Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 201
Offentligt
1603498_0001.png
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
24. februar 2016
J nr.
2016-1545
7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse til Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg om meddelelse af kulbrintetilladelser i 7.
udbudsrunde
tfu/ld/mib/ksc/sbo
1.
Indledning
Denne redegørelse afgives i henhold til § 6, stk. 1, i Lov om anvendelse af
Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, som
ændret ved lov nr. 535 af 29. april 2015 (Undergrundsloven). Det fremgår heraf, at
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddeles, efter at sagen har
været forelagt for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
2.
Indkomne ansøgninger i 7. udbudsrunde
Udbudsrunden for kulbrintetilladelser blev åbnet for ansøgninger den 24. april
2014. Runden omfattede – som i 5. og 6. runde – alle ikke-koncessionsbelagte
områder i Centralgraven med tilgrænsende områder i den danske del af Nordsøen
vest for 6°15’ østlig længde. Udbuddet af arealer fandt sted på grundlag af den
daværende klima-, energi- og bygningsministers redegørelse af 22. januar 2014 i
henhold til Undergrundslovens § 12, stk. 2, om områder og vilkår for udbudsrunden
(Alm. del – Bilag 136) samt Klima-, Energi- og Bygningsudvalgets udtalelse af 11.
april 2014 (Alm. del – Bilag 246).
Ved ansøgningsfristens udløb den 20. oktober 2014 var der indkommet 25
ansøgninger med deltagelse af i alt 15 selskaber. Til sammenligning kan det
oplyses, at der i de seneste runder, 5. og 6. runde, indkom henholdsvis 19 og 17
ansøgninger.
Nogle af de modtagne ansøgninger i 7. runde konkurrerede med hinanden om de
samme områder, sådan at det på forhånd stod klart, at det ikke umiddelbart ville
være muligt at imødekomme samtlige ansøgninger. Energistyrelsen har holdt møde
med samtlige ansøgere, hvorunder ansøgningerne blev gennemgået og eventuelle
tvivlspunkter drøftet. Møderne med ansøgerne havde også til formål at få afklaret, i
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0002.png
hvilket omfang ”konkurrencesituationerne” kunne løses ved justering af de ansøgte
områder, sådan at ansøgningerne kunne imødekommes i videst muligt omfang.
På baggrund af Energistyrelsens vurderinger af de indkomne ansøgninger og
drøftelserne med ansøgerne er det jf. bilag 1 hensigten at meddele 16 tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i 7. udbudsrunde. Der redegøres nærmere
for resultaterne af runden i denne redegørelses afsnit 6.
3.
Udvælgelsesvilkår for udbudsrunden
Ansøgningerne er blevet bedømt og udvalgt efter kriterier, der fremgår af
Undergrundslovens § 12 a, stk. 1, og udbudsmaterialet om runden. Kriterierne
angår ansøgerens sagkundskab, økonomiske baggrund samt kvaliteten og
omfanget af det tilbudte arbejdsprogram. Arbejdsprogrammets omfang og kvalitet
vurderet i forhold til efterforskningsbehovet i det ansøgte område har været det
væsentligste udvælgelseskriterium i runden. Ansøgerne har beskrevet, hvad der
efter deres opfattelse må anses for at være et fuldstændigt arbejdsprogram for de
ansøgte områder, og hvilke arbejder de på denne baggrund har tilbudt at udføre.
Herudover har der, jf. Undergrundslovens § 12 a, stk. 4, kunnet lægges vægt på,
om ansøgeren eventuelt har udvist manglende effektivitet eller manglende
opfyldelse af forpligtelser i forbindelse med tidligere tilladelser. Energistyrelsen har i
forbindelse med 7. runde ikke modtaget ansøgninger, som bør afvises på dette
grundlag.
