Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 224
Offentligt
1610282_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. marts 2016
Forslag til afgørelse om indførelse af en mekanisme for ud-
veksling af oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler
og ikke-bindende instrumenter mellem medlemsstaterne og
tredjelande på energiområdet, der ophæver afgørelse nr.
994/2012/EU (revision af IGA-afgørelsen).
KOM (2016) 53
Nyt notat
Notatet oversendes desuden til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
1. Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2016 fremlagt forslag til en afgørelse om indfø-
relse af en mekanisme for udveksling af oplysninger vedrørende mellemstatslige
aftaler og ikke-bindende instrumenter mellem medlemsstaterne og tredjelande på
energiområdet. Forslaget vil ophæve den eksisterende IGA-afgørelse
(994/2012/EU). Den foreslåede revision har til formål at sikre, at EU-regler bliver
efterlevet og øge gennemsigtigheden i mellemstatslige aftaler med tredjelande på
energiområdet til gavn for et velfungerende indre energimarked og øget forsynings-
sikkerhed. Den væsentligste ændring i forslaget består i indførelsen af en obligato-
risk forudgående kontrol (ex-ante assessment).
En vedtagelse af afgørelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens forslag til
revision af den gældende afgørelse, som vurderes i højere grad at kunne si k-
re, at mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområdet er forenelige
med EU-regler. Overholdelse af EU-regler i mellemstatslige aftaler med tred-
jelande på energiområdet øger investor- og forsyningssikkerheden og er iføl-
ge Kommissionen af væsentlig betydning for det indre energimarkeds virke og
funktion. Det bemærkes, at Danmark ikke har nogen mellemstatslige aftaler
på energiområdet
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af IGA-afgørelse
1610282_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 53 af 16. februar 2016 fremlagt forslag til
afgørelse om indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysn inger vedrø-
rende mellemstatslige aftaler og ikke-bindende instrumenter mellem med-
lemsstaterne og tredjelande på energiområdet, der ophæver afgørelse nr.
994/2012/EU (revision af IGA-afgørelsen). Forslaget er oversendt til Rådet
den 16. februar 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget til revideret afgørelse er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194,
stk. 1, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog den 25. oktober 2012 en afgørelse om
indførelse af en mekanisme for udveksling af oplysninger vedrørende melle m-
statslige aftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande på energiområdet.
Afgørelsen skulle bl.a. medvirke til at sikre særligt mindre lande mod pres fra
tredjelande til at tilsidesætte indre markedsbestemmelserne ved indgåelse af
mellemstatslige aftaler på energiområdet.
Forslaget om revision af den gældende IGA-afgørelse (994/2012/EU) bygger
på de erfaringer, som Kommissionen har gjort, siden den gældende afgørelse
trådte i kraft den 17. november 2012, og som er analyseret i en evaluerings-
rapport, der blev offentliggjort sammen med forslaget. Evalueringsrapporten
følger af den gældende afgørelses artikel 8, som forpligter Kommissionen til
at evaluere anvendelsen af afgørelsen, herunder at vurdere, i hvilket omfang
afgørelsen fremmer de mellemstatslige aftalers forenelighed med EU -regler.
Kommissionen konkluderer i sin evaluering, at de nuværende bestemmelser
ikke har resulteret i ændringer af de mellemstatslige aftaler, som Kommissio-
nen har vurderet, var uforenelige med EU-regler. Kommissionen angiver, at
omkring 1/3 af de anmeldte mellemstatslige aftaler af relevans for infrastruktur
og energiforsyninger indeholdt bestemmelser, der var uforenelige med EU -
regler. Til dato er ingen af de aftaler, som, Kommissionen har vurderet, var
uforenelige med EU-regler, blevet genforhandlet. Kommissionen mener derfor,
at den nuværende afgørelse ikke virker efter hensigten.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med strategien for Energiunionen,
hvor det er anført, at et vigtigt aspekt af gasforsyningssikkerhed er, at aftaler om
køb af gas er i fuld overensstemmelse med EU-lovgivningen. Det Europæiske Råd
opfordrede i sine konklusioner fra mødet i marts 2015 til at sikre fuld overensstem-
melse med EU-regler i alle aftaler vedrørende køb af gas fra eksterne leverandører,
navnlig ved at styrke gennemsigtigheden af sådanne aftaler og foreneligheden med
EU's energisikkerhedsbestemmelser.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af IGA-afgørelse
1610282_0003.png
3. Formål og indhold
Afgørelsen dækker mellemstatslige aftaler og ikke-bindende instrumenter mellem
et eller flere medlemslande og et eller flere tredjelande, som har indflydelse på
EU’s forsyningssikkerhed og det indre energimarkeds virke og funktion. Mellem-
statslige aftaler på energiområdet anvendes ofte som den politiske og juridiske
ramme for mere detaljerede kommercielle kontrakter og indgås bl.a. med henblik
på at skabe større investorsikkerhed.
