Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 180
Offentligt
Udkast
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder
(udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
§1
I lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til elintensive virksomheder foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter >>virksomheden har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er
omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, <<: >>eller virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på mindst 20 pct., der tilhører en sektor med en
handelsintensitet på mindst 4 pct. på EU-plan. Ved beregningen af elektricitetsintensiteten anvendes
standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for industrien, når der foreligger sådanne.<<
2.
I
§ 3
indsættes som stk. 4:
>>Stk.
4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte nærmere regler vedrørende elektricitets- og
handelsintensitet, herunder om beregning og godkendelse af virksomhedernes dokumentation for at de
opfylder elektricitets- og handelsintensitetskriterierne, og regler om afgrænsning af produktionsenheden, som
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2.<<
§2
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning ...................................................................................................................................................... 2
1.1. Lovforslagets formål og hovedindhold ................................................................................................... 2
2. Lovforslagets hovedpunkter .......................................................................................................................... 3
2.1. Udvidelse af kredsen af modtagere af målrettet PSO-tilskud ................................................................ 3
2.1.1. Gældende ret ................................................................................................................................... 3
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige .................................................................. 5
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ........................................................... 7
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ......................................................................................... 7
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet ...................................................................................... 7
5. Administrative konsekvenser for borgerne ................................................................................................... 7
6. Miljømæssige konsekvenser.......................................................................................................................... 7
7. Forholdet til EU-retten .................................................................................................................................. 8
8. Hørte myndigheder og organisationer .......................................................................................................... 8
9. Sammenfattende skema................................................................................................................................ 9
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og hovedindhold
Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har den 9. februar 2016
indgået en aftale om målrettede PSO-lempelser for elintensive virksomheder.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en del af aftale om
Vækst og udvikling i hele Danmark
af 9.
februar 2016 og skabe det lovmæssige grundlag for at udvide kredsen af virksomheder, der kan få tilskud til
delvis dækning af virksomhedens betaling til en række offentlige forpligtelser vedrørende elektricitet kaldet
PSO (Public Service Obligations).
Med
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
af 14. juli 2014 besluttede
Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, at
lempe særligt elintensive virksomheders PSO-betaling for el. Der blev afsat 185 mio. kr. om året fra 2015-
2020 til at lempe PSO-betalingen for elintensive virksomheder. For at sikre en hurtig statsstøtteproces, så
PSO-lempelsen for elintensive virksomheder kunne træde i kraft hurtigst muligt, blev puljen i første omgang
målrettet mod elintensive virksomheder som er forhåndsgodkendt af Europa-Kommissionen. I forbindelse
med
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
blev det desuden besluttet af afsætte en
reserve på 100 mio. kr. fra 2017-2020 til yderligere PSO-lempelser mv. for energiintensive virksomheder
mv.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har med aftale om
Vækst og
udvikling i hele Danmark
af 9. februar 2016 besluttet at ændre tilskudsordningen til elintensive
virksomheder, så flere virksomheder kan få lempet PSO-betalingen fra 2016. Til dette formål er der afsat 10
mio. kr. i 2016.
Det indgår herudover i lovforslaget, at reserven på 100 mio. kr. årligt fra 2017-2020 fra
Aftale om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
(reserve til PSO-lempelser mv. til energiintensive
virksomheder mv.) udmøntes til at reducere PSO-omkostningerne yderligere for alle omfattede elintensive
virksomheder fra 2017.
Tilskudsordningens hovedformål er at sikre, at de elintensive virksomheder ikke belastes af PSO-
betalingen i en sådan grad, at deres konkurrenceevne svækkes mærkbart.
Lovforslaget har også til formål at fremme energieffektivisering i de elintensive virksomheder. De
tilskudsberettigede virksomheder bliver omfattet af et krav om, at den elintensive virksomhed indgår en
aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer.
Alle elforbrugere betaler en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige
omkostninger til at gennemføre en række offentlige forpligtelser kaldet PSO (Public Service Obligations).
I 2015 har den gennemsnitlige betaling til PSO været 22,45 øre pr. kWh, hvoraf VE-andelen udgjorde
gennemsnitligt 15,08 øre pr. kWh.
Omkostninger til PSO omfatter støtte til elproduktion baseret på vedvarende energi og anden miljøvenlig
elproduktion og til støtte til forskning og udvikling, forsyningssikkerhed mv. Betalingen til PSO betragtes
juridisk set som et gebyr.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af kredsen af modtagere af målrettet PSO-tilskud
2.1.1. Gældende ret
Støtte til elintensive virksomheder er omfattet af reglerne i lov om statstilskud til elintensive virksomheder.
