Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 152
Offentligt
1592572_0001.png
Fra:
Uffe Thorndahl [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. januar 2016 15:12
Til:
Tilsynet;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erik Buhl Nielsen;
Tekstdoktoren;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Jørn Pedersen; Anna Marie Brix Poulsen;
[email protected];
[email protected];
Borgerretsbevægelsen; Stig Gerdes; Bente Stenfalk;
[email protected];
Mads Bonde Broberg; Henrik Reintoft;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Carsten Sohl; Karsten Drøjdal; Erik O
Jensen; Holger Øster Mortensen; Matti; Michael;
[email protected]; [email protected];
Thomas Tranberg;
Lisbeth Spindler;
[email protected];
Lasse; Nick Allentoft; Peter Sikær Kristensen;
[email protected];
Ulrik
Eberhardt;
[email protected];
Gert Fruelund Jensen; neroes; Peter Jonassen; Hans Jørgen Sørensen; P.O.Hansen;
Dino Riparbelli Klintevej 462; morten nielsen; Ole Stig Andersen; 'Leif A Jensen'; Ole Jensen-Aaris;
[email protected];
Bent Jørgensen; Bo Brebøl; Allan Huglstad; Fyra Vindar;
[email protected];
Hovedpost;
[email protected];
Folketingets Oplysning
Emne:
Re: Din Forsynings ulovligheder, og det foretagne partimæssige kammerateri
Miljø- og fødevareministeriet
Slotholmsgade 12
1216 København K.
Kopi til orientering for Folketingets miljø- og fødevareudvalg, samt direktør Helle Haxgart
Statsforvaltningen.
Vedr.: Din forsynings ulovligheder og det foretagne partimæssige kammerateri.
Med henvisning til nedenstående mail af 10.1.2016 til direktør Helle Haxgart, Statsforvaltningen skal jeg
bede om bistand og vejledning efter forvaltningslovens § 7 stk.1.
Jeg modtog i dag svar fra Statsforvaltningen, der afviser at behandle de beskrevne ulovligheder. Der
henvises til den kommenterede styrelseslov 2004 side 401. Denne side har jeg læst. Det eneste der
overhovedet står i denne forbindelse er :
"De kommunale forsyningsvirksomheder og jordforsyning er undtaget fra anlægsreguleringen,..."
Denne bemærkning har intet med sagen at gøre.
Så henviser Statsforvaltningen til lov nr. 469 af 12. juni 2009, men uden at henvise til en paragraf, der
fastslår, at Statsforvaltningen ikke fører tilsyn med et forsyningselskab, der er sammenlagt mellem 2 eller
flere kommuners forsyningsselskaber. Jeg har i den anledning igen gennemgået loven om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold, og jeg har ikke været i stand til at finde et eneste sted, der
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Henvendelse af 25/1-16 fra Uffe Thorndal, Borgerretsbevægelsen, om ulovligheder inden for forsyning
bestemmer, at Statsforvaltningen ikke påser, at der ikke sker misbrug, ulovligheder og vennetjenster
indenfor forsyningsområdet med denne konstruktion. Jeg deltog selv som næstformand for Danva i
arbejdet med selskabsudskillelsen, og jeg tror, at vi gennem flere år på hvert bestyrelsesmøde drøftede
sagen, og jeg deltog også i møder med ministeren. Loven indeholder en række værktøjer for at sikre
forbrugerne pris og kvalitet som, benchmarking, prisloft, forsyningssekretariat etc. men intet steds er noget
retsllgt belæg for, at forsyningsvirksomhedernes forvaltning ikke undergives kontrol og sanktioner i
forbindelse med misbrug, ulovligheder og andre forhold indeholdt i styrelseslovens kapitel 6.
Jeg skal derfor bede om bistand og vejledning i følgende nedenstående spørgsmål, og jeg skal bede om, at
der svares på de konkrete spørgsmål, efter modellen svar på spørgsmål 1, svar på spørgsmål 2, etc.
1.
I den indgående aftale af 1.2.2007 præciseres, at forvaltningslovens skal gælde de selskaber som etableres.
Kan ministeriet bekræfte af dette fortsat er gældende. Hvis det ikke er tilfældet, skal jeg bede om
dokumentation for, at samtlige partier, der indgik i aftalen
har frafaldet dette vilkår.
2.
