Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 162
Offentligt
1593740_0001.png
NB! Ændringer i forhold til den gældende bekendtgørelse er markeret med rødt, undtagen
konsekvensrettelser af paragrafhenvisninger o. lign.
Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning
I medfør af § 69, stk. 2, § 70, stk. 2 og
11,
§ 78, stk. 3 og § 88 i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret ved lov nr. 577 af 4. maj
2015,
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til
§ 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 436 af
11. maj 2012 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på bevillingspligtige netvirksomheder,
herunder netvirksomheder som drives som led i den kommunale forvaltning, samt
regionale transmissionsvirksomheder.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Andre indtægter, som virksomheden opnår ved driften af den bevillingspligtige
aktivitet:
Indtægter, jf. nr. 11, som opnås ved netvirksomhedens eller den regionale
transmissionsvirksomheds salg til andre virksomheder m.v., herunder koncernforbundne
virksomheder, af ydelser i tilknytning til den bevillingspligtige aktivitet, og som ikke er
omfattet af den bevillingspligtige aktivitet, så længe de dermed forbundne
omkostninger bæres af den bevillingspligtige aktivitet som nødvendige omkostninger, jf.
nr. 5.
2)
Bindende midlertidig prisnedsættelse:
En af en netvirksomhed fastsat
prisnedsættelse, som en elhandelsvirksomhed er forpligtet til efter § 72 b, stk. 1, 3.
pkt., i lov om elforsyning, at viderefakturere uændret til de relevante aftagenumre.
3)
Differencer:
Afvigelser opgjort pr. 31. december i et reguleringsår mellem en
virksomheds driftsmæssige indtægter, jf. nr. 4, og dens indtægtsramme. For høje
indtægter i forhold til indtægtsrammen udgør differencer i forbrugernes favør. For lave
indtægter i forhold til indtægtsrammen udgør differencer i virksomhedens favør.
4)
Driftsmæssige indtægter:
Indtægter, jf. nr. 11, fra henholdsvis bevillingspligtige
aktiviteter og andre indtægter, som virksomheden opnår ved driften af den
bevillingspligtige aktivitet, jf. nr. 1. De driftsmæssige indtægter anses i
reguleringsmæssig henseende for ligeligt fordelt over året. Indtægter knyttet til
virksomhedens energispareindsats omfattet af kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1394 af 2.
december 2015 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder indgår ikke i
opgørelsen af de driftsmæssige indtægter.
5)
Driftsomkostninger:
Virksomhedens omkostninger til indkøb af energi, lønninger,
tjenesteydelser, administration, vedligeholdelse, demontering af eksisterende anlæg,
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0002.png
som ikke indgår i beregningen af nødvendige nyinvesteringer, jf. § 15, stk. 5,
driftsomkostninger pålagt af offentlige myndigheder eller Energinet.dk, nettab samt
afvikling af de i § 69, stk. 1, i lov om elforsyning nævnte gældsforpligtelser og udgifter
til sikkerhedsstillelse. Omkostningerne anses i reguleringsmæssig henseende for ligeligt
fordelt over året. Omkostninger knyttet til virksomhedens energispareindsats omfattet
af kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 1394 af 2. december 2015 om energispareydelser i net-
og distributionsvirksomheder indgår ikke i opgørelsen af driftsomkostningerne.
6)
Forrentning:
Virksomhedens resultat før finansielle poster og skat, dvs. årets
driftsmæssige indtægter minus årets driftsomkostninger, afskrivninger og opkrævet
underdækning, jf. nr. 25, og korrigeret for differencer, jf. nr. 3, i henhold til reglerne i §
26, stk. 2.
7)
Forrentningsprocent:
Forrentningen sat i forhold til den nødvendige kapital, jf. nr. 19,
opgjort ultimo reguleringsåret.
8)
Fundamentale fejl:
Urigtigheder i en virksomheds årsrapport fra tidligere
regnskabsår, der er så omfattende, at den pågældende årsrapport ikke giver et
retvisende billede, jf. årsregnskabslovens § 52, stk. 2.
9)
Gennemsnitlig indtægt:
Driftsmæssige indtægter pr. kWh leveret elektricitet i
reguleringsåret.
10)
Idriftsættelse:
Et anlæg anses for idriftsat fra det tidspunkt, hvor anlægget er
spændingssat. Såfremt der herefter har været et dokumenteret behov for supplerende
tests eller tilpasninger af anlægget, kan tidspunktet i reguleringsmæssig henseende
udskydes i op til 2 uger.
11)
Indtægt:
Indtægter som efter årsregnskabslovens regler vil kunne indregnes i
virksomhedens årsrapport.
12)
Indtægtsramme:
Økonomisk ramme for hver enkelt virksomhed i et reguleringsår.
13)
Lang byggeobligationsrente:
Den af Realkreditrådet udmeldte lange
obligationsrente (DKK), tidligere byggerente.
14)
Leveret elektricitet:
Antal kWh leveret til slutbruger eller anden aftager.
15)
Merforrentning:
Forrentning af den nødvendige kapital, som overstiger den lange
byggeobligationsrente, jf. nr. 13, plus 1 procentpoint.
16)
Netaktiver:
Anlægsaktiver i form af kollektive elforsyningsnet samt grunde og
bygninger til brug for strømførende anlæg.
17)
Netaktivitet:
Den bevillingspligtige aktivitet, som en netvirksomhed eller regional
transmissionsvirksomhed udfører i henhold til lov om elforsyning eller regler udstedt i
medfør heraf.
18)
Netvirksomhed:
Virksomhed med bevilling, der driver eldistributionsnet.
19)
Nødvendig kapital:
Den samlede værdi af virksomhedens netaktiver, som opgjort og
afskrevet efter § 25, og dens omsætningskapital, der er fastsat til 2 pct. af værdien af
de nedskrevne netaktiver.
