Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 217
Offentligt
1609806_0001.png
Lovtidende A
2016
4. marts 2016.
Udgivet den 8. marts 2016
Nr. 195.
Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
1)
I medfør af § 69, stk. 2, § 70, stk. 2, 1. pkt., og 11, § 78,
stk. 7, og § 88, stk. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret ved lov
nr. 577 af 4. maj 2015, fastsættes efter bemyndigelse i hen-
hold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2012
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på bevil-
lingspligtige netvirksomheder, herunder netvirksomheder
som drives som led i den kommunale forvaltning, samt regi-
onale transmissionsvirksomheder.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Andre indtægter, som virksomheden opnår ved driften
af den bevillingspligtige aktivitet: Indtægter, jf. nr. 11,
som opnås ved netvirksomhedens eller den regionale
transmissionsvirksomheds salg til andre virksomheder
m.v., herunder koncernforbundne virksomheder, af
ydelser i tilknytning til den bevillingspligtige aktivi-
tet, og som ikke er omfattet af den bevillingspligtige
aktivitet, så længe de dermed forbundne omkostninger
bæres af den bevillingspligtige aktivitet som nødven-
dige omkostninger, jf. nr. 5.
2)
Bindende midlertidig prisnedsættelse: En af en net-
virksomhed fastsat prisnedsættelse, som en elhandels–
virksomhed er forpligtet til efter § 72 b, stk. 1, 3. pkt.,
i lov om elforsyning, at viderefakturere uændret til de
relevante aftagenumre.
3)
Differencer: Afvigelser opgjort pr. 31. december i et
reguleringsår mellem en virksomheds driftsmæssige
indtægter, jf. nr. 4, og dens indtægtsramme. For høje
indtægter i forhold til indtægtsrammen udgør differen-
cer i forbrugernes favør. For lave indtægter i forhold
til indtægtsrammen udgør differencer i virksomhedens
favør.
Driftsmæssige indtægter: Indtægter, jf. nr. 11, fra hen-
holdsvis bevillingspligtige aktiviteter og andre ind-
tægter, som virksomheden opnår ved driften af den
bevillingspligtige aktivitet, jf. nr. 1. De driftsmæssige
indtægter anses i reguleringsmæssig henseende for li-
geligt fordelt over året. Indtægter knyttet til virksom-
hedens energispareindsats omfattet af kapitel 3 i be-
kendtgørelse nr. 1394 af 2. december 2015 om ener-
gispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
indgår ikke i opgørelsen af de driftsmæssige indtæg-
ter.
Driftsomkostninger: Virksomhedens omkostninger til
indkøb af energi, lønninger, tjenesteydelser, admini-
stration, vedligeholdelse, demontering af eksisterende
anlæg, som ikke indgår i beregningen af nødvendige
nyinvesteringer, jf. § 15, stk. 5, driftsomkostninger
pålagt af offentlige myndigheder eller Energinet.dk,
nettab samt afvikling af de i § 69, stk. 1, i lov om el-
forsyning nævnte gældsforpligtelser og udgifter til
sikkerhedsstillelse. Omkostningerne anses i regule-
ringsmæssig henseende for ligeligt fordelt over året.
Omkostninger knyttet til virksomhedens energispare-
indsats omfattet af kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1394
af 2. december 2015 om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder indgår ikke i opgørelsen af
driftsomkostningerne.
Forrentning: Virksomhedens resultat før finansielle
poster og skat, dvs. årets driftsmæssige indtægter mi-
nus årets driftsomkostninger, afskrivninger og opkræ-
vet underdækning, jf. nr. 25, og korrigeret for diffe-
rencer, jf. nr. 3, i henhold til reglerne i § 26, stk. 2.
Forrentningsprocent: Forrentningen sat i forhold til
den nødvendige kapital, jf. nr. 19, opgjort ultimo re-
guleringsåret.
Fundamentale fejl: Urigtigheder i en virksomheds års-
rapport fra tidligere regnskabsår, der er så omfattende,
at den pågældende årsrapport ikke giver et retvisende
billede, jf. årsregnskabslovens § 52, stk. 2.
4)
5)
6)
7)
8)
1)
Bekendtgørelsen gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for
elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55.
CI000098
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2015-6929
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
2
Nr. 195.
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
Gennemsnitlig indtægt: Driftsmæssige indtægter pr.
kWh leveret elektricitet i reguleringsåret.
Idriftsættelse: Et anlæg anses for idriftsat fra det tids-
punkt, hvor anlægget er spændingssat. Såfremt der
herefter har været et dokumenteret behov for supple-
rende tests eller tilpasninger af anlægget, kan tids-
punktet i reguleringsmæssig henseende udskydes i op
til 2 uger.
Indtægt: Indtægter som efter årsregnskabslovens reg-
ler vil kunne indregnes i virksomhedens årsrapport.
Indtægtsramme: Økonomisk ramme for hver enkelt
virksomhed i et reguleringsår.
Lang byggeobligationsrente: Den af Realkreditrådet
udmeldte lange obligationsrente (DKK), tidligere byg-
gerente.
Leveret elektricitet: Antal kWh leveret til slutbruger
eller anden aftager.
Merforrentning: Forrentning af den nødvendige kapi-
tal, som overstiger den lange byggeobligationsrente,
jf. nr. 13, plus 1 procentpoint.
Netaktiver: Anlægsaktiver i form af kollektive elfor-
syningsnet samt grunde og bygninger til brug for
strømførende anlæg.
Netaktivitet: Den bevillingspligtige aktivitet, som en
netvirksomhed eller regional transmissionsvirksom-
hed udfører i henhold til lov om elforsyning eller reg-
ler udstedt i medfør heraf.
Netvirksomhed: Virksomhed med bevilling, der driver
eldistributionsnet.
Nødvendig kapital: Den samlede værdi af virksomhe-
dens netaktiver, som opgjort og afskrevet efter § 25,
og dens omsætningskapital, der er fastsat til 2 pct. af
værdien af de nedskrevne netaktiver.
