Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 203
Offentligt
1604435_0001.png
Ingen sammenhæng mellem genanvendelse og ejerskab af af-
faldsenergianlæg
Dansk Affaldsforening har analyseret på data, der kunne ligge til grund for et udsagn
i Deloitte og Incentives
Evaluering af de politiske aftaler om organisering af affalds-
sektoren.
I denne fremgår på side 57:
”En opgørelse af 2014-data fra Affaldsdatasystemet om genanvendelse viser,
opgjort på kommuneniveau, at der gennemsnitligt genanvendes 10 pct. mere
erhvervsaffald fra virksomheder i kommuner, der ikke er medejer af et
forbrændingsanlæg. Den gennemsnitlige forskel i genanvendelsesraten er opgjort
for hele populationen af kommuner. Der er dog betydelig variation mellem
kommunerne. Der findes således også kommuner, der har højere genanvendelse
end gennemsnittet, selvom de er medejer af et forbrændingsanlæg. Det vil det
kræve yderligere undersøgelser at fastlægge, om der er en kausal sammenhæng,
det vil sige om medejerskab til forbrændingsanlæg rent faktisk er en medvirkende
årsag til den konstaterede forskel i genanvendelsesraten, eller om forskellen er
bestemt af andre underliggende faktorer, som ikke har noget med medejerskabet til
forbrændingsanlæg at gøre.”
Dansk Affaldsforening mener, at man generelt bør se kritisk på tallene fra affalds-
datasystemet. For nogle kommuner er der registreret genanvendelsesprocenter på
over 95% af erhvervsaffald, hvilket vi opfatter som usandsynligt.
Dansk Affaldsforening har i figur 1 udarbejdet et diagram over genanvendelses-pro-
center af erhvervsaffald i de enkelte kommuner.
Der er ikke nogen generel tendens
i de to grupper.
Det, som skaber forskellen i den samlede genanvendelsesprocent
imellem de to grupper (kommuner med og uden ejerskab), er nogle få udstikkere i
enkeltkommuners registrerede genanvendelse af erhvervsaffald.
Side 1 af 5
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Figur 1 - Genanvendelsesprocent for erhvervsaffald i 2013 fordelt på kommuner
100%
50%
0%
Kommuner som ejer affaldsenergianlæg
Kommuner som ikke ejer affaldsenergianlæg
Kilde: (R019) Affaldsproduktion fordelt på behandling og kommune (Behandlingsform), Produceret affald
2013, Valgte kriterier: Primær/sekundær: Primært produceret affald, Kilde: Erhverv, Medtag kun farligt affald:
Nej, Undlad jord (farligt og ufarligt): Ja, Undlad bygge og anlægsaffald: Nej. Rapporten er hentet den 2016-
02-08 09:07:39 fra http://mst.dk/virksomhed-myndighed/affald/affaldsdatasystemet/.
Når man ser bort fra datausikkerheden, bemærker vi, at rapportens registrerede for-
skel i genanvendelsesprocent i store træk stemmer overens med dem, vi har kunnet
trække ud af affaldsdatasystemet for 2013. Vi finder, at de 19 kommuner, som ikke
ejer et affaldsenergisanlæg, har en samlet genanvendelsesprocent på 77, mens de
kommuner, som ejer affaldsenergianlæg, har en samlet genanvendelsesprocent på
64. Det, vi reagerer på, er den konklusion, der er draget ud fra disse tal.
Dansk Affaldsforening har 53 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne. Medlemmerne
indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 203: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604435_0002.png
Kommuner der starter med F&V genanvender 20% mere erhvervsaffald
Vi har udvalgt en tilfældig mindre gruppe kommuner. 17% (knap 1/5) af kommunerne har et
kommunenavn, der starter med bogstavet F eller V. Disse kommuner har vi sammenlignet
med resten af kommunerne (83 % eller godt 4/5 af kommunerne). Analysens resultat er, at
F&V kommunerne har en genanvendelsesprocent på knap 83, men resten af kommunerne
har en genanvendelsesprocent på knap 64.
