Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 160
Offentligt
1593310_0001.png
K O N S E K V E N S A N A LY S E A F
AFGØRELSEN I KLAGENÆVNET
E N E R G U D VA L G E T
2 8 . - 1 . - 2 0 1 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0002.png
PRÆSENTATION AF WIND PEOPLE
HVEM ER WIND PEOPLE?
q
Almennyttig fond
q
Stiftet i Danmark i 2009.
q
Formål:
§
Reducere udledningen af CO2
gennem realisering af folkelige
vindmølleprojekter.
§
Nye metoder til vindmølle-
planlægning, således at
vindmøllerne gavner vores
samfund mest muligt
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0003.png
BAGGRUND FOR PROBLEMERNE I DET
KYSTNÆRE UDBUD
Det er afgørende, at udbud af havvindmølleparker forberedes grundigt…
…således at størst mulig konkurrence og lavest mulige priser kan sikres.
(Energiaftale 2012)
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0004.png
EU-begrænsning i brug af koncessioner
Anvendelsen af særlige regler for tildeling af koncessioner ville
ikke være berettiget, hvis den ordregivende myndighed eller
ordregivende enhed friholdt den økonomiske aktør for mulige
tab ved at garantere en minimumsindtægt, der er lige så stor
som eller større end den økonomiske aktørs investeringer og
omkostninger i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten
(Præamblens udtalelse nr. 18 i direktiv 2014/23/EU)
EU-begrænsning: Statsstøtte skal være mindre end investering + drift
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0005.png
Grundig forberedelse
¨Eftersom, at indklagede ikke selv er producent og/eller ejer af
havvindmølleparker, har indklagede imidlertid ikke indgående
kendskab til den faktiske værdi af disse økonomiske risici
(Kammeradvokaten - Processkrift A)
The expected settlement price of the generic wind farm will earn the
investors a rate of return equal the return required for investing
(Business case – Deloitte)
Deloitte forudser: Statsstøtten vil sikre investeringen + drift + afkast
EU-begrænsning: Statsstøtten skal være mindre end investering + drift
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0006.png
Ingen problemer her
Deloittes rapport forelå først 1 år efter indklagedes egen vurdering af, at
der var tale om en koncessionskontrakt... ... rapporten indgik derfor ikke i
denne beslutning"
(Kammeradvokaten - Processkrift B)
Eftersom, at indklagede ikke selv er producent og/eller ejer af
havvindmølleparker, har indklagede imidlertid ikke indgående kendskab til
den faktiske værdi af disse økonomiske risici
(Kammeradvokaten - Processkrift A)
Det er afgørende, at udbud af havvindmølleparker forberedes grundigt….
(Energiaftale 2012)
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0007.png
Afgørelsen i Klagenævnet
På den baggrund [Deloittes Business case] og efter den fremlagte
udtalelse fra professor Frede Hvelplund kan det ikke efter det, der er
forelagt for klagenævnet, udelukkes, at den risiko, som vindende
ordregiver påtager sig, reelt bliver så begrænset, at den udbudte
kontrakt ikke vil opfylde betingelserne for at være en koncessionsaftale.
(Klagenævnets kendelse)
Klagenævnet: Lovligheden afhænger af vindertariffens størrelse
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0008.png
Frede Hvelplunds beregning
Markedets forventning til afkast ifølge Deloitte:
Klagenævnets kendelses grænse for afkast:
7,1 %
4,4 %
Markedets forventning til tariffen:
Klagenævnets grænse for tariffen:
ca.
ca.
68 øre
53 øre
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Materiale fra Wind Peoples foretræde for udvalget den 28/1-16
1593310_0009.png
Grundlaget skredet
Udbuddet tilbød oprindeligt op til 70 øre
…. men kan lovligt kun give 53 øre
Energistyrelsen melding til deltagerne er, at intet er forandret
En mere korrekte fremgangsmåde ….
80. ”…Endelig skal støtten ydes på basis af det første bud indgivet af
tilbudsgiveren, således at efterfølgende forhandlinger udelukkes.”
(Retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi, 2014/C
200/01)
9