Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 206
Offentligt
1605433_0001.png
Lovtidende A
2016
26. februar 2016.
Udgivet den 27. februar 2016
Nr. 161.
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber (Udmøntning af
vandsektorforliget)
I medfør af § 2, stk. 5, § 3, stk. 4, § 4, stk. 4, § 7, stk. 2, §
8, § 9, stk. 5, § 11, stk. 4, § 15, stk. 3, § 18, stk. 3, § 20, § 25
og § 30, stk. 2, i lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsekto-
rens organisering og økonomiske forhold, som ændret ved
lov nr. 132 af 16. februar 2016, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse ved fastsættelse
af indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer for
vandselskaber omfattet af lovens §§ 6 og 6 a, jf. dog lovens
§ 15, stk. 2.
Stk. 2.
Fastsættelse af indtægtsramme og regnskabsmæs-
sig kontrolramme omfatter vandselskabets hovedvirksom-
hed i forbindelse med indvinding, behandling, transport og
levering af vand mod betaling, herunder også salg af vand til
andre vandselskaber, samt transport, behandling og afled-
ning af spildevand mod betaling, slamforbrænding for andre
spildevandsanlæg og behandling af spildevand fra tømnings-
ordninger.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for vand-
selskabers modtagelse af tilskud fra fonde, som blandt andet
har til formål at yde økonomisk støtte til projekter inden for
vandsektoren, herunder til teknologiudvikling.
§ 2.
Vandselskaber, der bliver omfattet af lovens § 2, stk.
1, skal senest den 1. marts i det efterfølgende år anmelde
dette til Forsyningssekretariatet.
Definitioner
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Økonomiske rammer: Fællesbetegnelse for de etårige
indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer,
der fastsættes for vandselskaber omfattet af lovens §§ 6
og 6 a.
2) En reguleringsperiode: Den periode, for hvilken et
vandselskab samlet har fået udmeldt økonomiske ram-
mer for op til fire år.
3) En kontrolperiode: Den periode, der løber fra året før
reguleringsperiodens start til året før reguleringsperio-
dens slutning.
7)
4)
5)
Totaløkonomi: Vandselskabets samtlige omkostninger
til vandselskabets hovedaktiviteter.
Faktiske driftsomkostninger: Alle vandselskabets
driftsomkostninger, herunder omkostninger til alminde-
lig vedligeholdelse.
Anlægsomkostninger: De årlige lineære afskrivninger
på anlægsomkostningen beregnet på baggrund af stan-
dardlevetider i pris- og levetidskataloget.
Finansielle omkostninger: Renteomkostninger, gebyrer,
garantiprovision, tab ved erhvervelse af værdipapirer,
tab ved finansielle aktiver samt værdiforskydninger ved
betalte afdrag.
Historisk over-/underdækning: Vandselskabernes op-
sparede likvide midler eller kortfristede gældsposter pr.
31. december 2010.
Kapitel 2
Indtægtsrammer for vandselskaber med en debiteret årlig
vandmængde over 800.000 m
3
§ 4.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år senest
den 15. oktober en indtægtsramme, jf. lovens § 6, for vand-
selskaber, som har en årligt debiteret vandmængde over
800.000 m
3
, jf. dog kapitel 13. Forsyningssekretariatet sen-
der udkast til fastsættelse af indtægtsrammen i høring senest
den 15. september.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder indtægtsrammer-
ne samlet til vandselskaber, jf. stk. 1, for en reguleringsperi-
ode på 4 år, jf. dog § 16, stk. 2 og § 17, stk. 4.
Kapitel 3
Regnskabsmæssig kontrolramme for vandselskaber med en
debiteret årlig vandmængde på højst 800.000 m
3
§ 5.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år senest
den 15. oktober en regnskabsmæssig kontrolramme, jf. lo-
vens § 6 a, for vandselskaber, som har en årligt debiteret
vandmængde på højst 800.000 m
3
, jf. dog kapitel 13. Forsy-
ningssekretariatet sender udkast til fastsættelse af den regn-
skabsmæssige kontrolramme i høring senest den 15. septem-
ber.
6)
8)
CI000097
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2015-5858
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
2
Nr. 161.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder de regnskabs-
mæssige kontrolrammer samlet til vandselskaber, jf. stk. 1,
for en reguleringsperiode på 4 år, jf. dog § 16, stk. 2.
Kapitel 4
Totaløkonomisk benchmarking
§ 6.
Forsyningssekretariatet foretager totaløkonomisk
benchmarking af vandselskaber med en årlig debiteret vand-
mængde over 800.000 m
3
, jf. lovens § 4, stk. 1, samt af
vandselskaber, der frivilligt deltager i den totaløkonomiske
benchmarking, jf. lovens § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Vandselskaber omfattet af stk. 1, skal hvert andet
år senest den 15. april indberette oplysninger om vandsel-
skabets økonomiske forhold til Forsyningssekretariatet, jf.
lovens § 4, stk. 2. Indberetning skal ske for hver forsynings-
art for sig. Spildevandsforsyningsselskaberne skal indberette
oplysningerne i ulige år, og vandforsyningsselskaber skal
indberette oplysningerne i lige år.
Stk. 3.
