Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 251
Offentligt
1619905_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og Klima-
udvalg den 5. april 2016 vedr. PSO-løsning
_____________________________________
Samrådsspørgsmål K
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Villum
Christensen (LA) stillet ministeren følgende samrådsspørgs-
mål K:
Samrådsspørgsmål K:
”Vil ministeren redegøre for de mulige løsningsmodeller i for-
hold til Europa-Kommissionens erklæring af den danske PSO-
model som traktatstridig?”
Ministerens svartale:
INDLEDNING
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg vil
søge på bedste vis at besvare i det følgende.
Som det er udvalget bekendt, mener EU-Kommissionen, at
det danske PSO-system ikke er foreneligt med traktaten. Der
skal findes og implementeres en løsning på problemstillingen
inden den 1. januar 2017.
Energi-,
Forsynings-
og
Klimamini-
steriet
Stormgade
2-6
1470 Køben-
havn K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0002.png
Regeringen arbejder målrettet på at finde en hensigtsmæs-
sig løsning, men det er ikke en nem opgave. PSO-ordningen
udgør en væsentlig økonomisk størrelse, og der er mange
hensyn at tage ved ændring af PSO-ordningens indretning.
Det er vigtigt, at vi finder en løsning, som tilgodeser Dan-
marks interesser bedst muligt.
MULIGE LØSNINGSMODELLER
Der tegner sig to hovedmodeller for en løsning: en finans-
lovsløsning og en åbningsløsning. Jeg vil i det følgende re-
degøre nærmere for løsningsmodellerne.
1. Finanslovsløsning
Ved finanslovsløsningen omlægges finansieringen fra PSO-
tariffen til finansloven, således at støtten til vedvarende
energi finansieres via finansloven.
Med finanslovsløsningen skal udgifterne til VE-støtte jo også
finansieres. Udgifterne kan principielt finansieres gennem
skatter og afgifter eller via en reduktion af andre offentlige
udgifter. Der er principielt mange varianter.
Regeringen har et skattestop. Men netop den fremtidige fi-
nansiering af PSO-udgifterne er undtaget, fordi vi er klar
over, at der er tale om ordninger af en betydelig størrelses-
orden.
Side 2/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0003.png
1a. Finansiering ved personbeskatning
Udgifterne til VE-støtten kan finansieres over personbeskat-
ningen på linje med andre statslige udgifter. Det betyder hø-
jere skatter.
Med en personskatteløsning fjernes grundlaget for Kommis-
sionens kritik én gang for alle, fordi koblingen fjernes mellem
på den ene side udgifter til VE-støtte og på den anden side
indtægter fra PSO-tariffen på elforbruget.
Finansieres VE-støtten over finansloven ved en forhøjelse af
personskatterne vil det indebære væsentlige samfundsøko-
nomiske gevinster. Det skyldes, at de forvridende effekter i
skattesystemet samlet set formindskes, hvis PSO-
opkrævningen forsvinder og personbeskatningen stiger. Der
er især store gevinster ved at afskaffe PSO-tariffen for det
almindelige elforbrug, hvor der ud over PSO også betales en
høj elafgift.
Husholdninger og virksomheder vil få lavere udgifter til elfor-
bruget, når PSO-tariffen fjernes. Lavere afgifter på el reduce-
rer forbrugerprisen på el. Det vil fremme den elektrificering,
som er nødvendig for den grønne omstilling af energisyste-
met. Det vil f.eks. blive mere fordelagtigt at bruge eldrevne
varmepumper til opvarmning i stedet for oliefyr i husholdnin-
gerne, end det er tilfældet i dag.
Side 3/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0004.png
Derudover vil en omlægning til personbeskatning betyde
mærkbare lempelser for virksomhederne, og i særlig grad for
de elintensive virksomheder.
Omlægningen vil indebære, at personskatterne stiger, men
samtidig falder udgifterne til el for både husholdninger og
erhverv. Erhvervenes afgiftslempelser kommer også
husholdningerne til gode – enten via lavere priser eller
højere løn eller højere indtjening. Samlet set vil
omlægningen gøre skattesystemet mindre forvridende og
reducere husholdningernes skattebelastning.
1b. Finansiering ved øget elafgift
Støtten til vedvarende energi kan også finansieres over fi-
nansloven ved at hæve elafgiften med fx et ensartet beløb
for alle, dvs et beløb der i udgangspunktet svarer til PSO-
tariffen.
En sådan omlægning vil ikke umiddelbart ændre prisen på el
for de fleste elforbrugere. Den forhøjede elafgift erstatter
PSO-tariffen, men elafgiften kan ikke justeres op og ned flere
gange om året i stil med PSO-tariffen. Der opnås ikke umid-
delbart nogen samfundsøkonomiske gevinster ved denne fi-
nansieringsform via elafgiften.
Selv om det gennemsnitligt ikke ændrer elprisen for forbru-
gerne, vil der være en del virksomheder, der vil kunne blive
ramt. Det gælder de virksomheder, der i øjeblikket er helt el-
ler delvist fritaget fra PSO-tariffen. Det drejer sig bl.a. om
Side 4/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0005.png
virksomheder med egenproduktion af el. Envidere er der en
række el-intensive virksomheder, som modtager tilskud til
PSO-betalingen.
Afgifterne vil netto forøges for de virksomheder, der har lem-
pelser eller modtager tilskud til PSO-tariffen. Problemet for
de elintensive virksomheder kan dog eventuelt modvirkes
ved at videreføre den nuværende målrettede PSO-
tilskudsordning til elintensive virksomheder i en eller anden
form. Videreførelsen kræver, at tilskudsordningen kan stats-
støttegodkendes i det nye system. Det er dog for tidligt at
sige, hvordan dette i givet fald præcist ville skulle skrues
sammen.