Loven blev sat i kraft den 10. september 2015, efter at Europa-Kommissionen havde statsstøttegodkendt
ordningen.
Efter lovens § 1 kan der gives statstilskud til delvis dækning af virksomheders PSO-betaling til de kollektive
elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre offentlige forpligtelser omfattet af
§ 8, stk. 1, nr. 1-5, i lov om elforsyning. Statstilskud kan gives, hvis
1) virksomheden er registreret efter momsloven,
2) virksomheden har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020, og
3) virksomheden indgår aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer i disse
produktionsenheder.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
Lovens anvendelsesområde omfatter virksomheder og brancher, der er forhåndsgodkendt til støtte af Europa-
Kommissionen, og som kan betegnes som elintensive virksomheder.
Elintensive virksomheder er virksomheder med produktionsenheder, hvis hovedaktivitet er omfattet af de
NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer. Alle danske virksomheder og
deres produktionsenheder er registreret med sekscifrede danske branchekoder, hvor de første fire cifre svarer
til NACE-koden.
NACE er EU’s statistiske klassifikation af økonomiske aktiviteter, og er en regional version af FN’s
klassifikation (ISIC Rev. 4). Dansk Branchekode 2007 (DB07) er den danske version af NACE Rev. 2, dvs.
DB07 er en dansk underopdeling af NACE Rev. 2. Alle tre klassifikationer er udarbejdet til statistisk brug.
Bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer, som er nævnt i lovens § 1, stk. 1, nr. 2, indeholder en liste
over de firecifrede NACE-koder, der omfatter brancher, som på grund af deres elektricitetsintensitet og
internationale samhandel er i en udsat konkurrencemæssig situation på grund af de omkostninger, som
virksomheden afholder til finansieringen af støtte til energi fra vedvarende energikilder. Det drejer sig aktuelt
om 68 brancher.
Bilaget omfatter blandt andet fremstilling af cement, fremstilling af raffinerede mineralolie-produkter,
støbning af jernprodukter og fremstilling af råjern og råstål samt jernlegeringer, fremstilling af papir og pap,
fremstilling af andre organiske basiskemikalier, fremstilling af industrigasser, fremstilling af glasfiber og
andre ikke-metalholdige mineralske produkter og en række øvrige produkter. Ca. 100 elintensive
virksomheder er primo 2016 omfattet af ordningen.
I 2015 blev der ydet et tilskud på knap 90 mio. kr. til de elintensive virksomheders PSO-betaling.
Elintensive virksomheder betaler til PSO som alle andre elforbrugere i Danmark, og husholdninger og
virksomheder betaler det samme til PSO pr. kilowatt-time.
I lovens § 3 fastsættes regler for behandlingen af sager om udbetaling af tilskud, som sker på baggrund af en
indsendt ansøgning. I lovens § 3, stk. 1, er der fastsat regler om, at en ansøgning om tilskud behandles af
Energistyrelsen. Ansøgningen skal indsendes med dokumentation for, at der er indgået aftale efter § 1, stk. 1,
eller en underskrevet hensigtserklæring om, at virksomheden vil indgå en sådan aftale.
Efter lovens § 3, stk. 2, meddeles tilsagn om tilskud for en nærmere fastsat periode på maksimalt 3 år. På
grundlag af tilsagnet udbetaler Energistyrelsen tilskuddet til virksomheden. Er der ikke indgået en aftale efter
§ 1, stk. 1, men er ansøgningen vedlagt en underskrevet hensigtserklæring, jf. stk. 1, kan der meddeles
betinget tilsagn om tilskud.
Efter lovens § 3, stk. 3, kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte nærmere regler om
ansøgningens og hensigtserklæringens indhold og regler om, hvilken dokumentation virksomheden skal
tilvejebringe for at dokumentere at være berettiget til at modtage tilskud efter loven.
Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1139 af 28. september 2015 om statstilskud til elintensive
virksomheder
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning skal indrettes og administreres i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Retningslinjerne giver mulighed for at
udvide kredsen af PSO-tilskudsberettigede virksomheder til at omfatte andre elintensive virksomheder end
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
de, der er omfattet af den gældende lov om statstilskud til elintensive virksomheder. Den udvidede ordning
vil omfatte alle virksomheder, der kan dokumentere, at de er såvel handels- som elintensive.
Det foreslås at gennemføre delinitiativ om målrettede PSO-lempelser for elintensive virksomheder i aftale
om
Vækst og udvikling i hele Danmark
af 9. februar 2016 ved at udvide kredsen af virksomheder, der kan få
støtte til deres PSO-betaling. Anvendelsesområdet for lov om statstilskud til elintensive virksomheder
ændres i overensstemmelse med aftale om
Vækst og udvikling i hele Danmark af 9. februar 2016.