Andre vandselskaber omfattet af lovens § 2, stk. 1,
kan deltage i den totaløkonomiske benchmarking, jf. lovens
§ 4, stk. 3, hvis vandselskabet giver meddelelse herom til
Forsyningssekretariatet senest den 15. marts i det år, hvor
benchmarkingen gennemføres for den pågældende forsy-
ningsart, jf. stk. 2. Resultatet af den økonomiske benchmar-
king kan ikke få indflydelse på selskabets regnskabsmæssi-
ge kontrolramme.
§ 7.
Forsyningssekretariatet udarbejder grundlaget og me-
toden for den totaløkonomiske benchmarking, og kan ændre
metoden. Forsyningssekretariatet inddrager vandforsynings-
og spildevandsforsyningssektoren samt andre relevante ak-
tører forud for ændring af metoden for den totaløkonomiske
benchmarking.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren godkender
efter indstilling fra Forsyningssekretariatet grundlaget og
metoden for den totaløkonomiske benchmarking, jf. stk. 1,
samt ændringer heraf.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet offentliggør hvert år senest
den 1. august, jf. dog § 16, stk. 6, den godkendte metode til
den totaløkonomiske benchmarking, jf. stk. 2. Forsyningsse-
kretariatet offentliggør endvidere, hvordan vandselskabers
effektivitet vil blive vurderet på grundlag af metoden.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet offentliggør senest den 15.
september i det år, hvor benchmarkingen gennemføres, jf. §
6, stk. 3, grænsen for, hvornår et vandselskab betragtes som
effektivt, jf. dog § 16, stk. 6.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatets offentliggørelse af resulta-
terne af den totaløkonomiske benchmarking og afgørelserne
om fastsættelse af de økonomiske rammer, jf. lovens § 11,
stk. 2 og 3, skal ske på Forsyningssekretariatets hjemmesi-
de.
§ 8.
Forsyningssekretariatet kan tage hensyn til en eller
flere af et vandselskabs omkostninger i den totaløkonomiske
benchmarking, når en omkostning er særlig og har økono-
misk betydning for vandselskabet.
Kapitel 5
Effektiviseringskrav
§ 9.
Forsyningssekretariatet korrigerer indtægtsrammerne
med et individuelt effektiviseringskrav, jf. lovens § 6, stk. 5,
for de vandselskaber, som i benchmarkingen ikke har opnået
en effektivitet, som er højere end den i henhold til § 7, stk.
4, offentliggjorte effektiviseringsgrænse. Indtægtsrammerne
korrigeres herefter med et generelt effektiviseringskrav, jf.
lovens § 6, stk. 3. Det generelle effektiviseringskrav, jf. lo-
vens § 6, stk. 3, nr. 1, udgør 2 pct. af de driftsomkostninger,
der indgår i det enkelte vandselskabs indtægtsramme for
2017, jf. dog stk. 3. Det generelle effektiviseringskrav, jf.
lovens § 6, stk. 3, nr. 2, udgør en procentdel af de anlægs-
omkostninger, som indgår i grundlaget for indtægtsrammen
for 2017, jf. dog stk. 3. Procentdelen fastsættes i overens-
stemmelse med § 10, stk. 2.
Stk. 2.
Til brug for fastsættelsen af det generelle årlige ef-
fektiviseringskrav, jf. lovens § 6 stk. 3, betragtes finansielle
omkostninger som anlægsomkostninger.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet korrigerer de regnskabs-
mæssige kontrolrammer efter lovens § 6 a, stk. 3, med et ge-
nerelt effektiviseringskrav, som udgør 1,7 pct. af drifts- og
anlægsomkostningerne, jf. dog stk. 4, der indgår i det enkel-
te vandselskabs kontrolramme for 2017.
Stk. 4.
Korrektionen efter stk. 1 og 3, omfatter ikke vand-
selskabets omkostninger til akkumuleret restskat, afgift til
Forsyningssekretariatet, køb af produkter og ydelser fra an-
dre vandselskaber reguleret af vandsektorloven, skatter og
afgifter, tjenestemandspensioner, erstatninger, vandsamar-
bejder etableret i medfør af § 48 i vandforsyningsloven, be-
taling til projektejers medfinansieringsprojekter og force
majeure, samt undersøgelsesudgifter i forbindelse med fu-
sion.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet justerer den økonomiske
ramme for et vandselskab ved ændringer af de omkostnin-
ger, som er omfattet af § 9, stk. 4, såfremt vandselskabet gi-
ver Forsyningssekretariatet meddelelse herom i forbindelse
med indsendelse af årsregnskabet, jf. § 15, stk. 1.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet fastsætter indtægtsrammen
eller den regnskabsmæssige kontrolramme efter et skøn, jf.
lovens § 6, stk. 7, eller § 6 a, stk. 4, for vandselskaber, der
ikke har givet Forsyningssekretariatet de pligtige oplysnin-
ger. Forsyningssekretariatet kan ved den skønsmæssige fast-
sættelse undlade at tage hensyn til omkostninger, som nævnt
i stk. 4. For vandselskaber, som ikke indberetter oplysnin-
ger, jf. lovens § 4, stk. 2, kan det individuelle effektivise-
ringskrav fastsættes til op til 2 pct. af indtægtsrammen, jf.
lovens § 6, stk. 5.
Kapitel 6
Pristalsregulering og produktivitetsudvikling
§ 10.
