Notat om Rådets Juridiske Tjenestes analyse af de juridiske
aspekter i relation til ratifikation af Parisaftalen
Kontor/afdeling
IKA
Dato
11. maj 2016
J nr.
xxx
/EHC
Rådets Juridiske Tjeneste fremlagde den 3. maj 2016 en analyse af de juridiske
aspekter ifm. ratifikation af Parisaftalen for Rådet. Dette notat skitserer kort hoved-
konklusionerne heri.
Hovedkonklusioner
Rådets Juridiske Tjeneste konkluderer, at eftersom Parisaftalen er en såkaldt blan-
det aftale, hvor kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne, skal den
ratificeres af både EU i henhold til artikel 218 TEUF og af medlemsstaterne i over-
ensstemmelse med deres nationale ratifikationsprocedurer.
Rådets Juridiske Tjeneste fastslår endvidere, at EU’s og medlemsstaternes ratifika-
tion forudsætter, at disse er i stand til at overholde deres forpligtigelser under Pa-
risaftalen, når denne træder i kraft. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer i den forbin-
delse, at det ikke er et krav, at den nødvendige lovgivning for implementering af
EU’s bidrag til Parisaftalen er vedtaget på tidspunktet for EU’s og medlemsstater-
nes ratifikation. Men i det tilfælde, at EU og medlemsstaterne ratificerer Parisafta-
len, inden den er trådt i kraft, vurderer Rådets Juridiske Tjeneste dog, at det er
nødvendigt med en forudgående vurdering af, om det er muligt at få den nødvendi-
ge lovgivning på plads mhp. at efterleve Parisaftalen, før ratifikation.
Rådets Juridiske Tjeneste vurderer, at EU og medlemsstaterne i henhold til Parisaf-
talen ikke er forpligtet til at indmelde deres bidrag (”nationally determined contribu-
tions” NDC) til aftalen i forbindelse med ratifikation, da EU allerede har indmeldt sit
bidrag til aftalen den 6. marts 2015 (et mål på mindst 40 pct. EU-intern reduktion af
drivhusgasudledninger i 2030 ift. 1990). Rådets Juridiske Tjeneste vurderer i den
forbindelse, at EU og medlemsstaterne i henhold til Parisaftalen vil skulle ”kommu-
nikere eller opdatere” dette reduktionsbidrag i 2020 og herefter hvert femte år. Og
at EU og medlemsstaterne i forbindelse hermed vil skulle redegøre for, hvordan
man agter at opfylde sit bidrag i fællesskab.
Med henvisning til retspraksis fra Den Europæiske Unions Domstol vurderer Rå-
dets Juridiske Tjeneste, at EU og medlemsstaterne er underlagt en forpligtelse til
tæt samarbejde i forbindelse med aftalen. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer på
baggrund af, at EU og medlemsstaterne skal opfylde bidraget under Parisaftalen i
fællesskab, at såfremt princippet om koordineret og samtidig ratifikation ikke følges,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk