Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 289
Offentligt
1634812_0001.png
Notat om
Energiselskabernes fremtidige
energispareindsats
Det Økologiske Råds forslag til strategi
Hovedbudskab
I forbindelse med de igangværende forhandlinger mellem regeringen og energiselskaberne
om den fremtidige energispareindsats anbefaler Det Økologiske Råd at:
Energisparemålene fastholdes frem til og med 2020, samt at der snarest muligt
udmeldes nye sparemål efter 2020.
Det tilstræbes, at energispareforpligtelsen følger det slutenergiforbrug, som de enkelte
energiformer er årsag til.
Hvis der af hensyn til tilvejebringelse af ny lovgivning er behov for en midlertidig
reduktion af energispareindsatsen af hensyn til indgåelse af en ny frivillig aftale, skal
perioden være så kort som muligt, og ”hullet” skal senest 1.1.2018 fyldes op af en
inddragelse af energiformer, som i dag ikke har en energispareforpligtelse. Det gælder
især, at al leverance af olieprodukter til slutkunder skal omfattes, ligesom leverancer af
biomasse i form af træpiller og træflis skal omfattes. Det ses derimod ikke praktisk
muligt at inddrage leverandører af brænde til forbrænding i almindelige brændeovne.
Fastholdelse af finansiering af energispareindsatsen via nettarifferne, hvor dette er
tilfældet i dag, eller indlejret i energiomkostningerne for de øvrige energiarter.
Energispareforpligtelsen bør på sigt (f.eks. fra 2018 eller 2020) opdeles i to markeder
(benævnt ”bygninger” og ”industri”), hvor ”industrimarkedet” forventes at have en
billig marginalpris for de opnåede energibesparelser, mens ”bygningsmarkedet”
forventes at få en højere marginalpris.
En opdeling i to energisparemarkeder ”Industri” og ”Bygninger” kan gradvist blive
billigere frem mod 2020 end et fælles marked for både ”Industri” og ”Bygninger”, når
energispareforpligtelsen fastholdes, som aftalt i Energiforlig 2012.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0002.png
Indledning
Regeringen og energiselskaberne har gennem de seneste måneder forhandlet fordeling af mål
og de konkrete retningslinjer mv. for energispareindsatsen fra 2016 og frem.
Forhandlingerne er blevet påvirket af, at regeringen ønsker at flytte spareindsatsen fra
netselskaberne til handelsselskaberne fra 2018. Og de er blevet påvirket af, at det bliver
sværere for energiselskaberne at nå de nye højere energisparemål, hvorfor omkostningen pr.
sparet kWh stiger for øjeblikket.
På grund af beslutningen om eventuelt at flytte spareindsatsen har ministeren foreslået, at
der indgås en 2 årig aftale for 2016 og 2017, hvilket begrænser, hvad det er praktisk muligt at
ændre i disse to år i den nuværende aftale, som gælder frem til 2020.
Energistyrelsen er i gang med at undersøge konsekvensen af ovennævnte flytning af
spareindsatsen til handelsselskaberne. En flytning af energispareindsatsen skal godkendes af
forligskredsen bag den politiske aftale af 22. marts 2012 om den danske energipolitik i årene
2012 - 2020.
Branchen har været meget uenige om indholdet af en fortsat frivillig aftale fra 1.1.2016. I
marts 2016 fremsendte de nuværende energispareaktører et fælles udspil om en ny frivillig
ordning til 2020 til ministeren. Udspillet anbefaler en reduktion af den samlede
energispareindsats og en omfordeling af fordelingen på de fire aftaleaktører. Ministeren har
efterfølgende sendt udspillet til forligskredsen som indspil til forhandlingerne om den
fremtidige energispareindsats.
Indholdet i det fælles forslag tager udgangspunkt i, at energiselskaberne nu efter eget udsagn
har svært ved at nå de nuværende sparemål, at det er blevet for dyrt at prissætte efter den
marginale besparelsesomkostning og i, at energiselskaberne indbyrdes var uenige om
fordelingen af målene. Elselskaberne fremfører bl.a. at, el-siden frem til og med 2015 tog en
større andel end andelen af el udgør i den samlede energiforsyning tilsiger. Herudover ønsker
fjernvarmen yderligere muligheder for fortsat at indregne f.eks. solvarme og at få en ny
mulighed for at indregne store el-drevne varmepumper til produktion af fjernvarme.