20)
Nødvendige nyinvesteringer:
Anlæg som er idriftsat, jf. nr. 10, efter den 1. januar
2005, og som omfatter:
a) Nye anlæg, som tilfører det samlede anlæg nødvendig øget kapacitet og ydeevne,
dvs. investeringer i helt nye forsyningsområder, eksempelvis i forbindelse med større
byudviklingsprojekter, eller tilslutning af konkrete meget store nye forbrugere eller
produktionsenheder.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0003.png
b) Væsentlige ændringer i den overordnede netstruktur, der er nødvendige for at
sikre forsyningssikkerheden, jf. de planer for det fremtidige behov for
transmissionskapacitet, som Energinet.dk udarbejder i medfør af § 28, stk. 2, nr. 9, i
lov om elforsyning.
c) Kabellægning af luftledninger, der gennemføres af hensyn til
forsyningssikkerheden.
d) Kabellægning af luftledninger, der er godkendt i henhold til § 21, stk. 1, i lov om
elforsyning.
e) Udskiftning og ændring af tilknyttede anlæg, i det omfang udskiftningen eller
ændringen er nødvendig for anvendelsen af det nye kabelnet.
21)
Regional transmissionsvirksomhed:
Virksomhed, der med bevilling driver
eltransmissionsnet.
22)
Reguleringsprisen:
Den gennemsnitlige indtægt pr. kWh leveret elektricitet, der
udmeldes af Energitilsynet til virksomheden.
23)
Reguleringsår:
Kalenderår.
24)
Rådighedsbeløb:
Årsbaseret beløb, der udmeldes af Energitilsynet til en regional
transmissionsvirksomhed, som virksomheden kan oppebære for at stille sit net til
rådighed for Energinet.dk.
25)
Underdækning:
Den i virksomhedens årsrapport for 2003 opgjorte, akkumulerede
underdækning for perioden fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003, jf. § 57 i
bekendtgørelse nr. 944 af 29. oktober 2001 om indtægtsrammer og åbningsbalancer
for netvirksomheder og transmissionsvirksomheder med elforsyningsnet på 150 kV og
derunder.
26)
Årlig reguleringspris:
Simpelt gennemsnit af en virksomheds daglige
reguleringspriser i et reguleringsår. Den årlige reguleringspris afspejler såvel årets
pristalsregulering, jf. § 7, som evt. ændringer i årets løb i medfør af §§ 12 og 13.
27)
Årligt rådighedsbeløb:
Simpelt gennemsnit af en virksomheds daglige
rådighedsbeløb i et reguleringsår. Det årlige rådighedsbeløb afspejler såvel årets
pristalsregulering, jf. § 7, som evt. ændringer i årets løb i medfør af §§ 12 og 13.
Kapitel 3
Beregning af indtægtsrammer, reguleringspriser og rådighedsbeløb
§ 3.
Til netvirksomheder udmelder Energitilsynet hvert år ultimo december en
indtægtsramme for hver enkelt virksomhed for det følgende reguleringsår.
Indtægtsrammen beregnes på baggrund af virksomhedens reguleringspris pr. den 1.
januar i reguleringsåret og virksomhedens forventede mængde leveret elektricitet (kWh)
for det følgende reguleringsår. Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som
virksomheden i reguleringsåret kan oppebære i form af driftsmæssige indtægter ved
uændret aktivitetsniveau i forhold til det forventede, jf. stk. 4, og ved uændret
reguleringspris i forhold til reguleringsprisen pr. den 1. januar i reguleringsåret. Afvikling
af eventuelle differencer, jf. § 31, stk. 3, påvirker ikke indtægtsrammen.
Stk. 2.
Grundlaget for beregningen af reguleringsprisen er virksomhedens driftsmæssige
indtægter i 2004, jf. bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004, divideret med den
leverede mængde elektricitet i 2004.
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0004.png
og § 29.
Stk. 3.
Reguleringsprisen ændres efterfølgende i medfør af §§ 7, 12 og 13, § 26, stk. 5,
Stk. 4.
Virksomheden anmelder sin forventede leverede mængde elektricitet for et
reguleringsår til Energitilsynet senest den 10. december året før.
§ 4.
Til regionale transmissionsvirksomheder udmelder Energitilsynet hvert år ultimo
december to separate indtægtsrammer for hver enkelt virksomhed for det følgende
reguleringsår. Der udmeldes en mængdebaseret indtægtsramme for indtægter fra
elektricitet leveret til virksomhedens aftagere og en rådighedsafhængig indtægtsramme
for indtægter, som virksomheden modtager fra Energinet.dk for at stille
transmissionsnettet til rådighed.
Stk. 2.
Til regionale transmissionsvirksomheder, der ikke stiller net til rådighed for
Energinet.dk, udmelder Energitilsynet alene en mængdebaseret indtægtsramme.
§ 5.
Den mængdebaserede indtægtsramme til en regional transmissionsvirksomhed
beregnes og administreres i medfør af § 3.
§ 6.
Den rådighedsafhængige indtægtsramme til en regional transmissionsvirksomhed
svarer til virksomhedens rådighedsbeløb pr. den 1. januar i reguleringsåret.
Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som virksomheden i et reguleringsår kan
oppebære i form af driftsmæssige indtægter ved uændret rådighedsbeløb, i forhold til
rådighedsbeløbet pr. den 1. januar i reguleringsåret.
Stk. 2.
Grundlaget for beregningen af rådighedsbeløbet er virksomhedens indtægter fra
den systemansvarlige virksomhed for at stille net til rådighed i 2004.
Stk. 3.
Rådighedsbeløbet ændres efterfølgende i medfør af §§ 7, 12 og 13, § 26, stk. 5,
og § 29.
§ 7.
Reguleringspriser og rådighedsbeløb reguleres ved anvendelse af et sammenvejet
indeks med 50 pct. lønandel og 50 pct. materialeandel. Lønindekset er Danmarks Statistiks
lønindeks for ansatte i industrien (ILON2). Materialeindekset er Danmarks Statistiks
prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS10). Energitilsynet udmelder kvartårligt det
sammenvejede indeks. Ved beregningen af en virksomheds årlige reguleringspris, jf. § 2,
nr. 26, henholdsvis en virksomheds årlige rådighedsbeløb, jr. § 2, nr. 27, anses ændringer
i det sammenvejede indeks at have virkning fra den første dag i det næstfølgende kvartal.
Stk. 2.
