Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 264
Offentligt
1626770_0001.png
Dato
28. april 2016
Samlenotat
Dagsorden
1.
Forslag til afgørelse om indførelse af en mekanisme for udveksling af
oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler og ikke-bindende in-
strumenter mellem medlemsstaterne og tredjelande på energiområdet
- Generel indstilling
Side
2
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Samlenotat om Kommissionens forslag til IGA-afgørelse
1626770_0002.png
1. Forslag til afgørelse om indførelse af en mekanisme for ud-
veksling af oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler
og ikke-bindende instrumenter mellem medlemsstaterne og
tredjelande på energiområdet (revision af IGA-afgørelsen)
KOM(2016) 53
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2016 fremlagt forslag til en afgørel se om
indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysninger vedrørende mellem-
statslige aftaler og ikke-bindende instrumenter mellem medlemsstaterne og
tredjelande på energiområdet. Forslaget vil ophæve den eksisterende IGA -
afgørelse (994/2012/EU). Den foreslåede revision har til formål at sikre, at
EU-regler bliver efterlevet og øge gennemsigtigheden i mellemstatslige aftaler
med tredjelande på energiområdet til gavn for et velfungerende indre energi-
marked og øget forsyningssikkerhed. Den væsentligste ændri ng i forslaget
består i indførelsen af en obligatorisk forudgående kontrol (ex -ante asses-
sment), som Kommissionen skal udføre på udkast til mellemstatslige aftaler
før deres indgåelse.
En vedtagelse af afgørelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvense r.
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens forslag til
revision af den gældende afgørelse, som vurderes i højere grad at kunne sikre
transparens, samt at mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområ-
det er forenelige med EU-regler. Overholdelse af EU-regler i mellemstatslige
aftaler med tredjelande på energiområdet øger investor- og forsyningssikker-
heden og er ifølge Kommissionen af væsentlig betydning for det indre energi-
markeds virke og funktion. Det bemærkes, at Danmark ikke har nogen mel-
lemstatslige aftaler på energiområdet.
Det forventes, at der på energirådsmødet den 6. juni vil blive vedtaget en ge-
nerel indstilling om forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 53 af 16. februar 2016 fremlagt forslag til
afgørelse om indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysninger vedrø-
rende mellemstatslige aftaler og ikke-bindende instrumenter mellem med-
lemsstaterne og tredjelande på energiområdet, der ophæver afgørelse nr.
994/2012/EU (revision af IGA-afgørelsen). Forslaget er oversendt til Rådet
den 16. februar 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget til revideret afgørelse er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194,
stk. 1, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Samlenotat om Kommissionens forslag til IGA-afgørelse
1626770_0003.png
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog den 25. oktober 2012 en afgørelse om
indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysninger vedrørende mellem -
statslige aftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande på energiområde t.
Afgørelsen skulle bl.a. medvirke til at sikre særligt mindre lande mod pres fra
tredjelande til at tilsidesætte indre markedsbestemmelserne ved indgåelse af
mellemstatslige aftaler på energiområdet.
Forslaget til revision af den gældende IGA-afgørelse (994/2012/EU) bygger på
de erfaringer, som Kommissionen har gjort, siden den gældende afgørelse
trådte i kraft den 17. november 2012, og som er analyseret i en evaluerings-
rapport, der blev offentliggjort sammen med forslaget.
Kommissionen konkluderer i sin evaluering, at de nuværende bestemmelser
ikke har resulteret i ændringer af de mellemstatslige aftaler, som Kommissio-
nen har vurderet, var uforenelige med EU-regler. Kommissionen angiver, at
omkring 1/3 af de anmeldte mellemstatslige aftaler af relevans for infrastruktur
og energiforsyninger indeholdt bestemmelser, der var uforenelige med EU -
regler. Til dato er ingen af de aftaler, som Kommissionen har vurderet, var
uforenelige med EU-regler, blevet genforhandlet, hvilket bl.a. skyldes, at afta-
lerne har vist sig meget vanskelige at ændre, når først parterne har under-
skrevet aftalerne. Kommissionen mener derfor, at den nuværende afgørelse
ikke virker efter hensigten.