Nødvendige nyinvesteringer: Anlæg som er idriftsat,
jf. nr. 10, efter den 1. januar 2005, og som omfatter
følgende:
a) Nye anlæg, som tilfører det samlede anlæg nød-
vendig øget kapacitet og ydeevne, dvs. investerin-
ger i helt nye forsyningsområder, eksempelvis i
forbindelse med større byudviklingsprojekter, el-
ler tilslutning af konkrete meget store nye forbru-
gere eller produktionsenheder.
b) Væsentlige ændringer i den overordnede netstruk-
tur, der er nødvendige for at sikre forsyningssik-
kerheden, jf. de planer for det fremtidige behov
for transmissionskapacitet, som Energinet.dk ud-
arbejder i medfør af § 28, stk. 2, nr. 9, i lov om
elforsyning.
c) Kabellægning af luftledninger, der gennemføres
af hensyn til forsyningssikkerheden.
d) Kabellægning af luftledninger, der er godkendt i
henhold til § 21, stk. 1, i lov om elforsyning.
e) Udskiftning og ændring af tilknyttede anlæg, i det
omfang udskiftningen eller ændringen er nødven-
dig for anvendelsen af det nye kabelnet.
Regional transmissionsvirksomhed: Virksomhed, der
med bevilling driver eltransmissionsnet.
22)
23)
24)
25)
26)
27)
Reguleringsprisen: Den gennemsnitlige indtægt pr.
kWh leveret elektricitet, der udmeldes af Energitilsy-
net til virksomheden.
Reguleringsår: Kalenderår.
Rådighedsbeløb: Årsbaseret beløb, der udmeldes af
Energitilsynet til en regional transmissionsvirksom-
hed, som virksomheden kan oppebære for at stille sit
net til rådighed for Energinet.dk.
Underdækning: Den i virksomhedens årsrapport for
2003 opgjorte, akkumulerede underdækning for perio-
den fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003,
jf. § 57 i bekendtgørelse nr. 944 af 29. oktober 2001
om indtægtsrammer og åbningsbalancer for netvirk-
somheder og transmissionsvirksomheder med elforsy-
ningsnet på 150 kV og derunder.
Årlig reguleringspris: Simpelt gennemsnit af en virk-
somheds daglige reguleringspriser i et reguleringsår.
Den årlige reguleringspris afspejler såvel årets pris-
talsregulering, jf. § 7, som evt. ændringer i årets løb i
medfør af §§ 12 og 13.
Årligt rådighedsbeløb: Simpelt gennemsnit af en virk-
somheds daglige rådighedsbeløb i et reguleringsår.
Det årlige rådighedsbeløb afspejler såvel årets pris-
talsregulering, jf. § 7, som evt. ændringer i årets løb i
medfør af §§ 12 og 13.
Kapitel 3
Beregning af indtægtsrammer, reguleringspriser og
rådighedsbeløb
§ 3.
Til netvirksomheder udmelder Energitilsynet hvert år
ultimo december en indtægtsramme for hver enkelt virk-
somhed for det følgende reguleringsår. Indtægtsrammen be-
regnes på baggrund af virksomhedens reguleringspris pr.
den 1. januar i reguleringsåret og virksomhedens forventede
mængde leveret elektricitet (kWh) for det følgende regule-
ringsår. Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som
virksomheden i reguleringsåret kan oppebære i form af
driftsmæssige indtægter ved uændret aktivitetsniveau i for-
hold til det forventede, jf. stk. 4, og ved uændret regule-
ringspris i forhold til reguleringsprisen pr. den 1. januar i re-
guleringsåret. Afvikling af eventuelle differencer, jf. § 31,
stk. 3, påvirker ikke indtægtsrammen.
Stk. 2.
Grundlaget for beregningen af reguleringsprisen er
virksomhedens driftsmæssige indtægter i 2004, jf. bekendt-
gørelse nr. 1520 af 23. december 2004, divideret med den
leverede mængde elektricitet i 2004.
Stk. 3.
Reguleringsprisen ændres efterfølgende i medfør
af §§ 7, 12 og 13, § 26, stk. 5, og § 29.
Stk. 4.
Virksomheden anmelder sin forventede leverede
mængde elektricitet for et reguleringsår til Energitilsynet se-
nest den 10. december året før.
§ 4.
Til regionale transmissionsvirksomheder udmelder
Energitilsynet hvert år ultimo december to separate ind-
tægtsrammer for hver enkelt virksomhed for det følgende re-
guleringsår. Der udmeldes en mængdebaseret indtægtsram-
me for indtægter fra elektricitet leveret til virksomhedens af-
tagere og en rådighedsafhængig indtægtsramme for indtæg-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
3
Nr. 195.
ter, som virksomheden modtager fra Energinet.dk for at stil-
le transmissionsnettet til rådighed.
Stk. 2.
Til regionale transmissionsvirksomheder, der ikke
stiller net til rådighed for Energinet.dk, udmelder Energitil-
synet alene en mængdebaseret indtægtsramme.
§ 5.
Den mængdebaserede indtægtsramme til en regional
transmissionsvirksomhed beregnes og administreres i med-
før af § 3.
§ 6.
Den rådighedsafhængige indtægtsramme til en regio-
nal transmissionsvirksomhed svarer til virksomhedens rå-
dighedsbeløb pr. den 1. januar i reguleringsåret. Indtægts-
rammen udgør det maksimale beløb, som virksomheden i et
reguleringsår kan oppebære i form af driftsmæssige indtæg-
ter ved uændret rådighedsbeløb, i forhold til rådighedsbelø-
bet pr. den 1. januar i reguleringsåret.
Stk. 2.
Grundlaget for beregningen af rådighedsbeløbet er
virksomhedens indtægter fra den systemansvarlige virksom-
hed for at stille net til rådighed i 2004.
Stk. 3.
Rådighedsbeløbet ændres efterfølgende i medfør af
§§ 7, 12 og 13, § 26, stk. 5, og § 29.
§ 7.
Reguleringspriser og rådighedsbeløb reguleres ved
anvendelse af et sammenvejet indeks med 50 pct. lønandel
og 50 pct. materialeandel. Lønindekset er Danmarks Stati-
stiks lønindeks for ansatte i industrien (ILON2). Materia-
leindekset er Danmarks Statistiks prisindeks for indenlandsk
vareforsyning (PRIS10). Energitilsynet udmelder kvartårligt
det sammenvejede indeks. Ved beregningen af en virksom-
heds årlige reguleringspris, jf. § 2, nr. 26, henholdsvis en
virksomheds årlige rådighedsbeløb, jr. § 2, nr. 27, anses æn-
dringer i det sammenvejede indeks at have virkning fra den
første dag i det næstfølgende kvartal.
Stk. 2.
Såfremt Danmarks Statistik justerer indhold og
dækningsområde for de anvendte indeks, vil Energitilsynet
udmelde, hvorledes reguleringspriser og rådighedsbeløb her-
efter pristalsreguleres med henblik på at sikre, at pristalsre-
guleringen i videst muligt omfang fortsætter på et tilsvaren-
de grundlag.
§ 8.