Hvis to eller flere ansøgere til samme område af Energistyrelsen vurderedes at
være lige kvalificerede i henhold til ovennævnte udvælgelseskriterier, fremgår det
af udbudsmaterialet, at den endelige udvælgelse ville skulle ske på baggrund af et
supplerende tilbud fra ansøgerne om størrelsen af den andel, Nordsøfonden vil få
tilbudt, ud over de obligatoriske 20 pct. Blandt de indkomne ansøgninger var der
imidlertid ikke konkurrerende ansøgninger, der vurderedes at være lige
kvalificerede i henhold til udvælgelseskriterierne. Der var derfor ikke i 7. runde
behov for på det grundlag at indhente supplerende tilbud om størrelsen på
Nordsøfondens andel.
Energistyrelsen har foretaget en vurdering af selskabernes sagkundskab og
økonomiske baggrund og vurderer, at ansøgerne som udgangspunkt har den
tilstrækkelige sagkundskab og økonomiske formåen til at kunne realisere det
konkrete tilbudte arbejdsprogram og eventuelle utilsigtede hændelser forbundet
hermed. Der gøres i den sammenhæng opmærksom på, at selskaberne i medfør af
§ 24 f i Undergrundsloven og tilladelsens § 32 inden for 30 dage efter meddelelsen
af tilladelsen skal stille med en sikkerhed af en størrelse og beskaffenhed, som kan
godkendes af Energistyrelsen. Forhold om sikkerhedsstillelse er nærmere
beskrevet nedenfor i afsnit 4.
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0003.png
4.
Sikkerhedsstillelse
De enkelte selskaber, der indgår som medansøgere til en tilladelse, har ikke altid
selv den nødvendige finansielle kapacitet til at opfylde deres andel af de
økonomiske forpligtelser i en tilladelse, herunder til gennemførelsen af
arbejdsprogrammet, økonomisk dækning for ulykker, m.v. I visse tilfælde har
selskaberne en lille egenkapital. Derfor kan det være vigtigt, at de pågældende
selskaber kan stille med en sikkerhed, typisk i form af en garanti fra et
moderselskab. Værdien af denne garantistillelse afhænger af, om moderselskabet
har en tilfredsstillende finansiel kapacitet.
I forbindelse med tidligere udbudsrunder har Energistyrelsen almindeligvis
modtaget sikkerhedsstillelse fra selskaberne i form af en beløbsmæssig
ubegrænset garanti fra et moderselskab (dvs. modelgarantien) og i nogle få tilfælde
også accepteret andre former for sikkerhedsstillelse. Der har dog på baggrund af
de på det punkt anderledes vilkår i Eneretsbevillingen fra 1962 heller ikke været
praksis for at kræve sikkerhedsstillelse fra DUC selskaberne i forbindelse med
selskabernes deltagelse i øvrige tilladelser.
Det fremgår af udbudsannoncen for runden og af undergrundslovens § 24 f og
modeltilladelsens § 32, at rettighedshaverne til opfyldelse af samtlige forpligtelser i
henhold til tilladelsen skal stille sikkerhed af en størrelse og beskaffenhed, som kan
godkendes af Energistyrelsen. Hvis sikkerhedsstillelsen enten ikke stilles, eller ikke
har en størrelse og en beskaffenhed, som kan godkendes af Energistyrelsen, vil
rettighedshaveren i medfør af undergrundslovens § 30, stk. 2, og modeltilladelsens
§ 35, stk. 2, få et påbud om inden for en nærmere fastsat frist at levere en
sikkerhedsstillelse, der kan godkendes af styrelsen.
Den sikkerhedsstillelse, Energistyrelsen som udgangspunkt vil kunne godkende, er
modelgarantien, der er udarbejdet af styrelsen, eller en anden sikkerhedsstillelse,
som jf. Undergrundslovens § 24 f og tilladelsens § 32 vil kunne godkendes af
Energistyrelsen (eksempelvis en bankgaranti). Hvis et selskab ikke kan levere en
acceptabel sikkerhedsstillelse, vil der være tale om en så alvorlig overtrædelse af
et vilkår, at tilladelsen vil kunne tilbagekaldes, jf. Undergrundslovens § 30 og
modeltilladelsens § 35. En sådan tilbagekaldelse vil få virkning for alle de
selskaber, der deltager i tilladelsen.