Endvidere
suppleres den nugældende bemyndigelse til ministeren til at fastætte nærmere regler om betingelserne for at
opnå tilskud efter loven.
Den udvidede ordning vil således omfatte virksomheder, der kan dokumentere, at de er såvel handels- som
elintensive. Ved at udvide kredsen af tilskudsberettigede virksomheder nedsættes de omfattede
virksomheders omkostninger til el og styrker dermed denne kreds af elintensive virksomheders vilkår for at
konkurrere med udenlandske virksomheder. Det vurderes, at visse elintensive virksomheder indenfor bl.a.
gartnerierhvervet, fødevarefremstilling samt gummi- og plastproduktion vil kunne opnå støtte.
Lovforslaget indebærer nærmere, at der indsættes selvstændige kriterier i lovens § 1, stk. 1, nr. 2, hvorefter
virksomheden skal have produktionsenheder med hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på mindst 20
pct., og at virksomheden tilhører en sektor med en handelsintensitet på mindst 4 pct. på EU-plan.
Den nugældende ordning indeholder ikke nærmere regler om elektricitets- og handelsintensitet, herunder om
hvorledes virksomhederne skal beregne og dokumentere, at de overholder kriterierne. Ligeledes er der behov
for at kunne fastsætte regler om afgrænsning af produktionsenheden, som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2. Med
henblik på at sikre tilskudsordningens administrative gennemførelse foreslås, at den nugældende
bemyndigelse ændres således, at ministeren kan udstede nærmere regler vedrørende disse forhold.
I forbindelse hermed forudsættes den ændrede bemyndigelsesbestemmelse udnyttet til også at fastsætte
regler, der gennemfører de vilkår, som følger af Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse.
Den gældende tilskudslovs øvrige bestemmelser vil omfatte den udvidede kreds af tilskudsberettigede
virksomheder. Eksempelvis skal disse virksomheder også indgå en aftale med Energistyrelsen om at
gennemføre energieffektiviseringer i de relevante produktionsenheder ligesom statstilskuddet maksimalt må
udgøre 85 pct. af den del af PSO-betalingen, der ydes til støtte af elproduktion baseret på vedvarende energi.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget udvider kredsen af tilskudsberettigede elintensive virksomheder. Den eksisterende tilskudspulje
på 185 mio. kr. årligt fra 2015-2020 til lempelser af de elintensive virksomheders betaling til PSO for
elektricitet udvides med 10 mio. kr. i 2016. Endvidere indgår i lovforslaget, at den afsatte ramme på 100 mio.
kr. årligt fra 2017-2020 fra
Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
af 14. juli 2014
udmøntes til at forhøje det målrettede tilskud til PSO-betalingen i årene 2017-2020 for alle
tilskudsberettigede virksomheder.
De virksomheder, der er omfattet af den gældende tilskudsordning i lov nr. 574 af 4. maj 2015 om
statstilskud til elintensive virksomheder, vil kunne få tilskud til hele virksomhedens elforbrug i 2016. De
virksomheder, der er omfattet af dette lovforslag, kan ikke få tilskud til hele deres elforbrug i 2016, da
tilskudsordningen tidligst vil kunne få virkning og træde i kraft et stykke ind i 2016.
Det foreslås derfor, at tilskudsordningen deles op i to puljer. Den ene pulje består af den gældende
tilskudspulje på 185 mio. kr. årligt, der reserveres til kredsen af elintensive virksomheder, som er omfattet af
ordlyden i den nugældende § 1, stk. 1, nr. 2, i lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til elintensive
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
1597811_0006.png
virksomheder. Den anden pulje består af en afsat pulje på 10 mio. kr. i 2016, som reserveres til den udvidede
kreds af tilskudsberettigede elintensive virksomheder, der vil være omfattet af den med lovforslagets
foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, nr. 2.
Hvis puljerne bliver slået sammen til en pulje, vil tilskuddet pr. kilowatt-time blive det samme til alle
tilskudsberettigede elintensive virksomheder. Men den udvidede tilskudskreds ville ikke, som de allerede
omfattede elintensive tilskudsberettigede virksomheder, kunne få tilskud i hele 2016. Det foreslås derfor, at
øremærke puljen på 10 mio. kr. til den udvidede kreds af virksomheder.
Der er en betydelig usikkerhed forbundet med at anslå, hvor stort tilskuddet vil være per kilowatt-time. Dette
afhænger bl.a. af udsving i PSO-betalingen, antallet af virksomheder, der vil gøre brug af den nye
tilskudspulje, og den konjunkturelle udvikling, der kan være afgørende for virksomhedernes produktion og
dermed elforbruget. Hertil kommer en betydelig usikkerhed med, hvornår tilskudsordningen får virkning fra.
