Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 222
Offentligt
1610164_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. marts 2016
Meddelelse om en EU-strategi for opvarmning og køling
KOM(2016) 51
Notatet oversendes desuden til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
1. Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2016 fremsat en meddelelse, der beskriver en
ny EU-strategi for opvarmning og køling. Strategien præsenterer Kommissionens
vision og mål inden for varme- og kølesektoren. Kommissionen udpeger i den for-
bindelse centrale udfordringer og foreslår en række værktøjer, som Kommissionen
vil bringe i spil i forbindelse med kommende revisioner af henholdsvis energieffekti-
viseringsdirektivet, direktivet om fremme af vedvarende energi og direktivet om
bygningers energimæssige ydeevne. Der påpeges ligeledes en række områder,
hvor der er behov for yderligere analyser, herunder vedrørende finansiering, reno-
vering af bygninger, omstilling til vedvarende energi i varme- og kølesektoren mv.
Meddelelsen om en ny EU-strategi for varme og køling er ikke retligt bindende
og vil således ikke have konsekvenser for dansk ret.
Regeringen hilser Kommissionens strategi velkommen. Strategien medvirker
til at skabe fokus på varme- og køleområdet, som hidtil har fået begrænset
opmærksomhed i EU-sammenhæng, og hvor der er betydelige potentialer for
energieffektivisering. Samtidigt omhandler strategien et område, hvor Dan-
mark har en lang række erfaringer og styrkepositioner. Strategien kan dermed
have store fordele for danske virksomheder, som har stor erfaring og eksper-
tise inden for energieffektivisering, herunder fjern- og kraftvarme.
2. Baggrund
Den 25. februar 2015 lancerede Kommissionen en strategi for Energiunionen,
KOM(2015) 80. Strategien bygger på fem dimensioner: 1) Forsyningssikkerhed, 2)
et fuldt integreret indre energimarked, 3) energieffektivisering, 4) reduktion af driv-
husgasudledninger og 5) forskning. EU’s strategi for opvarmning og køling har re-
levans for flere af Energiunionens dimensioner.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 222: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-strategi for opvarmning og køling
1610164_0002.png
Kommissionen anfører, at opvarmning og køling i 2012 udgjorde ca. halvdelen af
det europæiske energiforbrug. Det er en prioritet for Kommissionen at udvikle en
strategi for opvarmning og køling for at sikre mere effektiv og bæredygtig udnyttel-
se af dette energiforbrug. På den baggrund har Kommissionen som en del af dens
såkaldte vinterpakke den 16. februar 2016 fremsat en meddelelse, der beskriver en
ny EU-strategi for opvarmning og køling.
Formålet med strategien er at skabe en ramme for at inkorporere effektiv varme- og
køleforsyning i de europæiske energipolitikker. Hovedfokus vil være på, at:
stoppe energispild i bygninger;
maksimere effektiviteten og bæredygtigheden i varme- og køleforsyningen;
støtte effektiviseringer i industrien;
udnytte synergigevinsterne som kan opnås ved at integrere varme- og kø-
lesektorerne med elsektoren.
Løsningerne vil blive undersøgt som en del af kommende revisioner af relevant
europæisk energilovgivning.
3. Formål og indhold
Kommissionens strategi for opvarmning og køling præsenterer Kommissionens
vision og mål for EU’s varme- og kølesektor. Kommissionen fremhæver i den for-
bindelse centrale udfordringer og foreslår en række værktøjer, som Kommissionen
vil bringe i spil i forbindelse med kommende revisioner af henholdsvis energieffekti-
viseringsdirektivet, direktivet om fremme af vedvarende energi og direktivet om
bygningers energimæssige ydeevne. Der påpeges ligeledes en række områder,
hvor der er behov for yderligere analyser, herunder vedrørende finansiering, reno-
vering af bygninger, omstilling til vedvarende energi i varme- og kølesektorerne mv.
I strategien påpeges det, at varme og køling i 2012 udgjorde ca. halvdelen af det
europæiske energiforbrug, og at denne andel forventes at fortsætte fremover. I
2012 var ca. 75 pct. af energiforbruget i varme- og kølesektoren baseret på fossile
brændsler (hovedsageligt naturgas).