Reduktion af energiforbrug hos slutbrugeren og de frie valg er
under pres
Princippet i energispareordningen er, at den retter sig mod reduktioner af energiforbrug i
slutforbruget, hvor der er frit valg af spareindsats for alle omfattede selskaber i alle
energiforbrug.
Fjernvarmens ønske om at udvide listen over godkendte energispareindsatser med
muligheden for at medregne varmepumper i fjernvarmeforsyning bryder både med
princippet om at besparelser sker i slutenergiforbruget og med princippet om, at alle aktører
-
2
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0003.png
frit kan vælge spareindsats. På grund af strukturen og ejerformen i fjernvarmesektoren kan
det kun være fjernvarmeselskaberne, som kan udnytte muligheden for at medregne store
varmepumper i energispareindsatsen.
Rent energisystemmæssigt er det dog en fordel, at der etableres store varmepumper i
fjernvarmen, blot ville den af regeringen nu fjernede tilskudsordning til investeringen have
været en måde at få dette til at ske på, uden at man herved flyttede på principperne for
energiselskabernes energispareforpligtelse.
De politiske forhandlinger og beslutninger om energiselskabernes energispareindsats
forventes at forløbe i 3 tidsmæssige faser:
1. Forhandlingerne om energispareindsatsen de næste 2 år pågår i første halvdel af 2016
og forventes afsluttet inden sommer 2016.
2. Beslutningen om flytning af energispareindsatsen på el-siden fra net-selskaberne til
handelsselskaberne skal muligvis udmøntes pr. 1.1.2018. Den politiske drøftelse
forventes at starte til sommer, hvis flytningen skal nå at ske allerede pr. 1.1.2018, da
der kræves lovgivning for at sikre indsatsen via handelsselskaberne. Uanset beslutning
om flytning af energispareindsatsen på el-området til el-handelsselskaberne eller ej, så
vil der her være en mulighed for en omorganisering af energispareordningen.
3. Energikommissionen forventes at komme med indspil til energispareindsatsen efter
2020, som en af dets første opgaver for indspil til et nyt energiforlig efter 2020.
Energikommissionen blev nedsat i 2016 med et mandat, som ikke direkte italesætter
behovet for justering af energispareindsatsen.
Endelig er spørgsmålet om omkostningerne ved og finansiering af energispareordningen
kommet i spil, idet der fra regeringens side arbejdes på at reducere omkostningerne til
spareindsatsen som et element i at flytte PSO-udgiften til Finansloven.
Dette notat skal ses som Det Økologiske Råds indspil til de ovennævnte forhandlinger og
beslutninger.
Energiselskabernes hidtidige energispareindsats
Energiselskaberne begyndte allerede i slutningen af 1980’erne i Danmark at rådgive
kunderne om mulighederne for at spare på energien. Dette ”frivillige” energisparearbejde
blev gjort forpligtende i 2006, hvor der blev indgået Energispareaftalen mellem regeringen,
naturgasselskaberne, Oliebranchens Fællesrepræsentation og elnetselskaberne i Dansk
Energi om at spare 1,4 PJ, ”hvilket svarer til det årlige elforbrug i hen ved 100.000
parcelhuse”.
Dette sparemål blev sidste gang forhandlet i 2012, hvor det som en del af energiforliget 2012
– 2020 blev aftalt at net- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie
-
3
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0004.png
skal medvirke til at realisere dokumenterbare energibesparelser på i alt 10,7 PJ per år i 2013
og 2014 og 12,2 PJ årligt i perioden 2015-2020. For indsatsen i perioden fra 2015 – 2020 blev
det i Energiforliget 2012 forventet, at ordningen samlet set skulle resultere i en maksimal
opkrævning af 1,5 mia. kr. hos energikunderne til gennemførelse af de aftalte
energibesparelser. Dette svarer til 44,3 øre pr sparet kWh.