Efter udgangen af et reguleringsår udmelder Energi-
tilsynet bagudrettet for det forgangne reguleringsår en årlig
reguleringspris, jf. § 2, nr. 26, til hver virksomhed og til re-
gionale transmissionsvirksomheder tillige et årligt rådig-
hedsbeløb, jf. § 2, nr. 27. Disse priser og beløb kan senere
ændres, jf. §§ 12 og 13.
§ 9.
Hvis en juridisk person har bevilling til både netvirk-
somhed og transmissionsvirksomhed, beregnes der indtægts-
rammer for hver af de to virksomheder.
§ 10.
Hvis to eller flere virksomheder fusionerer, og be-
villingsområderne sammenlægges til ét bevillingsområde,
fremsender den fortsættende eller nye virksomhed et budget
til Energitilsynet til brug for Energitilsynets beregning af en
ny indtægtsramme og en ny reguleringspris og et nyt rådig-
hedsbeløb. Den nye indtægtsramme kan ikke overstige sum-
men af de hidtidige indtægtsrammer ved uændret aktivitet.
§ 11.
Hvis en virksomhed spaltes i flere selvstændige
virksomheder, fremsender de pågældende virksomheder
hver især et budget til Energitilsynet til brug for Energitilsy-
nets beregning af nye indtægtsrammer og nye regulerings-
priser og rådighedsbeløb. Summen af de nye indtægtsram-
mer kan ikke overstige den hidtidige indtægtsramme ved
uændret aktivitet.
Kapitel 4
Forhøjelse eller sænkning af reguleringspriser og
rådighedsbeløb
§ 12.
Energitilsynet kan forhøje reguleringsprisen eller rå-
dighedsbeløbet for en virksomhed som følge af:
1) Afskrivning og forrentning af nødvendige nyinvesterin-
ger, jf. § 15.
2) Væsentligt øgede omkostninger som følge af krav på-
lagt af myndigheder eller Energinet.dk, jf. § 16, stk.
1-3.
3) Væsentligt øgede omkostninger til nettab som følge af
stigende elpriser, jf. § 17.
4) Manglende økonomisk evne til at afholde nødvendige
omkostninger, jf. § 19.
5) Overtagelse af anlæg fra en virksomhed, der ikke er un-
derlagt indtægtsrammereguleringen, jf. § 20, stk. 1.
6) Tab, som er en følge af en elhandelsvirksomheds man-
glende betaling af beløb, der er faktureret i henhold til
§ 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om elforsyning, jf. §
21, stk. 1.
7) Korrektion af fejl, jf. § 23.
Stk. 2.
Forhøjelse af reguleringsprisen eller rådighedsbe-
løbet sker efter ansøgning.
Stk. 3.
Energitilsynet kan i medfør af § 76, stk. 4, i lov om
elforsyning, fastsætte nærmere regler om ansøgning og do-
kumentation med henblik på at sikre en hensigtsmæssig og
effektiv administration af afgørelser efter stk. 1.
Stk. 4.
Ved væsentlig i stk. 1, nr. 2 og 3, forstås en forø-
gelse af omkostninger, for hvert omkostningselement for
sig, på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000
kr., regnet i forhold til omkostningen i 2004 tillagt en pris-
talsregulering.
§ 13.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådig-
hedsbeløbet for en virksomhed som følge af:
1) Bortfald eller reduktion af krav fra myndigheder eller
Energinet.dk, som medfører en væsentlig reduktion af
virksomhedens omkostninger, jf. § 16, stk. 5.
2) Væsentligt reducerede omkostninger til nettab som føl-
ge af faldende elpriser, jf. § 17.
3) Bortfald af andre indtægter, som opnås ved driften af
den bevillingspligtige aktivitet, jf. § 2, nr. 1, og § 18.
4) Salg af anlæg til Energinet.dk, jf. § 20, stk. 2.
5) Modtagelse af et beløb fra en elhandelsvirksomhed el-
ler en elhandelsvirksomheds konkursbo, der helt eller
delvis dækker et tab som følge af elhandelsvirksom-
heds manglende betaling af beløb, der er faktureret i
henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt. i lov om elforsy-
ning, jf. § 21, stk. 2.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
4
Nr. 195.
En netvirksomheds bindende midlertidig prisnedsættel-
se, jf. § 22.
7) Korrektion af fejl, jf. § 23.
8) Pålæg med henblik på nedbringelse af merforrentning,
jf. § 26.
9) Effektiviseringspålæg, jf. § 29.
Stk. 2.
Ved væsentlig i stk. 1, nr. 1 og 2, forstås en reduk-
tion af omkostninger, for hvert omkostningselement for sig,
på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000 kr.,
regnet i forhold til omkostningen i 2004 tillagt en pristalsre-
gulering.
Stk. 3.
Virksomheden anmelder de i stk. 1, nr. 1-6, nævnte
forhold til Energitilsynet senest ved regnskabsaflæggelsen,
jf. § 30.
Stk. 4.
Sænkningen af reguleringsprisen eller rådighedsbe-
løbet har virkning fra det tidspunkt, hvor de i stk. 1, nr. 1-9,
nævnte forhold indtræffer, eller datoen fremgår af et pålæg.
§ 14.
Såfremt et transmissionsnet anvendes til levering af
elektricitet til virksomhedens aftagere og samtidig stilles til
rådighed for den systemansvarlige virksomhed, fordeles æn-
dringer i medfør af §§ 12 og 13 på virksomhedens regule-
ringspris og rådighedsbeløb i forhold til størrelsen af virk-
somhedens mængdebaserede og rådighedsafhængige ind-
tægtsramme.
§ 15.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje regule-
ringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virksomhed for at
sikre mulighed for forrentning og afskrivning af den kapital,
der finansierer nødvendige nyinvesteringer, jf. § 2, nr. 20,
under hensyn til forventede fremtidige omkostninger til drift
af anlægget og forventede fremtidige indtægter som følge af
anlægget. Forhøjelsen af reguleringsprisen eller rådigheds-
beløbet sker fra idriftsættelsestidspunktet for nyinvesterin-
gen.
Stk. 2.
Kapitalen opgøres efter reglerne i årsregnskabslo-
ven, dog indregnes ikke evt. fremtidige omkostninger til
nedtagning af anlægget og evt. fremtidig retablering samt
eventuel kassationsværdi. I kapitalen indgår dokumenterede
sædvanlige byggerenter. Virksomheden kan ved opgørelsen
af kapitalen vælge, om eventuelle tilslutningsbidrag skal
modregnes i værdien.
Stk. 3.
