Grøn transport: Billigere end forventet
25. januar 2015
Regeringen har en ambition om, at transportsektoren skal være fossil-uafhængig i 2050. Danmark er
desuden forpligtet af EU’s beslutning om reduktioner i den såkaldte non-ETS sektor, hvor knap 80 %
af udledningerne kommer fra transport og landbrug. Her forventes Danmark at skulle reducere sine
CO2-udledninger med 35 – 40 % i perioden frem til 2030 (ift. 2005). Det konkrete reduktionsmål
meldes ud til sommer.
Denne udfordring er baggrunden for, at Energifonden har taget initiativ til at få lavet en ”Grøn
roadmap 2030”, hvor de centrale spørgsmål er: Kan vejtransport, der udgør langt den største del af
vores transportsektor, reducere CO2-udledningen med 35 – 40 %, hvis vi satser på et miks af kendte
teknologier og virkemidler? Og kan vi gøre det til en omkostningseffektiv pris? – eller vil det koste
kassen?
Hovedkonklusionerne i analysen er: Ja, vejtransport kan reduceres med 35 – 40 % med et miks af
tilgængelige teknologier. Vi skal ikke til at opfinde noget nyt for at kunne nå i hus. Og, ja: Den
samfundsøkonomiske omkostning er – selv med de nuværende lave oliepriser – lav set i forhold til den
vurdering, der lå i den tidligere regerings virkemiddelkatalog fra 2013.
Iblanding af biobrændstoffer vil være den billigste metode i den første del af perioden, mens
indfasning af flere elbiler vil være billigst, når man nærmer sig slutningen af perioden frem mod 2030.
Det betyder imidlertid hverken, at man skal vente med elbilerne til slutningen af perioden eller droppe
biobrændstofferne til den tid. Man er nødt til at satse på et miks hele vejen, og man er nødt til at starte
nu.
En stor del af indsatsen handler om at være fremme i skoene ift. EU, så der stilles krav om at øge
effektiviteten (”længere på literen”) for alle typer af køretøjer samt at der stilles krav om stigende
andel 2G biobrændstoffer, dvs. biobrændstoffer produceret på restprodukter fra landbrug mv. På
nationalt plan er det især vigtigt, at afgiftssystemet ændres, så forbrugere, kommuner mv. motiveres
til at købe lavemissionsbiler – ligesom det forudsætter en særlig indsats at få mere biogas ind i de
tunge køretøjer.
Intet af dette sker af sig selv, så budskabet er derfor: Kære politikere: Kom i gang hurtigt, så I undgår,
at prisen bliver højere, fordi der pludselig skal gøres en masse meget hurtigt.
Se hele analysen og styregruppens konklusioner her:
http://energifonden.net/groen-transport/
Analysen er udført af Ea Energianalyse i samarbejde med Dansk Energis analyseafdeling. Projektet er
gennemført under ledelse af en styregruppe bestående af undertegnede repræsentanter fra et bredt
udsnit af organisationer, der beskæftiger sig med energi og transport.
Anne Grete Holmsgaard, BioRefining Alliance
Kristine van het Erve Grunnet, Dansk Energi
Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance
Ove Holm, Dansk Transport og Logistik
Peter Stigsgaard, Energi- og olieforum
Torben Lund Kudsk, FDM