Ingen støtte til fjernkøling, tak!
Energistyrelsen har meddelt, at styrelsen i 2016 vil gennemgå lovgivningen for fjernkøling. Det hilser vi vel-
kommen og har især et – nok lidt udsædvanligt – ønske for en udbyder: Det må meget gerne blive præcise-
ret endnu tydeligere, at fjernkøling fortsat skal have mulighed for at fungere på markedsvilkår - og altså
uden direkte eller skjult støtte. For de rette rammebetingelser for grønne løsninger handler langt fra altid
om flere penge. Tværtimod kan støtte og især skjult støtte underminere de løsninger, der både er grønne og
økonomisk rentable.
COP 21 i Paris viste trods alt tegn på, at verdens beslutningstagere er ved at forstå, at klimaændringerne
kræver en samlet indsats. Men det er også tydeligt, at det bliver meget vanskeligt at undgå de høje tempe-
raturstigninger. Et af problemerne er, at der generelt bliver fokuseret for meget på de spektakulære tiltag
og ideer, der
måske
kan bringes til at virke i fremtiden. Dermed risikerer man efter vores opfattelse at tage
fokus væk fra de løsninger, der allerede nu virker og vil have positiv miljø- og økonomisk effekt, hvis bare
de implementeres.
En af de mest ukomplicerede løsninger, hvor der samtidig er dokumentation for miljøeffekten, er fjernkø-
ling. I fjernkøling ledes vand, der er kølet af havvand, igennem isolerede rør, og videre ind i større erhvervs-
bygninger. Her anvendes kulden i vandet til den nødvendige køling af fx serverrum og til at holde tempera-
turen behagelig på de varme dage. Her kan man virkelig tale om en plug-and-play-løsning.
Ud over at der er tale om en enkel løsning med dokumenteret miljøeffekt, så er der endnu en væsentlig for-
del ved fjernkøling: Løsningen er så økonomisk attraktiv, at den allerede i dag fungerer på markedsvilkår
uden nogen form for støtteordninger. Der er tale om CO
2
-reduktion på op til 70 % og økonomiske besparel-
ser for kunden på op til 40 %. Samtidig er der bygningsmæssige fordele. Kunderne slipper både for kølema-
skiner i kældrene og masser af rør og kølere på tagene.
Bærende princip er markedsvilkår
En løsning som udbydes på helt almindelige markedsvilkår, og som vælges, fordi den reducerer CO
2
-udled-
ningen OG kan betale sig økonomisk, skal ses i modsætning til de fleste andre klimavenlige tiltag, der på
den ene eller den anden måde modtager støtte fra det offentlige for at være attraktiv for brugerne.
Hos HOFOR Fjernkøling er vi ved at bygge forretningen op med udgangspunkt i Danmarks første store fjern-
kølingscentral, der ligger i Adelgade i København. Interessen har været så stor, at centralen allerede er ud-
videt, og samtidig er der etableret endnu en central ved Rådhuspladsen.
Der er et kæmpe potentiale – fx i statens bygninger, hvor der fortsat er et stort besparelsespotentiale i CO
2
-
udledningen fra køling af ejendommene. Det vigtigste for os er, at markedet for fjernkøling fortsat har mu-
lighed for at fungere på markedsvilkår, og det er heldigvis allerede slået fast som bærende princip i den ek-
sisterende lovgivning. Desuden kan varmeforsyningerne i dag også etablere fjernkøling via samproduktion
fra varmepumper.
En af årsagerne til at det har været vigtigt at sikre at markedsprincippet bliver fastholdt fremover er, at vi
ønsker, at fjernkøling udelukkende betales af brugerne af fjernkøling. Vi er meget glade for, at branchefor-
eningen Dansk Fjernvarme er enige og bakker op om en skarp økonomisk adskillelse af fjernkøling fra fjern-
varme under Lov om Fjernkøling og samtidig vil fremme fjernkøling under varmeforsyningsloven via varme-
pumper og samproduktion. Fjernkøling er effektiv, hvor bygningerne ligger tæt, så rør ikke skal føres for