Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 220
Offentligt
1609944_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
11. marts 2016
Meddelelse om en EU-strategi for flydende naturgas (LNG) og
gaslagring.
KOM-nr.: (2016) 49
Nyt notat
Oversendes samtidigt til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
1. Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2016 fremsat en meddelelse om en strategi for
flydende naturgas (LNG) og gaslagring. Meddelelsen indgår i Kommissionens så-
kaldte vinterpakke under Energiunionen. Strategien har til hensigt at udnytte poten-
tialet for LNG og gaslagring med henblik på at bidrage til Energiunionens centrale
mål om at gøre EU’s gassystem mere diversificeret og fleksibelt og dermed bidrage
til en sikker, modstandsdygtig og konkurrencedygtig gasforsyning. Strategien foku-
serer på tre indsatsområder: For det første, at den nødvendige infrastruktur er til
stede for at fuldføre det indre marked og give alle medlemslande mulighed for at
opnå fordelene ved adgang til LNG-markedet. For det andet, at det det indre mar-
ked for energi fuldføres. For det tredje, at EU intensiverer sin indsats for et tæt
samarbejde med internationale partnere for at fremme et frit, likvidt og gennemsig-
tigt globalt marked for LNG.
Kommissionens meddelelse har ikke konsekvenser for dansk ret. Regeringen hilser
meddelelsen velkommen og kan overordnet set støtte Kommissionens meddelelse,
herunder at det er vigtigt at fuldføre det indre marked for gas, som vil kunne frem-
me anvendelsen af LNG og understøtte gennemførelse af nødvendige investerin-
ger i infrastruktur.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 23 af 16. februar 2016 fremsat en meddelelse
om en EU-strategi for LNG (flydende naturgas) og gaslagring. Meddelelsen indgår
som en del af Kommissionens såkaldte vinterpakke for Energiunionen, der også
består af forslag til revision af forordning 994/2010 om naturgasforsyningssikker-
hed, forslag til revision af afgørelse om indførelse af en mekanisme for udveksling
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Grundnotat og nærhedsnotat om en EU-strategi for flydende naturgas (LNG) og glaslagring
1609944_0002.png
af oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler energiområdet (IGA) og medde-
lelse om en EU strategi for varme- og køling.
3. Formål og indhold
Formålet med EU’s strategi er at udnytte potentialet for LNG og gaslagring i EU
med henblik på at diversificere EU’s nuværende gassystem og gøre dette mere
fleksibelt. Strategien vil således bidrage til Energiunionens formål om en sikker,
modstandsdygtig og konkurrencedygtig gasforsyning.
Strategien fokuserer på tre indsatsområder:
For det
første
anfører Kommissionen, at den nødvendige infrastruktur skal være til
stede for at fuldføre det indre marked og give alle medlemslande mulighed for at
opnå fordelene ved adgang til LNG-markedet enten direkte eller via andre med-
lemslande.
EU’s nuværende LNG-terminaler tilvejebringer samlet set tilstrækkelig forgasnings-
kapacitet, og der er planer om etablering af yderligere kapacitet i bl.a. Estland.
Ud-
fordringen om ikke-optimal geografisk fordeling af LNG-terminaler kan løses ved at
bygge nye terminaler de relevante steder eller ved at forbedre adgangen til eksiste-
rende terminaler.
Kommissionen peger på, at en bedre adgang til likvide hubs kan ske ved forbedret
sammenkobling af net, hvor gas fra eksisterende LNG-terminaler eller rørbunden
gas handles. Det vil forbedre forsyningssikkerheden for de medlemslande, som for
nærværende kun har adgang til begrænsede forsyningskilder. Med EU’s TEN-E
Program er der etableret et stabilt rammeværk for EU-støtte til infrastruktur, herun-
der etablering af gastransmissionsledninger og LNG-terminaler.
For det
andet
peger Kommissionen på nødvendigheden af at fuldføre det indre
marked for energi, således at der sendes de rigtige prissignaler for at tiltrække
LNG, hvor der er behov, og for at understøtte de nødvendige investeringer i infra-
struktur. Ud over tilstrækkelig infrastruktur er et velfungerende marked også på-
krævet, hvis forbrugerne i EU skal drage fordel af potentialet for LNG i form af di-
versificering.
EU’s samlede gaslagerkapacitet er steget kraftigt i løbet af de sidste ti år. Tilgæn-
gelighed og type af gaslagre varierer betydeligt i EU afhængig af medlemslandenes
energimix, forsyningsportefølje og geologiske muligheder. Generelt set vil bedre
sammenkobling af net og regionalt samarbejde kunne resultere i en bedre og mere
effektiv anvendelse af gaslagring. Der peges på, at selvom den eksisterende
gaslagerkapacitet synes tilstrækkelig, er det stadig nødvendigt at justere sammen-
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Grundnotat og nærhedsnotat om en EU-strategi for flydende naturgas (LNG) og glaslagring
1609944_0003.png
kobling og regulering for at forbedre den grænseoverskridende udveksling af gas
og bredere regionale tilgængelighed.
Den regionale sammenhæng afgør i høj grad behovet for og tilgængeligheden af
lagerkapacitet og den rolle, som opbevaring spiller i gasforsyningen og for energi-
sikkerheden. Tilgangen til regulering af gaslagring varierer meget mellem lande og
regioner. Tilsvarende varierer tariffer for transmission af gas til og fra lager betyde-
ligt i hele EU. I nogle tilfælde betaler lagerkunder både for transport, når gas skal
lagres, og for at få gas trukket ud af lagrene igen. Sådanne prisstrukturer kan gøre
lagring af gas mindre attraktivt og ikke-konkurrencedygtig, hvor taksterne er urime-
ligt høje. Der peges på, at transmissionstariffer til og fra gaslagring behandles i
arbejdet med at udvikle fælles EU-regler for adgang til gaslagre med henblik på at
sikre lige konkurrencevilkår mellem konkurrerende fleksibilitetsydelser, og at pris-
strukturen bør være omkostningsbestemt.