Den vedvarende energi i varme- og kølesektoren er for 90 pct. vedkommende ba-
seret på biomasse. For at sikre bæredygtigheden heraf planlægger Kommissionen
at foreslå en bæredygtighedspolitik for bioenergi i slutningen af 2016. I forslaget
forventes Kommissionen at forholde sig til bl.a. miljømæssige konsekvenser samt
påvirkningen af arealanvendelsen og fødevareproduktionen ved øget anvendelse
af biomasse.
Kommissionen peger i strategien på en række udfordringer, herunder:
barrierer for energirenoveringer af bygninger;
manglende viden om udskiftning af ineffektive varmeforsyningsenheder;
manglende omstilling til vedvarende energi i industrien; samt
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 222: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-strategi for opvarmning og køling
1610164_0003.png
at store mængder overskudsvarme fra elproduktion og industrielle processer
går til spilde.
Derudover fokuseres i strategien på den synergi, som kan opnås ved at sammen-
tænke de forskellige sektorer i energisystemet, specielt el- og varmesektorerne, og
herunder hvordan en veludbygget fjernvarme- og kraftvarmeforsyning samt smart-
grid-teknologier kan være medvirkende til at skabe fleksibilitet i energisystemet.
Kommissionen foreslår desuden i strategien en række værktøjer, som Kommissio-
nen vil bringe i spil i forhold til kommende revisioner af henholdsvis energieffektivi-
seringsdirektivet, direktivet om fremme af vedvarende energi og direktivet om byg-
ningers energimæssige ydeevne. Det drejer sig bl.a. om en øget indsats for at
fremme forskning og udvikling inden for affaldskraftvarme, opfordringer til med-
lemslandene om at forbedre vilkårene for finansiering samt igangsætte en række
yderligere analyser af bl.a. renovering af bygninger, omstilling til vedvarende energi
i varme- og kølesektoren mv. I strategien fremhæves, at varme- og køleforsyning
foregår på et lokalt niveau, hvorfor EU-lovgivning skal have karakter af understøt-
tende rammevilkår, mens de mere konkrete tiltag og faktiske handlinger bør ske på
nationalt, regionalt og lokalt niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om
en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang Kom-
missionens meddelelse efterfølgende udmøntes i revision af EU-lovgivning på
EU-området eller andre konkrete initiativer, vil det til den tid skulle vurderes, i
hvilket omfang initiativerne vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Der forventes ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommis-
sionen. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiati-
ver, vil det til den tid skulle vurderes, i hvilket omfang initiativerne vil have
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 222: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-strategi for opvarmning og køling
1610164_0004.png
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. I det
omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det til
den tid skulle vurderes, i hvilket omfang initiativerne vil have betydning for
miljøbeskyttelsesniveauet gennem reduceret primærenergiforbrug og reduce-
rede udledninger af drivhusgasser.
8. Høring
Kommissionens strategi er sendt i høring i Energi-, Forsynings- og Klimapoli-
tisk Specialudvalg. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Energi, Dansk
Fjernvarme, Energitilsynet og VedvarendeEnergi.
Danske Energi (DE) finder det vigtigt, at barrierer for udbredelse af eldrevne
varmepumper og udnyttelse af overskudsvarme fra kraftvarmeproduktion og
industrielle processer fjernes. Derudover lægger DE vægt på, at afgiftsmæs-
sige barrierer mellem energiarter fjernes, samt at markedet i højere grad
kommer til at spille en rolle i forhold til at fremme omkostnings- og energief-
fektive køling- og opvarmningssystemer. DE ønsker, at Kommissionen løser
udfordringerne ved anvendelse af primære energifaktorer, som de anser som
en barriere for anvendelse af el og køling i bygninger, og som samtidig frem-
mer decentrale VE-løsninger, som DE ikke anser for omkostningseffektive.
Dansk Fjernvarme (DFJ) forholder sig til varme og køling i bygninger. DFJ
hilser generelt Kommissionens fokus på varme og køling velkommen og på-
peger, at dette øgede fokus i høj grad er i dansk interesse. DFJ anser medde-
lelsens kortlægning af varme- og kølesektoren som det stærkeste element
men efterspørger mere konkrete visioner for, hvordan eksisterende direktiver
og revisioner heraf kan anvendes til at fremme målsætningerne for området.
DFJ angiver, at Danmark bør anerkende Kommissionens arbejde med at ana-
lysere og gøre status for varme og køling. Danmark bør endvidere foreslå, at
meddelelsen følges op med konkrete initiativer og efterfølgende fastholde
presset på fremdrift.