Det tilstræbes, at tilskuddet kan udbetales med virkning fra lovens offentliggørelse. Tilskuddet kan som
anført i Europa-Kommissionens retningslinjer maksimalt udgøre 85 pct. af VE-andelen af PSO-betalingen.
Tidspunktet fra hvornår virksomheden kan få støtte og den foreslåede opdeling i to puljer forudsætter
Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse og vil blive afklaret i forbindelse med Europa-
Kommissionens statsstøttegodkendelse af tilskudsordningen.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil Energistyrelsen følge de deltagende virksomheders elforbrug månedligt og
i en dialog med den tilskudsudbetalende myndighed Energinet.dk sikre, at de udbetalte tilskud ikke
overstiger det afsatte beløb i tilskudspuljen, samt at de udbetalte tilskud holder sig inden for Europa-
Kommissionens retningslinjer, hvor tilskudssatsen for den enkelte virksomhed maksimalt må udgøre 85 pct.
af VE-andelen af PSO-betalingen.
Ved en udvidelse af modtagerkredsen skal virksomheder kunne dokumentere deres elintensitet. Visse
virksomheder kan have incitament til at omgå elintensitetskriteriet således, at deres elintensitet øges til over
20 pct. Udvidelsen kræver således, at der opstilles tilstrækkelige værnsregler, og regler om tilsyn og kontrol
med virksomhedernes elintensitet. En konkret model herfor vil skulle analyseres nærmere. Der må endvidere
påregnes administrative byrder ved, at brancherne skal kunne dokumentere handelsintensiteten for Europa-
Kommissionen
Den udvidede tilskudsordning har således administrative konsekvenser for Energistyrelsen og andre
myndigheder, som administrerer ordningen. Meromkostningerne i 2016 afholdes indenfor den afsatte ramme
til Energistyrelsen til at administrere den gældende tilskudsordning på 5,6 mio. kr. årligt i perioden 2015-
2020. I perioden 2017-2020 afsættes yderligere årligt 3,5 mio. kr. til Energistyrelsens administration af
puljen, som vil kunne finansieres indenfor rammerne af den afsatte reserve på 100 mio. kr. årligt.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
2016
10
0
0
0
0
2017
100
0
0
0
4
2018
100
0
0
0
4
2019
100
0
0
0
4
2020
100
0
0
0
4
Mer- / mindreudgifter Stat
i forhold til den
hidtidige ordning
Kommuner og
(mio. kr.)
regioner
Kompenserede
Stat
besparelser / forbrug
af reserver /
Kommuner og
merindtægter (mio.
regioner
kr.)
Ændret statsligt personaleforbrug (netto
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
1597811_0007.png
årsværk)
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslagets vedtagelse får den udvidede kreds af tilskudsberettigede erhvervsvirksomheder adgang til
en tilskudspulje på 10 mio. kr. i 2016. I perioden 2017-2020 forhøjes den samlede tilskudspulje til alle
tilskudsberettigede virksomheder med i alt 400 mio. kr.
De omfattede virksomheder får med tilskudsordningen mulighed for at få lempet den del af PSO-
omkostningerne, der går til finansiering af elektricitet fra vedvarende energi mod at indgå en aftale om
energieffektivisering med Energistyrelsen.
For den del af erhvervslivet, der gør brug af tilskudsordningen, og som derved forpligter sig til at indgå en
aftale om energieffektivisering med Energistyrelsen, vil lovforslaget medføre varige energibesparelser.
Det skønnes, at under 50 virksomheder bliver omfattet af lovforslaget.
Det foreslås, at den afsatte tilskudspulje på 10 mio. kr. i 2016 øremærkes til de nytilkomne el- og
handelsintensive virksomheder, hvilket bl.a. forudsætter Europa-Kommissionen statsstøttegodkendelse.
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været i forhøring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik på
en vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er TER’s og Energistyrelsens vurdering, at lovforslaget samlet set ikke vil medføre administrative
omkostninger på over 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt. Derfor har der ikke været behov for at foretage en
Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder (AMVAB) for at kvantificere
omkostningerne nærmere.