Forsyningssekretariatet pristalsregulerer årligt ind-
tægtsrammerne, jf. lovens § 6, og de regnskabsmæssige
kontrolrammer, jf. lovens § 6 a, med et indeks, der er sam-
menvejet af 35 pct. af omkostningsindeks for anlæg (BYG
6, undergruppen »Jordarbejde mv.«), 15 pct. af omkost-
ningsindeks for anlæg (BYG 6, undergruppen »Asfaltarbej-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
3
Nr. 161.
de.«), 30 pct. af byggeomkostningsindeks for boliger (BYG
4) og 20 pct. af et simpelt gennemsnit af prisindeks for in-
denlandsk vareforsyning (PRIS 11, undergruppe »Væske-
pumper også med målere; væskeelevatorer« samt »Haner,
ventiler og lignende tilbehør til rørledninger, kedler, kar
o.l.«).
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet beregner årligt produktivi-
tetsudviklingen, jf. lovens § 6, stk. 3, nr. 2, som et vægtet
gennemsnit i timeproduktivitetsudviklingen i bygge- og an-
lægssektoren, som indgår med 70 pct., og timeproduktivi-
tetsudviklingen i den markedsmæssige økonomi, som indgår
med 30 pct. Det vægtede gennemsnit beregnes ud fra oplys-
ninger om det rullende fem års gennemsnit i timeproduktivi-
tetsudviklingen, som er tilgængelige på tidspunktet for fast-
sættelse af de økonomiske rammer.
Stk. 3.
Beregningerne efter stk. 1 og 2, foretages på bag-
grund af oplysninger offentliggjort af Danmarks Statistik.
Forsyningssekretariatet kan anvende tilsvarende kategorier
eller oplysninger i beregningsgrundlaget efter stk. 1 og 2,
hvis Danmarks Statistik foretager ændringer.
Stk. 4.
Den beregnede pristalsregulering og produktivi-
tetsudvikling offentliggøres hvert år senest den 1. juli på
Forsyningssekretariatets hjemmeside.
Kapitel 7
Tillæg m.v.
§ 11.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med
et tillæg, der udgør vandselskabets samlede afholdte om-
kostninger, inklusiv omkostninger efter stk. 5, eller merom-
kostninger til statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte el-
ler godkendte mål, såfremt disse omkostninger overstiger
enten 1 pct. af den fastsatte økonomiske ramme for det på-
gældende år eller 500.000 kr. inden for et kalenderår.
Stk. 2.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan endvidere
øges med et tillæg, der udgør vandselskabets nødvendige
omkostninger eller erstatninger i forbindelse med flytning af
forsyningsledninger, herunder i forbindelse med etablering,
regulering eller omlægning af veje, stier og banestræknin-
ger.
Stk. 3.
Et vandselskab, der i et kalenderår har afholdt om-
kostninger, der berettiger til et tillæg, jf. stk. 1, 2 eller 4, skal
indsende dokumentation til Forsyningssekretariatet, jf. § 15,
stk. 2, herunder om fordelingen på drifts- og anlægsomkost-
ninger.
Stk. 4.
Et vandselskab kan efter ansøgning til Forsynings-
sekretariatet få øget den økonomiske ramme med et tillæg,
såfremt vandselskabet kan godtgøre, at der som følge af en
udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede vandmæng-
der sker en væsentlig forøgelse af vandselskabets årlige
drifts- eller anlægsomkostninger. Forsyningssekretariatet
fastsætter tillæggets størrelse.
Stk. 5.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med
et tillæg, der udgør vandselskabets årlige omkostninger til et
medfinansieringsprojekt, som opfylder betingelserne i be-
kendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers medfinan-
siering af kommunale og private projekter vedrørende tag-
og overfladevand (medfinansieringsbekendtgørelsen). Til-
lægget kan ved fordyrelse eller udvidelse af medfinansie-
ringsprojektet øges med de derved forøgede omkostninger,
jf. §11 og § 12 i medfinansieringsbekendtgørelsen.
Stk. 6.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan efter an-
søgning til Forsyningssekretariatet øges med et supplerende
investeringstillæg, når likviditeten ikke er tilstrækkelig til at
kunne finansiere afdrag og renter på selskabets lånefinansie-
rede investeringer samt afdrag og renter på eventuelle yder-
ligere lån, som selskabet optager til betaling af investerin-
ger, køb af grunde, bortskaffelse af aktiviteter, der er taget
ud af drift, og reetablering som følge heraf, samt til delvis
tilbagebetaling af tilslutningsbidrag ved etablering af alter-
nativ bortskaffelse af tag- og overfladevand. Forsyningsse-
kretariatet fastsætter størrelsen af det supplerende investe-
ringstillæg.
Stk. 7.
En eventuel ansøgning om et supplerende investe-
ringstillæg indgives senest den 15. april, jf. § 15, samtidig
med vandselskabets indberetning til brug for kontrol med
overholdelse af den økonomiske ramme. Med ansøgningen
indsendes dokumentation for, at betingelserne i stk. 6 er op-
fyldte.
Stk. 8.
Vandselskabet kan anmode Forsyningssekretariatet
om en forhåndsgodkendelse af, at betingelserne for at få et
tillæg til den økonomiske ramme er opfyldte.
Stk. 9.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan ikke øges
med tillæg til omkostninger forbundet vandselskabets ordi-
nære drift, indbetaling til en fond eller indbetaling til en
brancheorganisation i form af kontingent.
Stk. 10.
Tilskud, jf. § 1, stk. 3, fordrer ikke tillæg til og
påvirker ikke den økonomiske ramme.
Stk. 11.