I forbindelse med aftalernes indgåelse blev det aftalt, at energiselskaberne kunne gå på tværs
af energiarter (dvs. de er ikke bundet af at levere besparelser inden for den energiart, de selv
leverer) og, at de havde metodefrihed (dvs. de kan selv vælge indsatsområder mm). Det blev
indledningsvist aftalt, at energiselskaberne skulle sigte mod højst at opkræve op til 50
øre/kWh besparet energi, men at de ville blive målt på (benchmarking), hvem der kunne gøre
det billigst. Det blev aftalt, at dokumenterede energibesparelser kunne overføres fra år til år.
Der var ikke lagt sanktioner ind, hvis dette ikke blev overholdt.
Resultatet af disse aftaler er, at energiselskaberne har etableret en effektiv rådgivning, som er
unik i forhold til andre lande. Den danske ”model” har således også været forbillede for den
model, der blev indbygget i EU´s energieffektiviseringsdirektiv.
Ordningen blev i første omgang etableret så førsteårs besparelser tæller lige uanset kvaliteten
af den sparede energiart og besparelsens levetid. Dette kan legitimeres fordi besparelser på
lavkvalitetsvarme oftere har længere levetid end besparelser på højkvalitets el. Hermed
udlignes de to energibesparelsesindsatser i store træk nogenlunde. Der er desuden
efterfølgende fastlagt prioriteringsfaktorer på 0,5 for energibesparelser med kort levetid og
1,5 ved energibesparelser med lang levetid.
Grundet den ovennævnte økonomiske regulering og benchmarking har energiselskaberne til
nu prioriteret de større erhvervskunder og særlig industrien, hvor der kan findes mange
besparelser i forhold til ressourceforbruget (fx tidsforbruget til at finde og realisere
besparelserne). Men det begynder nu at knibe med at nå de stramme mål (12,2 PJ nye
besparelser pr. år).
Der er flere forklaringer på dette, hvor nogle energiselskaber fremhæver, at de lavt hængende
frugter nu er plukket og andre nævner, at energispareindsatsen har udviklet sig til et
tilskudsmarked med mange mellemhandlere (køb og salg af energibesparelser), der fordyrer
besparelserne i et marked, hvor udbuddet af dokumenterede besparelser er mindre end
efterspørgslen på dem. Herudover har der over årene udviklet sig et marked for handel med
energibesparelser – eller snarere til shopping efter energiselskaber med højeste
tilskudssatser - hvilket betyder, at også de billige energibesparelser ender med at koste
energiforbrugerne det samme som de marginale besparelser.
Regeringen og energiselskaberne er som nævnt pt. ved at forhandle fordeling af mål og de
konkrete retningslinjer mv. for energispareindsatsen fra 2016 og frem.
Energibesparelser i bygninger
På grund af den ovennævnte model baseret på, at det er første års besparelse, der tæller og
ikke en akkumuleret besparelse over levetiden af den enkelte indsats, er en overvejende del af
-
4
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0005.png
energibesparelserne fundet i de tekniske anlæg, og kun en mindre del er blevet realiseret ved
de investeringsmæssig dyrere tiltag i forbedring af bygningernes klimaskærm (f.eks. isolering,
udskiftning af vinduer osv.).
Resultaterne fra Deloittes evaluering fra 2015 af energiselskabernes energispareindsats viste,
at additionaliteten (dvs. den andel af energibesparelserne, som slutbrugerne vurderer, at de
ikke ville have gennemført af egen drift efter tre år) i erhverv var ca. 46% og nettoeffekten var
op til 74% (det vil sige, at cirka tre fjerdedele af de indberettede energibesparelser er ekstra
opnåede besparelser, når der tages højde for såvel energispareindsatsens additionalitet som
dens spillovereffekter).
For husholdningerne var additionaliteten kun ca. 22% (nettoeffekt ikke opgjort).
I erhverv er der typisk tale om tekniske besparelser i fx produktionsanlæg med kort
tilbagebetalingstid. Tilbagebetalingstiden for klimaskærmsløsninger er derimod meget lang,
og tilskuddet fra energiselskaberne er dermed lavt i forhold til investeringen. Derfor ses den
lave additionalitet i husholdningerne.