Såfremt Danmarks Statistik justerer indhold og dækningsområde for de
anvendte indeks, vil Energitilsynet udmelde, hvorledes reguleringspriser og rådighedsbeløb
herefter pristalsreguleres med henblik på at sikre, at pristalsreguleringen i videst muligt
omfang fortsætter på et tilsvarende grundlag.
§ 8.
Efter udgangen af et reguleringsår udmelder Energitilsynet bagudrettet for det
forgangne reguleringsår en årlig reguleringspris, jf. § 2, nr. 26, til hver virksomhed og til
regionale transmissionsvirksomheder tillige et årligt rådighedsbeløb, jf. § 2, nr. 27. Disse
priser og beløb kan senere ændres, jf. §§ 12 og 13.
§ 9.
Hvis en juridisk person har bevilling til både netvirksomhed og
transmissionsvirksomhed, beregnes der indtægtsrammer for hver af de to virksomheder.
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0005.png
§ 10.
Hvis to eller flere virksomheder fusionerer, og bevillingsområderne
sammenlægges til ét bevillingsområde, fremsender den fortsættende eller nye virksomhed
et budget til Energitilsynet til brug for Energitilsynets beregning af en ny indtægtsramme
og en ny reguleringspris og et nyt rådighedsbeløb. Den nye indtægtsramme kan ikke
overstige summen af de hidtidige indtægtsrammer ved uændret aktivitet.
§ 11.
Hvis en virksomhed spaltes i flere selvstændige virksomheder, fremsender de
pågældende virksomheder hver især et budget til Energitilsynet til brug for Energitilsynets
beregning af nye indtægtsrammer og nye reguleringspriser og rådighedsbeløb. Summen
af de nye indtægtsrammer kan ikke overstige den hidtidige indtægtsramme ved uændret
aktivitet.
Kapitel 4
Forhøjelse eller sænkning af reguleringspriser og rådighedsbeløb
§ 12.
Energitilsynet kan forhøje reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en
virksomhed som følge af:
1) Afskrivning og forrentning af nødvendige nyinvesteringer, jf. § 15.
2) Væsentligt øgede omkostninger som følge af krav pålagt af myndigheder eller
Energinet.dk, jf. § 16, stk. 1-3.
3) Væsentligt øgede omkostninger til nettab som følge af stigende elpriser, jf. § 17.
4) Manglende økonomisk evne til at afholde nødvendige omkostninger, jf. § 19.
5) Overtagelse af anlæg fra en virksomhed, der ikke er underlagt
indtægtsrammereguleringen, jf. § 20, stk. 1.
6) Tab, som er en følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling af beløb, der
er faktureret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om elforsyning, jf. § 21, stk.
1.
7) Korrektion af fejl, jf. § 23.
Stk. 2.
Forhøjelse af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet sker efter ansøgning.
Stk. 3.
Energitilsynet kan i medfør af § 76, stk. 4, i lov om elforsyning, fastsætte
nærmere regler om ansøgning og dokumentation med henblik på at sikre en
hensigtsmæssig og effektiv administration af afgørelser efter stk. 1.
Stk. 4.
Ved væsentlig i stk. 1, nr. 2 og 3, forstås en forøgelse af omkostninger, for hvert
omkostningselement for sig, på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000 kr.,
regnet i forhold til omkostningen i 2004 tillagt en pristalsregulering.
§ 13.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en virksomhed
som følge af:
1) Bortfald eller reduktion af krav fra myndigheder eller Energinet.dk, som medfører en
væsentlig reduktion af virksomhedens omkostninger, jf. § 16, stk. 5.
2) Væsentligt reducerede omkostninger til nettab som følge af faldende elpriser, jf. §
17.
3) Bortfald af andre indtægter, som opnås ved driften af den bevillingspligtige aktivitet,
jf. § 2, nr. 1, og § 18.
4) Salg af anlæg til Energinet.dk, jf. § 20, stk. 2.
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0006.png
5) Modtagelse af et beløb fra en elhandelsvirksomhed eller en elhandelsvirksomheds
konkursbo, der helt eller delvis dækker et tab som følge af elhandelsvirksomheds
manglende betaling af beløb, der er faktureret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt. i
lov om elforsyning, jf. § 21, stk. 2.
6) En netvirksomheds bindende midlertidig prisnedsættelse, jf. § 22.
7) Korrektion af fejl, jf. § 23.
8) Pålæg med henblik på nedbringelse af merforrentning, jf. § 26.
9) Effektiviseringspålæg, jf. § 29.
Stk. 2.
Ved væsentlig i stk. 1, nr. 1 og 2, forstås en reduktion af omkostninger, for hvert
omkostningselement for sig, på det mindste beløb af henholdsvis 3 pct. eller 250.000 kr.,
regnet i forhold til omkostningen i 2004 tillagt en pristalsregulering.
Stk. 3.
Virksomheden anmelder de i stk. 1, nr. 1-6, nævnte forhold til Energitilsynet
senest ved regnskabsaflæggelsen, jf. § 30.
Stk. 4.
Sænkningen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet har virkning fra det
tidspunkt, hvor de i stk. 1, nr. 1-9, nævnte forhold indtræffer, eller datoen fremgår af et
pålæg.
§ 14.
Såfremt et transmissionsnet anvendes til levering af elektricitet til virksomhedens
aftagere og samtidig stilles til rådighed for den systemansvarlige virksomhed, fordeles
ændringer i medfør af §§ 12 og 13 på virksomhedens reguleringspris og rådighedsbeløb i
forhold til størrelsen af virksomhedens mængdebaserede og rådighedsafhængige
indtægtsramme.
§ 15.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet for en virksomhed for at sikre mulighed for forrentning og afskrivning af
den kapital, der finansierer nødvendige nyinvesteringer, jf. § 2, nr. 20, under hensyn til
forventede fremtidige omkostninger til drift af anlægget og forventede fremtidige
indtægter som følge af anlægget. Forhøjelsen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet
sker fra idriftsættelsestidspunktet for nyinvesteringen.
Stk. 2.
Kapitalen opgøres efter reglerne i årsregnskabsloven, dog indregnes ikke evt.
fremtidige omkostninger til nedtagning af anlægget og evt. fremtidig retablering samt
eventuel kassationsværdi. I kapitalen indgår dokumenterede sædvanlige byggerenter.