Tillæg til vandselskabers økonomiske ramme om-
fattes af effektiviseringskrav, jf. kapitel 5, bortset fra om-
kostninger, som er omfattet af § 9, stk. 4.
Stk. 12.
Tillæg til anlægsomkostninger omfatter vandsel-
skabets finansielle omkostninger hertil.
Stk. 13.
Pris- og levetidskataloget indeholder standardpri-
ser og standardlevetider for komponenter i vandforsyninger
og spildevandsforsyninger. Forsyningssekretariatet fastlæg-
ger levetid af anlægsaktiver, for hvilke, der ikke er fastsat
standardlevetider.
Stk. 14.
Forsyningssekretariatet kan revidere pris- og le-
vetidskataloget. Forsyningssekretariatet inddrager branchen
ved revision af kataloget, herunder ved høring.
§ 12.
Såfremt omfanget af et mål, jf. § 11, stk. 1, udvidel-
se af forsyningsområdet, jf. § 11, stk. 4 eller betaling til
medfinansieringsprojekter, jf. § 11, stk. 5, som har udløst et
tillæg til den økonomiske ramme, nedsættes eller bortfalder,
reducerer Forsyningssekretariatet den økonomiske ramme
tilsvarende. Reduktionen har virkning for den følgende re-
guleringsperiode.
Stk. 2.
Vandselskaber skal give meddelelse til Forsynings-
sekretariatet, når omkostningerne til tillæg, jf. stk. 1, ned-
sættes eller bortfalder.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet kan justere den økonomi-
ske ramme, hvis aktiviteter eller omkostninger i et vandsel-
skab ændres væsentligt.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
4
Nr. 161.
§ 13.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fra et
vandselskab dispensere fra den fastsatte økonomiske ramme
i tilfælde af uforudsete hændelser, herunder pludseligt op-
ståede brud, kollaps, brand, terror, uheld eller pludseligt op-
ståede eller konstaterede forureninger, hvis omkostningerne
forbundet med hændelsen overstiger 3 pct. af vandselskabets
faktiske driftsomkostninger. Meddelelse om dispensation
udløser et tillæg til den økonomiske ramme, som udgør den
del af omkostningerne som overstiger 3 pct. af vandselska-
bets faktiske driftsomkostninger.
Stk. 2.
I ansøgningen om dispensation skal indgå oplys-
ninger om hændelsen og omkostningerne herved, herunder
om typen af de aktiviteter, erstatninger eller anlæg, der er en
følge af den dispensationsudløsende hændelse.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet skal træffe afgørelse om
tillæg til den økonomiske ramme senest en måned efter
modtagelsen af den nødvendige dokumentation til brug for
behandling af dispensationsansøgningen. Såfremt der gives
tillæg, skal Forsyningssekretariatet fastsætte størrelsen af
den ændrede økonomiske ramme og varigheden af denne.
Kapitel 8
Henlæggelse
§ 14.
Et vandselskab kan henlægge differencen mellem
vandselskabets indtægter, jf. § 23, stk. 1, nr. 1-3, og vand-
selskabets faktiske omkostninger i et kalenderår, jf. dog ka-
pitel 9. Henlæggelser kan anvendes inden for vandselskabet,
herunder til nedsættelse af takster, som egenkapital, til drift
eller anlæg, herunder til teknologiudvikling i vandselskabet
og i overensstemmelse med vandsektorlovens § 18 og be-
kendtgørelsen om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virk-
somhed.
Stk. 2.
Et vandselskab kan henlægge resterende ekstraor-
dinære effektiviseringsgevinster omfattet af § 26 i bekendt-
gørelsen nr. 122 af 8. februar 2013 om prisloftsregulering
m.v. af vandsektoren efter reglen i stk. 1.
Kapitel 9
Kontrol m.v.
§ 15.
Vandselskaber skal hvert år senest den 15. april ind-
berette et årsregnskab til brug for kontrol med overholdelse
af den økonomiske ramme, jf. §§ 17 og 18. Årsregnskabet
skal udarbejdes således, at oplysningerne i henhold til § 23,
stk. 1-3, fremgår af indberetningen.
Stk. 2.
Et vandselskab, der er berettiget til et tillæg til den
økonomiske ramme, jf. §§ 11-13, indberetter sammen med
årsregnskabet en opgørelse over omkostningerne til hvert
tillæg, herunder en fordeling af drifts- og anlægsomkostnin-
ger. Forsyningssekretariatet godkender opgørelsen, hvis be-
tingelserne for at opnå tillægget, jf. §§ 11-13, er opfyldte.
Vandselskabet indberetter samtidig, hvorvidt tillægget helt
eller delvist omfatter omkostninger som nævnt i § 9, stk. 4.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet kontrollerer hvert år, om
vandselskaberne har overholdt de økonomiske rammer for
det forudgående kalenderår. Hvis et vandselskab har over-
skredet den økonomiske ramme, meddeler Forsyningssekre-
tariatet hvert år inden den 15. oktober vandselskabet dette.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet godkender hvert år inden
den 15. oktober vandselskabets opgørelse efter stk. 2 og 3,
vedrørende det forudgående kalenderår, herunder eventuelle
tillæg i den økonomiske ramme.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet kontrollerer i året før star-
ten på hver reguleringsperiode, om det enkelte vandselskab
har overholdt deres økonomiske rammer inklusive tillæg, jf.
