Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 195
Offentligt
1601407_0001.png
Notat til HOFOR Fjernkølings foretræde for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Torsdag den 3. marts 2016
Dette notat er et supplement til den til udvalgets medlemmer uddelte tekst fra HOFOR Fjernkøling:
Ingen
støtte til fjernkøling, tak!
(EFK alm. del – bilag 176).
Vi vil nedenfor fortælle lidt mere om fjernkøling samt præcisere, hvordan vi mener, der politisk skabes de
bedste rammer for den videre udvikling af fjernkøling.
Fjernkøling sparer CO
2
, samtidig med at brugerne sparer penge. Der er altså tale om miljøtiltag, som funge-
rer på rene markedsvilkår. Samlet er fordelene ved fjernkøling følgende:
CO
2
-reduktion på op til 70 %
Økonomiske besparelser på op til 40 %
Lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
Lavere energi- og kapitalomkostninger
Høj forsyningssikkerhed
Mindre støj og pladskrav – mulighed for pladsudnyttelse til f.eks. solceller eller tagterrasse
Nem, enkel og overskuelig afregning
Fjernkøling er distribution af koldt vand til virksomheder med behov for køling. Fjernkøling fungerer princi-
pielt ligesom fjernvarme. Leveringen af køling foregår gennem et sammenhængende rørsystem, der ligner
det eksisterende system til distribution af fjernvarme. Vandet køles i et centralt anlæg, primært baseret på
anvendelse af koldt havvand. Dette kan lade sig gøre fra oktober til maj og er frikøling. Om sommeren an-
vendes havvandet til at køle eldrevne kølemaskiner, hvor der derfor skal bruges en mindre mængde el til
køleproduktion. Det afkølede vand distribueres via rørledninger til kunderne, som ved hjælp af en veksler
anvender det kolde vand til at køle vandet i deres egne systemer. Herefter sendes vandet retur til det cen-
trale køleanlæg, hvor det køles på ny.
Danmarks første store fjernkølingscentral er placeret i Adelgade og er blevet suppleret med en tilsvarende i
Tietgensgade over for Tivoli. Udover Indre By kan ejendomme i København Nordvest, og Københavns nye,
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 195: Henvendelse af 22/2-16 fra HOFOR Fjernkøling om fjernkøling ifm. foretræde fro udvalget den 3/3-16
1601407_0002.png
grønne bydel Nordhavn tilkobles fjernkølenettet. HOFOR arbejder løbende med at få udvidet forsyningsnet-
tet, så også andre dele af København kan få fjernkøling. HOFOR har fået godkendt ansøgningen om udvi-
delse af fjernkølingsaktiviteten til Sydhavn, Nordhavn og Ørestad, hvor potentialet for fjernkøling anslås
samlet set at være omkring 200MW. Denne udvidelse foregår på almindelige markedsvilkår, og HOFOR kan
nu begynde at afdække efterspørgslen blandt erhvervsdrivende i disse områder.
Hvad HOFOR gerne vil opnå med foretræde for udvalgets medlemmer
På mødet med medlemmerne af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget ønsker HOFOR Fjernkøling overord-
net følgende:
-
At sikre at medlemmerne er bevidste om, at der findes klimavenlige tiltag, der fungerer på markedsvil-
kår. Kunderne er ikke forpligtet til at koble sig på, men gør det, fordi de opnår en økonomisk bespa-
relse (og en række andre fordele)
At fortælle om, hvor simpelt og effektivt fjernkølingssystemet er
At sikre at der er bevidsthed om, at potentialet for CO
2
-besparelser med fjernkøling er meget stort i
Danmark og i hele Europa. Alene i de statslige ejendomme i København er der et enormt uudnyttet po-
tentiale – som også vil være en økonomisk gevinst
Fjernkøling giver store eksportmuligheder til lande, hvor energiforsyningen i forvejen er liberaliseret
At gøre udvalgets medlemmer bevidste om, hvor vigtigt det er at sikre, at fjernkøling i fremtiden fort-
sat udbydes på markedsvilkår
-
-
-
-
Vedrørende det sidste punkt om at sikre, at fjernkøling udbydes på markedsvilkår, så hænger det sammen
med en bekymring fra HOFOR Fjernkølings side for, om der vil kunne indsnige sig begrænsninger i den nu-
værende lov om fjernkøling. En sådan begrænsning i lovrammerne ville underminere det meget sunde nu-
værende system og på sigt koste samfundet mange penge.
Vigtigst er det derfor, at den nuværende lov om fjernkøling fortsat sikre udbredelse, produktionsmetoder
og omkostningseffektivitet. Omkostningseffektiviteten sikres ved, at der er en sund konkurrence i forhold
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 195: Henvendelse af 22/2-16 fra HOFOR Fjernkøling om fjernkøling ifm. foretræde fro udvalget den 3/3-16
til almindelige lokale køleanlæg. Den nuværende lovgivning giver i øvrigt gennemsigtighed om omkostnin-
ger og økonomiske besparelser for slutbrugerne, idet den regnskabsmæssige adskillelse sikrer, at alene de
kunder, der er koblet på systemet, opnår de økonomiske besparelser.
Idet fjernkøling i dag også kan etableres under varmeforsyningsloven via samproduktion med fjernvarme,
er der frit valg for forsyningsselskaberne, hvordan man ønsker at tilbyde erhvervsejendomme fjernkøling.
For at sikre ro på markedet for fjernkøling, er det vigtigt, at de eksisterende rammer bibeholdes for dermed
at fortsætte udbredelsen af fjernkøling i København.
Det skal understreges, at Fjernvarmeforeningen bakker op om, at fjernkøling skal kunne etableres under
både lov om fjernkøling (og dermed markedsvilkår) og under varmeforsyningsloven (hvile-i-sig-selv). Så et
klart regelsæt er i alles interesse. Dette udelukker ikke, at der arbejdes med produktionsmæssige synergier
under varmeforsyningsloven, mens fjernkølingsloven giver mulighed for at tilpasse til eksport af det mar-
kedsbaserede system til andre europæiske lande, hvor konkurrence er et vilkår og et eksportpotentiale i sig
selv.