Kommissionen anfører to primære målsætninger for revisionen af afgørelsen om
mellemstatslige aftaler. Den ene målsætning er, at det skal sikres, at de mellem-
statslige aftaler er forenelige med EU-regler for derved at sikre et velfungerende
indre energimarked og øge EU’s energisikkerhed. Den anden målsætning er, at
gennemsigtigheden af de mellemstatslige aftaler skal øges for at øge omkost-
ningseffektiviteten ved EU’s energiforsyning og solidariteten mellem medlemslan-
dene.
Den betydeligste ændring i forslaget til revision af afgørelsen er indførelsen af en
obligatorisk forudgående kontrol (ex-ante
assessment)
af medlemslandes mellem-
statslige aftaler med tredjelande. Der lægges således op til, at medlemslande for-
ud for indgåelse af aftaler skal fremsende udkast til en mellemstatslig aftale eller til
en ændring heraf til Kommissionen med henblik på, at Kommissionen kan foretage
en forudgående vurdering. Medlemslande skal desuden fremsende alle eksisteren-
de mellemstatslige aftaler og ikke bindende instrumenter indgået med tredjelande
til Kommissionen med henblik på vurdering (ex-post
assessment).
Kommissionen foreslår, at afgørelsen udvides til også at omfatte såkaldte ikke-
bindende instrumenter, der er ikke-juridisk bindende aftaler mellem medlemslande
og tredjelande, såsom et aftalememorandum, en fælles erklæring m.fl., der inde-
holder en fortolkning af EU-regler, opstiller betingelser for energiforsyningen (f.eks.
priser) eller udviklingen af energiinfrastruktur.
Medlemslande forpligtes endvidere til at underrette Kommissionen om deres hen-
sigt om at indlede forhandlinger med et tredjeland med henblik på at indgå nye
mellemstatslige aftaler eller ændre eksisterende aftaler, samt at holde Kommissio-
nen løbende orienteret under forhandlingerne.
Kommissionen vil gøre de modtagne mellemstatslige aftaler og ikke-bindende in-
strumenter tilgængelige for andre medlemslande. Dette vil ske i overensstemmelse
med bestemmelserne om fortrolighed.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af IGA-afgørelse
1610282_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Euro-
pa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi vil behandle forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at den gradvise integration af energiinfrastrukturer og
markeder, den fælles afhængighed af eksterne leverandører og behovet for
solidaritet i krisetider (jf. den reviderede gasforsyningssikkerhedsforordning
KOM(2016)52) indebærer, at de grundlæggende politiske b eslutninger på
energiområdet ikke udelukkende bør træffes på nationalt plan uden inddrage l-
se af nabolandene og EU.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af behovet for at sikre styrket
samarbejde og gennemsigtighed på EU-niveau. Overholdelse af EU-regler i
mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområdet øger investorsi k-
kerheden, forsyningssikkerheden og bidrager til et velfungerende indre ene r-
gimarked. Det er regeringens vurdering, at forslaget til ændret afgørelse er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslag til revision af IGA-afgørelsen har ikke relevans for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have konse-
kvenser for EU’s budget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 16. februar 2016.
Dansk industri anfører, at de generelt støtter tiltag, der kan øge forsyningssikker-
heden i EU, og som kan sikre EU-landene de bedste og billigste leverancer af
energi.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af IGA-afgørelse
1610282_0005.png
Dansk Industri kvitterer for tiltaget, der vil skabe øget gennemsigtighed i aftaler om
levering af energi mellem EU-lande og tredjelande, og således samlet set styrke
EU’s forhandlingsposition og og bidrage til lavere priser på energi.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke detaljeret kendskab til andre landes hol d-
ninger. Obligatorisk forudgående kontrol af mellemstatslige aftaler på energi-
området indgik oprindeligt også i Kommissionens forslag til den gældende
afgørelse, men endte med at blive frivilligt efter modstand fra en række med-
lemslande, der opfattede dette som værende for indgribende et tiltag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens forslag til
revision af den gældende afgørelse, som vurderes i højere grad at kunne sik-
re, at mellemstatslige aftaler med tredjelande på energiområdet er forenelige
med EU-regler. Overholdelse af EU-regler i mellemstatslige aftaler med tred-
jelande på energiområdet øger investorsikkerheden og forsyningssikkerheden
og er af væsentlig betydning for det indre energimarkeds virke og funktion.
Danmark har ingen mellemstatslige aftaler på energiområdet, men skull e
Danmark indlede forhandlinger herom, anser regeringen det for hensigtsmæ s-
sigt at inddrage Kommissionen tidligt i processen med henblik på at sikre
overholdelse af EU-regler.
Regeringen mener, at forslaget til den ændrede mekanisme bør tilrettelægges
på en fleksibel og lettilgængelig måde, der sikrer balance mellem på den ene
side overholdelse af regler og transparens og på den anden side medlems-
landenes manøvrerum og beskyttelse af fortrolige oplysninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5