Hvis man bruger samme metode, som den der er anvendt i rapporten, kan man således
konkludere, at hvis en kommunes navn starter med F eller V, genanvender de mere er-
hvervsaffald end kommuner, der starter med andre bogstaver.
I Deloitte og Incentives analyse sammenlignes 1/5 del af kommunerne med de reste-
rende 4/5 dele af kommunerne. Det er problematisk af 2 grunde:
1) At sammenligne en lille mængde med en stor mængde skaber usikkerhed i vali-
diteten, pga. ét enkelt stort udsving i den lille mængde kan skabe store forvrid-
ninger.
2) Den ”tendens”, som den lille mængde sammenlignet med den store mængde
skaber, kan være helt tilfældig og ville forekomme ved andre ”tilfældige” mindre
udtræk af data kontra den resterende ”tilfældige” del. Se tekstboks herover.
Analyse på tal leveret af Deloitte
Dansk Affaldsforening har ikke haft mulighed for at analysere på samme datasæt som
konsulenterne. Vi har dog fået udleveret genanvendelsesprocenterne fra hver kom-
mune, og den samlede genanvendelsesprocent for kommuner som ejer affaldsener-
gianlæg, og for kommuner som ikke ejer affaldsenergisanlæg. I den forbindelse har vi
gjort konsulenterne opmærksomme på nogle fejl i deres opdeling af kommuner hhv.
med og uden ejerskab af et affaldsenergianlæg.
I figur 2 har vi vist, hvordan genanvendelsesprocenterne fordeler sig mellem kommu-
nerne, og om der skulle være en decideret tendens, som skyldes kommunernes ejer-
skab af affaldsenergianlæg. Den tendens er ikke til stede. Der er nogle få udstikkere i
begge grupper af kommuner.
Figur 2 - Genanvendelsesprocent for erhvervsaffald i 2013 fordelt på kommuner
Side 2 af 5
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
100%
50%
0%
Kommuner som ejer affaldsenergianlæg
Kommuner som ikke ejer affaldsenergianlæg
Kilde: Deloitte
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 203: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604435_0003.png
I figur 3 har vi rangordnet kommunerne efter ejerskab af nogle af de store affalds-
energianlæg. Her ses tydligt, at spredningen inden for samme affaldsenergianlæg er
stor.
Figur 3 - Genanvendelsesprocent for erhvervsaffald i 2013 fordelt på kommuner
100%
50%
0%
Energnist
Vestforbrænding
Resten som ejer affaldsenergianlæg
Kara/Noveren
AffaldPlus
Ejer ikke affaldsenergianlæg
Kilde: Deloitte
Det samme skete i 2010
I 2010 udgav Miljøstyrelsen
Forbrænding af affald - Afrapportering af den tværminis-
terielle arbejdsgruppe vedrørende organisering af affaldsforbrændingsområdet.
I
denne fremgår på side 45, Tabel 2.2
1
:
Side 3 af 5
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Der lægges her op til, at forskellen i genanvendelsen er korreleret med ejerskab af
affaldsenergianlæg med teksten på side 44:
̊
”Der er samtidig indikationer pa, at den nuværende organisering skaber incitamenter
til at forbrænde affaldet frem for at genanvende det. Sammenlignes fordelingen af af-
̊
fald til henholdsvis forbrænding og genanvendelse pa kommuner, så viser det sig, at
kommuner uden ejerskab i affaldsforbrændingsanlæg i gennemsnit genanvender en
større andel af affaldet, jf. tabel 2.2”
Ovenstående tal dækker udelukkende genanvendt og forbrændt husholdnings- og er-
hvervsaffald.