Virksomheden kan ved opgørelsen af kapitalen vælge, om eventuelle tilslutningsbidrag
skal modregnes i værdien.
Stk. 3.
Kapitalen forrentes med den på idriftsættelsestidspunktet gældende lange
byggeobligationsrente, jf. § 2, nr. 13, plus 1 pct. point.
Stk. 4.
Virksomheden vælger for hver nyinvestering, om forhøjelsen af indtægtsrammen
skal ske som en annuitet, hvor forhøjelsen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet vil
være varig, eller efter principperne om serielån, hvorved forhøjelsen vil løbe over
anlæggets levetid, jf. stk. 6.
Stk. 5.
Såfremt den nødvendige nyinvestering erstatter et eksisterende anlæg, vil
værdien af nyinvesteringen blive forhøjet med omkostninger til nedtagning af det
eksisterende anlæg, herunder myndighedspålagte omkostninger i forbindelse hermed. Der
skal ske modregning af kassationsværdien af det erstattede anlæg. Ved beregningen af
forhøjelsen af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet vil der endvidere ske modregning
af sparede omkostninger til fortsat drift, vedligeholdelse og fornyelse af eksisterende
anlæg ud fra standardiserede værdier.
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0007.png
luftledningsanlæg, kabelanlæg, transformerstationer mv. samt anlægskategorier f.eks. i
henhold til spændingsniveauer.
Stk. 7.
For de fastsatte anlægskategorier fastsætter Energitilsynet til brug for
beregningerne endvidere gennemsnitlige omkostninger til drift, vedligeholdelse og
fornyelse af luftledningsanlæg og andre anlæg, der udskiftes som led i kabellægning af
luftledninger. For kabelanlæg og andre nødvendige nyinvesteringer fastsætter
Energitilsynet alene forventede gennemsnitlige omkostninger til drift og vedligeholdelse.
Stk. 8.
Energitilsynet gennemgår hvert tredje år standardlevetider, gennemsnitlige
omkostninger og anlægskategorier, jf. stk. 6 og 7, med henblik på eventuel justering på
basis af indhøstede erfaringer og den teknologiske udvikling.
Stk. 9.
Såfremt en virksomhed kan dokumentere, at et konkret anlæg falder uden for de
aktuelt fastsatte anlægskategorier, kan virksomhedens egne dokumenterede omkostninger
anvendes i beregninger efter denne paragraf efter godkendelse af Energitilsynet.
§ 16.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet midlertidigt for en virksomhed for at kompensere for dokumenterede
meromkostninger, som er en følge af pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk om en
væsentlig tidsmæssig fremskyndelse af vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller
tekniske tilpasninger af de anlæg, som virksomheden er pligtig til at drive i henhold til sin
bevilling, jf. § 20, stk. 1, i lov om elforsyning, inden for indtægtsrammen. Forhøjelsen af
reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet sker i det eller de år, hvor meromkostningen
forekommer.
Stk. 2.
Energitilsynet kan endvidere efter ansøgning forhøje reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet for en virksomhed for at kompensere for dokumenterede
meromkostninger, som er en følge af pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk, som
ligger ud over forpligtelsen i henhold til § 20, stk. 1, i lov om elforsyning, og som ikke er
omfattet af definitionen af nødvendige nyinvesteringer, jf. § 2, nr. 20. Såfremt
myndighedskravet medfører øgede driftsomkostninger, sker forhøjelsen i det eller de år,
hvor meromkostningen forekommer. Såfremt myndighedskravet omfatter
investeringsomkostninger, sker forhøjelsen efter reglerne for nødvendige nyinvesteringer,
jf. § 15.
Stk. 3.
Energitilsynet kan midlertidigt forhøje reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet
for en virksomhed med et beløb svarende til nye myndighedspålagte meromkostninger til
energibesparende aktiviteter omfattet af kapitel 3 i bekendtgørelse bekendtgørelse nr.
1394 af 2. december 2015 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.
Forhøjelsen vil gælde for den periode, der fremgår af pålægget.
Stk. 4.
Indtægter til energibesparende aktiviteter omfattet af kapitel 3 i bekendtgørelse
nr. 1394 af 2. december 2015 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
fastsættes i henhold til § 19 denne bekendtgørelse med henblik på at dække
omkostningerne til energispareindsatsen i regnskabsåret. For meget henholdsvis for lidt
opkrævede beløb reguleres via midlertidige tarifændringer i det følgende regnskabsår.
Omkostninger og indtægter knyttet til energibesparende aktiviteter holdes
regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige driftsomkostninger og driftsmæssige
indtægter.
Stk. 6.
Til brug for beregningerne fastsætter Energitilsynet standardlevetider for
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0008.png
virksomhed, såfremt der sker bortfald af krav fra myndigheder eller Energinet.dk, som
medfører en væsentlig reduktion af virksomhedens omkostninger.
Stk. 6.
Energitilsynet kan forud for sin afgørelse i henhold til stk. 1 og 3 indhente
udtalelse fra Energistyrelsen om, hvorvidt et givet myndighedspålæg omfatter
forpligtelser, der går ud over den generelle forpligtelse i henhold til § 20, stk. 1, i lov om
elforsyning, herunder om dele af myndighedspålægget ligger uden for denne forpligtelse.
§ 17.
Virksomheden opgør årligt sit fysiske nettab og omkostningerne forbundet med
nettabet.
Stk. 2.
Såfremt omkostningerne til et nettab, der fysisk svarer til nettabet i 2004, i et
regnskabsår adskiller sig med et beløb, der overstiger det mindste beløb af henholdsvis 3
pct. og 250.000 kr., regnet i forhold til omkostningerne til nettab i 2004 tillagt en
pristalsregulering, jf. § 7, justeres virksomhedens indtægtsramme med dette beløb via en
justering af reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 3.
Justeringen af indtægtsrammen har virkning for det år, som opgørelsen
vedrører.
Stk. 4.
Mængdemæssige ændringer i nettabet, regnet i forhold til 2004, medfører ikke
ændringer af indtægtsrammen.
Stk. 5.