Kapitalen forrentes med den på idriftsættelsestids-
punktet gældende lange byggeobligationsrente, jf. § 2, nr.
13, plus 1 pct. point.
Stk. 4.
Virksomheden vælger for hver nyinvestering, om
forhøjelsen af indtægtsrammen skal ske som en annuitet,
hvor forhøjelsen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet
vil være varig, eller efter principperne om serielån, hvorved
forhøjelsen vil løbe over anlæggets levetid, jf. stk. 6.
Stk. 5.
Såfremt den nødvendige nyinvestering erstatter et
eksisterende anlæg, vil værdien af nyinvesteringen blive for-
højet med omkostninger til nedtagning af det eksisterende
anlæg, herunder myndighedspålagte omkostninger i forbin-
delse hermed. Der skal ske modregning af kassationsværdi-
en af det erstattede anlæg. Ved beregningen af forhøjelsen af
reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet vil der endvidere
ske modregning af sparede omkostninger til fortsat drift,
6)
vedligeholdelse og fornyelse af eksisterende anlæg ud fra
standardiserede værdier.
Stk. 6.
Til brug for beregningerne fastsætter Energitilsynet
standardlevetider for luftledningsanlæg, kabelanlæg, trans-
formerstationer mv. samt anlægskategorier f.eks. i henhold
til spændingsniveauer.
Stk. 7.
For de fastsatte anlægskategorier fastsætter Energi-
tilsynet til brug for beregningerne endvidere gennemsnitlige
omkostninger til drift, vedligeholdelse og fornyelse af luft-
ledningsanlæg og andre anlæg, der udskiftes som led i ka-
bellægning af luftledninger. For kabelanlæg og andre nød-
vendige nyinvesteringer fastsætter Energitilsynet alene for-
ventede gennemsnitlige omkostninger til drift og vedligehol-
delse.
Stk. 8.
Energitilsynet gennemgår hvert tredje år standard-
levetider, gennemsnitlige omkostninger og anlægskategori-
er, jf. stk. 6 og 7, med henblik på eventuel justering på basis
af indhøstede erfaringer og den teknologiske udvikling.
Stk. 9.
Såfremt en virksomhed kan dokumentere, at et
konkret anlæg falder uden for de aktuelt fastsatte anlægska-
tegorier, kan virksomhedens egne dokumenterede omkost-
ninger anvendes i beregninger efter denne paragraf efter
godkendelse af Energitilsynet.
§ 16.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje regule-
ringsprisen eller rådighedsbeløbet midlertidigt for en virk-
somhed for at kompensere for dokumenterede meromkost-
ninger, som er en følge af pålæg fra myndigheder eller Ener-
ginet.dk om en væsentlig tidsmæssig fremskyndelse af ved-
ligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasnin-
ger af de anlæg, som virksomheden er pligtig til at drive i
henhold til sin bevilling, jf. § 20, stk. 1, i lov om elforsy-
ning, inden for indtægtsrammen. Forhøjelsen af regulerings-
prisen eller rådighedsbeløbet sker i det eller de år, hvor mer-
omkostningen forekommer.
Stk. 2.
Energitilsynet kan endvidere efter ansøgning for-
høje reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virk-
somhed for at kompensere for dokumenterede meromkost-
ninger, som er en følge af pålæg fra myndigheder eller Ener-
ginet.dk, som ligger ud over forpligtelsen i henhold til § 20,
stk. 1, i lov om elforsyning, og som ikke er omfattet af defi-
nitionen af nødvendige nyinvesteringer, jf. § 2, nr. 20. Så-
fremt myndighedskravet medfører øgede driftsomkostnin-
ger, sker forhøjelsen i det eller de år, hvor meromkostningen
forekommer. Såfremt myndighedskravet omfatter investe-
ringsomkostninger, sker forhøjelsen efter reglerne for nød-
vendige nyinvesteringer, jf. § 15.
Stk. 3.
Energitilsynet kan midlertidigt forhøje regulerings-
prisen eller rådighedsbeløbet for en virksomhed med et be-
løb svarende til nye myndighedspålagte meromkostninger til
energibesparende aktiviteter omfattet af kapitel 3 i bekendt-
gørelse nr. 1394 af 2. december 2015 om energispareydelser
i net- og distributionsvirksomheder. Forhøjelsen vil gælde
for den periode, der fremgår af pålægget.
Stk. 4.
Indtægter til energibesparende aktiviteter omfattet
af kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1394 af 2. december 2015
om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
fastsættes i henhold til § 19 denne bekendtgørelse med hen-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
5
Nr. 195.
blik på at dække omkostningerne til energispareindsatsen i
regnskabsåret. For meget henholdsvis for lidt opkrævede be-
løb reguleres via midlertidige tarifændringer i det følgende
regnskabsår. Omkostninger og indtægter knyttet til energi-
besparende aktiviteter holdes regnskabsmæssigt adskilt fra
virksomhedens øvrige driftsomkostninger og driftsmæssige
indtægter.
Stk. 5.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådig-
hedsbeløbet for en virksomhed, såfremt der sker bortfald af
krav fra myndigheder eller Energinet.dk, som medfører en
væsentlig reduktion af virksomhedens omkostninger.
Stk. 6.
Energitilsynet kan forud for sin afgørelse i henhold
til stk. 1 og 3 indhente udtalelse fra Energistyrelsen om,
hvorvidt et givet myndighedspålæg omfatter forpligtelser,
der går ud over den generelle forpligtelse i henhold til § 20,
stk. 1, i lov om elforsyning, herunder om dele af myndig-
hedspålægget ligger uden for denne forpligtelse.
§ 17.
Virksomheden opgør årligt sit fysiske nettab og om-
kostningerne forbundet med nettabet.
Stk. 2.
Såfremt omkostningerne til et nettab, der fysisk
svarer til nettabet i 2004, i et regnskabsår adskiller sig med
et beløb, der overstiger det mindste beløb af henholdsvis 3
pct. og 250.000 kr., regnet i forhold til omkostningerne til
nettab i 2004 tillagt en pristalsregulering, jf. § 7, justeres
virksomhedens indtægtsramme med dette beløb via en juste-
ring af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 3.
Justeringen af indtægtsrammen har virkning for det
år, som opgørelsen vedrører.
Stk. 4.
Mængdemæssige ændringer i nettabet, regnet i for-
hold til 2004, medfører ikke ændringer af indtægtsrammen.
Stk. 5.
Opgørelsen af det fysiske nettab skal ske efter
samme metoder i opgørelsesåret og i sammenligningsåret,
der er 2004. Opgørelsesmetoden kan ændres over tid, forud-
sat der sker samme ændring i sammenligningsåret.
