Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 206
Offentligt
1605435_0001.png
Lovtidende A
2016
26. februar 2016.
Udgivet den 27. februar 2016
Nr. 159.
Bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af
kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand
I medfør af § 1, stk. 6, i lov om betalingsregler for spilde-
vandsforsyningsselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 633
af 7. juni 2010, som ændret ved lov nr. 61 af 29. januar
2013, § 24, stk. 4, § 31, stk. 3, og § 35, stk. 4, i lov om
vandløb, jf. lovbekendtgørelse nr. 1579 af 8. december
2015, og § 8 i lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold, som ændret ved lov nr.
132 af 16. februar 2016, fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse ved spilde-
vandsforsyningsselskabers indregning efter betalingslovens
§ 1, stk. 5, af udgifter i bidraget efter lovens § 1, stk. 4, 1.
pkt., som er nødvendige af hensyn til håndtering af tag- og
overfladevand, i forbindelse med medfinansiering af kom-
munale og private alternative projekter i rekreative områder,
i vandløb og i og på veje.
Stk. 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Spildevand: Vand, der er omfattet af § 4, stk. 1, i be-
kendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter mil-
jøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
2) Tag- og overfladevand: Vand, der er omfattet af § 4,
stk. 3, i bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v.
efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
3) Spildevandsanlæg: Anlæg, der er omfattet af § 4, stk. 7,
i bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
4) Sædvanlig afhjælpning: Arbejder, som spildevandsfor-
syningsselskaber udfører på egne spildevandsanlæg i
forbindelse med løsning af kapacitetsproblemer.
5) Alternative projekter: Projekter, hvor spildevandsforsy-
ningsselskabets udgifter til medfinansiering ikke over-
stiger udgifterne til sædvanlig afhjælpning af kapaci-
tetsproblemer i spildevandsanlægget.
6) Veje: Veje, der er omfattet af § 3, nr. 2 i lov om offent-
lige veje eller § 2, stk. 1, i lov om private fællesveje.
7) Vandløb: Vandløb, der er omfattet af lov om vandløb.
8) Rekreative områder: Arealer, der er åbne for almindelig
færdsel, og som anvendes til rekreative, sportslige,
grønne og naturformål, dog ikke projekter til lokal af-
ledning af regnvand i fællesarealer ejet af boligforenin-
ger.
Medfinansiering af projekter vedrørende tag- og
overfladevand
§ 2.
Spildevandsforsyningsselskaber kan alene afholde og
indregne udgifter, som efter en konkret vurdering er nød-
vendige af hensyn til et alternativt projekts håndtering af
tag- og overfladevand, herunder omkostninger til investerin-
ger, drift og vedligeholdelse, samt omkostninger til retable-
ring.
§ 3.
Spildevandsforsyningsselskabets andel af alle projek-
tets omkostninger til projekter i vandløb i landzone og som-
merhusområder samt projekter i rekreative områder udgør
de meromkostninger, som er nødvendige af hensyn til hånd-
tering af tag- og overfladevand.
§ 4.
Spildevandsforsyningsselskabets andel af alle projek-
tets omkostninger til projekter i vandløb i byzone og projek-
ter i og på veje udgør alle omkostninger, som er nødvendige
af hensyn til håndteringen af tag- og overfladevand.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskabet betaler dog højest
75 % af projektejers samlede investeringsomkostninger, der
er nødvendige for håndtering af tag- og overfladevand, til
projekter, der indgås aftale om, jf. § 9, senere end 1. januar
2016.
§ 5.
Reglerne i § 24, stk. 1, § 31, stk. 1, og § 35, stk. 1, i
lov om vandløb finder ikke anvendelse ved projekter i vand-
løb efter denne bekendtgørelses § 2, i det omfang udgifterne
afholdes af spildevandsforsyningsselskabet eller projektejer
efter §§ 3-4.
§ 6.