2. Gradvis omlægning
PSO-ordningen udgør en væsentlig økonomisk størrelse. En
evt. omlægning til skattefinansiering kan naturligvis være en
udfordring, hvis det skal ske på én gang. Det kunne derfor
være en fordel at omlægge gradvist over nogle år.
I et interview i Børsen d. 22. februar i år var Kommissionens
konkurrencekommissær ikke afvisende over for at overveje
en gradvis omlægning til skattefinansiering som en løs-
ningsmodel.
Kommissionens vurdering af de forskellige løsningsmodeller
er jo central her, og de positive signaler fra konkurrence-
kommissæren kan forhåbentligt bidrage til, at vi finder en
hensigtsmæssig løsning.
Side 5/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0006.png
3. Åbning af dansk VE-støtte overfor udlandet
Man kan ligeledes modvirke den diskrimination, som Kom-
missionen finder karakteriserer den nuværende model, ved
at åbne støtteordningerne til vedvarende energi, så VE-
producenter i udlandet kan få adgang til en vis andel af den
danske støtte. Der vil her være tale om en model mindende
om det åbne udbud af støtte til solceller, som blev aftalt med
Kommissionen som en midlertidig løsning på PSO-problemet
i 2015-2016.
En åbningsløsning vurderes at være en relativt kompliceret
løsningsmodel. En åbningsløsning kræver mere omfattende
lovgivning end en finanslovsløsning, og den kræver en an-
den EU-proces, da den skal statsstøttegodkendes af Kom-
missionen.
Samtidig vil en åbning over for udlandet nødvendiggøre, at
PSO-tariffens størrelse fastsættes ved lov. Derudover skal
der som udgangspunkt indgås aftale med et eller flere nabo-
lande om samarbejde om åbning af støttesystemet – dette
idet regeringen forudsætter, at en åbning over for et andet
land for en vis andel af den danske støtte bør ledsages af en
vis åbning den anden vej, som man fra dansk side kan få
gavn af.
Åbningsløsningen modvirker på den måde en diskrimination
over for udlandet, men løser ikke problemet én gang for alle,
Side 6/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0007.png
sådan som finanslovsmodellen med personskattefinansiering
gør. Det kan ikke udelukkes, at Kommissionens betingelser
for en sådan åbningsløsning ændrer sig over de kommende
år. Det skaber dermed en vis usikkerhed om de præcise
konsekvenser af åbningsløsningen. Et eksempel er spørgs-
målet om, hvor stor en andel af støtten der vil skulle åbnes
over for udenlandske VE-producenter.
Jeg vil også nævne, at en åbningsløsning kan kræve, at der
gennemføres et udbud af VE-kapacitet i en størrelsesorden,
som der ikke nødvendigvis er behov for af hensyn til f.eks.
forsyningssikkerheden i Danmark eller for at opfylde andre
målsætninger. I så fald vil det indebære forøgede PSO-
udgifter i forhold til, hvad der ellers ville have været af udgif-
ter.
Åbningsløsningen rummer som nævnt samarbejde om ud-
bygning med vedvarende energi med andre lande. Jeg vil
her gerne sige, at vi i princippet finder det rigtigt godt med
øget energisamarbejde mellem landene i Europa i den ud-
strækning, det kan bidrage til at gøre indsatsen mere om-
kostningseffektiv. Det gælder også samarbejde om udbyg-
ning med vedvarende energi. Det kan øge konkurrencen og
dermed nedbringe omkostningerne.
Det er derfor vigtigt at skelne mellem en såkaldt åbningsløs-
ning, som Kommissionen er med til at sætte rammerne for,
og et øget samarbejde i fremtiden mellem landene i EU om
udbygning med vedvarende energi. Konkret vil et sådant
Side 7/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0008.png
samarbejde mellem landene jo også kunne ske uafhængigt
af den konkrete PSO-løsning, vi når frem til. Det gælder og-
så en situation, hvor finansieringen evt. måtte blive flyttet til
finansloven. Her kan vi indgå sådanne samarbejder helt fri-
villigt, også uden i samme grad at skele til evt. betingelser
fra Kommissionen.
INGEN MULIGHEDER ER AFSKREVET
PSO-sagen er, som vi alle ved, kompliceret. Det drejer sig
samtidig om mange penge og har stor betydning for den
danske energisektor, vores energipolitik og virksomhedernes
rammevilkår.
Regeringen arbejder målrettet på at finde en hensigtsmæs-
sig løsning, men det er ikke nogen nem opgave, som jeg hå-
ber mine foregående bemærkninger da også viser.
Vi ønsker at sikre, at vi har alternative løsninger, hvis en
løsning skulle vise sig uhensigtsmæssig eller vanskelig at
gennemføre.
Vi har derfor ikke afskrevet nogen af de mulige løsninger.
Der har helt fra begyndelsen været en god og konstruktiv di-
alog med Kommissionen om problemstillingen. Der har både
været dialog på ministerniveau samt på embedsmandsni-
veau. Den dialog har vi stadigvæk.
Side 8/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 251: Talepapir fra samrådet d. 5/4-16 vedr. samrådsspm. K om PSO, fra energi,- forsynings- og klimaministeren
1619905_0009.png
Vi skal finde en hensigtsmæssig og holdbar løsning, der kan
iværksættes inden den 1. januar 2017, og der er derfor et
vist tidspres.
Regeringen søger den løsning på PSO-sagen, der giver det
bedste resultat for Danmark, og som sikrer, at det ikke bliver
dyrere for virksomheder og husholdninger.
Regeringen ønsker derfor ikke at haste en løsning igennem,
men lægger vægt på at undersøge mulighederne tilstrække-
lig grundigt.
Tak for ordet.
Side 9/9