Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 151
Offentligt
Udkast
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget
(Nedlæggelse af Energisparerådet)
§1
I lov om fremme af besparelser i energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065 af 12. november
2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 345 af 8. april 2014, § 6 i lov nr. 1498 af 23. december 2014 og §
5 i lov nr. 1876 af 29. december 2015, foretages følgende ændring:
1.
§ 5, stk. 2,
ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministerens beslutninger truffet efter lovens § 5, stk. 2,
herunder om udpegning af formand og medlemmer har gyldighed til den 30. september 2016.
/ Lars Christian Lilleholt
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning og formål
Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Nedlæggelse af Energisparerådet
3.1. Gældende ret
3.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning og formål
Regeringen ønsker med lovforslaget at forenkle lovgivningen om den rådgivning, som regeringen
modtager på området for energibesparelser og samtidig skabe en mere fleksibel ramme for
koordinering og udvikling af den samlede energispareindsats.
Erfaringerne viser, at Energisparerådet samlet set ikke har levet tilstrækkeligt op til sit formål om
rådgivning af ministeren og Energistyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen
af den samlede besparelsesindsats. Som følge af nedlæggelse af Center for Energibesparelser er dele
af Energisparerådets anden hovedopgave bestående i koordinering af besparelsesindsatsen mellem
bl.a. Center for Energibesparelser (Go’ energi), forsyningsvirksomhederne og Energistyrelsen
endvidere bortfaldet.
Det vurderes fortsat hensigtsmæssigt, at der sker systematisk inddragelse af en bred kreds af
centrale, eksterne interessenter på energispareområdet. Regeringen ønsker derfor at videreføre
Energisparerådets styrker som forum for videndeling, koordinering og udvikling af
energispareindsatsen ved at benytte sig af den allerede eksisterende adgang til at inddrage aktører
og interessenter på en mere fleksibel og relevant måde.
Det vurderes ikke nødvendigt for at tilgodese disse hensyn, at energi-, forsynings- og
klimaministeren og Energistyrelsen rådgives af et organ, som er nedsat i medfør af lov.
Regeringen ønsker derfor med dette lovforslag at nedlægge Energisparerådet i sin nuværende
form.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2. Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Energisparerådet blev nedsat som en følge af, at klima- og energiministeren ved lov nr. 1516 af
27. december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden fik pligt til
at nedsætte et uafhængigt rådgivende Energispareråd.
Energisparerådet blev oprettet i 2010 for at varetage to hovedopgaver, dels at rådgive ministeren
og Energistyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede
besparelsesindsats, og dels at medvirke til en optimal koordinering af besparelsesindsatsen mellem
bl.a. Center for Energibesparelser (Go’ energi), forsyningsvirksomhederne og Energistyrelsen.
Den 1. oktober 2016 skal der ske en fornyet udpegning af medlemmer til Energisparerådet, da de
nuværende medlemmers udnævnelsesperiode udløber den 30. september 2016.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har derfor foretaget en vurdering af, hvorvidt
Energisparerådet lever op til sit formål.
Center for Energibesparelser blev med lov nr. 574 af 18. juni 2012 om ændring af lov om fremme
af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven nedlagt med virkning
fra den 1. juli 2012. Ved lovændringen faldt dele af den ene af Energisparerådets to hovedopgaver
således bort.
Energisparerådet er endvidere bredt sammensat af aktører, som har modstående interesser og
fokusområder. Det styrker den koordinerende og udviklende funktion af rådet, men begrænser
samtidig den rådgivende funktion af rådet. Det har således vist sig vanskeligt for rådet at anbefale
en fælles retning for energispareindsatsen og fremkomme med konkrete anbefalinger til ministeren
og Energistyrelsen.
Energisparerådet vurderes således ikke i sin nuværende form at leve tilstrækkeligt op til sine to
hovedopgaver. På den baggrund foreslås det at nedlægge Energisparerådet fra den 1. oktober 2016 i
sin nuværende form.
Det vurderes fortsat hensigtsmæssigt, at der sker systematisk inddragelse af en bred kreds af
centrale, eksterne interessenter på energispareområdet. Der vil derfor i stedet blive anlagt en
paneltilgang, som fremover skal videreføre og styrke videndeling om og den brede koordinering og
udvikling af energispareindsatsen.