Datakritik
Data er udtrukket fra ISAG, som var forgængeren for ADS. ISAG har ligesom ADS haft ud-
fordringer med kvaliteten af kommunefordelte data. Derfor mener vi, at man generelt bør se
kritisk på de kommunefordelte tal.
Vi har ved Dansk Affaldsforening lavet samme analyse for både 2007/2008 (ovenstå-
ende tal) samt 2013. Tallene i Tabel 2.2 stemmer overens med de tal, Dansk Affalds-
forening har benyttet. For 2013 data opnår vi, at den samlede genanvendelsesprocent
for kommuner som ejer affaldsenergianlæg ligger på 70, og for kommuner som ikke
ejer affaldsenergianlæg på 76.
Vi er ikke enige i den tilhørende tekst på side 44 i
Forbrænding af affald,
som kon-
kluderer, at ejerskab har en indflydelse på håndteringen af affaldet, af samme årsa-
1
Bemærk: Der skrives, at tallene er genanvendelses- og forbrændingsprocenter i
gennemsnit.
Når man udregner den
gennemsnitlige genanvendelses- og forbrændingsprocent, vægter man alle kommuner lige uanset mængden af affald -
det er ikke, hvad tabellens tal siger. Man skulle i stedet have skrevet
samlet
genanvendelses- og forbrændingsprocent.
Hvis det var de gennemsnitlige procenter, man var ude efter, er resultatet anderledes.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 203: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604435_0004.png
ger som nævnt på side 1 og 2. Illustreret ved diagrammer for både 2007/2008 (Figur
4) og 2013 (Figur 5), foreligger der ikke en tydelig tendens mellem ejerskab og gen-
anvendelsesprocenter.
Figur 4 - Genanvendelsesprocent for husholdnings- og erhvervsaffald i 2007/2008
fordelt på kommuner, når man udelukkende ser på affald som er gået til genan-
vendelse eller forbrænding
100%
50%
0%
Kommuner som ejer affaldsenergianlæg
Koummuner som ikke ejer affaldsenergianlæg
Kilde: ISAG affaldsstatistik 2007 og 2008.
For 2013 data er det samme billede som gør sig gældende, hvor få kommuner har en
anden adfærd i fordelingen af affaldsbehandling.
Side 4 af 5
Figur 5 - Genanvendelsesprocent for husholdnings- og erhvervsaffald i 2013 for-
delt på kommuner, når man udelukkende ser på affald, som er gået til genanven-
delse eller forbrænding
100%
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
50%
0%
Kommuner som ejer affaldsenergianlæg
Kommuner som ikke ejer affaldsenergianlæg
Kilde: (R019) Affaldsproduktion fordelt på behandling og kommune (Behandlingsform). Produceret affald
2013. Valgte kriterier: Primær/sekundær: Primært produceret affald, Kilde: Husholdninger og Erhverv, Med-
tag kun farligt affald: Nej, Undlad jord (farligt og ufarligt): Ja, Undlad bygge og anlægsaffald: Nej. Rapporten
er hentet den 2016-02-11 11:26:32.
Konklusionen draget tilbage i 2010 omkring affald i 2007/2008 er ligeledes forhastet
og giver udtryk for en forskel i totalmængder uden at se på adfærd i de enkelte kom-
muner. Der er ikke grundlag for at angive, at der skulle være en forskel i den gene-
relle tendens blandt gruppen af kommuner, som ejer affaldsenergianlæg i forhold til
gruppen af kommuner, som ikke ejer affaldsenergianlæg,
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 203: Henvendelse af 26/2-16 fra Dansk Affaldsforening om evaluering af privatisering af genanvendeligt erhvervsaffald
1604435_0005.png
De gennemsnitlige genanvendelsesprocenter
I forbindelse med fodnoten på side 3, er det ikke uvæsentligt, om man taler gennemsnitlig
genanvendelsesprocent, eller man taler samlet genanvendelsesprocent.