Det bemærkes, at flere af de støtteberettigede virksomheder, der forventes omfattet af den udvidede
tilskudsordning, tidligere har haft en aftale med Energistyrelsen om energieffektivisering. Disse
virksomheder vil derfor kunne ansøge om at blive omfattet af den nye ordning uden at blive pålagt større
administrative byrder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget pålægger ikke borgerne administrative byrder eller lettelser, idet der er tale om en frivillig
støtteordning, der er målrettet erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at kravet om, at tilskuddet betinges af, at den elintensive virksomhed indgår en aftale om
energieffektivisering med Energistyrelsen, modvirker det øgede elforbrug som følge af den lavere
elomkostning. Dermed fastholdes virksomhedernes incitament til at fokusere på energibesparelser på trods
af, at elprisen for de omfattede virksomheder reduceres, således at effekten på udledning af drivhusgasser
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
bliver neutraliseret. For den del af energiforbruget der relaterer sig til forbruget af brændsel kan der
forventes en mindre reduktion af udledningen af drivhusgasser.
Overslagsmæssigt forventes den nye ordning at have en begrænset marginal reduktionseffekt. Det skal dog
bemærkes, at det er vanskeligt isoleret set at tilskrive ordningen en forventet effekt, da der er overlap og
synergi med andre virkemidler på området, herunder bl.a. energiselskabernes energispareindsats.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ændring af tilskudsordningen til elintensive virksomheder har statsstøtteretlige aspekter.
Ændringen af tilskudsordningen indebærer en udvidelse af kredsen af tilskudsberettigede virksomheder i
forhold til den nuværende tilskudsordning, som blev godkendt af Europa-Kommissionen den 31. august
2015, jf. statsstøttesag SA.42424 (2015/N) – Sænkede bidrag til finansiering af VE-støtte for energiintensive
brugere.
Ændringen af tilskudsordningen skal i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler notificeres til Europa-
Kommissionen. Europa-Kommissionen vurderer, om ændringen af tilskudsordningen er forenelig med det
indre marked på grundlag af Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020, herunder særligt afsnit 3.7.2. (Støtte i form af sænkede bidrag til finansiering af støtte til energi fra
vedvarende energikilder).
Ikrafttrædelsen af den foreslåede ændring af tilskudsordningen er betinget af, at Europa-Kommissionen
træffer afgørelse om godkendelse af ændringen af tilskudsordningen. Det foreslås derfor, at energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 2.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder har i perioden [..]
til [..]været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aarhus Universitet, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverne (industri - håndværk), Atea A/S, AURA EL-net A/S, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Bang og Olufsen, Bech-Bruun, Boligselskabernes Landsforening,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bryggeriforeningen, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, CO-industri, DANAK (Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys,
Dansk Designcenter, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk El-forbund (DEF), Dansk Energi, Dansk
Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk
Fjernvarme, Dansk Fjernvarmes Geotermiselskab, Dansk Gartneri, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri ITEK, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk Shell A/S,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske Advokater,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVAK, Datatilsynet,
Miljøpartiet De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DI Digital, DI – Organisation for
erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, Dong E&P, DTU –
Myndighedsbetjening, DTU – Institut for Vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark, Energi Danmark A/S,
Energi Fyn, Energi Nord A/S, Energi Viborg Elnet A/S, Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren,
Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, EnergiMidt, Energitilsynet, Energisammenslutningen,
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
1597811_0009.png
Energitjenesten, E.ON Danmark A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater
(FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi , Forsikring og
Pension Brancheorganisation, Forsyning Helsingør Elnet A/S, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn
Forsyning A/S, Frie Elforbrugere, De frie Energiselskaber, FSR Danske revisorer, Greenpeace, GreenWays,
Sweco Danmark A/S, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR A/S,
HOFOR Fjernkøling A/S, Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk- og
Teglværksforeningen (bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, Kooperationen (Den Kooperative
arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), KL (Kommunernes Landsforening), KL – Center for
Intern Økonomi og Administration , Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen, Københavns Kulturcenter,
Københavns lufthavne, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark
(LO), LCA Center, Landsbyggefonden, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Landsforeningen af
Solcelleejere, Maabjerg Energy Concept (MEC), Midtfyns Elforsyning A.M.B.A, Mærsk Olie og Gas A/S,
Mærsk Drilling, Nature Energy NGF, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, Niras, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, Olie Gas Danmark, Realkreditforeningen,
Plastindustrien, Plesner, RAH – Energi til Vestjylland, Reel Energi Oplysning (REO), SE, SEAS-NVE, Solar
Elements A/S, Solenergi Danmark A/S, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining
Denmark A/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Trefor A/S,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, VELTEK – VVS- og El-Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien , WWF Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Østkraft, Aalborg Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Tilskudspuljen forhøjes med
en ramme på 10 mio. kr. i
2016. I årene 2017-2020
forhøjes puljen med 100
mio. årligt for alle
tilskudsberettigede
virksomheder.