Energitilsynet (SET) understøtter strategiens formål om bl.a. at fremme udnyt-
telse af synergier mellem overskudsvarme fra proces og rumvarme, mellem
varme og køling og mellem el og varme (kraftvarme). SET angiver dog, at det
i takt med den stigende samproduktion af forskellige produkter i og uden for
konkurrerende markeder vil være hensigtsmæssigt med mere faste lovmæssi-
ge bestemmelser for, hvilke krav værker med forenet produktion skal overhol-
de i forhold til prisreguleringen af fjernvarmen. Hvis samproduktion fastholdes
som et ledende princip for etablering af nye produktionsanlæg, må der tages
politisk stilling til, hvordan opretholdelse eller udvidelse af samproduktion skal
finansieres.
VedvarendeEnergi hilser strategien og det øgede fokus på varme og køling i
EU velkommen men efterspørger en mere specifik beskrivelse af fordelen ved
anvendelsen af store varmepumper, herunder synergieffekterne ved sampro-
duktion af varme og køling. Der efterspørges et øget fokus på solvarme og
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 222: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-strategi for opvarmning og køling
1610164_0005.png
geotermi. Derudover henvises der til, at en stor del af energiforbruget uden for
kvotesektoren er baseret på fossile brændsler, hvilket ikke afspejles tilstræk-
keligt i strategien, og i forlængelse heraf efterspørges øget international koor-
dinering af afgifter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være generel opbakning til meddelelsen blandt med-
lemslandene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens strategi for fjernvarme og køling velkom-
men og støtter Kommissionens fokus på at adressere det meget store effekti-
viseringspotentiale i varme- og kølesektorerne.
Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionens strategi fokuserer på
områder, hvor der ofte findes rentable investeringsmuligheder; bygningsreno-
vering, udskiftning af energiproduktionsanlæg og udnyttelse af overskudvar-
me. Regeringen finder det positivt, at mulighederne for bibringelse af ny flek-
sibilitet i el- og varmesektoren fremhæves, så mulighederne for at fremme
mere vedvarende energi i varme- og kølesektorerne øges. I den forbindelse
finder regeringen, at varme- og kølesektorerne rummer gode muligheder for at
integrere den fluktuerende energiproduktion, som vil udgøre en stigende an-
del af især elforsyningen.
I det fremadrettede arbejde med varme- og kølesektorerne finder regeringen,
at der på EU-niveau bør være fokus på fremme af energieffektiviteten i byg-
ninger, på fremme af udbredelsen af fjernvarme, fjernkøling og kraftvarme
samt på at fremme integrationen af vedvarende energi i fjernvarmen og på
kraftvarmeværker. Ligeledes ser regeringen gerne, at perspektiver og mulig-
heder for at bruge fjernvarme som et middel til at nå en omkostningseffektiv
omstilling til et lavemissionssamfund fremhæves stærkere i det fremadrettede
arbejde. Fjernvarmen kan bidrage til at høste store effektiviseringsgevinster
og lette indpasningen af store mængder vedvarende energi til varme - og køle-
formål fremover.
Danmark har en stærk profil med flere styrkepositioner inden for fjernvarme
og kraftvarme. Et øget fokus på netop fjernvarme og kraftvarme vil være til
gavn for de danske virksomheder, som har stor erfaring og ekspertise inden
for fjernvarmeproduktion, varmelagring og varmedistribution samt samlede
systemløsninger.
Regeringen støtter Kommissionens ambition om, at elementer i Kommissionens
varme og kølestrategi kommer til at indgå i de kommende revisioner af europæisk
energilovgivning, herunder revisioner af energieffektiviseringsdirektivet, direktivet
om fremme af vedvarende energi og direktivet om bygningers energimæssige yde-
evne.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 222: Grundnotat og nærhedsnotat om EU-strategi for opvarmning og køling
1610164_0006.png
Regeringen glæder sig over Kommissionens anerkendelse af, at medlemslandene
står over for forskelligartede udfordringer og har forskellige muligheder inden for
varme- og køleområdet, hvilket har den konsekvens, at kommende EU-regulering
skal være af understøttende karakter, og at der samtidig skal overlades tilstrække-
lig handlefrihed til nationale, regionale og lokale aktører.
Det er derudover vigtigt for regeringen, at forbrugere skal have adgang til at produ-
cere og forbruge egen energi, men at forbrugere ikke over-incentiveres hertil.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6