§ 18.
Virksomheden opgør årligt andre indtægter, som
virksomheden har opnået ved driften af den bevillingspligti-
ge aktivitet, jf. § 2, nr. 1.
Stk. 2.
Såfremt andre indtægter bortfalder, og de dermed
forbundne omkostninger ikke længere bæres af den bevil-
lingspligtige aktivitet som nødvendige omkostninger, redu-
ceres virksomhedens indtægtsramme tilsvarende via en ju-
stering af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet. Indtægts-
rammen berøres ikke, såfremt den bevillingspligtige aktivi-
tet fortsat bærer omkostningerne som nødvendige omkost-
ninger.
Stk. 3.
Reduktionen af indtægtsrammen har virkning fra
det tidspunkt, hvor de andre indtægter og de dermed for-
bundne nødvendige omkostninger er bortfaldet, dog tidligst
fra den 8. oktober 2008.
§ 19.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje regule-
ringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virksomhed, så-
fremt virksomheden kan dokumentere, at den ikke på kort
sigt (2-3 år) kan dække nødvendige omkostninger til drift og
afskrivning af de tekniske anlæg, fordi den har en lav ind-
tægtsramme som følge af særligt lave indtægter i 2004. For-
højelsen vil være varig med virkning pr. den 1. januar i det
år, hvor ansøgningen fremsendes.
Stk. 2.
Ved beregningen af forhøjelsen tages hensyn til
virksomhedens effektivitet, jf. benchmarkingen i medfør af
§ 28, idet forhøjelsen ikke kan kompensere for ineffektiv
drift.
Stk. 3.
Energitilsynet kan endvidere efter ansøgning for-
høje reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virk-
somhed, såfremt virksomheden kan dokumentere, at den
som følge af pludseligt opståede eksternt betingede forhold
ikke kan gennemføre aktuelle aktiviteter, der er nødvendige
for, at virksomheden kan løse bevillingspligtige opgaver.
Forhøjelsen vil være midlertidig med virkning fra det tids-
punkt, hvor finansieringsbehovet opstod.
Stk. 4.
Ved beregningen af forhøjelsen tages hensyn til
mulighederne for og behovet for lånefinansiering.
§ 20.
Energitilsynet kan forhøje reguleringsprisen eller rå-
dighedsbeløbet for en virksomhed, der erhverver et for virk-
somheden nødvendigt anlæg fra en virksomhed, der ikke er
underlagt indtægtsrammereguleringen. Forhøjelsen sker ef-
ter reglerne for nødvendige nyinvesteringer, jf. § 15, med
virkning fra tidspunktet for erhvervelsen. Det er en forud-
sætning for forhøjelsen, at erhvervelsen er sket efter den 1.
januar 2005.
Stk. 2.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådig-
hedsbeløbet for en virksomhed, der afhænder et anlæg til
Energinet.dk. Virksomheden indsender nødvendig doku-
mentation til brug for Energitilsynets afgørelse.
§ 21.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje regule-
ringsprisen midlertidigt for en netvirksomhed, der har lidt
tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglende beta-
ling af beløb, som netvirksomheden har faktureret i henhold
til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om elforsyning. Forhø-
jelsen sker i det år, hvor tabet er regnskabsført, og svarer til
det regnskabsførte beløb. Ansøgningen skal fremsendes til
Energitilsynet senest den 31. maj i året efter det regulerings-
år, hvor tabet er regnskabsført.
Stk. 2.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen midlerti-
digt for en netvirksomhed, der efter at Energitilsynet har for-
højet reguleringsprisen i medfør af stk. 1, modtager et beløb
fra en elhandelsvirksomhed eller en elhandelsvirksomheds
konkursbo, der helt eller delvis dækker det beløb, som el-
handelsvirksomheden skylder for betaling af beløb fakture-
ret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om elforsy-
ning. Sænkningen sker i det år, hvor beløbet regnskabsføres.
§ 22.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen midlertidigt
for en netvirksomhed, der har ydet en bindende midlertidig
prisnedsættelse, jf. § 2, nr. 2, med et beløb svarende til det
beløb, som netvirksomheden har indberettet jf. stk. 2. Sænk-
ningen sker i det år, hvor prisnedsættelsen er ydet.
Stk. 2.
Netvirksomheden skal indberette det beløb, som
den bindende midlertidige prisnedsættelse forventes at redu-
cere indtægterne med, til Energitilsynet. Indberetningen skal
ske samtidig med indberetningen af prisnedsættelsen til da-
tahub. Indberetningen kan efterfølgende ikke revideres.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
6
Nr. 195.
§ 23.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirk-
somheder kan fremsende korrektioner til oplysningerne i
virksomhedernes årsrapporter, såfremt disse har betydning
for opgørelsen af reguleringsprisen, rådighedsbeløbet eller
forrentningsprocenten, herunder som følge af pålæg fra
Energitilsynet, jf. stk. 5.
Stk. 2.
Virksomhederne kan indsende korrektioner til op-
lysningerne i årsrapporten frem til den 31. august i indsen-
delsesåret.
Stk. 3.
Virksomhederne kan efter den 31. august i indsen-
delsesåret alene fremsende væsentlige korrektioner i forhold
til de afgivne oplysninger i en årsrapport. Sådanne væsentli-
ge korrektioner vil indgå i beregningen af reguleringspris,
rådighedsbeløb eller forrentningsprocent i det følgende re-
guleringsår.
Stk. 4.
En korrektion, jf. stk. 3, er væsentlig, hvis denne
vil medføre:
1) en ændring af den udmeldte reguleringspris eller det
udmeldte rådighedsbeløb på 10 pct. i det reguleringsår,
korrektionen vedrører, eller
2) en ændring af den opgjorte forrentningsprocent på
mindst 1 procentpoint i det reguleringsår, korrektionen
vedrører.
Stk. 5.
Energitilsynet pålægger virksomhederne at korri-
gere konstaterede fejlagtige oplysninger eller at berigtige
ulovlige forhold.
Stk. 6.
Korrektioner i henhold til Energitilsynets eller
Energiklagenævnets afgørelser jf. stk. 3 og 5, har virkning
for beregning af reguleringsprisen, rådighedsbeløbet eller
forrentningsprocenten fra og med det reguleringsår, korrek-
tionen vedrører. Eventuelle justeringer af virksomhedernes
priser som følge af sådanne afgørelser sker fra afgørelses-
tidspunktet.
Kapitel 5
Anlægsinvesteringer i regning for tredjemand
§ 24.