Af Deloittes rapport fremgår, at de indberettede besparelser opgjort på baggrund af
slutanvendelse/teknologi fordeler sig som vist i nedenstående figur 1:
Figur 1. Indberettede besparelser i 2013 fordelt på slutanvendelse. Kilde: Energiselskabernes indberetninger
Som det fremgår af ovenstående figur tegner de tekniske besparelser i 2013 sig for ca. 80% af
de indberettede besparelser og ca. 20% fra klimaskærm Inkl. vinduer).
Nedenfor vises i figur 2. hvilke segmenter, der indberetter besparelser inden for de forskellige
slutanvendelser.
-
5
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0006.png
Figur 2. Oversigt over andelen af de forskellige teknologier der er indberettet inden for de fire forskellige sektorer i
2013. Kilde: Energiselskabernes indberetninger
Af figur 2. ses, at indberetning af besparelser vedr. klimaskærm og vinduer er størst i
husholdningerne. Her er additionaliteten imidlertid lav jf. tidligere, hvorfor man ikke
nødvendigvis kan tildele energiselskabernes spareindsats æren for dette.
Den nuværende ordning tager i et vist omfang hensyn til levetiden ved, at energibesparelser
med kort levetid har en prioriteringsfaktor på 0,5 for og energibesparelser med lang levetid
har faktor 1,5. Der anvendes eksempelvis prioriteringsfaktor 1,5 ved øget isolering af gulv,
vægge og loft/tag som reducerer rumvarmeforbruget i bygninger, som opvarmes med olie,
naturgas eller kul.
En af ulemperne ved at øge prioriteringsfaktorerne er, at det skal være ganske voldsomme
øgninger af prioriteringsfaktorerne, som skal ske, for at det skal motivere bygningsejere til at
igangsætte egentlige klimaskærmsforbedringer.
Hver gang man forøger en prioriteringsfaktor med en faktor 2, vil de energibesparelser, som
gennemføres under denne aktivitet, kun medføre en faktisk besparelse i kWh med halv værdi.
Så hvis der ikke skal ske en reduktion af den samlede energispareindsats, skal øgning af
-
6
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0007.png
prioriteringsfaktorer på nogle områder balanceres af reduktion af prioriteringsfaktorer på
andre områder.
Da der i givet fald er behov for væsentlige forhøjelser af prioriteringsfaktorer for indsatser i
klimaskærmen (for at skabe motivation for at forbedre denne) med f.eks. faktorer på 5 – 10,
er det mere end tvivlsomt om kompenserende nedsættelser af andre prioriteringsfaktorer
kan kompensere for denne voldsomme forøgelse.
Hvis der ikke kan kompenseres fuldt for store stigningen i prioriteringsfaktorerne for
forbedringer i klimaskærmen, skal målet for den samlede besparelse øges.
Hvis man på den ene side skal fastholde indsatsen på industrisiden med de nuværende
prioriteringsfaktorer og på den anden side opprioritere indsatsen på energibesparelser i
bygninger, er der behov for at gennemtænke, om det er omkostningseffektivt at holde begge
dele i samme markedsbaserede ordning.
Hvis besparelser i klimaskærmen skal opprioriteres i energiselskabernes nuværende
spareindsats, kan det ske på følgende 3 måder evt. i kombination:
1. Der opstilles et separat mål for bygninger
2. Energibesparelserne tælles med over levetid
3. Prioriteringsfaktorerne øges for klimaskærmsbesparelser med samhørende
nedsættelser af andre prioriteringsfaktorer
Ad 1. Dette forslag anses umiddelbart for det enkelteste at gennemføre, og vil bl.a. betyde,
at energiselskaberne bliver tvunget til at være mere kreative i deres tilgang til løsninger i
dette segment. Forslaget udfoldes senere.
Ad 2. Dette kræver en større ændring af konceptet, idet der i Danmark er valgt en model
baseret på førsteårs besparelser. Der er erfaringer i andre lande, som f.eks. Frankrig og
Italien, hvor man medtæller energibesparelser i hele deres funktionstid. Dette dog med
begrænsningen, der ligger i, at energispareforpligtelsen i Energieffektivitetsdirektivet kun
er fastlagt til og med 2020.