Energistyrelsen kan endvidere ifølge § 24 f i Undergrundsloven og
modeltilladelsens § 32 kræve sikkerheden ændret eller suppleret med et varsel på
30 dage, såfremt styrelsen vurderer, at omstændighederne taler herfor.
Det øgede fokus på finansiel kapacitet og de nye bestemmelser i
Undergrundsloven fra foråret 2015 vil indebære, at der fremadrettet - når
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0004.png
tilladelserne er givet - løbende skal tages stilling til og følges op på, om
selskaberne har den fornødne finansielle og tekniske kapacitet. Fremover vil
selskabernes kapacitet derfor blive vurderet løbende, dvs.:
-
-
-
-
forud for overgang til en ny fase i et program for arbejdsforpligtelserne,
inden godkendelse af en efterforsknings- eller vurderingsboring,
inden godkendelse en plan for indvindingsvirksomhed og
inden iværksættelsen af en plan for afvikling af anlæg til indvinding og
transport.
Det bemærkes, at rettighedshaverne til tilladelser til efterforskning og indvinding har
et ubegrænset ansvar for skader, der forvoldes i forbindelse med virksomhed
omfattet af loven, jf. Undergrundslovens § 35. Herudover hæfter selskaberne i en
tilladelse solidarisk for erstatningskrav og for opfyldelsen af forpligtelser overfor
staten i medfør af tilladelsen, jf. modeltilladelsens § 31.
5.
Vurdering af ansøgningerne og de tilbudte
efterforskningsprogrammer
Generelt kan det siges, at ansøgningerne i 7. udbudsrunde er tilstrækkeligt gode og
gennemarbejdede og for de flestes vedkommende bærer præg af, at et omfattende
forberedelsesarbejde har været udført.
De tilbudte arbejdsprogrammer er tilfredsstillende i omfang og kommer til at danne
grundlag for efterforskningen i de kommende år. En oversigt over det nærmere
indhold af arbejdsprogrammerne for de nye tilladelser kan findes i bilag 3.
Ansøgningerne vedrører en række forskellige efterforskningsmål, der fordeler sig
forholdsvis jævnt over det udbudte område. Det har gjort det muligt at justere i
arealerne i forhold til de ansøgte områder, sådan at de fleste ansøgninger har
kunnet imødekommes uden videre eller med mindre tilpasninger i det ansøgte
areal.
Nogle af ansøgningerne har kunnet imødekommes, fordi der kun var en enkelt
ansøgning til det pågældende område, eller fordi ansøgningen var den bedste i
henhold til udvælgelseskriterierne. I de tilfælde, hvor der var overlap mellem
ansøgningerne, og hvor de ansøgende grupper har fokuseret på forskellige
efterforskningsmål, er der, for at få realiseret så meget efterforskning som muligt, i
videst muligt omfang foretaget arealmæssige tilpasninger med henblik på at
imødekomme ansøgernes efterforskningsmål.
I tilfælde hvor overlappende ansøgninger har fokuseret på efterforskningsmål i
forskellig dybde, er det aftalt, at tilladelserne helt eller delvist begrænses i dybden,
således at én tilladelse kan omfatte den øverste del af undergrunden og en anden
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0005.png
tilladelse den dybere del. Sådan dybdemæssig opdeling er gennem flere år
anvendt på f.eks. norsk sokkel, men det er første gang, at dybdemæssig opdeling
mellem tilladelser anvendes i forbindelse med danske tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter.
6.