Såfremt en netvirksomhed eller regional transmissi-
onsvirksomhed træffer aftale med tredjemand om ændringer
af netaktiver, jf. § 2, nr. 16, som gennemføres af hensyn til
denne tredjemand, og som betales af denne tredjemand, skal
aftalen være skriftlig.
Stk. 2.
Anlægsinvesteringer, der betales af tredjemand,
holdes regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige
aktiviteter.
Stk. 3.
Indtægter som netvirksomheden eller den regionale
transmissionsvirksomhed oppebærer fra tredjemand til dæk-
ning af omkostninger fra anlægsinvesteringer, og som alene
dækker medgåede omkostninger, indgår ikke i beregningen
af differencer, jf. § 31, stk. 3, ligesom de ikke indgår i be-
regningen af virksomhedens forrentning, jf. § 2, nr. 6.
Stk. 4.
Anlæg betalt af tredjemand anses som straksafskre-
vet. Såfremt et sådant anlæg erstatter et eksisterende anlæg,
som samtidig skrottes, kan virksomheden vælge, at det nye
anlæg indgår i beregningen af virksomhedens forrentnings-
procent. I dette tilfælde indgår det nye anlæg i beregnings-
mæssig henseende i virksomhedens afskrivningsgrundlag
med en værdi, svarende til det skrottede anlægs restværdi,
og med en afskrivningsperiode svarende til det, der ville ha-
ve været det skrottede anlægs resterende afskrivningsperio-
de. Virksomheden meddeler sin beslutning til Energitilsynet
og redegør endvidere herfor i sin årsrapport, jf. § 31, stk. 1,
nr. 8.
Stk. 5.
Såfremt der er tale om delvis omkostningsdækning
fra tredjemand, skal dette fremgå af aftalen, jf. stk. 1. Der
skal endvidere være regnskabsmæssig adskillelse mellem de
dele af anlægget, der betales af tredjemand, og resten af an-
lægget.
Kapitel 6
Værdiopgørelse og afskrivning
§ 25.
Afskrivning på aktiver, som er idriftsat forud for
den 1. januar 2005, opgøres på grundlag af aktivets værdi
ultimo 2004, opgjort efter §§ 15 og 16 i bekendtgørelse nr.
899 af 30. august 2004 om indtægtsrammer for netvirksom-
heder og transmissionsvirksomheder. Afskrivningen foreta-
ges med lige store årlige beløb over den restlevetid, som ak-
tivet havde ultimo 2004.
Stk. 2.
Anskaffelser efter den 31. december 2004 aktive-
res eller udgiftsføres efter reglerne i årsregnskabsloven. Ak-
tiver med en anskaffelsespris under den skattemæssige
bundgrænse kan udgiftsføres i anskaffelsesåret.
Stk. 3.
Afskrivninger på aktiver nævnt i stk. 2 beregnes på
grundlag af de bogførte anskaffelsespriser inkl. byggerenter.
Såfremt et aktiv er overtaget fra en anden netvirksomhed el-
ler regional transmissionsvirksomhed, kan værdien dog
maksimalt fastsættes til den værdi, hvortil det er optaget i
den overdragende virksomheds regnskab.
Stk. 4.
Afskrivninger i medfør af stk. 3 beregnes som lige
store årlige beløb over den standardlevetid, der er angivet i
bilag 1.
Stk. 5.
Netaktiver, der skrottes, udgår af afskrivnings-
grundlaget.
Stk. 6.
Afholdte udgifter, der tilfører et aktiv nye eller for-
bedrede egenskaber eller på anden måde forøger det pågæl-
dende aktivs nytteværdi eller forlænger aktivets levetid,
klassificeres som forbedringsudgifter og tillægges det på-
gældende aktivs anskaffelsesværdi. Forbedringsudgifterne
afskrives med lige store årlige beløb over aktivets restlevetid
efter forbedringen.
Kapitel 7
Forrentning og afvikling af underdækning
§ 26.
En virksomhed opnår forrentning gennem overskud
af netvirksomhed eller regional transmissionsvirksomhed,
herunder som følge af opnåede andre indtægter, jf. § 2, nr. 1.
Stk. 2.
Ved beregningen af virksomhedens forrentning, jf.
§ 2, nr. 6, korrigeres de driftsmæssige indtægter for differen-
cer i forbrugernes favør.
Stk. 3.
Ved beregningen af virksomhedens forrentning
kan virksomheden vælge at korrigere de driftsmæssige ind-
tægter for differencer i virksomhedens favør eller for dele af
sådanne differencer. Såfremt differencen ønskes opkrævet
efter reglerne i § 31, stk. 3 og 6, skal beløbet indgå i bereg-
ning af virksomhedens forrentning i optjeningsåret. Såfremt
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
7
Nr. 195.
virksomheden vælger ikke at korrigere de driftsmæssige
indtægter for differencer i virksomhedens favør eller dele
heraf, anses beløbet for en midlertidig prisreduktion, der be-
handles efter reglerne i § 31, stk. 7. Beløb, der ikke ønskes
opkrævet, indgår ikke i beregningen af virksomhedens for-
rentning.
Stk. 4.
Såfremt en virksomhed i et reguleringsår opnår en
merforrentning, jf. § 2, nr. 15, opgøres denne merforrent-
ning som et beløb.
Stk. 5.
Energitilsynet nedsætter virksomhedens indtægts-
ramme varigt med det i stk. 4 nævnte beløb. Nedsættelsen
sker med 33 pct. af beløbet i reguleringsåret efter, at merfor-
rentningen er konstateret i virksomhedens årsrapport, og de
resterende 67 pct. af beløbet i det derpå følgende regule-
ringsår.
Stk. 6.
Energitilsynet påser, at nedsættelsen korrigeres for
allerede pålagte, men ikke fuldt ud gennemførte nedsættel-
ser af indtægtsrammen som følge af nedbringelse af merfor-
rentning fra tidligere år.
Stk. 7.
Nedsættelsen af indtægtsrammen berøres ikke af
eventuelle nedsættelser som følge af pålagte effektivise-
ringskrav, jf. § 29.
§ 27.
Forudsat at reguleringsprisen henholdsvis rådig-
hedsbeløbet ikke overskrides, kan virksomheden afvikle sin
underdækning, jf. § 2, nr. 25. Afviklingen skal være afsluttet
senest ved udgangen af 2010.
Kapitel 8
Benchmarking og effektiviseringskrav
§ 28.
Energitilsynet benchmarker én gang årligt virksom-
hederne på deres økonomiske effektivitet og kvalitet i leve-
ringen.
Stk. 2.