§§ 11-13, i kontrolperioden. Forsyningssekretariatet kan,
hvis vandselskabet samlet har overskredet de økonomiske
rammer, udmelde et fradrag til de økonomiske rammer, der
fastsættes for vandselskabet for den efterfølgende regule-
ringsperiode.
Stk. 6.
Såfremt et vandselskabs økonomiske ramme over-
stiger vandselskabets indtægter, jf. § 23, stk. 1, nr. 1-3, kan
vandselskabet opkræve denne difference i et senere kalen-
derår inden for kontrolperioden eller det sidste år i regule-
ringsperioden. En difference, jf. 1. pkt., kan ikke herudover
overføres til en ny kontrolperiode.
Stk. 7.
Såfremt et vandselskabs indtægter, jf. § 23, stk. 1,
nr. 1-3, overstiger den økonomiske ramme, kan vandselska-
bet tilbageføre differencen i et senere kalenderår. En diffe-
rence, som ikke er tilbageført, overføres til den førstkom-
mende reguleringsperiode, således at de økonomiske ram-
mer i denne reguleringsperiode reduceres tilsvarende. Re-
duktionen af de økonomiske rammer fordeles ligeligt på de
enkelte år i reguleringsperioden.
Kapitel 10
Indfasning til fireårig regulering
§ 16.
Forsyningssekretariatet fastsætter i indfasningspe-
rioden, jf. § 17, stk. 4 og § 18, reguleringsperioder og øko-
nomiske rammer for vandselskaber, jf. §§ 17-19. De økono-
miske rammer fastsættes for hver forsyningsart for sig.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte økonomiske
rammer for kortere reguleringsperioder for vandselskaber,
som bliver omfattet af vandsektorloven i indfasningsperio-
den eller i en igangværende reguleringsperiode.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet indregner den historiske
over- eller underdækning, jf. § 27, stk. 3. En resterende hi-
storisk over- eller underdækning kan indregnes til og med
2020.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning ændre
i den eller de udmeldte økonomiske rammer for et vandsel-
skab, såfremt de driftsomkostninger, der danner udgangs-
punkt for den eller de økonomiske rammer, ændres væsent-
ligt, og vandselskabet kan dokumentere at have periodevise
driftsomkostninger, som ikke allerede er medregnet i de
økonomiske rammer.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet korrigerer et vandselskabs
økonomiske ramme for tillæg eller fradrag, som Forsynings-
sekretariatet har tildelt et vandselskab forud for denne be-
kendtgørelses ikrafttræden.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet offentliggør senest den 15.
december 2016 resultatet af den første totaløkonomiske
benchmarking og metoden for benchmarking. Forsyningsse-
kretariatet sender udkast til den første totaløkonomiske
benchmarking i høring senest den 15. november 2016.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
5
Nr. 161.
Kapitel 11
Større vandselskaber
§ 17.
Vandselskaber, jf. lovens § 6, skal til brug for fast-
sættelse af de indtægtsrammer, som gælder fra den 1. januar
2017, indberette oplysninger om faktiske driftsomkostninger
for 2013-2015, senest den 15. maj 2016.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter senest den 15.
december 2016 grundlaget for indtægtsrammen for 2017, jf.
lovens § 6, stk. 2, med udgangspunkt i vandselskabets ind-
berettede faktiske driftsomkostninger i 2013-2015 suppleret
med oplysninger fra de tidligere fastsatte prislofter eller ind-
tægtsrammer, jf. dog § 15, stk. 3. Forsyningssekretariatet
indregner endvidere historiske investeringstillæg og tillæg
for gennemførte investeringer i perioden 2010-2015. Forsy-
ningssekretariatet sender udkast til indtægtsrammen i høring
senest den 15. november 2016.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet tilpasser endvidere grund-
laget for indtægtsrammerne til vandselskabets faktiske
drifts- og anlægsomkostninger forbundet med eventuelle ak-
tiviteter, som vandselskabet før den 1. januar 2017 har udø-
vet som tilknyttet virksomhed, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, § 3,
stk. 2, nr. 1 og 2, og måleraflæsning, jf. § 3, stk. 2, nr. 4, i
bekendtgørelse nr. 1195 af 14. oktober 2010 om vandselska-
bers deltagelse i anden virksomhed, og som fra 1. januar
2017 skal udføres inden for vandselskabet, jf. § 1, stk. 2, og
§ 9, i bekendtgørelse nr. 145 af 26. februar 2016 om vand-
selskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed (Udmøntning
af vandsektorforliget).
Stk. 4.
Indtægtsrammerne for henholdsvis vandselskaber
med vandforsyning og vandselskaber med spildevandsforsy-
ning udmeldes fra den 1. januar 2017 et år forskudt for hin-
anden, således at indtægtsrammerne for vandselskaber med
spildevandsforsyning udmeldes for en ét-årig reguleringspe-
riode for 2017 og for vandselskaber med vandforsyning for
en toårig reguleringsperiode for 2017-2018. Herefter udmel-
des de fastsatte indtægtsrammer for reguleringsperioder på
to år ad gangen til og med 2021 for spildevandsforsynings-
selskaber, jf. dog stk. 8, og til og med 2022 for vandforsy-
ningsselskaber. Fra 2022 udmeldes indtægtsrammerne for
reguleringsperioder på fire år ad gangen for spildevandsfor-
syningsselskaber, og fra 2023 for vandforsyningsselskaber.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet udmelder endvidere vejle-
dende indtægtsrammer for to år i forlængelse af de ét- eller
toårige reguleringsperioder, der fastsættes efter stk. 4. De
vejledende indtægtsrammer er ikke bindende for vandsel-
skabet eller Forsyningssekretariatet.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet korrigerer i 2017 vandsel-
skabets indtægtsramme på baggrund af årsregnskabet for
2016 og de budgetterede omkostninger for prisloftet for
2016. Meddelelse om korrektionen sker efter § 15, stk. 3.
Stk. 7.
