Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 16
Offentligt
1555457_0001.png
N O T AT
6. oktober 2015
Bilag 2. Udbygning med vedvarende energi
Figur 1 nedenfor viser den forventede udvikling i vedvarende energi frem mod 2025 som re-
sultat af den seneste basisfremskrivning fra Energistyrelsen.
Vedvarende energi i bruttoenergiforbruget (PJ)
350
300
250
200
150
100
50
0
2010
Affald (VE del)
Fast biomasse
(lav kvotepris)
2015
Biobrændsler
Biogas
2020
Vind
Andet
2025
Ekstra VE ved
høj kvotepris
Figur 1. Udviklingen i vedvarende energi som fremskrevet i basisfremskrivningen 2014.
Der ses i perioden frem til 2020 en væsentlig udbygning med især fast biomasse og vindkraft,
som er de to bidrag der fylder mest. Bidraget fra vind øges fra 37 PJ i 2012 til 74 PJ i 2020.
Derudover øges mængden af biogas og biobrændstoffer også, om end de fylder en mindre del
af det samlede bruttoenergiforbrug. Bidraget fra biogas forventes at stige fra 4,4 PJ i 2012 til
10 PJ 2020
1
. For biobrændstoffer forventes stigningen at ske i 2020 i takt med at der indføres
1
Siden Basisfremskrivningen fra 2014 er der udarbejdet en ny partiel vurdering, der peger på, at udbygningen
kan nå ca. 14 PJ i 2020. Vurderingen vil blive konsolideret i forbindelse med en ny basisfremskrivning, der for-
ventes offentliggjort i slutningen af 2015.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Opfølgning på teknisk gennemgang for EFK-udvalget den 22/9-15 om energiområdet
en højere iblanding, således at bidraget til den samlede mængde VE stiger fra ca. 10 PJ i 2012
til ca. 15 PJ i 2020.
Derudover forventes også en øget udbygning med øvrige VE-teknologier, som samlet set for-
ventes at stige fra 10 PJ i 2012 til 35 PJ i 2020 (kategorien ”Andet”). Kategorien ”Andet”
dækker bl.a. over solenergi både i form af solceller og solvarme til fjernvarmeproduktion.
Fsva. solvarme til fjernvarme forventes der fx en nidobling fra 2014-2020. Derudover inde-
holder kategorien også varmepumper til produktion af fjernvarme (evt. som del af geoter-
miprojekter) og i individuelle husstande, hvor der ligeledes forventes en udbygning.
Efter 2020 viser basisfremskrivningen en mere flad udvikling i VE. Det skyldes, at Basis-
fremskrivningen benytter en såkaldt frozen policy-tilgang, der udelukkende tager højde for
eksisterende og vedtagne tiltag. Idet energiaftalen kun dækker perioden frem til 2020, findes
der kun få tiltag i perioden efter 2020, hvorfor udviklingen bliver mere flad.
Side 2