Benchmarkingen baseres på oplysninger fra virk-
somhederne, der indsendes til Energitilsynet, efter regler
fastsat af Energitilsynet.
Stk. 3.
Såfremt en virksomhed indsender mangelfulde el-
ler fejlbehæftede oplysninger, eller indsender oplysningerne
efter den fastsatte tidsfrist, kan Energitilsynet fastsætte fore-
løbige værdier. Energitilsynet kan, for virksomhedens reg-
ning, anvende ekstern bistand til værdifastsættelsen. De
foreløbige værdier erstattes af virksomhedens egne tal, når
disse er fremsendt til Energitilsynet med behørig dokumen-
tation.
Stk. 4.
Grundlaget for benchmarkingen tages fra og med
regnskabsåret 2007 op til revision mindst hvert fjerde år
med henblik på eventuelle justeringer og inddragelse af nye
vurderingskriterier.
Stk. 5.
Resultaterne af benchmarkingen samt den anvend-
te metode for benchmarkingen offentliggøres af Energitilsy-
net.
Stk. 6.
Omkostninger til energibesparende aktiviteter, jf. §
16, stk. 3, indgår ikke i benchmarkingen.
§ 29.
Fra og med reguleringsåret 2008 udmelder Energi-
tilsynet årligt individuelle effektiviseringskrav baseret på
benchmarking af virksomhederne, jf. § 28, stk. 1.
Stk. 2.
Effektiviseringskrav, der fremkommer ved ben-
chmarkingen af den økonomiske effektivitet, gennemføres
som en procentvis varig reduktion af den enkelte virksom-
heds reguleringspris eller rådighedsbeløb. Effektiviserings-
krav, der fremkommer ved benchmarkingen af kvalitet i le-
veringen, gennemføres som en procentvis 1-årig reduktion
af den enkelte virksomheds reguleringspris eller rådigheds-
beløb.
Stk. 3.
Såfremt en virksomheds for sent indsendte oplys-
ninger, jf. § 28, stk. 3, ville have givet anledning til en æn-
dring af udmeldte effektiviseringskrav, vil justeringen finde
sted i forbindelse med Energitilsynets fastsættelse af virk-
somhedens indtægtsramme for det næstfølgende regule-
ringsår. For sent indsendte oplysninger giver ikke anledning
til genberegning af benchmarkingen.
Kapitel 9
Regnskabsaflæggelse
§ 30.
Virksomheden skal aflægge årsrapport for de bevil-
lingspligtige aktiviteter til Energitilsynet. Årsrapporten skal
udarbejdes i overensstemmelse med principperne i årsregn-
skabsloven. Herudover skal årsrapporten indeholde doku-
mentation som nævnt i § 31 efter Energitilsynets nærmere
anvisninger. Det i årsrapporten indeholdte regnskab samt
den nævnte dokumentation revideres af en statsautoriseret
eller registreret revisor, der herunder skal påse, at virksom-
heden har oplyst alle forhold, der efter kapitel 4 kan påvirke
reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 2.
Årsrapporten fremsendes til Energitilsynet senest
den 31. maj i året efter reguleringsåret.
Stk. 3.
Årsrapporten gøres offentligt tilgængelig af Ener-
gitilsynet.
§ 31.
Ved regnskabsaflæggelsen redegør den enkelte virk-
somhed for følgende:
1) Eventuel afvikling af underdækning, jf. § 2, nr. 25, og
§ 26.
2) Differencer samt afviklingen heraf, jf. stk. 3 og 6.
3) Opnået forrentning og forrentningsprocent, jf. § 26.
4) Ændrede forhold, som bevirker at reguleringsprisen el-
ler rådighedsbeløbet skulle have været hævet, jf. § 12.
5) Ændrede forhold, som bevirker at reguleringsprisen el-
ler rådighedsbeløbet skulle have været sænket, jf. § 13.
6) Ændringer af regnskabsmæssige skøn eller regnskabs-
principper i forhold til senest udmeldte regnskabsmæs-
sig praksis eller regnskabsprincipper, såfremt disse på-
virker opgørelsen af virksomhedens driftsmæssige ind-
tægter, jf. § 2, nr. 4, driftsomkostninger, jf. § 2, nr. 5,
eller afskrivninger, jf. § 25, herunder korrektioner for
fundamentale fejl, jf. § 2, nr. 8.
7) Omkostninger og indtægter knyttet til energibesparen-
de aktiviteter i regnskabsåret, jf. § 16, stk. 3 og 4, her-
under afvikling af for meget henholdsvis for lidt op-
krævede beløb til sådanne aktiviteter fra tidligere regn-
skabsår.
8) Arbejder udført i regning for tredje mand, jf. § 24.
Stk. 2.
Såfremt der den 8. oktober 2008 eller derefter fore-
tages ændringer i regnskabsmæssige skøn eller regnskabs-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
8
Nr. 195.
principper, skal der ske tilsvarende ændringer i sammenlig-
ningsåret, der er 2004.
Stk. 3.
Såfremt der er en difference, jf. § 2, nr. 3, eller der
er ændrede forhold, som bevirker, at reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet skulle have været ændret, jf. stk. 1, nr. 4
og 5, vedlægges årsrapporten et forslag til justering af virk-
somhedens priser, således at den opståede difference er kor-
rigeret senest ved udgangen af det reguleringsår, der følger
efter tidspunktet for regnskabsaflæggelsen. Ved opgørelsen
af differencer i et reguleringsår indgår ikke beløb, der hidrø-
rer fra afviklingen af differencer fra tidligere reguleringsår.
Stk. 4.
Differencer i forbrugernes favør forrentes fra den
1. juli i det reguleringsår, hvor differencen er opstået, med
en procentsats fastsat i henhold til § 5, stk. 1, i renteloven.
Såfremt en efterfølgende myndighedsafgørelse medfører en
ny difference i forbrugernes favør forrentes denne fra afgø-
relsestidspunktet.
Stk. 5.
Den del af en difference i forbrugernes favør, der
er opstået som følge af en sænkning af reguleringsprisen i
medfør af § 21, stk. 2, er indtil den 1. juli i året efter det re-
guleringsår, hvor sænkningen er sket, jf. § 21, stk. 2, 2. pkt.,
undtaget fra forrentningen efter stk. 4.
Stk. 6.
Energitilsynet godkender virksomhedernes afvik-
ling af differencer i forbrugernes favør, inkl. forrentningen
heraf, jf. stk. 4.
Stk. 7.