Ad 3. I den nuværende aftale har man forskellige prioriteringsfaktorer, som vægter
energibesparelserne afhængigt af energiform og type energibesparelse jf. ovenfor, men
dette har ikke været nok til, at besparelser i klimaskærmen bliver opprioriteret. En
yderligere forøgelse af prioriteringsfaktorerne for energibesparelser med lang levetid vil
betyde, at energispareindsatsen vil blive dyrere eller, at det samlede sparemål skal
reduceres.
Endelig kunne man forestille sig en kombination af ovenstående.
Alle tre forslag peger i bund og grund på, at den nuværende energispareordning kun
vanskeligt kan bringes til at opfylde behovet for både at billiggøre energibesparelser i
industrien og samtidig at medføre en kraftig forøget langsigtet indsats med forbedringer af
bygningers klimaskærm.
-
7
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0008.png
Det Økologiske Råd foreslår derfor, at energispareforpligtelsen på sigt (f.eks. fra 2018)
opdeles i to markeder.
Den ene del af energispareindsatsen ”Industri” skal fortsat rettes mod erhverv, industri og
tekniske besparelser, mens den anden del ”Bygninger” skal målrettes mod de
langtidsholdbare investeringer i energibesparelser i bygninger – især i opgradering af
klimaskærmen.
1. Energispareforpligtelse i ”industrien”: For besparelser inden for erhverv- og industri
skal spareindsatsen fortsat baseres på førsteårs besparelsen. Dvs. samme model som
nu, som har fungeret effektivt for disse segmenter.
2. Energispareforpligtelse i ”bygninger”: For langtidsholdbare besparelser i bygninger og
deres klimaskærm kan optælling af besparelserne omlægges til en model, hvor
energibesparelserne tælles med i deres levetid.
I det følgende beskrives hvordan en sådan opdeling af energispareindsatsen kan ske under
hensyn til omkostningseffektivitet og energispareeffekt.
”Markedet” for energibesparelser
Energispareindsatsen har fra start og til nu skiftet omfang og karakter på flere måder.
Tidligere byggede ordningen og selskabernes indsats i høj grad på rådgivning og
indrapportering af nødvendige omkostninger til gennemførelse af energibesparelser. Dette
gjorde ordningen billig, og muliggjorde, at den gennemsnitlige omkostning for
energibesparelserne lå ganske langt under den forventede maksimalt politisk acceptable
omkostning.
På det seneste er energispareordningen så at sige blev mere ”moden” og dermed
markedsgjort. Det betyder, at energispareordningen er skiftet til i højere grad at være en
udbetaling af tilskud til gennemførte dokumenterede energibesparelser, og niveauet af disse
tilskud i højere grad baseret på, hvad det koster at gennemføre den sidste marginalt
nødvendige energibesparelse for at nå målsætningen.
Dette betyder, at ordningen er blevet dyrere, uden at der nødvendigvis er opnået flere eller
bedre energibesparelser af den grund.
Der er desværre aldrig beregnet en egentlig omkostningskurve over prisen for
energibesparelser, men for at illustrere de forskellige faser i et simpelt diagram opstilles en
fiktiv omkostningskurve for omkostningerne ved energispareindsatsen på forskellige
indsatsområder med stigende omkostninger pr. sparet kWh, som her kaldes ”kategorier”. Se
figur 3.
-
8
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0009.png
Figur 3: Skitse af omkostningskurve for energispareindsats. Kategorier repræsenterer forskellige indsatsområder
med forskellige omkostninger forbundet.
I de første år lå omkostningerne tættere på den ideelle kurve med en spareforpligtelse
omkring de 40 øre pr kWh og en energispareindsats omkring ”kategori 5”. Se figur 4.
Dette skyldtes, at de marginale energibesparelser stadig lå på den forholdsvis flade del af
kurven og, at ordningen ikke i større grad overfinansierede i forhold til det nødvendige niveau
for at gennemføre energibesparelser og heller ikke førte til overindtjening hos
energispareaktører.
Markedsgørelsen var ikke slået fuldt igennem, så nogle energibesparelser blev gennemført
under marginalprisen, hvorfor den grønne kurve i figur 4 er skrå.
-
9
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0010.png
Figur 4: Med et lavt energisparemål i ”kategori 5” er omkostningskurven forholdsvist flad, og markedsgørelsen er
ikke slået fuldt igennem, så nogle energibesparelser gennemføres under marginalprisen.