LNG har i nogle tilfælde potentiale for at reducere de nuværende miljøpåvirkninger,
fx i transportsektoren, når LNG erstatter brændstoffer som diesel eller svær fuel-
olie. Brugen af LNG i lastbiler giver en begrænset CO2 gevinst. I forhold til skibsfart
gør brugen af LNG det muligt at opfylde kravene om at mindske svovl- og kvælstof-
indhold i brændstoffer til skibsfart. Kommissionen peger i denne forbindelse på en
fuld gennemførelse af direktiv 2014/94/EU om alternative brændstoffer, herunder
etablering af LNG-tankstationer ved havne og indre vandveje.
For det
tredje
fremhæver Kommissionen nødvendigheden af, at EU intensiverer sin
indsats for et tæt samarbejde med internationale partnere for at fremme et frit, li-
kvidt og gennemsigtigt globalt marked for LNG.
De internationale LNG-markeder undergår store ændringer med betydelige kapaci-
tetsudbygninger, som kommer i drift i Australien og USA i perioden frem til 2020.
Der er potentiale for en betydelig yderligere LNG-forsyning fra andre lande, herun-
der ved Middelhavet. Priser for LNG forventes i løbet af en kort årrække at blive
lavere, og EU-importen heraf vil derfor sandsynligvis stige.
Kommissionen peger i strategien på nødvendigheden af regelmæssige drøftelser
om LNG med Australien og fortsættelse af samarbejdet med andre nuværende og
potentielle leverandører såsom Qatar, Nigeria, Egypten, Angola, Mozambique,
Tanzania, Israel, Libanon, Iran, Irak og Libyen. Der bør også fortsat gives høj priori-
tet til energidialog med Algeriet, USA og Canada. EU bør arbejde tæt sammen med
andre store LNG-importører som Japan, navnlig i forbindelse med sit G7 formand-
skab i 2016, Sydkorea, Kina og Indien, med IEA og i multilaterale fora for at forføl-
ge fælles interesser i at fremme gennemsigtige og likvide LNG-markeder.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Grundnotat og nærhedsnotat om en EU-strategi for flydende naturgas (LNG) og glaslagring
1609944_0004.png
Som led i strategien vil Kommissionen løbende rapportere om fremskridt med hen-
syn til de strategiske LNG- og gaslagringsmålsætninger i forbindelse med den årli-
ge status for Energiunionen og eventuelle identificere yderligere foranstaltninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Anvendelse af LNG og gaslagring er reguleret i lov om naturgasforsyning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til revision af forordningen har været i høring i Spec i-
aludvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik.
Landbrug & Fødevarer finder det relevant med en fælles europæisk strategi for
såvel udviklingen af LNG-markedet som effektiv udnyttelse af mulighederne for at
lagre gas. Landbrug & Fødevarer havde dog gerne set, at Kommissionen også i
højere grad havde adresseret udviklingen af et marked for grønne gasser, herunder
biogas, da dette vil være et vigtigt bidrag til den fremtidige europæiske forsynings-
sikkerhed for gas. Regeringen opfordres til at arbejde for et stærkere EU-fokus på
udbygningen med biogas og andre grønne gasser som virkemiddel til at reducere
den europæiske gasimportafhængighed.
VedvarendeEnergi er bekymrede for, hvorvidt de fremlagte strategier for naturgas-
forsyning og transport af flydende naturgas (LNG) giver anledning til overinveste-
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 220: Grundnotat og nærhedsnotat om en EU-strategi for flydende naturgas (LNG) og glaslagring
1609944_0005.png
ringer i infrastruktur til fossil gasforsyning, som kan blive en barriere for omstillingen
til vedvarende energi. Bekymringen vedrører specifikt forslaget om, at gasinfra-
strukturen skal styrkes, så forsyning kan sikres, hvis den største forsyning til et
område falder bort. Dette bør kun ske i det omfang, det er nødvendigt for at sikre
den langsigtede gasforsyning, og skal tage hensyn til forventede energibesparelser
og reduktion i gasforbrug over de kommende 10-20 år. Forslag om udbygning af
LNG-terminaler bør kun ske på et strengt kommercielt grundlag. LNG-baseret gas-
forsyning har væsentligt højere drivhusgasudslip end anden naturgas og bør derfor
ikke fremmes med EU-politik. Der er andre måder at øge forsyningssikkerheden
på, som giver lavere drivhusgasudslip. Disse alternativer har som regel også bedre
økonomi end LNG-terminaler og bør i stedet fremmes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemslandene generelt vil hilse strategien vel-
kommen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og kan overordnet set støtte EU-
strategien for LNG og gaslagring. Regeringen er navnlig enig i, at det er vigtigt at
fuldføre det indre marked for gas, som vil kunne fremme anvendelsen af LNG og
understøtte gennemførelse af nødvendige investeringer i infrastruktur. Derudover
er det regeringens holdning, at udviklingen af LNG skal baseres på markedsvilkår.
Regeringen er ligeledes enig i, at EU bør intensivere sin indsats for et tæt samar-
bejde med internationale partnere for at fremme et frit, likvidt og gennemsigtigt
globalt marked for LNG.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5