Såfremt der er en difference, jf. stk. 3, i virksomhe-
dens favør, vedlægges årsrapporten et forslag til justering af
virksomhedens priser med henblik på afvikling af differen-
cen eller dele heraf. Ønsker en virksomhed ikke at justere si-
ne priser som følge af differencen, anses virksomhedens
prisfastsættelse som en midlertidig prisreduktion. Virksom-
heden redegør for denne midlertidige prisreduktion i sin års-
rapport. Reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet ændres ik-
ke ved midlertidige prisreduktioner. Midlertidige prisreduk-
tioner kan ikke efterfølgende begrunde en overskridelse af
reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 8.
Energitilsynet udmelder retningslinjer for virksom-
hedernes udarbejdelse af forslag til justerings af virksomhe-
dernes priser, jf. stk. 3.
Stk. 9.
Energitilsynet kan udmelde en revisionsinstruks.
§ 32.
Kommuner, der udfører netvirksomhed som en del
af den kommunale forvaltning, skal holde disse aktiviteter
regnskabsmæssigt adskilt fra den øvrige forvaltning.
Stk. 2.
En kommunes samtlige direkte eller indirekte om-
kostninger og indtægter i forbindelse med driften af en net-
virksomhed skal opføres i den del af kommunens regnskab,
der vedrører netvirksomheden.
§ 33.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirk-
somheder, herunder kommuner der varetager netvirksomhed
som en del af den kommunale forvaltning, skal opbevare
regnskabsmaterialet for denne virksomhed for regnskabsåret
2004, herunder bilagsmateriale der dokumenterer afskriv-
ningerne i 2004.
Stk. 2.
Ved omstrukturering, herunder f.eks. fusioner og
salg af virksomheder, skal det sikres, at regnskabsmaterialet
fortsat bevares.
Stk. 3.
Energitilsynet kan udmelde retningslinjer for opbe-
varelsen af regnskabsmaterialet for 2004.
Stk. 4.
Energitilsynet kan til brug for sin administration
fastsætte skønnede værdier, såfremt virksomheden ikke
fremlægger det nødvendige regnskabsmateriale for 2004.
Kapitel 10
Straf
§ 34.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov-
givning, straffes med bøde den, der undlader
1) rettidigt at anmelde forventet leveret mængde elektrici-
tet for et reguleringsår, jf. § 3,
2) at udarbejde eller lade revidere årsrapport, jf. § 30,
3) at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilt, jf. § 32,
eller
4) at opbevare regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004,
jf. § 33.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 35.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om ind-
tægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissi-
onsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning ophæves.
Stk. 3.
Bindende økonomiske dispositioner vedrørende
nødvendige nyinvesteringer eller myndighedspålæg, som
virksomhederne kan dokumentere, er foretaget inden den 8.
oktober 2008, behandles i reguleringsmæssig henseende ef-
ter de på dispositionstidspunktet gældende regler.
Stk. 4.
Årsrapport for reguleringsårene 2008 – 2010 udar-
bejdes efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1294 af 24. no-
vember 2010 om indtægtsrammer for netvirksomheder og
regionale transmissionsvirksomheder omfattet af elforsy-
ningsloven. Virkningerne af oplysninger i årsrapporter for
reguleringsårene 2008 – 2010, herunder eksempelvis vedrø-
rende merforrentning og nettab, bestemmes ligeledes efter
reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
Stk. 5.
Sager for Energitilsynet eller Energiklagenævnet
om opgørelse af netvirksomheders og transmissionsvirk-
somheders aktivværdier og driftsomkostninger for perioden
2000 – 2003 færdigbehandles efter reglerne i bekendtgørelse
nr. 944 af 29. oktober 2001 om indtægtsrammer og åbnings-
balancer for netvirksomheder og transmissionsvirksomheder
med elforsyningsnet på 150 kV og derunder og bekendtgø-
relse nr. 1182 af 15. december 2000 om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for transmissionsvirksomheder med elfor-
syningsnet over 150 kV.
Stk. 6.
Virksomhedens regnskabsaflæggelse for 2004 sker
efter reglerne i bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004
om indtægtsrammer for netvirksomheder og transmissions-
virksomheder.
Stk. 7.
Sager vedrørende regnskabsåret 2004 for Energitil-
synet eller Energiklagenævnet efter bekendtgørelse nr. 899
af 30. august 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder
og transmissionsvirksomheder behandles efter reglerne i be-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
4. marts 2016.
9
Nr. 195.
kendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004 om indtægtsrammer
for netvirksomheder og transmissionsvirksomheder.
Stk. 8.
Sager vedrørende perioden 1. januar 2005 til 7. ok-
tober 2008 for Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter
bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 om indtægts-
rammer for netvirksomheder og regionale transmissions-
virksomheder omfattet af elforsyningsloven behandles efter
reglerne i bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 om
indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmis-
sionsvirksomheder omfattet af elforsyningsloven.
Stk. 9.
Ved opgørelsen af forrentningen, jf. § 2, nr. 6, for
reguleringsårene 2008 og 2009 kan virksomheder justere de
driftsmæssige indtægter for eventuelle differencer, jf. § 31,
stk. 3. Differencer i forbrugernes favør tilbageføres til for-
brugerne ved en midlertidig prisreduktion inden udgangen
af 2010. Ikke tilbagebetalte differencer forrentes fra den 1.
januar 2010. Virksomheden redegør overfor Energitilsynet
for afviklingen af differencer for reguleringsåret 2008 senest
i januar 2010, og for afviklingen af differencer for regule-
ringsåret 2009 i årsrapporterne for 2009 og 2010.
Stk. 10.
Beløb omtalt i § 21, stk. 2, der vedrører bindende
midlertidige prisnedsættelser for perioden fra den 1. april
2016, som på denne dato allerede er indberettet til datahub-
ben, skal indberettes til Energitilsynet senest den 1. maj
2016.
Energistyrelsen, den 4. marts 2016
M
ARTIN
H
ANSEN
/ Marie Hindhede
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Vedr. revideret bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionae transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
1609806_0010.png
4. marts 2016.
10
Nr. 195.
Bilag 1
Standardlevetider
Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på aktiver, som anvendes til netaktiviteter eller
transmissionsaktiviteter, og som idriftsættes efter 31. december 2004, jf. § 25, stk. 4:
Domicilbygninger
Tekniske bygninger
Transmissions- og distributionsnet
Transformerstationer
Andre tekniske anlæg end transmissions- og distributionsnet og transfor-
merstationer
Edb-udstyr
Edb-software
Øvrigt driftsmateriel og inventar
100 år
40 år
30 – 50 år
40 – 50 år
10 år
3 år
0 – 3 år
5 – 10 år