Vi er nu i en situation, hvor energisparekravet er hævet til ”kategori 7”, og hvor markedet for
energibesparelser er blevet ”modent”, så der er opstået en fuld marginal prissætning. Det
betyder, at omkostninger ved at nå de fastlagte energisparemål er vokset til at udgøre det gule
område. Se figur 5.
Samtidig er forholdet mellem de omkostninger, som er nødvendige for at gennemføre
energibesparelserne (det gule under den blå linje) og ”tabet” i en marginalprissætning (det
gule over den blå linje) blevet forrykket. Dette skyldes også, at forholdsvis dyre
energibesparelser nu er nødvendige for at nå den samlede forpligtelse.
-
10
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0011.png
Figur 5: Med et markant højere energisparemål i ”kategori 7”, som er markant dyrere pr sparet kWh og en fuld
markedsmodning er omkostningerne til energispareindsatsen vokset voldsomt.
Antages ganske teoretisk, at energibesparelser i byggeriets klimaskærm nu er nødvendige for
at nå det samlede energisparemål og ligger i den dyre ende, så kan opdelingen af
energispareforpligtelsen i ”Industri” og ”Bygninger” faktisk reducere den samlede
omkostning, når det i energiforliget aftalte energisparemål fastholdes. Se figur 6.
Dette sker ved, at marginalprisen for besparelser i ”industrien” må antages at være markant
lavere end den marginale pris for besparelser i ”bygninger”.
Omkostningerne ved gennemførelse af besparelserne i ”industrien” udgør herefter det gule
område, mens omkostninger ved at gennemføre de krævede besparelser i ”bygninger” udgør
det lysegrønne område.
Besparelsen for at gennemføre den samlede energispareforpligtelse med samme sparemål
men med opdeling i to separate markeder udgøres af det lyseblå areal.
-
11
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0012.png
Figur 6: Med en opdeling af energisparemålet i to – en billig industridel og en dyr bygningsdel vil der fremkomme to
marginalpriser. Med opdelingen undgås så at sige at betale den marginale omkostning for bygningsbesparelser ved
de langt billigere industrispareindsatser.
Særligt mål for energibesparelser i bygninger
Når energisparemålet med det samlede energisparekrav som i den nuværende ordning skal
opdeles i to separate ordninger, skal der foretages nogle valg:
1. Der skal ske en afgrænsning af, hvilke langtidsholdbare energisparemuligheder i
bygninger, som skal omfattes af den nye delordning for ”bygninger”. For at give en
mening med opdelinger skal der være tale om, at kun energispareindsatser, som har en
forholdsvis høj gennemførelsesomkostning, men samtidig en høj samlet værdi i kraft af
en lang energisparehorisont, skal tillades i den nye ”bygningssparemarked”. Hvis også
billigere og kortsigtede energisparetiltag medtages i denne gruppe vil dette medføre
store ”dødvægtstab” i form af betaling af en høj marginalpris for billige besparelser.
2. De billigste og kortvarige besparelsesmuligheder inden for bygninger (fx
energibesparelser i de tekniske installationer) vil således fortsat skulle henføres
til ”industrisparemarkedet”.
3. Der bør ikke kunne udveksles besparelser mellem de to markeder. Hvis det alligevel
vurderes hensigtsmæssigt at have en form for udvekslingsmulighed mellem de to typer
af energibesparelser, bør der fastlægges en fornuftigt vekselkurs, som sikrer, at den
faktisk besparelse ved opdeling i et billigere og et dyrere marked fastholdes.
4. Der skal etableres en model for, hvordan mål/midler deles mellem de to markeder
-
12
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0013.png
Praktisk implementering
I dag opgøres effekten af stort set alle energibesparelser i bygninger på grundlag af det
såkaldte standardværdikatalog. I dette katalog er fastlagt alle mulige tænkelige forbedringer i
de tekniske anlæg og i mindre bygningers klimaskærm, og der er fastlagt en standardiseret
energisparemæssig værdi af hver enkelt tiltag.
