Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 283
Offentligt
1632869_0001.png
Notat om Rådets Juridiske Tjenestes analyse af de juridiske
aspekter i relation til ratifikation af Parisaftalen
Kontor/afdeling
IKA
Dato
11. maj 2016
J nr.
xxx
/EHC
Rådets Juridiske Tjeneste fremlagde den 3. maj 2016 en analyse af de juridiske
aspekter ifm. ratifikation af Parisaftalen for Rådet. Dette notat skitserer kort hoved-
konklusionerne heri.
Hovedkonklusioner
Rådets Juridiske Tjeneste konkluderer, at eftersom Parisaftalen er en såkaldt blan-
det aftale, hvor kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne, skal den
ratificeres af både EU i henhold til artikel 218 TEUF og af medlemsstaterne i over-
ensstemmelse med deres nationale ratifikationsprocedurer.
Rådets Juridiske Tjeneste fastslår endvidere, at EU’s og medlemsstaternes ratifika-
tion forudsætter, at disse er i stand til at overholde deres forpligtigelser under Pa-
risaftalen, når denne træder i kraft. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer i den forbin-
delse, at det ikke er et krav, at den nødvendige lovgivning for implementering af
EU’s bidrag til Parisaftalen er vedtaget på tidspunktet for EU’s og medlemsstater-
nes ratifikation. Men i det tilfælde, at EU og medlemsstaterne ratificerer Parisafta-
len, inden den er trådt i kraft, vurderer Rådets Juridiske Tjeneste dog, at det er
nødvendigt med en forudgående vurdering af, om det er muligt at få den nødvendi-
ge lovgivning på plads mhp. at efterleve Parisaftalen, før ratifikation.
Rådets Juridiske Tjeneste vurderer, at EU og medlemsstaterne i henhold til Parisaf-
talen ikke er forpligtet til at indmelde deres bidrag (”nationally determined contribu-
tions” NDC) til aftalen i forbindelse med ratifikation, da EU allerede har indmeldt sit
bidrag til aftalen den 6. marts 2015 (et mål på mindst 40 pct. EU-intern reduktion af
drivhusgasudledninger i 2030 ift. 1990). Rådets Juridiske Tjeneste vurderer i den
forbindelse, at EU og medlemsstaterne i henhold til Parisaftalen vil skulle ”kommu-
nikere eller opdatere” dette reduktionsbidrag i 2020 og herefter hvert femte år. Og
at EU og medlemsstaterne i forbindelse hermed vil skulle redegøre for, hvordan
man agter at opfylde sit bidrag i fællesskab.
Med henvisning til retspraksis fra Den Europæiske Unions Domstol vurderer Rå-
dets Juridiske Tjeneste, at EU og medlemsstaterne er underlagt en forpligtelse til
tæt samarbejde i forbindelse med aftalen. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer på
baggrund af, at EU og medlemsstaterne skal opfylde bidraget under Parisaftalen i
fællesskab, at såfremt princippet om koordineret og samtidig ratifikation ikke følges,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Notat om analyse fra Rådets Juridiske Tjeneste om ratifikation af Parisaftalen
1632869_0002.png
vil det være et brud på forpligtelsen om tæt samarbejde. Dvs. at EU’s og medlems-
staternes ratifikation skal koordineres og deponering af ratifikationsinstrumenter vil
skulle ske samlet.
Rådets Juridiske Tjeneste konkluderer desuden, at EU og medlemsstaterne ikke
må indmelde individuelle reduktionsbidrag til aftalen, som erstatter EU’s bidrag til
aftalen, der blev indmeldt den 6. marts 2015.
Side 2/2