Forslaget til revision af afgørelsen skal endvidere ses i sammenhæng med
strategien for Energiunionen, hvor det er anført, at et vigtigt aspekt af gasfor-
syningssikkerhed er, at aftaler om køb af gas er i fuld overensstemmelse med
EU-lovgivningen. Det Europæiske Råd opfordrede i sine konklusioner fra
marts 2015 til at sikre fuld overensstemmelse med EU-regler i alle aftaler ved-
rørende køb af gas fra eksterne leverandører, navnlig ved at styrke gennem-
sigtigheden af sådanne aftaler og foreneligheden med EU's energisikkerheds -
bestemmelser. I den forbindelse fremhævedes det dog samtidig, at det skal
garanteres, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger behandles fortroligt.
3. Formål og indhold
Afgørelsen dækker mellemstatslige aftaler og ikke-bindende instrumenter mel-
lem et eller flere medlemslande og et eller flere tredjelande, som har indfly-
delse på EU’s forsyningssikkerhed og det indre energimarkeds virke og funk-
tion. Mellemstatslige aftaler på energiområdet anvendes ofte som den politi-
ske og juridiske ramme for mere detaljerede kommercielle kontrakter og ind-
gås bl.a. med henblik på at skabe større investorsikkerhed.
Kommissionen anfører to primære målsætninger for revisionen af afgørelsen
om mellemstatslige aftaler. Den ene målsætning er, at det skal sikres, at de
mellem-statslige aftaler er forenelige med EU-regler for derved at sikre et vel-
fungerende indre energimarked og øge EU’s energisikkerhed. Den anden
målsætning er, at gennemsigtigheden af de mellemstatslige aftaler skal øges
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Samlenotat om Kommissionens forslag til IGA-afgørelse
1626770_0004.png
for at øge omkostningseffektiviteten ved EU’s energiforsyning og solidariteten
mellem medlemslandene.
Den betydeligste ændring i forslaget til revision af afgørelsen er indførelsen af
en obligatorisk forudgående kontrol (ex-ante assessment) af medlemslandes
mellem-statslige aftaler med tredjelande. Obligatorisk forudgående kontrol af
mellemstatslige aftaler var oprindeligt indeholdt i forslaget til den gældende
afgørelse fra 2012, men endte med at blive frivilligt på grund af modstand fra
flere medlemslande. Med det nye forslag lægges der op til, at medlemslande
forud for indgåelse af aftaler skal fremsende udkast ti l en mellemstatslig aftale
eller til en ændring heraf til Kommissionen med henblik på, at Kommissionen
kan foretage en forudgående vurdering. Kommissionens vurdering har ingen
bindende virkning, men er alene af rådgivende karakter, og ændrer ikke på
medlemsstaternes muligheder for at indgå mellemstatslige aftaler med tredje-
lande inden for energiområdet.
Medlemslande skal desuden fremsende alle eksisterende mellemstatslige
aftaler og ikke bindende instrumenter indgået med tredjelande til Kommissio-
nen med henblik på vurdering (ex-post assessment).
Kommissionen foreslår, at afgørelsen udvides til også at omfatte såkaldte
ikke-bindende instrumenter, der er ikke-juridisk bindende aftaler mellem med-
lemslande og tredjelande, såsom et aftalememorandum, en fælles erklæring
m.fl., der indeholder en fortolkning af EU-regler, opstiller betingelser for ener-
giforsyningen (f.eks. priser) eller udviklingen af energiinfrastruktur. Ikke -
bindende instrumenter indgået mellem medlemslande og tredjelande på ener-
giområdet skal notificeres til Kommissionen efter indgåelse med henblik på
vurdering (ex-post assessment).
Medlemslande forpligtes til at underrette Kommissionen om deres hensigt om
at indlede forhandlinger med et tredjeland med henblik på at indgå nye mel-
lemstatslige aftaler eller ændre eksisterende aftaler, samt at holde Kommissi-
onen løbende orienteret under forhandlingerne.
