Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 234
Offentligt
1613888_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
29. marts 2016
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af
Den Europæiske Union af Parisaftalen inden for rammerne af
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændrin-
ger, KOM(2016) 62
Nyt notat
Notatet oversendes tillige til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
1. Resumé
Den 12. december 2015 vedtog parterne til FN’s klimakonvention en juridisk bin-
dende global klimaaftale, Parisaftalen. Parterne til Parisaftalen skal nu 1) underteg-
ne aftalen og 2) ratificere aftalen, før den kan træde i kraft. Da både EU samlet og
medlemsstaterne individuelt er parter til aftalen, skal den undertegnes og ratificeres
både individuelt af de enkelte medlemsstater og samlet på vegne af EU. Energi-,
forsynings- og klimaministeren vil undertegne aftalen for Danmark den 22. april
2016 i New York.
For så vidt angår EU’s undertegnelse har Kommissionen fremlagt udkast til rådsaf-
gørelse herom. Undertegnelsen sker med forbehold for ratifikation. EU’s underteg-
nelse af Parisaftalen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere de økonomiske
konsekvenser, som EU’s reduktionsbidrag til den globale klimaaftale (på mindst 40
pct. reduktion i 2030 i forhold til 1990) vil få for Danmark, da alle forslag til udmønt-
ning af EU’s reduktionsbidrag, herunder aftale om byrdefordeling, endnu ikke er
fremsat.
Regeringen kan støtte det foreliggende udkast til rådsafgørelse om EU’s underteg-
nelse af Parisaftalen.
2. Baggrund
Efter flere års forhandlinger vedtog parterne til FN’s klimakonvention (United Nati-
ons Framework Convention on Climate Change) den 12. december 2015 en juri-
disk bindende global klimaaftale, Parisaftalen.
Parterne til Parisaftalen skal nu 1) underskrive og 2) ratificere aftalen, før den kan
træde i kraft. Parisaftalen vil træde i kraft 30 dage efter, at mindst 55 parter dæk-
kende mindst 55 pct. af de globale udledninger har ratificeret den. Med Parisaftalen
er der tale om en såkaldt blandet aftale, da aftalen vedrører miljøområdet, hvor
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 234: Grund- og nærhedsnotater om meddelelsen om Vejen fra Paris og forslag til rådbeslutning om undertegnelse af Parisaftalen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1613888_0002.png
kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne. Både EU og medlemsstater-
ne er parter til aftalen. Aftalen skal således undertegnes og ratificeres både af de
enkelte medlemsstater og af EU samlet. Aftalen er åben for undertegnelse fra den
22. april 2016 til den 21. april 2017. FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon har invite-
ret til en underskriftsceremoni i New York den 22. april 2016, hvor energi-, forsy-
nings- og klimaministeren vil deltage og underskrive fra dansk side.
For så vidt angår EU’s undertegnelse har Kommissionen efter sædvanlig procedure
fremlagt udkast til rådsafgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske
Union af Parisaftalen inden for rammerne af De Forenede Nationers rammekon-
vention om klimaændringer, KOM (2016) 62.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, og artikel 218, stk. 5.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet skal ikke hø-
res, men vil i forbindelse med den efterfølgende ratifikationsproces skulle give sit
samtykke til EU’s ratifikation.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådsafgørelse indeholder syv indledende paragraffer, som beskriver
baggrunden for rådsafgørelsen.
De indledende paragraffer informerer om: 1) vedtagelse af Parisaftalen på COP21
og processen for dens ikrafttrædelse, 2) det væsentligste indhold i aftalen, 3) EU’s
reduktionsbidrag til aftalen, 4) at aftalen er åben for undertegnelse fra den 22. april
2016 til den 21. april 2017, 5) at aftalen er i overensstemmelse EU’s miljømål, jf.
traktatens artikel 191, 6) at der findes omfattende lovgivning i Unionen om gennem-
førelse af disse mål, som vil skulle ændres for at implementere Parisaftalen, og at
dette kun kan gøres gennem EU-lovgivning, samt 7) at aftalen derfor bør underteg-
nes på vegne af EU med forbehold for senere ratifikation.