Korrektion efter stk. 6, indregnes i et spildevands-
selskabs indtægtsramme i den efterfølgende reguleringsperi-
ode. For et vandforsyningsselskabs indtægtsramme sker kor-
rektionen efter stk. 6, for den del, som selskabet ikke har
indregnet eller anvendt i kontrolperioden, i den efterfølgen-
de reguleringsperiode.
Stk. 8.
Viser benchmarkingen for et vandselskab, at vand-
selskabet har opnået en effektivitet, som er højere end den i
§ 7, stk. 4, offentliggjorte effektiviseringsgrænse, udmelder
Forsyningssekretariatet vandselskabets indtægtsrammer
samlet for en periode på fire år, såfremt vandselskabet an-
moder om dette. En samlet udmelding af indtægtsrammer
kan tidligst foretages efter den ét eller toårige periode, som
er fastsat efter stk. 4.
Kapitel 12
Mindre vandselskaber
§ 18.
Et vandselskab omfattet af lovens § 6 a, skal til brug
for fastsættelse af en samlet regnskabsmæssig kontrolramme
for 2017-2020 indberette årsregnskaber for 2013-2015 se-
nest den 15. maj 2016.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter senest den 15.
december 2016 grundlaget for den regnskabsmæssige kon-
trolramme, jf. § 5, for perioden 2017-2020 med udgangs-
punkt i oplysninger om vandselskabets faktiske driftsom-
kostninger i 2013-2015 suppleret med oplysninger fra de
tidligere fastsatte prislofter eller regnskabsmæssige kontrol-
rammer, jf. dog § 15, stk. 3. Forsyningssekretariatet indreg-
ner endvidere det historiske investeringstillæg og tillægget
for gennemførte investeringer i perioden 2010-2015. Den
regnskabsmæssige kontrolramme tilpasses for vandselska-
bets eventuelle tilknyttede aktiviteter, jf. § 17, stk. 3. Forsy-
ningssekretariatet sender udkast til den regnskabsmæssige
kontrolramme i høring senest den 15. november 2016.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet tilpasser endvidere grund-
laget for den regnskabsmæssige kontrolramme til vandsel-
skabets faktiske drifts- og anlægsomkostninger forbundet
med eventuelle aktiviteter, som vandselskabet før den 1. ja-
nuar 2017 har udøvet som tilknyttet virksomhed, jf. § 2, stk.
1, nr. 1 og 2, § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, og måleraflæsning, jf. §
3, stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1195 af 14. oktober 2010
om vandselskabers deltagelse i anden virksomhed, og som
fra 1. januar 2017 skal udføres inden for vandselskabet, jf. §
1, stk. 2, og § 9, i bekendtgørelse nr. 145 af 26. februar 2016
om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed (Ud-
møntning af vandsektorforliget).
Stk. 4.
Stk. 1-2, finder tilsvarende anvendelse på vandsel-
skaber, der ikke tidligere har været omfattet af lovens § 6 a,
2, stk. 1, idet grundlaget dog fastsættes efter de seneste tre
årsregnskaber. Vandselskaberne kan anmode om værdian-
sættelse med udgangspunkt i pris- og levetidskataloget, jf. §
11 stk 13.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet korrigerer i 2017 vandsel-
skabets regnskabsmæssige kontrolramme på baggrund af
årsregnskabet for 2016 og de budgetterede omkostninger for
prisloftet for 2016. Meddelelse om korrektionen sker efter §
15, stk. 3.
Stk. 6.
Korrektion efter stk. 5, indregnes i den regnskabs-
mæssige kontrolramme i den efterfølgende reguleringsperio-
de.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
6
Nr. 161.
Kapitel 13
Krydsende vandselskaber
§ 19.
Forsyningssekretariatet fastsætter en regnskabsmæs-
sig kontrolramme eller en indtægtsramme for et vandsel-
skab, hvis den årligt debiterede vandmængde ændrer sig, så-
ledes at vandselskabet skal have fastsat en anden type øko-
nomisk ramme.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter reguleringsperio-
dens længde.
§ 20.
Når et vandselskab, som hidtil har haft en debiteret
årlig vandmængde på højst 800.000 m
3
, debiterer en årlig
vandmængde over 800.000 m
3
i tre på hinanden følgende år,
skal vandselskabet anmelde dette til Forsyningssekretariatet
senest den 1. marts i det følgende år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis et vandselskabs årligt debiterede vandmæng-
de overstiger 800.000 m
3
og må forventes vedblivende at
overstige 800.000 m
3
årligt, herunder som følge af nye til-
slutninger, skal vandselskabet anmelde dette til Forsynings-
sekretariatet senest den 1. marts i det følgende år.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet fastsætter en indtægtsram-
me for vandselskaber omfattet af stk. 1 eller 2, efter § 17.
Der fastsættes samtidig effektiviseringskrav efter lovens § 6,
stk. 3 og 4, samt kapitel 5, pristalsregulering efter kapitel 6
og eventuelle tillæg efter kapitel 7.