Kommissionen vil gøre de modtagne mellemstatslige aftaler og ikke -bindende
instrumenter tilgængelige for andre medlemslande. Dette vil ske i over ens-
stemmelse med bestemmelserne om fortrolighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning foreligger
endnu ikke. Europa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi vil
behandle forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at den gradvise integration af energiinfrastrukturer og
markeder, den fælles afhængighed af eksterne leverandører og behovet for
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Samlenotat om Kommissionens forslag til IGA-afgørelse
1626770_0005.png
solidaritet i krisetider (jf. den reviderede gasforsyningssikkerhedsforordning
KOM(2016)52) indebærer, at de grundlæggende politiske beslutninger på
energiområdet ikke udelukkende bør træffes på nationalt plan uden inddragel-
se af nabolandene og EU.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af behovet for at sikre styrket
samarbejde og gennemsigtighed på EU-niveau. Overholdelse af EU-regler i
mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområdet øger investorsik-
kerheden, forsyningssikkerheden og bidrager til et velfungerende indre ener-
gimarked. Det er regeringens vurdering, at forslaget til ændret afgørelse er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslag til revision af IGA-afgørelsen har ikke relevans for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at
have konsekvenser for EU’s budget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Kli-
mapolitik. Der indkom følgende høringssvar:
Dansk industri anfører, at de generelt støtter tiltag, der kan øge forsyningssik-
ker-heden i EU, og som kan sikre EU-landene de bedste og billigste leveran-
cer af energi.
Dansk Industri kvitterer for tiltaget, der vil skabe øget gennemsigtighed i afta-
ler om levering af energi mellem EU-lande og tredjelande, og således samlet
set styrke EU’s forhandlingsposition og bidrage til lavere priser på energi.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhandlingerne på arbejdsgruppeniveau deler medlemslandene sig overord-
net set i to lejre. De væsentligste tvister vedrører indførelsen af en obligato-
risk forudgående kontrol af medlemslandes mellemstatslige aftaler med tredje-
lande og spørgsmålet om, hvorvidt ikke-bindende instrumenter (fælleserklæ-
ringer m.v.) bør være omfattet af afgørelsen. Her finder en gruppe af lande, at
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Samlenotat om Kommissionens forslag til IGA-afgørelse
1626770_0006.png
forslaget går for langt og ikke er proportionalt med formålet, mens en anden
gruppe af lande mener, at dette er det vigtigste element i forslaget.
På baggrund af medlemslandenes modsatrettede holdninger har formandska-
bet fremlagt en revideret version af Kommissionens forslag, som bibeholder
obligatorisk forudgående kontrol, men indsnævrer og fokuserer kontrollens
rækkevidde og gør anmeldelse af ikke-bindende instrumenter (fælleserklærin-
ger, MOU m.v.) frivilligt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til revision af IGA -
afgørelsen. Kommissionens forudgående kontrol af aftaler vurderes i højere
grad at kunne bidrage til at sikre, at mellemstatslige aftaler med tredjelande
på energiområdet er forenelige med EU-regler. Overholdelse af EU-regler i
mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområdet øger investorsik-
kerheden og forsyningssikkerheden og er af væsentlig betydning for det indre
energimarkeds virke og funktion.
Regeringen finder samtidig, at den foreslåede afgørelse ikke bør have væ-
sentlige administrative eller økonomiske omkostninger, ligesom Kommissio-
nens kontrol bør tilrettelægges på en måde, der sikrer balance mellem på den
ene side overholdelse af regler og transparens og på den anden side med-
lemslandenes manøvrerum i forhold til at indgå aftaler med tredjelande og
beskyttelse af fortrolige oplysninger.
Danmark har ingen mellemstatslige aftaler eller ikke-bindende instrumenter på
energiområdet, men skulle Danmark indlede forhandlinger herom, anser rege-
ringen det for hensigtsmæssigt at inddrage Kommissionen tidligt i processen
med henblik på at sikre overholdelse af EU-regler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6