Med udgangspunkt i dette standardværdikatalog, anbefaler vi, at der sker en opdeling i, hvilke
energisparetiltag med langvarig energispareeffekt, som skal kunne tælles med i
energispareforpligtelsen for ”bygningsdelen”, og hvilke der har kort energispareeffekt eller er
tilstrækkelig rentable, og som derfor fortsat skal tælle med i ”industridelen”.
Det betyder, at den teknologiske udvikling, komponentnedslidningstider og forventede
udskiftningsforløb skal medtages, så levetiderne ikke sættes for højt og dermed reducerer
additionaliteten i hele energispareindsatsen.
Netop for bygningers klimaskærm er additionaliteten i dag relativt lavt, da det ikke er
energibesparelser, som typisk driver gennemførelse af udskiftninger eller renoveringer. Der
er derfor brug for fokus på at øge denne additionalitet.
Standardværdikataloget forventes også at komme til at indeholde en form for
standardløsninger for energibesparelser i mindre virksomheder, burtikker, supermarkedet,
erhverv generelt m.v. Disse nye standardløsninger skal på lige fod med
standardværdikataloget for energibesparelser i mindre bygninger opdeles i forhold til
medtælling i enten ”bygningsområdet” eller ”industriområdet”.
Finansiering
Den nuværende politisk fastlagte ramme på ca. 1,5 mia. kr. årligt må tilsvarende i et vist
omfang forventes at skulle økonomisk ”opdeles” mellem energibesparelser i ”industri” og
energibesparelser i ”bygninger” alt efter forventede marginalpriser og energisparekrav i de to
områder og efter det samlede behov for energibesparelser med både kort og langt sigte.
Hvis der kan forventes en direkte forpligtelse til at spare en bestemt mængde energi
i ”bygninger” med langtidsholdbare indsatser, kan det medvirke til at skabe aktører, som
direkte udvikler markedsstrategier for at få netop bygningssegmenter til at gennemføre
energimæssigt effektive renoveringer. Dermed fjernes nogle af dagens barrierer og samtidig
gøres energispareindsatsen i bygninger billigere end den angives til i dag. Dette kan også
medregnes i fastlæggelse af omfang og omkostninger i en opsplittes energispareindsats.
-
13
-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 289: Henvendelse af 18/5-16 fra Det Økologiske Råd om energiselskabernes fremtidige energispareindsats
1634812_0014.png
Det Økologiske Råd anbefaler:
Energisparemålene fastholdes frem til og med 2020, samt at der snarest muligt
udmeldes nye sparemål efter 2020.
Det tilstræbes, at energispareforpligtelsen følger det slutenergiforbrug, som de enkelte
energiformer er årsag til.
Hvis der af hensyn til tilvejebringelse af ny lovgivning er behov for en midlertidig
reduktion af energispareindsatsen af hensyn til indgåelse af en ny frivillig aftale, skal
perioden være så kort som muligt, og ”hullet” skal senest 1.1.2018 fyldes op af en
inddragelse af energiformer, som i dag ikke har en energispareforpligtelse. Det gælder
især, at al leverance af olieprodukter til slutkunder skal omfattes, ligesom leverancer af
biomasse i form af træpiller og træflis skal omfattes. Det ses derimod ikke praktisk
muligt at inddrage leverandører af brænde til forbrænding i almindelige brændeovne.
Fastholdelse af finansiering af energispareindsatsen via nettarifferne, hvor dette er
tilfældet i dag, eller indlejret i energiomkostningerne for de øvrige energiarter.
Energispareforpligtelsen bør på sigt (f.eks. fra 2018 eller 2020) opdeles i to markeder
(benævnt ”bygninger” og ”industri”), hvor ”industrimarkedet” forventes at have en
billig marginalpris for de opnåede energibesparelser, mens ”bygningsmarkedet”
forventes at få en højere marginalpris.
En opdeling i to energisparemarkeder ”Industri” og ”Bygninger” kan gradvist blive
billigere frem mod 2020 end et fælles marked for både ”Industri” og ”Bygninger”, når
energispareforpligtelsen fastholdes, som aftalt i Energiforlig 2012.
Det Økologiske Råd, maj 2016
Forfattere: Søren Dyck-Madsen og Chr. Jarby
-
14
-