Meromkostninger til at
administrere den udvidede
tilskudsramme afholdes i
2016 indenfor Energi-,
Forsynings- og
Klimaministeriets
eksisterende rammer. I
perioden 2017-2020 afsættes
årligt 3,5 mio. kr. til
Energistyrelsens
administration af ordningen.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den udvidede kreds af
tilskudsberettigede virksomheder
får i 2016 et tilskud på 10 mio.
kr., som forventes at øge
erhvervslivets konkurrenceevne.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
1597811_0010.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Miljømæssige konsekvenser
Tilskudspuljen forhøjes med 100
mio. kr. årligt i perioden 2017-
2020 for alle tilskudsberettigede
virksomheder.
Ingen.
Lovforslaget forventes at have
en begrænset marginal
reduktionseffekt på udledningen
af drivhusgasser.
Ingen.
Ingen. Det er frivilligt at
søge om tilskud.
Ingen.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Tilskudsordningen skal notificeres til og godkendes af Europa-
Kommissionen i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler,
inden den kan træde i kraft.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 1, stk. 1, i lov om statstilskud til elintensive virksomheder kan der gives tilskud til
virksomheders PSO-betaling til de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at
gennemføre offentlige forpligtelser omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-5, i lov om elforsyning. Statstilskud kan
gives, hvis
1) virksomheden er registreret efter momsloven,
2) virksomheden har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er
nævnt i bilag 3 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020, og
3) virksomheden indgår aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer i disse
produktionsenheder.
Bestemmelsen indebærer, at kredsen af støtteberettigede efter loven hidtil har været virksomheder, som har
produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Det fremgår af punkt 186 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020, at også virksomheder med en elektricitetsintensitet på mindst 20 pct., der tilhører en sektor med
en handelsintensitet på mindst 4 pct. på EU-plan kan blive omfattet af den gældende tilskudsordning og få
tilskud til den del af PSO-betalingen, der ydes til støtte af elproduktion baseret på vedvarende energi.
Det foreslås at udvide kredsen af virksomheder, der kan få tilskud til delvis dækning af deres PSO-betaling
til de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger til at gennemføre offentlige
forpligtelser omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-5 i lov om elforsyning til også at omfatte virksomheder, der har
produktionsenheder med hovedaktiviteter indenfor en sektor med en handelsintensitet på mindst 4 pct. på
EU-plan, og som har en elektricitetsintensitet på mindst 20 pct.
Den foreslåede ordning indebærer, at en virksomhed for at være tilskudsberettiget, bl.a. skal dokumentere, at
den opfylder de to kriterier om handels- og elektricitetsintensitet, hvis dens NACE-kode ikke allerede
fremgår af bilag 3.
Handelsintensitetskriteriet kan dokumenteres på to måder. Hvis virksomheden har en produktionsenhed med
en hovedaktivitet, der er omfattet af en af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 5 i Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, er dokumentationskravet vedrørende
handelsintensitetskriteriet opfyldt. Bilag 5 indeholder en oversigt over 152 branche- eller NACE-koder, hvor
Europa-Kommissionen har vurderet, at de nævnte brancher har en handelsintensitet på mindst 4 pct. på EU-
plan. Har virksomheden ikke en produktionsenhed med en hovedaktivitet, der er omfattet af en af de NACE-
koder, der er nævnt på bilag 5, må virksomheden på anden måde dokumentere, at virksomheden tilhører en
branche, der fremstiller et produkt, der opfylder 4 pct. handelsintensitetskriteriet på EU-plan. Det er en
forudsætning for at yde tilskud, at Europa-Kommissionen på baggrund af den udarbejdede rapport og
Danmarks notifikation af rapporten godkender, at virksomheden opfylder kravet om handelsintensitet.
I Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 beskrives en
sektors konkurrencemæssige stilling bl.a. med udgangspunkt i sektorens eksponering for international
samhandel, også kaldet sektorens handelsintensitet. En sektors handelsintensitet opgøres procentuelt og kan
anskues som forholdet mellem den samlede værdi af eksporten til tredjelande plus værdien af importen fra
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
tredjelande og EU-markedets samlede størrelse, som er EU-virksomhedernes årlige indenlandske omsætning
plus den samlede import fra tredjelande.
For at være tilskudsberettiget skal virksomheden endvidere dokumentere, at virksomheden har en
produktionsenhed med en elektricitetsintensitet på mindst 20 pct. Denne produktionsenhed skal også opfylde
kravet om handelsintensitet. Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og
energi 2014-2020 indeholder i bilag 4 retningslinjer for, hvorledes virksomheden kan beregne
bruttoværditilvækst og elektricitetsintensitet på virksomhedsniveau.
Det fremgår både af punkt 186 og bilag 4 i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, at der ved beregningen af elektricitetsintensiteten anvendes
standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for industrien, når der foreligger sådanne. Typisk foreligger
der ikke i Danmark standardeffektivitesbenchmarks for elforbruget for industrien, hvorfor man i disse
situationer ifølge bilag 4 benytter virksomhedens gennemsnitselforbrug for de seneste tre år.