Opgørelsen af det fysiske nettab skal ske efter samme metoder i opgørelsesåret
og i sammenligningsåret, der er 2004. Opgørelsesmetoden kan ændres over tid, forudsat
der sker samme ændring i sammenligningsåret.
§ 18.
Virksomheden opgør årligt andre indtægter, som virksomheden har opnået ved
driften af den bevillingspligtige aktivitet, jf. § 2, nr. 1.
Stk. 2.
Såfremt andre indtægter bortfalder, og de dermed forbundne omkostninger ikke
længere bæres af den bevillingspligtige aktivitet som nødvendige omkostninger, reduceres
virksomhedens indtægtsramme tilsvarende via en justering af reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet. Indtægtsrammen berøres ikke, såfremt den bevillingspligtige aktivitet
fortsat bærer omkostningerne som nødvendige omkostninger.
Stk. 3.
Reduktionen af indtægtsrammen har virkning fra det tidspunkt, hvor de andre
indtægter og de dermed forbundne nødvendige omkostninger er bortfaldet, dog tidligst fra
den 8. oktober 2008.
§ 19.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet for en virksomhed, såfremt virksomheden kan dokumentere, at den ikke
på kort sigt (2-3 år) kan dække nødvendige omkostninger til drift og afskrivning af de
tekniske anlæg, fordi den har en lav indtægtsramme som følge af særligt lave indtægter i
2004. Forhøjelsen vil være varig med virkning pr. den 1. januar i det år, hvor ansøgningen
fremsendes.
Stk. 2.
Ved beregningen af forhøjelsen tages hensyn til virksomhedens effektivitet, jf.
benchmarkingen i medfør af § 28, idet forhøjelsen ikke kan kompensere for ineffektiv drift.
Stk. 3.
Energitilsynet kan endvidere efter ansøgning forhøje reguleringsprisen eller
rådighedsbeløbet for en virksomhed, såfremt virksomheden kan dokumentere, at den som
følge af pludseligt opståede eksternt betingede forhold ikke kan gennemføre aktuelle
aktiviteter, der er nødvendige for, at virksomheden kan løse bevillingspligtige opgaver.
Stk. 5.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0009.png
Forhøjelsen vil være midlertidig med virkning fra det tidspunkt, hvor finansieringsbehovet
opstod.
Stk. 4.
Ved beregningen af forhøjelsen tages hensyn til mulighederne for og behovet for
lånefinansiering.
§ 20.
Energitilsynet kan forhøje reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en
virksomhed, der erhverver et for virksomheden nødvendigt anlæg fra en virksomhed, der
ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen. Forhøjelsen sker efter reglerne for
nødvendige nyinvesteringer, jf. § 15, med virkning fra tidspunktet for erhvervelsen. Det er
en forudsætning for forhøjelsen, at erhvervelsen er sket efter den 1. januar 2005.
Stk. 2.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet for en
virksomhed, der afhænder et anlæg til Energinet.dk. Virksomheden indsender nødvendig
dokumentation til brug for Energitilsynets afgørelse.
§ 21.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje reguleringsprisen midlertidigt for en
netvirksomhed, der har lidt tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling
af beløb, som netvirksomheden har faktureret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i
lov om elforsyning. Forhøjelsen svarer til det tabte beløb. Forhøjelsen sker i det år, hvor
tabet er regnskabsført. Ansøgningen skal fremsendes til Energitilsynet senest den 31. maj
i året efter det reguleringsår, hvor tabet er regnskabsført.
Stk. 2.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen midlertidigt for en netvirksomhed, der
efter at Energitilsynet har forhøjet reguleringsprisen i medfør af stk. 1, modtager et beløb
fra en elhandelsvirksomhed eller en elhandelsvirksomheds konkursbo, der helt eller delvis
dækker det beløb, som elhandelsvirksomheden skylder for betaling af beløb faktureret i
henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om elforsyning. Sænkningen sker i det år,
hvor beløbet regnskabsføres.
§ 22.
Energitilsynet sænker reguleringsprisen midlertidigt for en netvirksomhed, der har
ydet en midlertidig bindende prisnedsættelse, jf. § 2, nr. 2, med et beløb svarende til det
beløb, som netvirksomheden har indberettet jf. stk. 2. Sænkningen sker i det år, hvor
prisnedsættelsen er ydet.
Stk. 2. Netvirksomheden skal indberette det beløb, som den midlertidigt bindende
prisnedsættelse forventes at reducere indtægterne med, til Energitilsynet. Indberetningen
skal ske samtidig med indberetningen af prisnedsættelsen til datahub. Indberetningen kan
efterfølgende ikke revideres.
§ 23.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder kan fremsende
korrektioner til oplysningerne i virksomhedernes årsrapporter, såfremt disse har betydning
for opgørelsen af reguleringsprisen, rådighedsbeløbet eller forrentningsprocenten,
herunder som følge af pålæg fra Energitilsynet, jf. stk. 5.
Stk. 2.
Virksomhederne kan indsende korrektioner til oplysningerne i årsrapporten frem
til den 31. august i indsendelsesåret.
Stk. 3.
Virksomhederne kan efter den 31. august i indsendelsesåret alene
fremsende væsentlige korrektioner i forhold til de afgivne oplysninger i en årsrapport.
Sådanne væsentlige korrektioner vil indgå i beregningen af reguleringspris,
rådighedsbeløb eller forrentningsprocent i det følgende reguleringsår.
Stk. 4.
En korrektion, jf. stk. 3, er væsentlig, hvis denne vil medføre:
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0010.png
1) en ændring af den udmeldte reguleringspris eller det udmeldte rådighedsbeløb på 10
pct. i det reguleringsår, korrektionen vedrører,
2) en ændring af den opgjorte forrentningsprocent på mindst 1 procentpoint i det
reguleringsår, korrektionen vedrører.
Stk. 5.
Energitilsynet pålægger virksomhederne at korrigere konstaterede fejlagtige
oplysninger eller at berigtige ulovlige forhold.
Stk. 6.
Korrektioner i henhold til Energitilsynets eller Energiklagenævnets afgørelser jf.
stk. 3 og 5, har virkning for beregning af reguleringsprisen, rådighedsbeløbet eller
forrentningsprocenten fra og med det reguleringsår, korrektionen vedrører. Eventuelle
justeringer af virksomhedernes priser som følge af sådanne afgørelser sker fra
afgørelsestidspunktet.