Paneltilgangen vil modsat Energisparerådet ikke være forankret ved lov, men basere sig på
ministerens almindelige adgang til at sammenkalde bl.a. brancheorganisationer, når dette er
hensigtsmæssigt ift. planlægning af konkrete implementeringsinitiativer og øvrige processer (fx
analyser og evalueringer), men under hensyntagen til en vis regelmæssighed i dialogen.
3. Nedlæggelse af Energisparerådet
3.1. Gældende ret
Efter § 5, stk. 2, nedsætter klima-, energi- og bygningsministeren et uafhængigt rådgivende
Energispareråd, som skal bidrage til at styrke koordineringen og fremme udviklingen af den
samlede energispareindsats. Ministeren udpeger formanden og medlemmerne og fastsætter
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
udvalgets forretningsorden. Medlemmerne skal repræsentere aktører, interessenter og sagkyndige
vedrørende energibesparelser.
Bestemmelsen indebærer en pligt for energi- forsynings- og klimaministeren til at nedsætte et
uafhængigt råd. Det omfatter rådgivning af energi-, forsynings- og klimaministeren og
Energistyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelse og gennemførelse af den samlede
besparelsesindsats og at medvirke til en optimal koordinering af indsatsen særligt mellem Center for
Energibesparelser, forsyningsvirksomhederne og Energistyrelsen.
Af bemærkninger til loven fremgår, at Energisparerådet består af repræsentanter for aktører og
interessenter og evt. enkelte sagkyndige med viden om energibesparelser. Energisparerådet består af
en formand og 15-20 medlemmer, som forventes at mødes 2-3 gange årligt.
Medlemmerne udpeges af energi-, forsyning- og klimaministeren, som tillige kan fastsætte
Energisparerådets forretningsorden. Følgene interesseorganisationer og aktører kan indstille ét
medlem til Energisparerådet:
Dansk Energi/elnetselskaberne, Naturgasdistributionsselskaberne, Dansk
Fjernvarme/fjernvarmeselskaberne, Energi- og Olieforum/olieselskaberne, DI, Dansk Erhverv,
Håndværksrådet, Landbrug & Fødevarer, Dansk Byggeri, Tekniq, FRI, Energiforum Danmark, KL,
Forbrugerrådet, Energitjenesten, Det Økologiske Råd og Reel Energi Oplysning.
Energistyrelsen varetager sekretariatsopgaven for Energisparerådet.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at Energisparerådet varetager to hovedopgaver, dels at
rådgive ministeren og Energistyrelsen i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den
samlede besparelsesindsats, og dels at medvirke til en optimal koordinering af besparelsesindsatsen
mellem Center for Energibesparelser, forsyningsvirksomhederne og Energistyrelsen. Denne
koordinering bestod bl.a. i, at Energisparerådet blev forelagt Center for Energibesparelsers årlige
handlingsplan til kommentering forud for ministerens godkendelse.
Herudover kan Energisparerådet på eget initiativ komme med forslag til nye
energibesparelsesinitiativer.
3.2. Energi, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Center for Energibesparelser blev med lov nr. 574 af 18. juni 2012 om ændring af lov om fremme
af besparelser i energiforbruget, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven nedlagt med virkning
fra den 1. juli 2012. Ved lovændringen faldt den ene af Energisparerådets to hovedopgaver således
bort.
Energisparerådet er endvidere sammensat af repræsentanter for forskelligartede aktører, som har
modstående interesser og fokusområder. Det styrker den koordinerende og udviklende funktion af
rådet, men begrænser samtidig den rådgivende funktion af rådet. Det har således vist sig vanskeligt
for rådet at anbefale en fælles retning for energispareindsatsen og fremkomme med konkrete
anbefalinger til ministeren og Energistyrelsen.
Energisparerådet vurderes således ikke i sin nuværende form at leve tilstrækkeligt op sine to
hovedopgaver, herunder rådgivning af ministeren og Energistyrelsen i forbindelse med
tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede besparelsesindsatssådan.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
På den baggrund foreslås det at nedlægge Energisparerådet fra den 1. oktober 2016 i sin
nuværende form.