Stk. 4.
Vandselskabet bliver samtidig omfattet af et krav
om at deltage i den totaløkonomiske benchmarking, jf. lo-
vens § 4 og kapitel 4.
§ 21.
Når et vandselskab, som hidtil har været omfattet af
lovens § 6, debiterer en årlig vandmængde på højst 800.000
m
3
i tre på hinanden følgende år, anmelder vandselskabet
dette til Forsyningssekretariatet senest den 1. marts det føl-
gende år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis et vandselskabs årligt debiterede vandmæng-
de er klart under 800.000 m
3
og må forventes vedblivende at
være under 800.000 m
3
årligt, herunder som følge af afkob-
linger, skal vandselskabet anmelde dette til Forsyningsse-
kretariatet senest den 1. marts i det følgende år.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet fastsætter med udgangs-
punkt i vandselskabets seneste indtægtsramme en regn-
skabsmæssig kontrolramme, jf. § 5 og § 18. Kontrolrammen
kan fastsættes for en kortere periode end fire år. Der fastsæt-
tes samtidig et generelt effektiviseringskrav efter lovens § 6
a, stk. 3, kapitel 5, pristalsregulering efter kapitel 6 og even-
tuelle tillæg efter kapitel 7.
Kapitel 14
Fusion
§ 22.
Forsyningssekretariatet fastsætter ved fusion af
vandselskaber en ny økonomisk ramme for det fusionerede
vandselskab. Den økonomiske ramme fastsættes efter § 5 og
§ 18, eller § 4 og § 17, for det fusionerede eller fortsættende
vandselskab. Den økonomiske ramme fastsættes på grund-
lag af de prislofter eller økonomiske rammer, som har været
fastsat for de vandselskaber, der indgår i fusionen. De pris-
lofter eller økonomiske rammer, der har været fastsat for de
selskaber, der indgår i fusionen, finder anvendelse, indtil se-
kretariatet udmelder nye økonomiske rammer.
Stk. 2.
Et vandselskabs hele eller delvise overtagelse af et
andet selskabs forsyningsområde eller væsentlige dele af et
andet selskabs aktiver kan betragtes som en fusion, og be-
handles efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved en fusion mellem et vandselskab omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1, og et vandselskab, som ikke er
omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, fastsætter Forsy-
ningssekretariatet en økonomisk ramme for vandselskabet,
som ikke er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, på
samme måde, som hvis selskabet havde været omfattet af lo-
ven. Forsyningssekretariatet fastsætter på det grundlag en ny
økonomisk ramme for det fusionerede selskab efter reglerne
i stk. 1.
Stk. 4.
Ved overtagelse af et værdiløst eller værdimæssigt
fuldt nedskrevet vandselskab eller forsyningsområde fast-
sætter Forsyningssekretariatet en økonomisk ramme for
vandselskabet efter reglerne om fusion, jf. stk. 1. Den øko-
nomiske ramme fastsættes for hele vandselskabet.
Stk. 5.
I tilfælde af spaltning af et vandselskab i flere
vandselskaber indberetter de nye vandselskaber et budget til
Forsyningssekretariatet til brug for sekretariatets beregning
af nye økonomiske rammer. Summen af de nye økonomiske
rammer kan ikke overstige det spaltede vandselskabs økono-
miske ramme eller prisloft. Ved spaltningen skal selskaber-
ne meddele Forsyningssekretariatet, hvordan det hidtidige
prisloft, regnskabsmæssige kontrolramme eller indtægtsram-
me skal fordeles på de nye selskaber. Det hidtidige prisloft,
regnskabsmæssige kontrolramme eller indtægtsramme for-
deles forholdsmæssigt mellem de spaltede selskaber, indtil
Forsyningssekretariatet har udmeldt nye økonomiske ram-
mer.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet kan undlade at fastsætte
nye økonomiske rammer efter de særlige regler for fusioner,
hvis fastsættelse af disse ikke skønnes hensigtsmæssig som
følge af, at der inden for en kortere periode vil blive fastsat
nye økonomiske rammer efter de generelle regler.
Stk. 7.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte nye økonomi-
ske rammer for fusionerede eller spaltede vandselskaber for
en kortere periode end fire år under hensyn til §§ 4, stk. 2, 5,
stk. 2 eller 16, stk. 2.
Stk. 8.
Forsyningssekretariatet fastsætter ikke nye økono-
miske rammer, når vandselskabet dokumenterer, at dette ik-
ke længere er omfattet af lovens § 2, stk. 1.
Kapitel 15
Årsregnskab, regnskabsaflæggelse og indberetning
§ 23.
Vandselskabets samlede indtægter i de enkelte år
opgøres som følgende:
1) Indtægter som vedrører levering af ydelser omfattet af
§ 1, stk. 2, som hidrører fra faste og variable takster,
anlægsbidrag, tilslutningsbidrag, supplerende tilslut-
ningsbidrag, særbidrag og gebyrer.
2) Andre indtægter, som vandselskabet har opnået i for-
bindelse med eller som følge af selskabets hovedvirk-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
7
Nr. 161.
somhed, jf. § 1, stk. 2, f.eks. indtægter fra kommunale
vejbidrag, behandling af spildevand fra tømningsord-
ninger eller andre vandselskaber, levering af målerdata,
salg, forpagtning, udlejning eller lignende af overskud-
skapacitet i vandselskabets anlæg, salg af overskuds-
eller biprodukter samt salg af energi.