Kapitel 5
Anlægsinvesteringer i regning for tredjemand
§ 24.
Såfremt en netvirksomhed eller regional transmissionsvirksomhed træffer aftale
med tredjemand om ændringer af netaktiver, jf. § 2, nr. 16, som gennemføres af hensyn
til denne tredjemand, og som betales af denne tredjemand, skal aftalen være skriftlig.
Stk. 2.
Anlægsinvesteringer, der betales af tredjemand, holdes regnskabsmæssigt
adskilt fra virksomhedens øvrige aktiviteter.
Stk. 3.
Indtægter som netvirksomheden eller den regionale transmissionsvirksomhed
oppebærer fra tredjemand til dækning af omkostninger fra anlægsinvesteringer, og som
alene dækker medgåede omkostninger, indgår ikke i beregningen af differencer, jf. § 31,
stk. 3, ligesom de ikke indgår i beregningen af virksomhedens forrentning, jf. § 2, nr. 6.
Stk. 4.
Anlæg betalt af tredjemand anses som straksafskrevet. Såfremt et sådant anlæg
erstatter et eksisterende anlæg, som samtidig skrottes, kan virksomheden vælge, at det
nye anlæg indgår i beregningen af virksomhedens forrentningsprocent. I dette tilfælde
indgår det nye anlæg i beregningsmæssig henseende i virksomhedens
afskrivningsgrundlag med en værdi, svarende til det skrottede anlægs restværdi, og med
en afskrivningsperiode svarende til det, der ville have været det skrottede anlægs
resterende afskrivningsperiode. Virksomheden meddeler sin beslutning til Energitilsynet og
redegør endvidere herfor i sin årsrapport, jf. § 31, stk. 1, nr. 8.
Stk. 5.
Såfremt der er tale om delvis omkostningsdækning fra tredjemand, skal dette
fremgå af aftalen, jf. stk. 1. Der skal endvidere være regnskabsmæssig adskillelse mellem
de dele af anlægget, der betales af tredjemand, og resten af anlægget.
Kapitel 6
Værdiopgørelse og afskrivning
§ 25.
Afskrivning på aktiver, som er idriftsat forud for den 1. januar 2005, opgøres på
grundlag af aktivets værdi ultimo 2004, opgjort efter §§ 15 og 16 i bekendtgørelse nr. 899
af 30. august 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og
transmissionsvirksomheder. Afskrivningen foretages med lige store årlige beløb over den
restlevetid, som aktivet havde ultimo 2004.
10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0011.png
reglerne i årsregnskabsloven. Aktiver med en anskaffelsespris under den skattemæssige
bundgrænse kan udgiftsføres i anskaffelsesåret.
Stk. 3.
Afskrivninger på aktiver nævnt i stk. 2 beregnes på grundlag af de bogførte
anskaffelsespriser inkl. byggerenter. Såfremt et aktiv er overtaget fra en anden
netvirksomhed eller regional transmissionsvirksomhed, kan værdien dog maksimalt
fastsættes til den værdi, hvortil det er optaget i den overdragende virksomheds regnskab.
Stk. 4.
Afskrivninger i medfør af stk. 3 beregnes som lige store årlige beløb over den
standardlevetid, der er angivet i bilag 1.
Stk. 5.
Netaktiver, der skrottes, udgår af afskrivningsgrundlaget.
Stk. 6.
Afholdte udgifter, der tilfører et aktiv nye eller forbedrede egenskaber eller på
anden måde forøger det pågældende aktivs nytteværdi eller forlænger aktivets levetid,
klassificeres som forbedringsudgifter og tillægges det pågældende aktivs
anskaffelsesværdi. Forbedringsudgifterne afskrives med lige store årlige beløb over
aktivets restlevetid efter forbedringen.
Kapitel 7
Stk. 2.
Anskaffelser efter den 31. december 2004 aktiveres eller udgiftsføres efter
Forrentning og afvikling af underdækning
§ 26.
En virksomhed opnår forrentning gennem overskud af netvirksomhed eller
regional transmissionsvirksomhed, herunder som følge af opnåede andre indtægter, jf. §
2, nr. 1.
Stk. 2.
Ved beregningen af virksomhedens forrentning, jf. § 2, nr. 6, korrigeres de
driftsmæssige indtægter for differencer i forbrugernes favør.
Stk. 3.
Ved beregningen af virksomhedens forrentning kan virksomheden vælge at
korrigere de driftsmæssige indtægter for differencer i virksomhedens favør eller for dele af
sådanne differencer. Såfremt differencen ønskes opkrævet efter reglerne i § 31, stk. 3 og
6, skal beløbet indgå i beregning af virksomhedens forrentning i optjeningsåret. Såfremt
virksomheden vælger ikke at korrigere de driftsmæssige indtægter for differencer i
virksomhedens favør eller dele heraf, anses beløbet for en midlertidig prisreduktion, der
behandles efter reglerne i § 31, stk. 7. Beløb, der ikke ønskes opkrævet, indgår ikke i
beregningen af virksomhedens forrentning.
Stk. 4.
Såfremt en virksomhed i et reguleringsår opnår en merforrentning, jf. § 2, nr. 15,
opgøres denne merforrentning som et beløb.
Stk. 5.
Energitilsynet nedsætter virksomhedens indtægtsramme varigt med det i stk. 4
nævnte beløb. Nedsættelsen sker med 33 pct. af beløbet i reguleringsåret efter, at
merforrentningen er konstateret i virksomhedens årsrapport, og de resterende 67 pct. af
beløbet i det derpå følgende reguleringsår.
Stk. 6.
Energitilsynet påser, at nedsættelsen korrigeres for allerede pålagte, men ikke
fuldt ud gennemførte nedsættelser af indtægtsrammen som følge af nedbringelse af
merforrentning fra tidligere år.
Stk. 7.
Nedsættelsen af indtægtsrammen berøres ikke af eventuelle nedsættelser som
følge af pålagte effektiviseringskrav, jf. § 29.
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0012.png
§ 27.