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet vurderer, at det fortsat er hensigtsmæssigt, at der sker
systematisk inddragelse af en bred kreds af centrale, eksterne interessenter på energispareområdet.
Der vil derfor i stedet blive anlagt en paneltilgang, som fremover skal videreføre og styrke den
brede koordinering og udvikling af energispareindsatsen. Der tænkes oprettet et eller flere stående
paneler, der skal beskæftige sig med at styrke videndeling om og den brede koordinering og
udvikling af energispareindsatsen inden for bl.a. husholdning og erhverv.
Paneltilgangen vil modsat Energisparerådet ikke være forankret ved lov, men basere sig på
ministerens almindelige adgang til at sammenkalde bl.a. brancheorganisationer, når dette er
hensigtsmæssigt ift. planlægning af konkrete implementeringsinitiativer og øvrige processer (fx
analyser og evalueringer), men under hensyntagen til en vis regelmæssighed i dialogen.
Det foreslås på baggrund af ovenstående at ophæve lovens regel om ministerens pligt til at
nedsætte et Energispareråd, og at ministerens inddragelse af forskellige aktører, interessenter og
sagkyndige på området for energibesparelser ikke længere lovreguleres.
Ministerens beslutninger som er truffet i henhold til lovens § 5, sk. 2, herunder om udpegning af
rådets formand og medlemmer forbliver gyldige indtil den 30. september 2016, hvor der skal ske en
ny udpegning af rådets medlemmer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil medføre en mindreudgift på ca. 60.000 kr. om året, som skyldes, at der ved
nedlæggelsen af Energisparerådet ikke fremover skal honoreres en formand.
Forslaget vil indebære en mindre administrativ lettelse, da
Energistyrelsen som sekretariat for
Energisparerådet bruger tid på forberedelse og opsamling fra de tre årlige møder (inkl. en årlig
workshop). Derudover involveres flere medarbejdere i forbindelse med oplæg og viden til møderne,
og endelig bruges der ressourcer på at håndtere de formalia, der knytter sig til Energisparerådets
lovbunde karakter.
Med oprettelse af paneltilgangen vurderes det, at Energistyrelsen skal bruge mindre tid på
administration samtidig med, at den tid som bruges på at mødes med panelerne/interessenter i
højere grad vil være sammenfaldende med eksisterende arbejder og initiativer.
Forslaget har ingen ikke økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [xx] 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.m.: Domstolsstyrelsen, Bygningsstyrelsen, DØRS – Det
Økonomiske Råds Sekretariat, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv Regulering), Finansministeriet, Justitsministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljø- og Fødevareministeriet, Miljø og
Natur, Miljøstyrelsen, NaturErhvervsstyrelsen, Nordsøenheden, Skatteministeriet, Social- og
Indenrigsministeriet, Statsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation, Sundhedsstyrelsen,
Transport- og Bygningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet,
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, 2Tell ApS, Aalborg Portland A/S, Aalborg
Universitet (Danske Universiteter), Aarhus Universitet, AC systems, Advice Digital ApS, Advokat
Peter Schønning, Advokatrådet – Advokatsamfundet, AdvoNordic, Akademisk Arkitektforening,
Andels-net ApS, Ankenævnet på Energiområdet, Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdernes Radio- og Fjernsynsforbund, Arbejdsgiverne (industri - håndværk), Atea
A/S, ATZtel ApS, AURA EL-net A/S, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Bang og
Olufsen, Barablu, Bech-Bruun, BL – Danmarks almene boliger, Bob Production, Bolignet A/S,
Bolignet-Aarhus F.M.B.A, Bolignetforeningen, Boligselskabernes Landsforening, Boxer TV A/S,
Brancen Forbrugerelektronik (BFE), Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Biogas
(Bruno Sander Nielsen), Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bredbånd Nord, Bredbåndsforeningen
Primanet, Bredbåndsforeningen Vestdjursnet.dk, Bruun og Hjejle Advokatfirma,
Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggeskadefonden, Cirque Bredbånd A/S, CO-industri, Colt Technology Services A/S, Comflex
Networks A/S, ComSystem A/S, ComX Networks A/S, Connect me A/S, Copy-dan, Damm
Cellular Systems A/S, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DanDial
Networks A/S, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Radio,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Beredskabskommunikation A/S,
Dansk Biobrændsel og Kulimportør Association (DBKA), Dansk Biotek, Dansk bredbånd, Dansk
Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Designcenter, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk El-
forbund (DEF), Dansk Energi, Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Fjernvarmes Geotermiselskab, Dansk
Gartneri, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk
Industri ITEK, Dansk IT (DIT), Dansk Kabel TV A/S, Dansk Metal, Dansk Net A/S, Dansk Shell
A/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder DANSKE ARK, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk
Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De Frie Energiselskaber, DELTA Dansk
Elektronik, Det Centrale Handicapråd, Det Kongelige Teater, Det Økologiske Råd, DI –
Organisation for erhvervslivet, DI Digital, Dommerfuldmægtigforeningen, Dong E&P, DONG
Energy A/S, DRB Lys og Lyd, DSB, DTU – Institut for Vindenergi, DTU – Myndighedsbetjening,
E.ON Danmark A/S, Ejendomsforeningen Danmark, Energi Danmark A/S, Energi Fyn, Energi
Nord A/S, Energi- og olieforum.dk, Energi Viborg Elnet A/S, Energiforbrugeren, Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten, European
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Tour Production ApS, Evercall ApS, Experimenterende Danske Radioamatører (EDR), Faaborg
Vest Antenneforening, Facilicom A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), FFV EL A/S, Fiber2you,
Fiberby ApS, Finansrådet, Firstcom A/S, Fonet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forenede Danske Antenneanlæg (FDA), Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI), Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Forhandlingsfællesskabet, Føroya Tele, Forsikring og Pension Brancheorganisation, Forsyning
Helsingør Elnet A/S, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Forsyning A/S, FRI (NIRAS), Frie
Elforbrugere, Frogne A/S, FSR Danske revisorer, GEV Net A/S, GK Ventilation-Danmark,
Glentevejs Antennelaug, Global Connect A/S, GlobalTel, Goldfish Sound, Greenpeace,
GreenWays, Grontmij, GTS (Godkendt Teknologisk service), Håndværksrådet, HEF Net A/S, Hess
ApS, Hi3g Denmark ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR
Vind A/S, Horton Advokatpartnerselskab, Hurup elværk Net A/S, I P Group A/S, Iastar, Indukraft
Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling
(IPU), Intelligent Energi, Ipnordic A/S, Ipvision A/S, IT-Branchen, Jay.net A/S, Kalk- og
Teglværksforeningen (bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KL, KL – Center for Intern
Økonomi og Administration, KL (Kommunernes Landsforening),
Københavns Kommune, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen, Københavns
Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kulturcenter, Københavns lufthavne,
Københavns Universitet, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i
Danmark), Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen af Solcelleejere,
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center,
LEF Net A/S Lydrommet Danmark, Lydudlejning.net, Maabjerg Energy Concept, MEC, Mærsk
Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S, Midtfyns Elforsyning A.M.B.A, Miljøpartiet De Grønne, Mira
Internet A/S, ML Production, Mundio, Nature Energy NGF, Naturgasselskaberne (Naturgas Fyn),
NEAS Energy A/S, Net1, Netgroup A/S, Netteam A/S, Nianet A/S, Niras, Njord Law Firm, NKE
Elnet A/S, NM Net ApS, NOAH Energi og Klima, NOE Net A/S, Nord Energi Net A/S, Nordby
Antenneforening, Nordic Connect, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, Nyfors Net
A/S, Økologisk Landsforening, Olie Gas Danmark, Orange FT Group, Østkraft, Parknet, Phonic
Ear, Plastindustrien, Plesner, PMR-brugergruppen, PMR-distribution ApS, Professional
Soundsystems, Radiocom Danmark A/S, RAH – Energi til Vestjylland, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Redspot Aps, Reel Energi Oplysning (REO), REO, Ring Advocacy ApS, Risø
DTU (Danske Universiteter), Sagitta ApS, Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer,
SE, SEAS-NVE, SEF Net A/S, Skagen Antennelaug,
Skynet, Solar Elements A/S, Solenergi Danmark A/S, SportEventDenmark, Sprintlink Danmark
ApS, Standlux ApS, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining Denmark A/S,
Stofa A/S, Talk IP ApS, TDC A/S, Teatret Svalegangen, TEKNIQ, Teknologisk Institut, Tele
Greenland A/S, Teleankenævnet, Telekommunikationsindustrien, Telenor A/S, Telia Danmark A/S,
Tellio, Telogic, Teracom, Tivoli, Trefor A/S, TV 2, TV GLAD, Unwire,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, VELTEK – VVS- og El-
Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Verdo Tele A/S, Verizon Business
Danmark, Vest Net A/S, Vestas Wind systems A/S, Vestforsyning Net A/S, Vestjyske Net A/S,
Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, Viptel Aps, Waoo!, Wohlfeldt Lydproduktion, WWF
Verdensnaturfonden, Zenitel.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1592232_0008.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Forslaget vil medføre en mindreudgift Ingen
på ca. 60.000 kr. om året, som skyldes,
at der ved nedlæggelsen af
Energisparerådet ikke fremover skal
honoreres en formand.