Hvor fremgår det, at Statsforvaltningen ikke har ansvaret for at påtale og agere på lovovertrædelser,
mandatsvig og misbrug som Din forsyning måtte begå.?
3.
Efter hvilke regler er Esbjerg og Varde forsyninger blevet lagt sammen. Hvem har godkendt det og
hvordan.? Jeg skal bede om aktindsigt heri, hvis der er regler og ikke blot et kommunalt " tag selv bord."
4.
Det fremgår af sagen, at forsyningsvirksomheden som en "anden solkonge" drysser forbrugernes penge ud
til bla. professionelle idrætsvirksomheder. Efter hvilke regler kan forbrugernes penge misbruges til dette
formål. Virksomheden påstår, at det er af konkurrencemæssige grunde, men det er jo et fuldstændigt
underlødigt argument, idet disse selskaber er en form for genetablering af stavnsbåndet. Forbrugerne
er tvangstilsluttet forsyningsvirksomheden, der helt uanset en eneste krone til markedsføring vil have
nøjagtig de samme forbrugere/kunder som med en maksimal markedsføring. I forhold til forbrugerne er
der tale om et fuldstændigt pengespild, hvordan kan det være lovligt.?
Tilsynsmyndigheden har interessant nok forholdt sig til denne problemstilling i en afgørelse om et regionalt
naturgasselskabs mulighed for reklamevirksomhed ved indgåelse af kontrakt med en boldkllub. (
16.11.1985 ). Af afgørelsen fremgår :
" Det er selskabets formål at afsætte naturgas i det sydjyske område, og da afsætningen må ske i
konkurrence med andre leverandører af energi, må tilsynsrådet anse det for naturligt - og uden tvivl
lovligt- at selskabet afholder betydelige udgifter til reklame og anden markedsføring for naturgas i
området."
Denne begrundelse er jeg enig i, men den gælder overhovedet ikke Din forsyning der som nævnt ikke vil få
en eneste yderligere kunde i området ved at forære penge til den professionelle idræt. Jeg skal bede
ministeriet oplyse retgrundlaget for, at Din forsyning kan spilde forbrugeres penge ved at forære dem til en
idrætsvirksomhed uden, at forbrugerne får noget som helst for det.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Henvendelse af 25/1-16 fra Uffe Thorndal, Borgerretsbevægelsen, om ulovligheder inden for forsyning
1592572_0003.png
5.
Det fremgår af sagen, at valget af direktør Jesper Frost Rasmussen som er toppolitiker i Venstre i Esbjerg
kommune er sket på en måde, der mest minder om udnævnelser i Hvide Rusland, til en ennormt høj løn, og
for en arbejdsmængde der helt åbenbart i snit pr. uge vil ligge under de normale 37 timer. Det fremgår af
lovens formålsparagraf, at forsyningsvirksomhederne skal drives på en måde, " Der er gennemsigtig for
forbrugerne". Denne udvægelse og udnævnelse som har foregået i det skjulte lever den efter ministeriets
opfattelse op til lovens krav om gennemsigtighed overfor forbrugerne.?
6.
Hvilke muligheder har forbrugerne for at klage over denne usaglige politiiske udnævnelse, hvor et massivt
venstreflertal placerer en af partiets egne topfolk på en meget høltlønnet toppost.
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
Ambassadør for
Borgerretsbevægelsen
----- Original Message -----
From:
Uffe Thorndahl
To:
Tilsynet
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
Erik Buhl Nielsen
;
Tekstdoktoren
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
Jørn Pedersen
;
Anna Marie Brix Poulsen
;
[email protected]
;
[email protected]
;
Borgerretsbevægelsen
;
Stig Gerdes
;
Bente Stenfalk
;
[email protected]
;
Mads Bonde Broberg
;
Henrik Reintoft
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
[email protected]
;
Carsten Sohl
;
Karsten Drøjdal
;
Erik O
Jensen
;
Holger Øster Mortensen
;
Matti
;
Michael
;
[email protected]
;
[email protected]
;
Thomas Tranberg
;
Lisbeth Spindler
;
[email protected]
;
Lasse
;
Nick Allentoft
;
Peter Sikær Kristensen
;
[email protected]
;
Ulrik Eberhardt
;
[email protected]
;
Gert Fruelund Jensen
;
neroes
;
Peter Jonassen
;
Hans Jørgen Sørensen
;
P.O.Hansen
;
Dino Riparbelli Klintevej 462
;
morten nielsen
;
Ole Stig Andersen
;
'Leif A Jensen'
;
Ole Jensen-
Aaris
;
[email protected]
;
Bent Jørgensen
;
Bo Brebøl
;
Allan Huglstad
;
Fyra Vindar
;
[email protected]
;
Hovedpost
Sent:
Sunday, January 10, 2016 2:36 PM
Subject:
Fw: Din Forsynings ulovligheder, og det foretagne partimæssige kammerateri
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Henvendelse af 25/1-16 fra Uffe Thorndal, Borgerretsbevægelsen, om ulovligheder inden for forsyning