Til brug for Forsyningssekretariatets kontrol af den
økonomiske ramme og forhåndsgodkendelse af tillæg, så-
fremt selskabet anmoder herom, jf. § 15 og § 11, stk. 3, i be-
kendtgørelsen om økonomiske rammer for vandselskaber,
vedrørende det alternative projekt, herunder til at sandsyn-
liggøre det eller de valgte projekters omkostningseffektivi-
tet, jf. betalingslovens § 1, stk. 5, 2. pkt., skal spildevands-
forsyningsselskabet indsende følgende:
1) Aftalen om det alternative projekt indgået mellem spil-
devandsforsyningsselskabet og projektejer, jf. § 9.
2) En kort beskrivelse samt økonomisk overslag for den
billigst mulige sædvanlige afhjælpningsløsning med
samme serviceniveau som det alternative projekt.
CI000095
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2015-5858
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
2
Nr. 159.
Overslaget skal være fordelt på omkostninger til inve-
steringer, drift og vedligeholdelse. Den valgte sædvan-
lige afhjælpningsløsning kan i særlige tilfælde afvises
af Forsyningssekretariatet.
3) For privatejede alternative projekter endvidere en kom-
munal beslutning om, at projektet fra kommunal side
anses som hensigtsmæssigt og omkostningseffektivt.
Beslutningen kan eksempelvis fremgå af en klimatil-
pasningsplan, spildevandsplan eller forslag hertil.
Stk. 2.
Ved vurderingen af det alternative projekts om-
kostningseffektivitet lægges nutidsværdierne af projektøko-
nomierne til grund med henblik på sammenligning af pro-
jektøkonomien for den sædvanlige afhjælpning og projektø-
konomien for det valgte alternative projekt. Ved opgørelsen
af nutidsværdier for den sædvanlige afhjælpning benyttes en
rente på 3,5 procent p.a.
§ 7.
Dokumentation efter § 6 indberettes til Forsyningsse-
kretariatet efter reglerne i bekendtgørelse om økonomiske
rammer for vandselskaber.
§ 8.
Spildevandsforsyningsselskaber kan alene medfinan-
siere alternative projekter i det omfang, den kommunale risi-
kokortlægning har påvist behov for afhjælpning. Alternative
projekter uden for udpegede risikoområder kan dog tjene til
afhjælpning af kapacitetsproblemer inden for et risikoområ-
de.
§ 9.
Aftaler mellem projektejer og spildevandsforsynings-
selskabet om medfinansiering skal indeholde oplysninger og
vilkår om følgende:
1) Projektets formål, tiltag, forventede levetid og service-
niveau.
2) Udførelse, drift og vedligeholdelse af projektet.
3) I hvilken udstrækning drift og vedligeholdelse vareta-
ges af projektejer eller spildevandsforsyningsselskabet.
4) De forventede omkostninger opdelt på investerings-,
drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
5) Hvilke omkostningsposter der betales af spildevands-
forsyningsselskabet, og hvilke omkostningsposter der
betales af projektejer, herunder hvem der bærer risiko-
en for forskellige typer fordyrelser.
6) Spildevandsforsyningsselskabets betaling til projekt-
ejer.
7) Projektejers og spildevandsforsyningsselskabets opsi-
gelsesvarsel.
8) Hvad der skal ske ved ophør af projektet, herunder til-
bagebetaling.
9) Øvrige oplysninger til brug for kontrol af den økonomi-
ske ramme og forhåndsgodkendelse af tillæg, såfremt
selskabet har anmodet herom.
§ 10.
Spildevandsforsyningsselskaber kan alene varetage
udførelse af anlæg i forbindelse med projekter omfattet af
denne bekendtgørelse i overensstemmelse med reglerne i
den til enhver tid gældende bekendtgørelse om vandselska-
bers deltagelse i tilknyttet virksomhed.
Stk. 2.
I det omfang projektejer og spildevandsforsynings-
selskabet aftaler, at selskabet skal varetage drift og vedlige-
holdelse, vil denne opgave være en del af selskabets hoved-
aktivitet.
Stk. 3.
Ved arbejde efter stk. 1 kan spildevandsforsynings-
selskabet foretage modregning i betalingen til projektejer, jf.
§ 13.