3) Finansielle indtægter, herunder renteindtægter, realise-
rede kursgevinster vedrørende værdipapirer med mere
og lignende.
4) Overskud, som er indgået i vandselskabet fra vandsel-
skabets udøvelse af tilknyttet virksomhed, jf. lovens §
18 og bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i
anden virksomhed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Indtægter fra aktiviteter, som ifølge lovgivningen
skal have selvstændigt regnskab, f.eks. i henhold til lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., lov
om elforsyning og lov om varmeforsyning, opgøres særskilt
og indregnes i vandselskabets indtægter i det omfang, det er
muligt efter lovgivningen.
Stk. 3.
Vandselskabet redegør ved regnskabsaflæggelsen
for følgende:
1) Vandselskabets indtægter og overskud, jf. stk. 1 og 2.
2) Eventuelle henlæggelser, jf. § 14.
3) Omkostninger til tillæg, jf. § 11.
4) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske
ramme skulle have været øget.
5) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske
ramme skulle have været sænket.
6) Ændringer af regnskabsmæssige skøn eller regnskabs-
principper i forhold til senest udmeldte regnskabsmæs-
sig praksis eller regnskabsprincipper, såfremt disse på-
virker opgørelsen af vandselskabets driftsmæssige ind-
tægter, driftsomkostninger eller afskrivninger, herunder
korrektioner for fundamentale fejl.
Stk. 4.
Redegørelsen, jf. stk. 3, kan fremgå som note til
årsregnskabet, erklæring, notat, eller på en af Forsyningsse-
kretariatet anvist måde.
Stk. 5.
Der skal for forhold, som dækker over flere år, re-
degøres på samme vis for hvert enkelt år, hvor forholdet gør
sig gældende.
Stk. 6.
Det indsendte årsregnskab skal påtegnes af en god-
kendt revisor. De indberetninger efter kapitel 4 påtegnes af
en godkendt revisor.
§ 24.
Vandselskabernes anmeldelser, indberetninger og
redegørelser til Forsyningssekretariatet skal ske elektronisk.
Forsyningssekretariatet fastsætter formatet for disse og of-
fentliggør disse på deres hjemmeside.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udarbejder en vejledning
om indberetning vedrørende tillæg og kontrolforanstaltnin-
ger, herunder om krav til dokumentationen.
§ 25.
Forsyningssekretariatet kan, jf. lovens § 6, stk. 8, og
§ 6 a, stk. 4, skønsmæssigt fastsætte vandselskabets økono-
miske ramme, hvis vandselskabet ikke opfylder oplysnings-
pligten efter lovens § 6, stk. 7, eller § 6 a, stk. 4. Forsynings-
sekretariatet kan til brug for den skønsmæssige fastsættelse
af den økonomiske ramme anvende ekstern bistand til vær-
difastsættelsen for vandselskabets regning.
Kapitel 16
Straf
§ 26.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov-
givning, straffes med bøde den, der undlader
1) at anmelde i overensstemmelse med § 20 og § 21,
2) at indberette oplysninger i overensstemmelse med § 15
og §§ 23-25,
3) at revidere regnskab i overensstemmelse med § 15 og §
23, eller
4) at overholde de økonomiske rammer, der er fastsat i
overensstemmelse med kapitel 2 og 3, samt §§ 16-18.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 17
Overgangsbestemmelser og ikrafttræden
§ 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 122 af 8. februar 2013 om pris-
loftregulering m.v. af vandsektoren ophæves. Dog finder §
6, § 21, § 25, stk. 1 og 2, i nævnte bekendtgørelse fortsat an-
vendelse ved kontrollen af prislofterne for 2015 og 2016.
Stk. 3.
Afgørelser truffet efter hidtil gældende bekendtgø-
relser om prisloftregulering m.v. af vandsektoren, bevarer
deres gyldighed. Godkendte tillæg indregnes i de økonomi-
ske rammer efter reglerne i kapitel 10-12.
Stk. 4.
Afgørelser truffet efter den hidtil gældende be-
kendtgørelse om tillæg til driftsomkostninger til gennemfø-
relse af miljømål og servicemål eller tillæg til omkostninger
til medfinansieringsprojekter, bevarer deres gyldighed. God-
kendte tillæg indregnes i de økonomiske rammer efter regle-
rne i kapitel 10-12.
Stk. 5.
Ansøgninger om tillæg til omkostninger til medfi-
nansieringsprojekter, herunder fordyrelser og udvidelser,
som er planlagte eller gennemførte, som er modtaget af For-
syningssekretariatet inden den 1. marts 2016, behandles ef-
ter de hidtil gældende regler.
Stk. 6.
Ansøgninger om tillæg til miljømål og servicemål,
jf. bekendtgørelse nr. 122 af 8. februar 2013, som ændret
ved bekendtgørelse nr. 842 af 27. juni 2014 om prisloftregu-
lering m.v. af vandsektoren, og bekendtgørelse nr. 1048 af
29. oktober 2012 om driftsomkostninger til gennemførelse
af miljømål og servicemål, som er modtaget af Forsynings-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 206: Bekendtgørelser der følger af den nye vandsektorlov
26. februar 2016.
8
Nr. 161.
sekretariatet inden 1. marts 2016, behandles efter de hidtil
gældende regler.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 26. februar 2016
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Martin Hansen