Direktør Helle Haxgart
Statsforvaltningen
Store Torv 10
6200 Aabenraa.
Kære Helle Haxgart.
Vedr.: Din forsyning ( § 60 selskab Esbjerg og Varde kommuner ), og det foretagne partimæssige
kammerateri.
Jeg har netop modtaget det materiale som Tommy Søndergaard, Stubmøllen 8, 6800 Varde, har modtaget
d. 8.1.2016 fra Din forsyning. Jeg har medsendt første side i brevet fra DIN forsyning, samt uddrag af aftalen
af 1.2.2007 om en mere effektiv vandsektor, samt den ansættelseskontrakt som Venstremanden
borgmesteren i Varde Erik Buhl Nielsen d. 7.4.2015 indgik med sin partifælle Jesper Frost Rasmussen,
viceborgmester i Esbjerg.
Aftalen indeholder en løn, der med det hele koster skatteyderne ca. 1.3 millioner kr. om året. Hertil
kommer så formandsaflønning og vederlagene i forbindelse med de mange politiske hverv i Esbjerg på ca.
0.5 million kr. Det betyder, at skatteyderne samlet skal betale omkring 1.8 millioner kr. i til venstremanden
Jesper Frost Rasmussen. En udgift som er sikret af de to partifæller Venstreborgmestrene i Esbjerg og
Varde : Johnny Søtrup og Erik Buhl Nielsen.
Sagen er noget af det mest groteske og et udtryk for en helt uacceptabel grad af politisk kammerateri, som
jeg derfor med henvisning til forvaltningslovens § 7 stk.1 skal bede om bistand og vejledning til at håndtere.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Jesper Frost Rasmussen som det fremgår af kørselsregnskabet tilbage d.
27.1.2015 holdt et møde med borgmester Erik Buhl Nielsen, og meget ejendommeligt på adressen
Engdraget 20, 6800 Varde, der er hjemsted for virksomheden Titan Wind Energy. På dette møde gætter jeg
på, at hele aftalekomplekset om på forhånd og før ansøgningerne er behandlet, at sikre at de to venstrefolk
får aftalt, hvordan stillingen sikres. Jeg skal derfor bede Statsforvaltningen få fremskaffet det notat, der
efter offentlighedsloven skal være udarbejdet for mødet.
Som det fremgår skriver Din Forsyning :
" Indledningsvist skal jeg gøre opmærksom på, at DIN Forsyning A/S ikke er omfattet af
Forvaltningsloven, men alene af Lov om offentlighed i forvaltningen for så vidt angår retten til
aktindsigt."
Dette er en direkte og grov løgn. Jeg har medsendt uddrag af aftalen af 1.2.2007. Heri står :
" Med henblik på at sikre gennemsigtighed i sektoren fastsættes, at lov om offentlighed i forvaltningen
og forvaltningsloven skal finde anvendelse for de kommunalt ejede selskaber."
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Henvendelse af 25/1-16 fra Uffe Thorndal, Borgerretsbevægelsen, om ulovligheder inden for forsyning
Jeg synes, at det er helt utroligt, at vi som borgere meget hyppigt udsættes for sådanne bevidste løgne.
DIN Forsyning skriver videre :
" Som det fremgår af den tidligere fremsendte ansættelseskontrakt, er den adm. direktør ansat på fuldtid
med mulighed for varetagelse af hvervet som viceborgmester og byrådsmedlem herudover, i det omfang
det er foreneligt med varetagelse af opgaver ved DIN Forsyning. Jesper Frost Rasmussen har således ikke
nedsat arbejdstid ved DIN Forsyning."
Det er en meget fri fortolkning, som jeg også vil beskrive som bevidst løgnagtig, fordi der i
direktørkontrakten nærmest står det modsatte.
