver
opgivet eller i hvert fald blive sat på stand by efter at udviklingen har vist – ifølge
Ministeren - at den økonomiske virkelighed for den grønne omstilling er blevet
væsentligt dyrere end forudsat i energiforliget fra 2012. Samtidig har der vist sig en
markant modstand mod de kystnære havmøller, bl.a. Havmøllepark Vesterhav Syd,
fra turisterhvervet, sommerhusejere og andre berørte grundejere mv.
Ikke desto mindre tromler interessenterne bag Hvide Sande Havn frem med kravet
om, at Ministeren giver en garanti for at planerne for de kystnære havmøller
gennemføres som forudsat. I det åbne brev bruges en hidtil uhørt retorik, baseret på
udokumenterede udsagn grænsende til uanstændighed.
Hvordan er debatten så kommet ned på et sådant uværdigt niveau, som det kommer
til udtryk i det åbne brev?
Hvide Sande er historisk opstået omkring slusen og havnen. Det har været
hårdt arbejde for de lokale, præget af flid og foretagsomhed, som har
medvirket til, at Hvide Sande i dag fremstår som en moderne fiskerihavn og et
vigtigt støttepunkt for turismen på Holmsland Klit. Alt sammen medvirkende
til at Ringkøbing-Skjern kommune er den 4. største destination her i landet for
turistovernatninger, hvoraf 80 % foregår i lejede sommerhuse.
Den lokale foretagsomhed og det hårde arbejde fra de lokale har de seneste år
været koncentreret om at få EU midler til en udbygning af Hvide Sande havn
som en rigtig trafikhavn. Da EU-midlerne ikke var tilstrækkelige fandt man på
at opsætte 3 vindmøller på havnens areal, selvfølgelig mod betaling af
lejeafgift på adskillige millioner om året til havnen, finansieret af PSO
tilskudsmidlerne, som alle el-forbrugere i landet, private og virksomheder,
betaler over el-regningen. Den lave markedspris på el betyder nu, at denne
måde at få offentligt tilskud til havnedrift ikke holder i længere. Møllerne er