Forslaget vil indebære en mindre administrativ
lettelse, da
Energistyrelsen som sekretariat for
Energisparerådet bruger tid på forberedelse og
opsamling fra de tre årlige møder (inkl. en årlig
workshop). Derudover involveres flere
medarbejdere i forbindelse med oplæg og viden
til møderne, og endelig bruges der ressourcer
på at håndtere de formalia, der knytter sig til
Energisparerådets lovbunde karakter.
Med oprettelse af paneltilgangen vurderes det,
at Energistyrelsen skal bruge mindre tid på
administration samtidig med, at den tid som
bruges på at mødes med panelerne/interessenter
i højere grad vil være sammenfaldende med
eksisterende arbejder og initiativer.
Ingen
Administrative
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1592232_0009.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 5, stk. 2, skal Klima-, energi- og bygningsministeren nedsætte et uafhængigt
rådgivende Energispareråd, som skal bidrage til at styrke koordineringen og fremme udviklingen af
den samlede energispareindsats.
Det foreslås, at lovens
§ 5, stk. 2,
ophæves. Efter den foreslåede ordning består der ikke længere
en pligt for ministeren til at nedsætte et uafhængigt rådgivende Energispareråd.
Forslaget indebærer endvidere, at ministerens inddragelse af interessenter og sagkyndige
vedrørende energibesparelser fremover vil ske i overensstemmelse med den almindelige adgang for
ministre til at lade sig rådgive af aktører, interessenter og sagkyndige, herunder af ministeren
nedsatte råd.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 2 og 3.2.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2016. Ikrafttrædelsesdatoen skyldes
reglerne om, at erhvervsrettet regulering som udgangspunkt kun skal træde i kraft den 1. januar eller
den 1. juli.
Det foreslås med
stk. 2,
at ministerens beslutning herunder om udpegning af rådets formand og
medlemmer forbliver gyldige indtil den 30. september 2016. Dette er for at afvikle den allerede
planlagte møderække, samt at Energisparerådets medlemmer er udpeget indtil den 30. september
2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1065
af 12. november 2012, som ændret ved § 1 i lov
nr. 345 af 8. april 2014, § 6 i lov nr. 1498 af 23.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 151: Udkast til lovforslag om nedlæggelse af Energisparerådet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
december 2014 og § 5 i lov nr. 1876 af 29.
december 2015 foretages følgende ændring:
§ 5.
---
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren
nedsætter et uafhængigt rådgivende
Energispareråd, som skal bidrage til at styrke
koordineringen og fremme udviklingen af den
samlede energispareindsats. Ministeren udpeger
formanden og medlemmerne og fastsætter
udvalgets forretningsorden. Medlemmerne skal
repræsentere aktører, interessenter og
sagkyndige vedrørende energibesparelser.
1.
§ 5, stk. 2,
ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministerens
beslutninger truffet efter lovens § 5, stk. 2,
herunder om udpegning af formanden og
medlemmerne har gyldighed til den 30.
september 2016.