Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 173
Offentligt
1596705_0001.png
Hvem er vi ?
STOP
Vesterhav Syd er foreningen mod vindmøller ved Vesterhav Syd
Vi
er imod, at man har til hensigt at ødelægge de største naturmæssige værdier
ved klitlandskabet på Holmslands Klit - det frie udsyn over klithede, klitter og
havet
Vi
er ikke imod vedvarende energi, men skal der sættes havmøller i en højde på
220 m ud for Holmslands Klit skal de minimum 20 km ud fra land. (iflg.
Energiforliget fra 2012 kan møller stå op til 20 km fra land?)
Vi
håber, at vi via saglig argumentation kan sikre naturen på Holmslands Klit og
dermed det for vestjyske område så vigtige turisterhverv
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0002.png
Initiativtagerne til foreningen er:
Nr. Lyngvig camping (100.000 overnatninger pr. år)
Michael
K. Andersen (ejeren af areal for den sydlige kabelføring)
Lars
Schwartz (ejeren af arealet for den nordlige kabelføring)
Søndervig
Beboerforening (ca. 1500 sommerhusejere og fastboende i og
omkring Søndervig)
Søndervig
Centerforening (ca. 50 turistrelaterede erhvervsvirksomheder)
Sammenslutningen
af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmslands Klit (ca.
2500 medlemmer)
Vi samarbejder med Feriehusudlejernes Brancheforening i en fælles front mod
Havmøllepark Vesterhav Syd
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0003.png
Havmølleområdet
I området mellem 4 og 8 km fra land skal planlægges opsat ca. 27 kæmpemøller
på 220 m, evt. mindre men flere møller.
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0004.png
Stor, større, størst
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0005.png
Hvad betyder det så for området?
citater fra VVM redegørelsen:
"På grund af landskabets store oplevelsesværdi, der er knyttet til oplevelsen af det
”rå”, ”vilde” og uforstyrrede kystlandskab, vurderes møllernes synlighed at få en
stor forstyrrende effekt "
"Både fra kysten og klitterne vurderes møllerne at blive så markante i
landskabsbilledet, at de vil tilføre landskabet en høj grad af forstyrrelse, der vil
præge både karakteren og oplevelsen af kysten og klitlandskabet."
"Påvirkningen af landskabet langs kysten, de høje klitter og klitheden….vurderes
at blive væsentlig uanset om der rejses 3 MW eller 10 MW havmøller"
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0006.png
Hvorfor kystnære havmøller ?
Citater fra ”Sammenfattende redegørelse, nov. 2015 (vurdering af indsigelser over VVM redegørelsen)
"Det er politisk besluttet i Folketinget i forbindelse med Energiforliget i 2012, at
der skal planlægges for kystnære havmølleparker."
"Fra politisk side er det besluttet at de kystnære, og billigere, vindmøller
prioriteres."
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0007.png
Hvor er den lokale opbakning ?
Citat fra ”Sammenfattende redegørelse, nov. 2015 (vurdering af indsigelser over VVM redegørelsen)
”I udbuddet af kystnære havvindmøller har man sikret lokal opbakning ved
kommunal opbakning. Man må antage at kommunen repræsenterer de borgere,
der bliver berørt, og sikre kommunale interesser ”
Fakta
Alle
de vigtigste aktører indenfor turisterhvervet, som arbejder på at tiltrække
turister og servicere dem under opholdet, siger klart nej til kystnære havmøller
Ca.
4000 berørte sommerhusejere og de fastboende i Søndervig er imod
projektet
Kommunen
repræsenterer ikke de borgere og virksomheder, der bliver berørt
Uanset
dette fastholder Byrådet sin opbakning !
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0008.png
Hvad er så realiteterne ?
Der
kan spares ca. 0,3 øre pr. kwatt i PSO afgiften ved at opsætte 350 MW
kystnære havmøller (som Vesterhav Syd) frem for en placering som Horns Rev 3
ca. 20 km ude ! Det svarer til ca. 15 kr. pr. år pr. husstand.
For Holmslands Klit vil det betyde:
Færre
turister og mindre turistomsætning
Samlet
nedgang i beskæftigelsen, selv med optimistisk vurdering af øget
beskæftigelse omkring Hvide Sande Havn. (Der er i dag beskæftiget ca. 2.500 i
turisterhvervet)
Faldende
ejendomspriser og mindre lejeindtægter for sommerhuse giver et
dårligere skattegrundlag
For landet Danmark vil det betyde:
Et
af landets allermest attraktive og unikke kystområde bliver ødelagt
Ønsket
om at styrke og udvikle området som del af en samlet plan for dansk
kystturisme sættes i bero
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0009.png
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Materiale til foretrædet d. 11/2-16, fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
1596705_0010.png
Konklusion:
Minimal
besparelse på PSO afgiften står ikke i rimeligt forhold til de negative
konsekvenser for natur, beskæftigelse og skattegrundlag
Beslutningsgrundlaget
som beskrevet i VVM redegørelsen er ufuldstændigt,
herunder de samfundsøkonomiske konsekvenser samt manglende vurdering af
alternativer. Energinet.dk og Naturstyrelsen har besluttet, at VVM-redegørelsen
kun skal omfatte et område 4 – 8 km fra kysten – og ikke op til 20 km.
Der
er ikke og har aldrig være lokal opbakning til projektet
Økonomien
kan ikke længere begrunde den kystnære placering, sådan som
priserne på havmøllestrøm har udviklet sig siden energiforliget i 2012.
STOP Vesterhav Syd nu - eller tænk Jer om endnu engang og ryk møllerne 20
km ud fra kysten.
Det kan gøres uden at ændre energiforliget, hvor det er forudsat at kystnære
havmøller placeres mellem 4 og 20 km fra kysten !
STOP Vesterhav Syd
Den 11. februar 2016
10