Der er behov for at præcisere en række af de elementer, der indgår i bilag 4. Energistyrelsen forudsættes på
baggrund af Europa-Kommissionens godkendelse af beregningsmetoden m.v. i en bekendtgørelse nærmere
at præcisere, hvilke elementer og principper, der indgår i beregningen, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil. Med forbehold for, at Europa-Kommissionens godkendelse af procedurer m.v.,
forventes det, at det bliver Energistyrelsen, der godkender virksomhedens dokumentation af, at den på
virksomhedsplan eller på produktionsniveau opfylder elektricitetsintensitetskriteriet på mindst 20 pct.
Den udvidede kreds af tilskudsberettigede virksomheder bliver ligeledes omfattet af de øvrige bestemmelser
i lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til elintensive virksomheder. Eksempelvis skal disse
virksomheder også indgå en aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer i de
omfattede produktionsenheder, ligesom statstilskuddet maksimalt må udgøre 85 pct. af den del af PSO-
betalingen, der ydes til støtte af elproduktion baseret på vedvarende energi.
Til nr. 2
Det foreslås i nr. 2, at energi-, forsynings- og klimaministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler vedrørende elektricitets- og handelsintensitet, og regler om afgrænsning af produktionsenheden, som
nævnt i lovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Bemyndigelsen forudsættes bl.a. udnyttet til at udstede regler for procedurer og for virksomhedens
dokumentation af, at de opfylder elektricitets- og handelsintensitetskriterierne. Der vil i den forbindelse blive
stillet krav om, at virksomheden skal indsende en revisorerklæring fra en statsautoriseret eller registreret
revisor mv., der attesterer, at virksomheden opfylder kravet om elektricitetsintensitet. Endvidere vil det blive
præciseret, hvilke elementer og principper, der indgår i beregningen af elektricitetsintensiteten.
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 indeholder i
bilag 4 retningslinjer for, hvorledes virksomheden kan beregne bruttoværditilvækst og elektricitetsintensitet
på virksomhedsplan eller produktionsenhedsniveau. Bemyndigelsen forudsættes bl.a. udnyttet til at fastsætte
regler, som præciserer en række af bilag 4’s retningslinjer. Det forudsættes således præciseret, hvilken
elektricitetspris, der indgår i beregningen af elektricitetsintensiteten. Det er ikke i alle tilfælde afklaret, om
det er virksomhedens faktiske købspris eller om det er Danmarks indberettede EUROSTAT-data for
elektricitetsprisen, der skal lægges til grund for beregningen af elektricitetsintensiteten. Det forudsættes
herudover nødvendigt at præcisere, hvilke konkrete indtægter og udgifter, der ikke skal medregnes i
virksomhedens bruttoværditilvækst, fordi de klassificeres som finansielle eller ekstraordinære. Det
forudsættes også præciseret, om virksomheden må medregne de fulde PSO-omkostninger til finansiering af
støtte til elektricitet fra vedvarende energikilder eller alene den del af finansieringen, som virksomheden
afholder. Europa-Kommissionen skal godkende principperne for beregning af elektricitetsintensiteten.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
Energistyrelsen vil drøfte nødvendige præciseringer og sagsbehandlingsproces med Europa-Kommissionen i
forbindelse med notifikationsprocessen. Det forventes, at det er Energistyrelsen og ikke Europa-
Kommissionen, der i den konkrete sagsbehandling godkender, at virksomheden opfylder
elektricitetsintensitetskravet. Europa-Kommissionen skal i forbindelse med notifikationsprocessen godkende
procedurer m.v., herunder hvem der konkret skal godkende, at en virksomhed opfylder kravet om
elintensitet.
Handelsintensitetskriteriet på mindst 4 pct. på EU-plan er opfyldt, hvis virksomheden har en eller flere
produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 5 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Hvis virksomhedens NACE-kode ikke er nævnt på bilag 5, skal virksomheden på anden vis dokumentere, at
den tilhører en sektor, der på EU-plan har en handelsintensitet på mindst 4 pct. Energistyrelsen forventer, at
Europa-Kommissionen i hvert enkelt tilfælde skal godkende den pågældende virksomheds eller
brancheorganisations dokumentation. Energistyrelsen vil drøfte nødvendige præciseringer og
sagsbehandlingsproces med Europa-Kommissionen i forbindelse med notifikationsprocessen.
Fremgangsmåde og procedurer vil blive beskrevet i en bekendtgørelse.