I kontraktens § 3,2 og 3.3. står :
" 3.2. Direktørens stilling er en fuldtidsstilling, og Direktøren er forpligtet til at anvende den tid, der er
nødvendig for at varetage sin stilling som Direktør i Selskabet.
3.3. Direktøren må således påregne og er under hensyn til Selskabets drift forpligtet til at udføre arbejde
udover den normale arbejdstid uden særskilt betaling eller afspadsering, idet betaling herfor er
inkluderet i den aftalte løn.
I kontraktens § 11.3 står så i fuldstændig modstrid hermed, at bestyrelsen, som givetvis har et flertal af
venstrefolk er indforstået med, at Jesper Frost Rasmussen er byrådsmedlem og viceborgmester i Esbjerg
kommune. Dette er i helt afgørende modstrid med indholdet og formålet med kontraktens § 3, og kan kun
forstås og forklares med politisk kammerateri og vennetjenester. Havde det drejet sig om en post som
administrerende direktør i et rådgivende ingeniørfirma, en entreprenørvirksomhed eller et marketingfirma
havde det været helt udelukket med den anførte formulering, at Jesper Frost Rasmussen kunne have et
fuldtidsjob ved siden af sin direktørpost, der med en lønindtægt på årsbasis på ca. �½ million kr. efter
almindelig målestok må sidestilles med et fuldtidsjob. Udover hvervet i Esbjerg kommune er Jesper Frost
Rasmussen formand for selskabet Sydtrafik. Hans griskhed er helt åbenbart ubegrænset.
Dette formandsskab har bestyrelsen efter kontrakten imidlertid ikke godkendt. Hvad skal jeg gøre ved det
?
I DIN forsynings brev af 8.1 er på side 2 anført :
" Fast praksis fra Tilsynsmyndighederne er, at et kommunalt ejet forsyningsselskab lovligt kan afholde
rimelige udgifter til markedsføring, blandt andet på baggrund af bestemmelserne i
kommunalfuldmagten."
I den anledning skal jeg med henvisning til offentlighedsloven bede dig fremsende kopi af
Statsforvaltningens faste praksis i den angivne sammenhæng, og de beskrevne bestemmelser i
kommunalfuldmagten.
Det fremgår endvidere, at der udbetales sponsorater til de professionelle idrætsvirksomheder :
EFB. Fodbold.
Team Esbjerg Håndbold
Esbjerg Energy Ishockey.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Henvendelse af 25/1-16 fra Uffe Thorndal, Borgerretsbevægelsen, om ulovligheder inden for forsyning
Det vil sige, at forbrugerne når de tapper vand i køkkenet, så over deres lommer sender penge ned i
lommerne på professionelle, herunder udenlandske idrætsarbejdstagere. Det betyder jo reelt, at når
klubberne shopper på de udenlandske arbejdsmarkeder og indkøber spillere, så kan der købes endnu
dyrere spillere. Er det i orden og er det lovligt.?
Jeg går ud fra, at DIN Forsyning er et § 60 selskab, som Statsforvaltningen har godkendt. Jeg skal derfor
med henvisning til offentlighedsloven anmode om aktinsigt i samtlige dokumenter vedrørende
Statsforvaltningens behandling og efterfølgende godkendelse af DIN Forsyning.
Jeg kan slet ikke forstå, at det overhovedet kan være lovligt, at Jesper Frost Rasmussen kan have en stilling
som administrerende direktør, som står til ansvar overfor kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget, som
Jesper Frost Ramsussen med hans overvældende bjergsomhed også har sikret sig medlemsskab af. I denne
egenskab skal Jesper Frost Rasmussen i realiteten kontrollere sig selv. Er det lovligt ? Jeg skal her henvise til
styrelseslovens § 29 herunder stk. 3 litra b.
" Medlemsskab af økonomiudvalget er udelukket for.
b) Ansatte, der er umiddlebart ansvarlige for eller i øvrigt har ledelnde administrative funktioner inden
for andre forvaltningsområder, som foreståes af økonomiudvalget,"
Jeg sender kopi til social- og indenrigsministeriet og Transparency Internatilen, samt lektor Steen Bønsing,
Ålborg Universitet.
Med venlig hilsen
Uffe Thorndahl
Ambassadør for
Borgerretsbevægelsen