Beskrivelse af de kommende tilladelser
På baggrund af Energistyrelsens vurderinger af de indkomne ansøgninger og
drøftelserne med ansøgerne er det jf. bilag 1 hensigten at meddele 16 tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i 7. udbudsrunde.
I alt 15 selskaber deltog som nævnt i ansøgningerne i 7. runde. De nye tilladelser
har deltagelse af 12 selskaber inklusive Nordsøfonden, som ikke deltog i
ansøgningerne, men inkluderes via den obligatoriske statsdeltagelse.
Bilag 1 til redegørelsen indeholder en oversigt over de tilladelser, som agtes
meddelt. Bilag 2 indeholder et kort, som viser placeringen af tilladelserne.
De 16 nye tilladelser omfatter arealer på i alt 4064 km , hvilket svarer til ca. 1/4 af
2
det udbudte område på 16 869 km . Der er - som omtalt i afsnit 5 - foretaget en
dybdemæssig afgrænsning mellem nogle af de nye tilladelser, og der er således
arealmæssigt overlap mellem de tildelte tilladelser i et omfang svarende til 202 km².
For tilladelser, hvor der er foretaget en dybdemæssig opdeling mellem tilladelserne,
vil der gælde vilkår, som skal sikre en hensigtsmæssig koordinering af
rettighedshavernes aktiviteter, herunder vilkår om udveksling af planer og
informationer. I oversigten i bilag 1 er angivet hvilke tilladelser, der er
dybdemæssigt begrænset.
Rundens resultat indebærer blandt andet, at et antal nye operatører, der ikke
tidligere har varetaget operatørskaber i Danmark, er godkendt. Det drejer sig om
DEA Deutsche Erdoel AG, Edison International S.P.A., Hansa Hydrocarbons og
Ardent Oil. I den forbindelse har Energistyrelsen efter høring af tilsynsmyndigheden
i henhold til offshoresikkerhedsdirektivet (Arbejdstilsynet) vurderet, at de nye
operatører besidder den nødvendige tekniske og finansielle kapacitet, jf.
Undergrundslovens § 24 d, stk. 1, og afsnit 4 ovenfor.
Som det fremgår af beskrivelsen af udbudsvilkårene i redegørelsens afsnit 3,
deltager staten gennem Nordsøfonden med en obligatorisk andel på 20 pct. i de
nye tilladelser. En af ansøgningerne vedrører et tilstødende område til tilladelse
5/06 fra 6. udbudsrunde. I den tilladelse, hvor Nordsøfonden deltager sammen med
Wintershall Noordzee har Nordsøfonden, siden tilladelsen blev givet, øget fondens
deltagerandel fra de oprindelige 20 pct. til nu 36,36 pct. Da Wintershall har tilbudt
Nordsøfonden en tilsvarende andel i det tilstødende område, og da Nordsøfonden
2
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0006.png
har vurderet, at det er en fordel og vil forenkle koordineringen mellem de to
tilladelser, er det hensigten at meddele tilladelse 2/16 med en andel på 36,36 pct. til
Nordsøfonden.
Tilladelserne meddeles som udgangspunkt med en efterforskningsperiode på 6 år
med ret til 30 års forlængelse for felter, der sættes i produktion, jf.
Undergrundslovens § 13. To af tilladelserne vil dog blive meddelt med en kortere
indledende efterforskningsperiode, da efterforskningsarbejderne og
efterforskningsperioden vil blive koordineret med rettighedshavernes eksisterende
tilladelser til tilstødende områder. Varigheden af tilladelserne fremgår af bilag 3 til
redegørelsen.
Hvis olieselskaberne påviser kommercielle olie- eller gasforekomster og giver
tilsagn om at indvinde forekomsten, har de ret til en forlængelse af tilladelsen i op til
30 år for et afgrænset område, der indeholder forekomsten.
Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at tilladelserne er undergivet de til
enhver tid i Danmark gældende retsregler, herunder eventuelle fremtidige
ændringer i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, bekendtgørelser,
anordninger og de til enhver tid gældende forpligtelser som følge af Danmarks
medlemskab af Den Europæiske Union. På den baggrund fritager tilladelserne ikke
rettighedshaverne for at indhente de i medfør af Undergrundsloven og lovgivningen
i øvrigt nødvendige tilladelser og godkendelser.
De samlede arbejdsprogrammer i 7. runde omfatter 2 ubetingede boringer
(boringer, hvis udførelse er en helt fast forpligtelse for rettighedshaveren) og op til
24 betingede boringer (boringer, hvis udførelse afhænger af nærmere definerede
omstændigheder). Hertil kommer forpligtelser i arbejdsprogrammerne vedrørende
geofysiske og geologiske undersøgelser og vurderinger. Det er dog ikke
sandsynligt, at alle dele af de betingede efterforskningsprogrammer vil blive
gennemført. Som hovedregel er de betingede boreforpligtelser i
arbejdsprogrammerne udformet sådan, at dersom boringen ikke udføres, skal
tilladelsen tilbageleveres inden et nærmere aftalt tidspunkt før udløbet af den
generelle 6-årige efterforskningsperiode. Arbejdsprogrammernes omfang er
generelt lidt mere beskedne end ved tidligere udbudsrunder, men noget tilsvarende
gør sig gældende i flere af de øvrige Nordsølande. En oversigt over
arbejdsprogrammerne i de nye tilladelser fremgår af redegørelsens bilag 3.
Investeringerne i de ubetingede forpligtelser i 7. runde arbejdsprogrammerne
skønnes at ville beløbe sig til næsten 800 millioner kr. Nordsøfondens udgifter til de
ubetingede arbejdsprogrammer må antages skønsmæssigt at udgøre ca. 160
millioner kr. (svarende til 20 pct.).
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0007.png
De i ansøgningerne beskrevne efterforskningsmål omfatter generelt konventionel
olie og gas, og ansøgningerne er baseret på efterforskningsmodeller, som i
forvejen er efterforsket i Nordsøen. Udnyttelse af forekomster i bl.a. kalken og
dybereliggende sandsten vil kunne indebære anvendelse af frakturering, som det
allerede kendes fra indvindingen af forekomsterne i Nordsøen, herunder i enkelte
tilfælde højvolumen frakturering.
Europa-Kommissionen offentliggjorde 22. januar 2014 en henstilling om
minimumsprincipper for efterforskning og produktion af kulbrinter (såsom skifergas)
ved hjælp af frakturering (fracking). Henstillingens dækningsområde vedrører
aktiviteter på land, hvor der vil blive anvendt højvolumen hydraulisk frakturering.
Det er ikke endelig afklaret, i hvilket omfang og i givet fald hvordan
minimumsprincipperne skal implementeres offshore, og hvilke konsekvenser det
kan have for aktørerne indenfor olie- og gassektoren. Energistyrelsen er ved at
afslutte vurderingen heraf herunder hvilke forekomster, der vil være omfattet af
henstillingen og konsekvenserne heraf.
I forhold til den modeltilladelse, som blev fremsendt til udvalget med klima-, energi-
og bygningsministers redegørelse af 22. januar 2014 i henhold til
Undergrundslovens § 12, stk. 2, (Alm. del – Bilag 136) om områder og vilkår for
udbudsrunden, vil der i de kommende 7. runde tilladelser være foretaget enkelte
teknisk/juridiske ændringer. Det drejer sig bl.a. om ajourføring af referencer til love
og af betegnelsen for ministeriet efter regeringsskiftet i 2015.
7.
Justeringer og ikke-imødekomne ansøgninger
Som beskrevet ovenfor blev der indgivet 25 ansøgninger, og resultatet af runden
indebærer, at der meddeles 16 tilladelser.