Uforudsete og besluttede ændringer af projekter, som
medfører fordyrelser
§ 11.
Spildevandsforsyningsselskabet kan ikke afholde
udgifter til uforudsete fordyrelser, som gør selskabets om-
kostninger til det alternative projekt større, end hvad de
samlede omkostninger, som opgjort i økonomisk overslag,
jf. § 6, stk. 1, til den sædvanlige afhjælpningsløsning ville
have været, jf. dog stk. 2. Projektejer bærer således risikoen
for sådanne fordyrelser, der opstår efter indgåelsen af afta-
len. Vurderingen foretages på baggrund af nutidsværdierne,
jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2.
I tilfælde af uforudsete fordyrende forhold, som
gør sig gældende for både det alternative projekt og den
sædvanlige afhjælpningsløsning, kan niveauet for de samle-
de omkostninger til den sædvanlige afhjælpningsløsning for-
øges med de omkostninger, som det fordyrende forhold ville
have medført for den sædvanlige løsning.
§ 12.
Hvis det alternative projekt efter Forsyningssekreta-
riatets forhåndsgodkendelse af tillæg eller efter kontrol af
den økonomiske ramme ønskes udvidet, kan spildevandsfor-
syningsselskabet betale omkostningerne hertil, i det omfang
omkostningerne er nødvendige for projektets håndtering af
tag- og overfladevand, dog maksimalt op til de samlede om-
kostninger til den sædvanlige afhjælpningsløsning, som op-
gjort i økonomisk overslag, jf. § 6.
Stk. 2.
En udvidelse af et alternativt projekt, som for spil-
devandsforsyningsselskabet vil medføre højere omkostnin-
ger end niveauet for de samlede omkostninger til den sæd-
vanelige afhjælpningsløsning, som opgjort i det økonomiske
overslag, jf. § 6, kan ske, hvis udvidelsen ligger inden for
rammerne af den oprindelige aftale og det omfattede risiko-
område for projektet, og projektet fortsat er omkostningsef-
fektivt. Til brug for Forsyningssekretariatets kontrol af den
økonomiske ramme og forhåndsgodkendelse af tillæg, så-
fremt selskabet anmoder herom, jf. § 15 og § 11, stk. 3, i be-
kendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber,
vedrørende en udvidelse af et alternativt projekt, skal spilde-
vandsforsyningsselskabet til Forsyningssekretariatet indsen-
de et underskrevet tillæg til den oprindelige aftale, som skal
indeholde oplysninger om følgende:
1) En kort beskrivelse af projektudvidelsen og serviceni-
veauet herved.
2) Et budget for de øgede investerings- og driftsomkost-
ninger ved udvidelsen.
3) En kort beskrivelse af den reviderede sædvanlige af-
hjælpningsløsning og omkostningerne hertil.
Betaling til projektejer
§ 13.
Spildevandsforsyningsselskabet skal betale sin an-
del af projektejers omkostninger til projektet, jf. § 2, direkte
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
3
Nr. 159.
til projektejer. Betalingen skal ske på baggrund af de fakti-
ske omkostninger til investeringer, drift og vedligeholdelse.
Stk. 2.
Betaling for projektejers investeringsomkostninger
sker ved betaling over en periode på op til 25 år. Har pro-
jektejer optaget lån til finansiering af omkostninger skal pe-
rioden svare til afdragsperioden på dette lån, dog ikke under
10 år.
Stk. 3.
Betaling for projektejers drift og vedligeholdelse
betales én gang årligt. Betalingen finder sted i maksimalt
den periode, hvor projektet håndterer tag- og overfladevand.
§ 14.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2.
Verserende sager, hvor et spildevandsforsynings-
selskab inden 1. marts 2016 har indsendt oplysninger i med-
før af § 6, stk. 1, eller § 12, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1431
af 16. december 2014 til Forsyningssekretariatet, behandles
efter reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 1431 af 16. december 2014 om
spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af kom-
munale og private projekter vedrørende tag- og overflade-
vand ophæves.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 26. februar 2016
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Martin Hansen