Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 153
Offentligt
1592585_0001.png
23 januar 2016
Institut for Planlægning
Vestre Havnepromenade 9, 3. sal
9000 Aalborg
Tlf. 9940 9940
www.plan.aau.dk
Til rette vedkommende
Beregning vedrørende budpris og investeringsrisiko på det kystnære udbud.
1. Indledning og de stillede spørgsmål
Klagenævnet for Udbud har i sin afgørelsen i sagen mellem Wind People og Energistyrelsen
angående det kystnære udbud anført, at det:
”ikke efter det, der er forelagt for klagenævnet, [kan] udelukkes, at støtten vil
kunne få et sådant omfang, at den risiko, som vindende ordregiver påtager sig,
reelt bliver så begrænset, at den udbudte kontrakt ikke vil opfylde betingelserne
for at være en koncessionsaftale. ”
Klagenævnets afgørelse foranlediger til, at vi besvare følgende to spørgsmål:
-
Hvor høj må budprisen i øre/kWh i 50.000 fuldlasttimer være, før støtteniveauet
når et omfang, hvor den investeringsrisiko, som den vindende ordregiver påtager
sig, reelt bliver så begrænset, at den udbudte kontrakt ikke vil opfylde
betingelserne for at være en koncessionsaftale?
Vil denne maksimalt tilladte budpris i øre/kWh i 50.000 fuldlasttimer give et
rentabilitetsafkast, der er acceptabelt for en eventuel budgiver?
-
2. Hvor høj må budprisen i øre/kWh i 50.000 fuldlasttimer være, før støtteniveauet når
et omfang, hvor budgiver har en meget begrænset risiko?
Vi definerer her, at budgiver løber en meget begrænset risiko hvis han/hun vinder
budprocessen med en pris der sikrer, at minimum 90% af investeringen er betalt, når
statsstøtteperioden på de 50.000 fuldlasttimer er forbi. Er investeringen knap 1,8 mia. kroner
for 100 MW opstillede vindmøller, sådan som energistyrelsen har anslået i de tekniske
forundersøgelser til det Kystnære udbud, og er restgælden med den givne budpris efter de
50.000 fuldlasttimer mindre end 10 % af de anslåede anlægsudgifter, så defineres risikoen
som meget begrænset, da vindmølleparken stadig har 13 år tilbage af dens antagne
tekniske levetid.
EA analyse har i november 2014 (EA analyse 2014) for Danmarks Vindmølleforening og
Vindenergi Danmark udarbejdet rapporten: ”Vindens værdi- og tiltag for at sikre den”.
I denne rapport har de lavet en prognose for fremtidens markedspris på el fra vindmøller,
hvor de kommer frem til en markedsprisudvikling på el fra vindmøller fra 22.6 øre/kWh i
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Henvendelse af 26/1-16 fra Wind People ifm. foretræde den 28/1-16 om afgørelsen i Klagenævnet for udbud i sagen mellem Wind People og Energistyrelsen
1592585_0002.png
2014 til 23,6 øre i 2035 (Side 42 i EA analyse 2014). Grunden til, at markedsprisen på el fra
vindmøller holder sig på dette relativt lave niveau er, at vindmøllestrømmen i takt med
stigende vindmølleandel på markedet, vil falde relativt i pris på Nordpool markedet (Se side
11 i EA analyse 2014).
Vi har vi følgende beregningsforudsætninger:
a. Møllernes tekniske levetid 25 år,
b. En markedspris på 23 øre/kWh i hele perioden frem til 2036 (tilnærmet gennemsnittet
af prisprognoserne i (EA analyse 2014).
c. En kalkulationsrente på 4% p.a. (Finansministeriet 31 Maj 2013)
d. En forventet produktion på 417 millioner kWh per år fra en vindmøllepark på 100 MW,
hvor hver MW effekt producerer 4.166 MWh per år, svarende til at 50.000
fuldlasttimer produceres på 12 år.
e. 100 MW koster i anlægspris 1,771 milliarder kroner.
f. Drifts-og vedligeholdelse de første 12 år anslås til 12 øre/kWh i gennemsnit.
g. Drifts-og vedligeholdelsesomkostninger anslås til fra år 13 til år 25 at være 14
øre/kWh i gennemsnit.
Beregninger med ovennævnte forudsætninger viser, at hvis investor vinder buddet ved en
budpris på 52,7 øre/kWh, vil 90% af investeringen være tilbagebetalt efter
statsstøtteperioden på 12 år (50.000 fuldlasttimer).
Det vil sige, at en pris på 52,7 øre/kWh og derover medfører, at investor har betalt 90% eller
mere af på anlægget, som stadig har en restlevetid på 13 år tilbage ved en teknisk levetid
på 25 år.
Hvis budprisen har være 57,3 øre/kWh eller mere vil hele investeringen være betalt tilbage
inden udløbet af støtteperioden.
