20. januar 2016
Til Folketingets Energi- Forsynings- og Klimaudvalg
Att.: Formand Thomas Danielsen
Vindmøllepark i Sejerø Bugt
Som det formentlig er udvalget bekendt, har Energistyrelsen samt Naturstyrelsen gennemført VVM-
redegørelser i alle de områder, der ved energiforliget i 2012 blev udpeget som mulige placeringer for det
statslige udbud af kystnære vindmøller. Formålet er, at der i et eller flere af områderne skal placeres samlet
350 MW med henblik på at bidrage til en nedbringelse af Danmarks CO2 udslip. På grund af utilfredshed fra
vindmølleindustriens side i relation til begrænsning af den totale MW-kapacitet i Sejerø bugt til 100 MW
ved den første VVM høring, er der nu iværksat en fornyet VVM høring med frist til den 8. februar 2016.
VVM redegørelser for de øvrige områder er klar, og udbud af samtlige 6 områder forventes gennemført fra
april måned i år.
Ved den første høring modtog styrelserne 137 indsigelser heraf var en af indsigelserne underskrevet af 667
borgere. Sidstnævnte indsigelse blev fejlagtigt ikke behandlet, men vil ifølge Naturstyrelsen efter fore-
spørgsel blive medtaget i den anden høringsrunde.
Den nye VVM redegørelse fra Energistyrelsen afviser samtlige indsigelser på nær den fra European Energy
og vindmølleindustrien, der finder, at de i redegørelsen påpegede problemer med fuglelivet herunder sær-
lig sortandebestanden i området, hvis der opføres havvindmøller i fuld skala, ikke vil være af så alvorlig
karakter, som først antaget. Der henvises til, at de oprindelige beregninger om bestanden er forældede.
European Energy er efter vores opfattelse en af de virksomheder, der med størst sandsynlighed vil byde på
området ved Sejerø Bugt. Energistyrelsen har på denne baggrund iværksat nye undersøgelser. Disse under-
søgelser er imidlertid ikke færdige, herunder er det i særdeleshed ikke belyst, i hvilket omfang opførelsen af
møller vil påvirke sortandebestanden negativt som følge af områdets vitale betydning for fuglen under pe-
rioden med skift af svingfjer, hvor den i en periode på 3 – 4 uger ikke vil være i stand til at flyve. Alligevel
har Energistyrelsen valgt at udvide området og kapaciteten i området, hvilket er årsagen til den fornyede
høring.
Det må konstateres, at der fra statsligt hold tilsyneladende ikke udvises den store bekymring for de væsent-
lige visuelle gener, VVM redegørelsen påpeger. Eneste forslag til at afhjælpe disse gener er, at det i forbin-
delse med etableringstilladelsen skal sikres, at…”der stilles møller op med samme højde, udseende og type
i et letopfatteligt geometrisk mønster”, og at…”det bør tilstræbes at stille færre men større møller op”.
Dette hænger sammen med, at der ikke på vandet gælder nogen lovgivning, der begrænser fysisk planlæg-
ning eller varetager tilsvarende hensyn, som ligger bag ved kystbeskyttelseslovgivningen. Denne manglende
fokus fra statsligt hold over for hensyn, der ellers tillægges afgørende vægt i kystnære områder kan især
undre, når der tænkes på den megen debat, der har været i relation til regeringens ønske om lempelser af
den eksisterende planlovgivning og kystbeskyttelseslov. Der vil jo blive tale om møller i ca. 220 meters høj-
de eller svarende til 50 – 60 etager fire kilometer fra land og mange af dem.
1