Det har ikke været muligt at imødekomme tre af ansøgningerne på grund af
konkurrerende ansøgninger, der indeholdt tilbud for det pågældende område, der
vurderedes at være bedre.
Hertil kommer, at selskaberne Shell Olie- og Gasudvinding Danmark B. V og A. P.
Møller - Mærsk A/S ikke har accepteret at modtage de fire ansøgte tilladelser på de
tilbudte vilkår.
En anden ansøgergruppe trak undervejs én af gruppens ansøgninger tilbage.
Endvidere trak et af selskaberne fra gruppen sig fra en anden af ansøgningerne,
således at de andre selskabers andele dermed blev større i den ansøgning.
Endvidere har Noreco Oil Denmark A/S, der deltog i to ansøgninger, trukket sig fra
ansøgningerne, hvilket indebærer, at den ene ansøgning er bortfaldet, og at der var
færre deltagende selskaber (med lidt større andele) i den anden ansøgning.
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0008.png
8.
Miljøforhold
I overensstemmelse med lov om miljøvurdering af planer og programmer
(lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013) blev der forud for åbningen af 7.
udbudsrunde gennemført en strategisk miljøvurdering. Miljøvurderingen og den
tilhørende sammenfattende redegørelse var vedlagt den daværende klima-, energi-
og bygningsministers redegørelse af 22. januar 2014 i henhold til
Undergrundslovens § 12, stk. 2, om områder og vilkår for udbudsrunden (Alm. del –
Bilag 136).
Den sammenfattende redegørelse beskrev tiltag, som Energistyrelsen påtænkte at
iværksætte som følge af miljørapporten og de indkomne høringssvar i den
forbindelse. Tiltagene adresserer blandt andet støjpåvirkning af havpattedyr i
forbindelse med gennemførelsen af seismiske undersøgelser og boringer. Der vil
på den baggrund blive udarbejdet en opdateret vejledning til rettighedshaverne.
Tiltagene vil bidrage til indsatsprogrammet for den danske havstrategi.
Der vil være en løbende inddragelse af relevante myndigheder/organisationer på
miljø-, naturbeskyttelses-, råstof - og fiskeriområdet i forbindelse med efterforskning
og produktion af olie og gas, jf. gældende lovgivning. Dermed kan eventuelle risici
og gener for miljøet minimeres. Endvidere vil der forud for meddelelse af tilladelser
til projekter til indvinding af olie og gas, som må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, blive gennemført en procedure efter reglerne i Undergrundsloven
for vurdering af virkningen på miljøet (VVM procedure).
Når der ansøges om et projekt til f.eks. en efterforskningsboring, et
indvindingsprojekt eller en seismisk undersøgelse, skal ansøger indsende de
nødvendige oplysninger om projektet i forhold til projektets påvirkning på
internationale beskyttelsesområder, herunder Natura 2000‐områder, for at
Energistyrelsen kan afgøre, om der skal foreligge en konsekvensvurdering.
Projekter, der må antages at kunne påvirke et internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt, kan kun få tilladelse eller godkendelse, hvis
der foreligger en konsekvensvurdering, som viser, at projektet ikke skader
naturbeskyttelsesområdet under hensyn til områdets bevaringsmålsætninger.
Energistyrelsen beslutter, om der skal indsendes en konsekvensvurdering sammen
med ansøgning om tilladelse til projektet.
I forbindelse med en tilladelse eller en godkendelse til konkrete projekter kan der
være knyttet vilkår med det formål at beskytte natur, miljø og kulturarv. Sådanne
vilkår kan medføre begrænsninger for projektet. F.eks. kan der i nogle områder
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0009.png
være tidsmæssige begrænsninger for, hvornår støjende aktiviteter kan udføres for
at sikre, at hvaler, herunder marsvin, ikke bliver forstyrret i perioder, hvor arten er
særligt følsom over for forstyrrelser, som f.eks. i parrings‐ og yngletiden.
9.