Tabel 1 Ved en budpris på hhv. 52,7 og 57,3 øre/kWh er hhv. 90% og 100% af anlægsprisen betalt efter
statsstøtteperiodens 50.000 fuldlasttimer. (Tal i millioner d.kr.)
Vindende bud, hvor 90% af investeringen
er betalt tilbage efter de 50.000
fuldlasttimer.
52,7 øre/kWh
a. Anlægsprisen
b. Nuværdi af drifts- og vedligeholdelses-
omkostninger i 12 år (12 øre/kWh*)
c. Nuværdi af de første 12 års
omkostninger (a+b)
d. Nuværdi af indtægter indtægter i 12 år
e. Restgæld efter 12 år
1.771
469
2.240
2.062
178
Vindende bud, hvor 100% af investeringen
er betalt tilbage efter de. 50.000
fuldlasttimer.
57,3 øre/kWh
1.771
469
2.240
2.242
0
Som det fremgår af tabellen, er 90 % af investeringen i mølleprojektet tilbagebetalt inden for
den periode, hvor koncessionsgiver betaler et pristillæg med udgangspunkt i en garanteret
elpris på 52,7 øre/kWh. I ovennævnte regnestykke er der efter de 12 år en restgæld på 178
millioner kroner. Risikoen efter denne 12 års periode, hvor koncessionsgiver betaler
pristillæg, er derfor reelt begrænset til, om møllerne kan betale de 178 millioner kroner
tilbage over deres 13 årige restlevetid. Ved en budpris på 57,3 øre/kWh være
koncessionsvinderen være helt gældfri efter de 50.000 fuldlasttimer.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Henvendelse af 26/1-16 fra Wind People ifm. foretræde den 28/1-16 om afgørelsen i Klagenævnet for udbud i sagen mellem Wind People og Energistyrelsen
1592585_0003.png
3. Hvilken rentabilitet (intern rente) har projektet over møllernes tekniske levetid?
Hvis man anvender EA-analyses forudsætninger om en fremtidig elpris på 23 øre/kWh og
en drifts og vedligeholdelses omkostning på 14 øre/kWh i de sidste 13 år af vindmøllernes
levetid, giver møllerne i denne periode et dækningsbidrag på 9 øre/kWh, eller 37,5 millioner
kroner om året fra og med det 13 til og med det 25 år.
Det årlige dækningsbidrag de første 12 år med en pris på 52,7 øre/kWh og drifts - og
vedligeholdelsesomkostninger på 12 øre/kWh er 169,7 millioner kroner per år. Indtægterne
fra 169,7 millioner per år i 12 år, efterfulgt af 37,5 millioner kroner per år i 13 år har en
nutidsværdi på 1.774 milliarder kroner ved en rente på 4.4% p.a. Og da anlægs-
omkostningerne er 1.771 milliarder kroner, betyder det, at det samlede projekt med disse
forudsætninger har en rentabilitet, eller intern rente, på 4.4% p.a. Hvis vi regner på
situationen med garanteret elpris på 57,3 øre per kWh, vil projektets interne rente blive knap
5.7%.
Tabel 2 Rentabilitet
Markedsforventning ifølge
Energistyrelses rådgiver
Deloittes
Rentabilitet
7,1 % p.a.
Vindende bud hvor 90% af
investeringen er betalt tilbage.
52,7 øre/kWh
4,4 % p.a.
Vindende bud, hvor 100% af
investeringen er betalt tilbage.
57,3 øre/kWh
5,7 % p.a.
Deloittes har fungeret som Energistyrelsens rådgivere på det kystnære udbud. De har anført
i forundersøgelser til det kystnære udbud, at investorerne har et rentabilitetskrav i forhold til
det kystnære udbud på 7.1% p.a. Det er svært at se, hvorledes mulige investorer kan få
deres rentabilitetskrav opfyldt ved en budpris, der ifølge Klagenævnets afgørelse skal ligge
under 57 øre/kWh, når det kræver i størrelsesordenen 66-67 øre/ kWh, at opnå en
rentabilitet på 7.1% p.a.
Med venlig hilsen
Frede Hvelplund Dr. Techn.
Professor i Energiplanlægning
Institut for Planlægning
Aalborg Universitet
Skibbrogade 5
9000 Aalborg C
99408380
53375409
Referencer
EA analyse 2014: Vindintegration i Danmark-vindens værdi og tiltag for at sikre den.
Finansministeriet 2013: Fakta ark om den samfundsøkonomiske kalkulationsrente.
Finansministeriet d. 31 maj. 2013.
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Henvendelse af 26/1-16 fra Wind People ifm. foretræde den 28/1-16 om afgørelsen i Klagenævnet for udbud i sagen mellem Wind People og Energistyrelsen
Energistyrelsen 2012: Technology data for Energy Plants. Energistyrelsen 2012. Med
talmæssige opjusteringer okt. 2013, jan. 2014 og marts 2015.
4