Forudsat at reguleringsprisen henholdsvis rådighedsbeløbet ikke overskrides, kan
virksomheden afvikle sin underdækning, jf. § 2, nr. 26. Afviklingen skal være afsluttet
senest ved udgangen af 2010.
Kapitel 8
Benchmarking og effektiviseringskrav
§ 28.
Energitilsynet benchmarker én gang årligt virksomhederne på deres økonomiske
effektivitet og kvalitet i leveringen.
Stk. 2.
Benchmarkingen baseres på oplysninger fra virksomhederne, der indsendes til
Energitilsynet, efter regler fastsat af Energitilsynet.
Stk. 3.
Såfremt en virksomhed indsender mangelfulde eller fejlbehæftede oplysninger,
eller indsender oplysningerne efter den fastsatte tidsfrist, kan Energitilsynet fastsætte
foreløbige værdier. Energitilsynet kan, for virksomhedens regning, anvende ekstern
bistand til værdifastsættelsen. De foreløbige værdier erstattes af virksomhedens egne tal,
når disse er fremsendt til Energitilsynet med behørig dokumentation.
Stk. 4.
Grundlaget for benchmarkingen tages fra og med regnskabsåret 2007 op til
revision mindst hvert fjerde år med henblik på eventuelle justeringer og inddragelse af nye
vurderingskriterier.
Stk. 5.
Resultaterne af benchmarkingen samt den anvendte metode for benchmarkingen
offentliggøres af Energitilsynet.
Stk. 6.
Omkostninger til energibesparende aktiviteter, jf. § 16, stk. 3, indgår ikke i
benchmarkingen.
§ 29.
Fra og med reguleringsåret 2008 udmelder Energitilsynet årligt individuelle
effektiviseringskrav baseret på benchmarking af virksomhederne, jf. § 28, stk. 1.
Stk. 2.
Effektiviseringskrav, der fremkommer ved benchmarkingen af den økonomiske
effektivitet, gennemføres som en procentvis varig reduktion af den enkelte virksomheds
reguleringspris eller rådighedsbeløb. Effektiviseringskrav, der fremkommer ved
benchmarkingen af kvalitet i leveringen, gennemføres som en procentvis 1-årig reduktion
af den enkelte virksomheds reguleringspris eller rådighedsbeløb.
Stk. 3.
Såfremt en virksomheds for sent indsendte oplysninger, jf. § 27, stk. 3, ville have
givet anledning til en ændring af udmeldte effektiviseringskrav, vil justeringen finde sted i
forbindelse med Energitilsynets fastsættelse af virksomhedens indtægtsramme for det
næstfølgende reguleringsår. For sent indsendte oplysninger giver ikke anledning til
genberegning af benchmarkingen.
Kapitel 9
Regnskabsaflæggelse
§ 30.
Virksomheden skal aflægge årsrapport for de bevillingspligtige aktiviteter til
Energitilsynet. Årsrapporten skal udarbejdes i overensstemmelse med principperne i
årsregnskabsloven. Herudover skal årsrapporten indeholde dokumentation som nævnt i §
31 efter Energitilsynets nærmere anvisninger. Det i årsrapporten indeholdte regnskab
samt den nævnte dokumentation revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor,
12
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0013.png
der herunder skal påse, at virksomheden har oplyst alle forhold, der efter kapitel 4 kan
påvirke reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 2.
Årsrapporten fremsendes til Energitilsynet senest den 31. maj i året efter
reguleringsåret.
Stk. 3.
Årsrapporten gøres offentligt tilgængelig af Energitilsynet.
§ 31.
Ved regnskabsaflæggelsen redegør den enkelte virksomhed for:
1) Eventuel afvikling af underdækning, jf. § 2, nr. 25, og § 26.
2) Differencer samt afviklingen heraf, jf. stk. 3 og 6.
3) Opnået forrentning og forrentningsprocent, jf. § 26.
4) Ændrede forhold, som bevirker at reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet skulle
have været hævet, jf. § 12.
5) Ændrede forhold, som bevirker at reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet skulle
have været sænket, jf. § 13.
6) Ændringer af regnskabsmæssige skøn eller regnskabsprincipper i forhold til senest
udmeldte regnskabsmæssig praksis eller regnskabsprincipper, såfremt disse påvirker
opgørelsen af virksomhedens driftsmæssige indtægter, jf. § 2, nr. 4,
driftsomkostninger, jf. § 2, nr. 5, eller afskrivninger, jf. § 25, herunder korrektioner for
fundamentale fejl, jf. § 2, nr. 8.
7) Omkostninger og indtægter knyttet til energibesparende aktiviteter i regnskabsåret,
jf. § 16, stk. 3 og 4, herunder afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede
beløb til sådanne aktiviteter fra tidligere regnskabsår.
8) Arbejder udført i regning for tredje mand, jf. § 24.
Stk. 2.
Såfremt der den 8. oktober 2008 eller derefter foretages ændringer i
regnskabsmæssige skøn eller regnskabsprincipper, skal der ske tilsvarende ændringer i
sammenligningsåret, der er 2004.
Stk. 3.
Såfremt der er en difference, jf. § 2, nr. 3, eller der er ændrede forhold, som
bevirker, at reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet skulle have været ændret, jf. stk. 1,
nr. 4 og 5, vedlægges årsrapporten et forslag til justering af virksomhedens priser, således
at den opståede difference er korrigeret senest ved udgangen af det reguleringsår, der
følger efter tidspunktet for regnskabsaflæggelsen. Ved opgørelsen af differencer i et
reguleringsår indgår ikke beløb, der hidrører fra afviklingen af differencer fra tidligere
reguleringsår.
Stk. 4.
Differencer i forbrugernes favør forrentes fra den 1. juli i det reguleringsår, hvor
differencen er opstået, med en procentsats fastsat i henhold til § 5, stk. 1, i renteloven.
Såfremt en efterfølgende myndighedsafgørelse medfører en ny difference i forbrugernes
favør forrentes denne fra afgørelsestidspunktet.
Stk. 5.
Den del af en difference i forbrugernes favør, der er opstået som følge af en
sænkning af reguleringsprisen i medfør af § 21, stk. 2, er indtil den 1. juli i året efter det
reguleringsår, hvor sænkningen er sket, jf. § 21, stk. 2, 2. pkt., undtaget fra forrentningen
efter stk. 4.
