Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 181
Offentligt
1598551_0001.png
Notat om indregnede politiske tiltag i Basisfremskrivning 2015
Energistyrelsen
Danmarks Energi- og Klimafremskrivning 2015, bedre kendt som
Basisfremskrivning 2015, giver en vurdering af, hvordan energiforbrug,
energiproduktion og udledninger af drivhusgasser vil udvikle sig frem mod 2025,
hvis der ikke introduceres nye politiske tiltag i energi- og klimapolitikken – altså en
såkaldt ”frozen policy”-fremskrivning for energi og klima. Der indgår således kun
vedtagne virkemidler og ikke-overordnede kvantitative målsætninger i
fremskrivningen, hvorfor målsætninger ikke nødvendigvis opfyldes.
Effekterne af allerede vedtagne, men ikke nødvendigvis implementerede, tiltag
indregnes således. Dette betyder at følgende elementer er indregnet i
fremskrivningen:
Alle elementer i Energiaftale 2012
Finanslovene frem til og med Finanslov 2016
Vækstplan DK
Vækstpakke 2014, herunder Aftale om tilbagerulning af
Forsyningssikkerhedsafgift (FSA) mv. og lempelser af PSO’en for erhvervslivet
Tidligere vedtagne tiltag såsom Energiaftalen fra 2008 og skattereformen fra 2009
(Forårspakke 2.0) samt serviceeftersynet heraf i sommeren 2010 er også
indregnet.
Nye politiske aftaler der ikke er indregnet i basisfremskrivningen
Umiddelbart samtidig med færdiggørelse af Energistyrelsens basisfremskrivning
16. december 2015 blev der indgået to politiske aftaler med væsentlig klimaeffekt:
Fødevare- og landbrugspakken (22. december) og udmøntning af energireserven
(22. december). Effekten af disse to aftaler har størst betydning for klimadelen af
fremskrivningen og har meget lille betydning for energidelen af fremskrivningen.
Effekten af aftalerne indgår ikke i basisfremskrivningen, men klimaeffekten er
efterfølgende beregnet partielt og beskrevet i det følgende.
Den samlede effekt i 2020,
inkl. kulstofbinding i jorde og skove, er en stigning i
udledningerne på mellem 0 og 0,1 mio. ton CO
2
-ækvivalent.
Uden kulstofbinding er den samlede effekt af fødevare-og landbrugspakken og
energireserven en stigning i udledninger på 0,2-0,4 mio. ton CO
2
-ækvivalent i 2020.
Dette svarer til et fald i den samlede reduktionsindsats i forhold til 1990 på mellem
0,4 og 0,5 pct. point.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 181: Notat om indregnede politiske tiltag i Basisfremskrivning 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1598551_0002.png
Den samlede reduktionsindsats i 2020 i forhold til 1990 forventes stadig at være ca.
40 pct.
Effekten uden for kvotesektoren
er samlet set over perioden 2016-2020 en
stigning i udledninger på knap 2 mio. ton CO
2
-ækvivalent, og en stigning i 2020
udledningerne på 0,3-0,4 mio. ton CO
2
-ækvivalent. Dermed reduceres den
akkumulerede overopfyldelse af Danmarks reduktionsforpligtelse i forhold til EU for
ikke-kvotesektoren fra ca. 14 til ca. 12�½ mio. ton CO
2
-ækvivalent.
Underopfyldelsen i året 2020 øges fra ca. �½ til ca. 1 mio. ton CO
2
-ækvivalent. Da
kulstofbinding i skove og jorde ikke bidrager til målopfyldelsen på de ikke-
kvotebelagte sektorer i forhold til EU, er effekten ikke talt med i den sammenhæng.
Side 2/2