Den samlede genanvendelsesprocent siger noget om, hvor stor en del af den totale
mængde affald fra den pågældende gruppe, som er gået til genanvendelse - man vægter i
forhold til mængder. Den gennemsnitlige genanvendelsesprocent forklarer, hvor meget af-
fald kommunerne i gruppen i gennemsnit har genanvendt - man vægter i forhold til antal
kommuner.
Gennemsnitlig fordeling af affald til genanven-
delse og forbrænding i 2013 hos kommuner som
ejer affaldsenergianlæg
Gennemsnitlig fordeling af affald til genanven-
delse og forbrænding i 2013 hos kommuner som
ikke ejer affaldsenergianlæg
34%
66%
30%
70%
Genanvendelse
Forbrænding
Genanvendelse
Forbrænding
Side 5 af 5
Kilde: (R019) Affaldsproduktion fordelt på behandling og kommune (Behandlingsform). Produceret affald 2013. Valgte
kriterier: Primær/sekundær: Primært produceret affald, Kilde: Husholdninger og Erhverv, Medtag kun farligt affald: Nej,
Undlad jord (farligt og ufarligt): Nej, Undlad bygge og anlægsaffald: Nej. Rapporten er hentet den 2016-02-09 10:27:09.
Når man ser på cirkeldiagrammerne, ses et udtryk for, at kommunerne, som ejer affalds-
energianlæg, hver især
ikke
agerer anderledes end kommunerne, som ikke ejer affalds-
energianlæg. Der er en forskel på 4 procentpoint, som er meget lav og derfor ikke kan be-
skrive en anderledes adfærd hos den ene grupper af kommuner i forhold til den anden.
Selvom de gennemsnitlige procenter gør, at man kan sammenligne de to grupper af kom-
muner, skal det stadig bemærkes, at forskellen i antallet af kommuner fra den ene gruppe
til den anden er så stor, at én enkelt udstikker i den lille gruppe har stor betydning for re-
sultatet. Hvis man f.eks. fjerner Ærø (genanvendelsesprocent på 98) fra statistikken, bliver
fordelingsprocenterne for de to grupper så godt som den samme. Det viser sig i øvrigt, at
der ikke er nogen korrelation mellem affaldsmængderne, kommunerne håndterer, og gen-
anvendelsesprocenterne.
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Konklusion
Dansk Affaldsforening anerkender, at tallene nævnt i evalueringen er korrekte, med
forbehold for datausikkerheden. Deloitte og Incentive fastholder, at der ses på total-
mængder i deres rapport og ikke ses på enkelt kommunernes håndtering af affald.
Ved bare at se på totalmængderne kan Deloitte og Incentives ikke konkludere, at der
er en generel korrelation mellem behandling og ejerskab af affaldsenergianlæg. Des-
uden ses der ingen generelt tendens blandt kommuner, som ejer affaldsenergianlæg,
til at der genanvendes mindre end i kommuner, som ikke ejer affaldsenergianlæg. I
øvrigt er det problematisk, rent statistisk, at sammenligne en så stor gruppe med en
så lille gruppe.
Vi mener, at forskellen i tallene skal læses med denne kommentar:
Der er en lille forskel i den samlede genanvendelsesprocent for kommuner, som ejer
affaldsenergianlæg i forhold til kommuner, som ikke ejer affaldsenergianlæg. Spred-
ningen internt i de to grupper af kommuner viser dog ingen
generel
tendens om, at
der ageres anderledes, i forhold til genanvendelse og forbrænding, i kommuner som
ejer affaldsenergianlæg kontra kommuner, som ikke ejer affaldsenergianlæg. Det er
få udstikkere i grupperne, som giver forskellen, som specielt den lille gruppe af kom-
muner uden ejerskab i affaldsenergianlæg er specielt følsom overfor. Der er altså intet
statistisk grundlag for at tro, at kommuner, der ejer affaldsenergianlæg, energiudnytter
affald, som skulle have været genanvendt.