Stk. 6.
Energitilsynet godkender virksomhedernes afvikling af differencer i forbrugernes
favør, inkl. forrentningen heraf, jf. stk. 4.
Stk. 7.
Såfremt der er en difference, jf. stk. 3, i virksomhedens favør, vedlægges
årsrapporten et forslag til justering af virksomhedens priser med henblik på afvikling af
differencen eller dele heraf. Ønsker en virksomhed ikke at justere sine priser som følge af
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0014.png
differencen, anses virksomhedens prisfastsættelse som en midlertidig prisreduktion.
Virksomheden redegør for denne midlertidige prisreduktion i sin årsrapport.
Reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet ændres ikke ved midlertidige prisreduktioner.
Midlertidige prisreduktioner kan ikke efterfølgende begrunde en overskridelse af
reguleringsprisen eller rådighedsbeløbet.
Stk. 7.
Energitilsynet udmelder retningslinjer for virksomhedernes udarbejdelse af
forslag til justerings af virksomhedernes priser, jf. stk. 3.
Stk. 8.
Energitilsynet kan udmelde en revisionsinstruks.
§ 32.
Kommuner, der udfører netvirksomhed som en del af den kommunale forvaltning,
skal holde disse aktiviteter regnskabsmæssigt adskilt fra den øvrige forvaltning.
Stk. 2.
En kommunes samtlige direkte eller indirekte omkostninger og indtægter i
forbindelse med driften af en netvirksomhed skal opføres i den del af kommunens
regnskab, der vedrører netvirksomheden.
§ 33.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder, herunder kommuner
der varetager netvirksomhed som en del af den kommunale forvaltning, skal opbevare
regnskabsmaterialet for denne virksomhed for regnskabsåret 2004, herunder
bilagsmateriale der dokumenterer afskrivningerne i 2004.
Stk. 2.
Ved omstrukturering, herunder f.eks. fusioner og salg af virksomheder, skal det
sikres, at regnskabsmaterialet fortsat bevares.
Stk. 3.
Energitilsynet kan udmelde retningslinjer for opbevarelsen af
regnskabsmaterialet for 2004.
Stk. 4.
Energitilsynet kan til brug for sin administration fastsætte skønnede værdier,
såfremt virksomheden ikke fremlægger det nødvendige regnskabsmateriale for 2004.
Kapitel 10
Straf
§ 33.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der undlader
1) rettidigt at anmelde forventet leveret mængde elektricitet for et reguleringsår, jf. §
3,
2) at udarbejde eller lade revidere årsrapport, jf. § 30,
3) at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilt, jf. § 32, eller
4) at opbevare regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004, jf. § 33.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens kapitel 5.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2016.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer
for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om
elforsyning.
14
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0015.png
myndighedspålæg, som virksomhederne kan dokumentere, er foretaget inden den 8.
oktober 2008, behandles i reguleringsmæssig henseende efter de på
dispositionstidspunktet gældende regler.
Stk. 4.
Årsrapport for reguleringsårene 2008 – 2010 udarbejdes efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 1294 af 24. november 2010. Virkningerne af oplysninger i årsrapporter
for reguleringsårene 2008 – 2010, herunder eksempelvis vedrørende merforrentning og
nettab, bestemmes ligeledes efter reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
Stk. 5.
Sager for Energitilsynet eller Energiklagenævnet om opgørelse af
netvirksomheders og transmissionsvirksomheders aktivværdier og driftsomkostninger for
perioden 2000 – 2003 færdigbehandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 944 af 29.
oktober 2001 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for netvirksomheder og
transmissionsvirksomheder med elforsyningsnet på 150 kV og derunder og bekendtgørelse
nr. 1182 af 15. december 2000 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
transmissionsvirksomheder med elforsyningsnet over 150 kV.
Stk. 6.
Virksomhedens regnskabsaflæggelse for 2004 sker efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og
transmissionsvirksomheder.
Stk. 7.
Sager vedrørende regnskabsåret 2004 for Energitilsynet eller Energiklagenævnet
efter bekendtgørelse nr. 899 af 30. august 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder
og transmissionsvirksomheder behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 899 af 30.
august 2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og transmissionsvirksomheder.
Stk. 8.
Sager vedrørende perioden 1. januar 2005 til 7. oktober 2008 for Energitilsynet
eller Energiklagenævnet efter bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 om
indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af
elforsyningsloven behandles efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december
2004 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder
omfattet af elforsyningsloven.
Stk. 9.
Ved opgørelsen af forrentningen, jf. § 2, nr. 6, for reguleringsårene 2008 og
2009 kan virksomheder justere de driftsmæssige indtægter for eventuelle differencer, jf. §
31, stk. 3. Differencer i forbrugernes favør tilbageføres til forbrugerne ved en midlertidig
prisreduktion inden udgangen af 2010. Ikke tilbagebetalte differencer forrentes fra den 1.
januar 2010. Virksomheden redegør overfor Energitilsynet for afviklingen af differencer for
reguleringsåret 2008 senest i januar 2010, og for afviklingen af differencer for
reguleringsåret 2009 i årsrapporterne for 2009 og 2010.
Stk. 3.
Bindende økonomiske dispositioner vedrørende nødvendige nyinvesteringer eller
Energistyrelsen, den …
Martin Hansen
/ Marie Hindhede
Bilag 1
Standardlevetider
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 162: Udkast til revision af bekendtgørelse nr. 335 af 15. april 2011 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1593740_0016.png
Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på aktiver, som anvendes til
netaktiviteter eller transmissionsaktiviteter, og som idriftsættes efter 31. december 2004,
jf. § 25, stk. 4:
Domicilbygninger
Tekniske bygninger
Transmissions- og distributionsnet
Transformerstationer
Andre tekniske anlæg end transmissions- og distributionsnet og
transformerstationer
Edb-udstyr
Edb-software
Øvrigt driftsmateriel og inventar
100 år
40 år
30 – 50 år
40 – 50 år
10 år
3 år
0 – 3 år
5 – 10 år
16