Afsluttende bemærkninger
Antallet af indkomne ansøgninger er det højeste, der indtil nu har været i en
udbudsrunde i Danmark. På den baggrund må antallet af ansøgninger betegnes
som meget tilfredsstillende og tegner godt for den fremtidige efterforskning i det
udbudte område. Én af årsagerne til det store antal ansøgninger kan dog være, at
det er lang tid siden, den seneste udbudsrunde blev afholdt, og at der på den
baggrund har været tale om en ophobning af ansøgninger.
Arbejdet med behandlingen af ansøgningerne har taget væsentlig længere tid end
forudsat ved åbningen af runden i april 2014. Årsagen til forsinkelsen er bl.a., at
arbejdet med den praktiske implementering af Offshoresikkerhedsdirektivets
bestemmelser i Undergrundsloven om, at selskaberne skal have tilstrækkelig
finansiel kapacitet, har taget væsentlig længeret tid end forventet. Ligeledes har det
forhold, at selskaberne i overensstemmelse med udbudsmaterialet er blevet bedt
om at stille sikkerhed, - og karakteren af denne sikkerhed - indebåret, at
Energistyrelsen har haft en længerevarende dialog med Shell og A.P. Møller -
Mærsk om sikkerhedsstillelse, jf. også afsnit 4 ovenfor.
Når Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har behandlet sagen, er det
hensigten at meddele de nye tilladelser snarest muligt, sådan at selskaberne kan
begynde på gennemførelsen af de arbejdsprogrammer, der vil være knyttet til
tilladelserne. Selskaberne har på forhånd over for Energistyrelsen accepteret at
ville modtage tilladelserne.
Når tilladelserne, der bliver et resultat af 7. udbudsrunde, er meddelt, begynder
Energistyrelsen på arbejdet med at forberede 8. udbudsrunde. Som nævnt i
redegørelsen til Folketinget om afholdelse af 7. runde (klima-, energi- og
bygningsministerens redegørelse af 22. januar 2014 i henhold til
Undergrundslovens § 12, stk. 2, - Alm. del – Bilag 136) vil der fremover blive
afholdt udbudsrunder i området vest for 6°15’ østlig længde med et ret fast
tidsinterval. Sigtet hermed er at skabe en større forudsigelighed for, hvornår
olieselskaber har mulighed for at søge på de ledige områder. Det er vurderingen, at
et tidsinterval for udbudsrunder på i størrelsesordenen ét år efter afslutningen af en
runde vil være formålstjenligt. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Norge én
gang årligt foretager tildeling af nye tilladelser i den norske del af Nordsøen,
hvorved der kan opstå en vis synergieffekt, idet selskaberne kan foretage en
samlet vurdering og forberedelse til runderne i Danmark og Norge.
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: 7. udbudsrunde for kulbrintetilladelser
1603498_0010.png
På baggrund af erfaringerne med implementeringen af offshoresikkerhedsdirektivet
og erfaringerne fra 7. udbudsrunde vil der således blive gennemført et samlet
analyse- og evalueringsarbejde med særlig fokus på de krav og vilkår, der stilles til
rettighedshavere i relation til aktiviteter i den danske del af Nordsøen. Udover
spørgsmål om finansiel kapacitet og sikkerhedsstillelse vil også muligheden for en
fremtidig øget brug af forsikringsordninger indgå i evalueringen. Forventningen er,
at analyse- og evalueringsarbejdet vil resultere i opdaterede vilkår i relation til
udbuddet af den kommende 8. runde. Inden der indkaldes ansøgninger i 8.
udbudsrunde, vil der i medfør af Undergrundslovens § 12, stk. 2, blive forelagt en
redegørelse for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg om områderne,
der agtes udbudt og de generelle vilkår, hvorunder tilladelser agtes meddelt.
Bilag:
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3
Oversigt over tilladelserne
Kortbilag
Oversigt over arbejdsprogrammerne
Side 10/10