Endvidere vil bemyndigelsen blive brugt til at afgrænse produktionsenheden i forbindelse med beregningen
af elektricitetsintensiteten på virksomhedsplan. Der tages udgangspunkt i den enkelte virksomheds
registrerede produktionsenheder – p-numre – ved afgrænsningen. Men hvis en eller flere virksomheder f.eks.
har to produktionsenheder, hvor stort set hele produktionen og hermed elektricitetsforbruget sker i den ene
produktionsenhed, mens salget af produktionen og hermed bruttoværditilvæksten sker i en anden
produktionsenhed, skal det være muligt at fastsætte regler, der sikrer, at produktionsenheden afgrænses, så
den omfatter både elektricitetsforbruget og bruttoværditilvæksten. I modsat fald vil virksomheden eller
virksomhederne kunne organisere sig til at opfylde kravet om elektricitetsintensitet ved at placere langt
størstedelen af elforbruget i en produktionsenhed og værditilvæksten i en anden produktionsenhed. Hvis flere
produktionsenheder har en naturlig produktions-, salgs-, ledelses-, regnskabsmæssig eller geografisk
sammenhæng, skal det derfor være muligt at kræve, at virksomheden eller virksomhederne foretager en
samlet opgørelse af elektricitetsintensiteten.
Til § 2
Det foreslås, at ministeren bestemmer tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ændring af tilskudsordningen skal notificeres over for Europa-Kommissionen i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler og kan ikke sættes i kraft, før Europa-Kommissionens
godkendelse foreligger. De endelige rammer for tilskudsordningen, herunder fastlæggelse af principperne for
beregning af elektricitetsintensiteten, øremærkning af puljemidler til den udvidede kreds af
tilskudsberettigede virksomheder og tidspunktet for, hvornår statstilskuddet kan få virkning fra, vil blive
fastlagt i forbindelse med notifikationsprocessen og skal godkendes af Europa-Kommissionen. For at sikre
overensstemmelse med EU-reglerne om godkendelse af statsstøtteordninger, foreslås det, at energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bilag 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Lovudkast om ændring af lov om statstilskud til elintensive virksomheder (udvidelse af tilskudskredsen for målrettet PSO-tilskud)
1597811_0014.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§ 1.
Der kan gives statstilskud til delvis dækning
af virksomheders PSO-betaling til de kollektive
elforsyningsvirksomheders nødvendige
omkostninger ved at gennemføre offentlige
forpligtelser omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-5, i lov om
elforsyning. Statstilskud kan gives, hvis
1) virksomheden er registreret efter momsloven,
2) virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter, der er omfattet af de NACE-
koder, der er nævnt i bilag 3 i Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, og
3) virksomheden indgår aftale med
Energistyrelsen om at gennemføre
energieffektiviseringer i disse produ
§ 3.
Ansøgning om tilskud behandles af
Energistyrelsen. Ansøgningen skal indsendes med
dokumentation for, at der er indgået aftale efter § 1,
stk. 1, eller en underskrevet hensigtserklæring om, at
virksomheden vil indgå en sådan aftale.
Stk. 2.
Tilsagn om tilskud meddeles for en
nærmere fastsat periode på maksimalt 3 år. På
grundlag af tilsagnet udbetaler Energistyrelsen
tilskuddet til virksomheden. Er der ikke indgået en
aftale efter § 1, stk. 1, men er ansøgningen vedlagt
en underskrevet hensigtserklæring, jf. stk. 1, kan der
meddeles betinget tilsagn om tilskud.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren
fastsætter nærmere regler om ansøgningens og
hensigtserklæringens indhold og regler om, hvilken
dokumentation virksomheden skal tilvejebringe for
at dokumentere at være berettiget til at modtage
tilskud efter denne lov.
Lovforslaget
I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter >>virksomheden
har produktionsenheder med hovedaktiviteter, der er
omfattet af de NACE-koder, der er nævnt i bilag 3 i
Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, <<:
>>eller virksomheden har produktionsenheder med
hovedaktiviteter med en elektricitetsintensitet på
mindst 20 pct., der tilhører en sektor med en
handelsintensitet på mindst 4 pct. på EU-plan. Ved
beregningen af elektricitetsintensiteten anvendes
standardeffektivitetsbenchmarks for elforbruget for
industrien, når der foreligger sådanne.<<
I
§ 3
indsættes som stk. 4:
Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte nærmere regler vedrørende elektricitets- og
handelsintensitet, herunder om beregning og
godkendelse af virksomhedernes dokumentation for
at de opfylder elektricitets- og
handelsintensitetskriterierne, og regler om
afgrænsning af produktionsenheden, som nævnt i §
1, stk. 1, nr. 2.
§2
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.