Rådsafgørelsen indeholder desuden tre operative artikler, hvori det anføres, at 1)
undertegnelsen af Parisaftalen på vegne af Unionen godkendes og vil ske i New
York den 22. april 2016, 2) at Formanden for Rådet bemyndiges til at udpege
den/de personer, som er beføjet til at undertegne aftalen på unionens vegne, og 3)
at denne afgørelse træder i kraft på dagen for dens vedtagelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer er ratificeret af
Danmark den 21. december 1993.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 234: Grund- og nærhedsnotater om meddelelsen om Vejen fra Paris og forslag til rådbeslutning om undertegnelse af Parisaftalen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1613888_0003.png
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
er ratificeret af Danmark den 31. maj 2002.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
EU’s undertegnelse af Parisaftalen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lov-
givning. EU indmeldte i marts 2015 sit bidrag til Parisaftalen med et 2030-
reduktionsmål på mindst 40 pct. i forhold til 1990. EU’s mål skal i de kommende år
udmøntes i form af vedtagelse af EU-lovgivning om: 1) revision af EU’s kvotehan-
delsdirektiv (Kommissionen har fremsat forslag den 15. juli 2015), 2) ny byrdeforde-
lingsaftale for de ikke-kvotebelagte sektorer
1
samt integration af udledninger og
optag fra skov og jorde (LULUCF). De sidste forslag forventes fremlagt i sommeren
2016.
Økonomiske konsekvenser
EU’s undertegnelse af Parisaftalen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da alle forslag til udmønt-
ning af EU’s reduktionsbidrag ikke er fremsat endnu, er det på nuværende tids-
punkt ikke muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser, som EU’s reduktionsbi-
drag til den globale klimaaftale vil få for Danmark. Der må dog samlet set ventes
potentielt meget væsentlige samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske om-
kostninger, om end dette bl.a. vil afhænge af den valgte nationale implementering i
perioden 2021-2030. Forhandlingerne herom ventes påbegyndt i anden halvdel af
2016.
Med Parisaftalen genbekræftes ilandenes kollektive løfte om at mobilisere 100 mia.
USD om året fra 2020 fra offentlige og private kilder til ulandenes klimaindsats. Der
skal vedtages et nyt kvantitativt finansieringsmål inden 2025 for perioden efter
2025. Begge mål er imidlertid kollektive, ligesom det ikke er fastsat, hvor stor en del
af de 100 mia. USD, der skal komme fra offentlige kilder. Det er derfor ikke muligt
at fastlægge de direkte økonomiske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
EU’s undertegnelse af Parisaftalen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Udkastet til rådsafgørelse om EU’s undertegnelse af Parisaftalen har været i høring
i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik. Der er indkommet føl-
gende høringssvar:
International skibsfart er ikke inkluderet i ikke-kvotesektoren. Regeringen støtter fortsat, at der i FN’s
klimaforhandlinger (UNFCCC) fastsættes et samlet globalt flagneutralt reduktionsmål for international
skibsfarts CO
2
-udledning, og at FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) udvikler og vedtager
global flagneutral regulering på området.
1
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 234: Grund- og nærhedsnotater om meddelelsen om Vejen fra Paris og forslag til rådbeslutning om undertegnelse af Parisaftalen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1613888_0004.png
Ingeniørforeningen IDA støtter EU’s og Danmarks undertegnelse af Parisaftalen og
ser frem til en hurtig undertegnelse. IDA fremhæver i den forbindelse, at en fælles
international aftale er af stor betydning for indsatsen for at begrænse de samlede
udledninger af klimagasser, samt at det er et godt grundlag for at udvikle teknologi-
er, der kan bidrage til at holde de globale temperaturstigninger vel under 1,5 gra-
der.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der kan generelt forventes opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte det foreliggende udkast til rådsafgørelse om EU’s underteg-
nelse af Parisaftalen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4