Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 149
Offentligt
20. januar 2016
Til Folketingets Energi- Forsynings- og Klimaudvalg
Att.: Formand Thomas Danielsen
Vindmøllepark i Sejerø Bugt
Som det formentlig er udvalget bekendt, har Energistyrelsen samt Naturstyrelsen gennemført VVM-
redegørelser i alle de områder, der ved energiforliget i 2012 blev udpeget som mulige placeringer for det
statslige udbud af kystnære vindmøller. Formålet er, at der i et eller flere af områderne skal placeres samlet
350 MW med henblik på at bidrage til en nedbringelse af Danmarks CO2 udslip. På grund af utilfredshed fra
vindmølleindustriens side i relation til begrænsning af den totale MW-kapacitet i Sejerø bugt til 100 MW
ved den første VVM høring, er der nu iværksat en fornyet VVM høring med frist til den 8. februar 2016.
VVM redegørelser for de øvrige områder er klar, og udbud af samtlige 6 områder forventes gennemført fra
april måned i år.
Ved den første høring modtog styrelserne 137 indsigelser heraf var en af indsigelserne underskrevet af 667
borgere. Sidstnævnte indsigelse blev fejlagtigt ikke behandlet, men vil ifølge Naturstyrelsen efter fore-
spørgsel blive medtaget i den anden høringsrunde.
Den nye VVM redegørelse fra Energistyrelsen afviser samtlige indsigelser på nær den fra European Energy
og vindmølleindustrien, der finder, at de i redegørelsen påpegede problemer med fuglelivet herunder sær-
lig sortandebestanden i området, hvis der opføres havvindmøller i fuld skala, ikke vil være af så alvorlig
karakter, som først antaget. Der henvises til, at de oprindelige beregninger om bestanden er forældede.
European Energy er efter vores opfattelse en af de virksomheder, der med størst sandsynlighed vil byde på
området ved Sejerø Bugt. Energistyrelsen har på denne baggrund iværksat nye undersøgelser. Disse under-
søgelser er imidlertid ikke færdige, herunder er det i særdeleshed ikke belyst, i hvilket omfang opførelsen af
møller vil påvirke sortandebestanden negativt som følge af områdets vitale betydning for fuglen under pe-
rioden med skift af svingfjer, hvor den i en periode på 3 – 4 uger ikke vil være i stand til at flyve. Alligevel
har Energistyrelsen valgt at udvide området og kapaciteten i området, hvilket er årsagen til den fornyede
høring.
Det må konstateres, at der fra statsligt hold tilsyneladende ikke udvises den store bekymring for de væsent-
lige visuelle gener, VVM redegørelsen påpeger. Eneste forslag til at afhjælpe disse gener er, at det i forbin-
delse med etableringstilladelsen skal sikres, at…”der stilles møller op med samme højde, udseende og type
i et letopfatteligt geometrisk mønster”, og at…”det bør tilstræbes at stille færre men større møller op”.
Dette hænger sammen med, at der ikke på vandet gælder nogen lovgivning, der begrænser fysisk planlæg-
ning eller varetager tilsvarende hensyn, som ligger bag ved kystbeskyttelseslovgivningen. Denne manglende
fokus fra statsligt hold over for hensyn, der ellers tillægges afgørende vægt i kystnære områder kan især
undre, når der tænkes på den megen debat, der har været i relation til regeringens ønske om lempelser af
den eksisterende planlovgivning og kystbeskyttelseslov. Der vil jo blive tale om møller i ca. 220 meters høj-
de eller svarende til 50 – 60 etager fire kilometer fra land og mange af dem.
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 21/1-16 fra Adam Frølund, Charlottenlund, om vindmøllepark i Sejerø Bugt
Et meget centralt problem er endvidere den manglende interne prioritering af de områder, der er udpeget
inden for den statslige udbudsordning. Det er et åbenlyst svigt at overlade det til investorernes afgørelse,
hvilke af områderne, der skal udnyttes herunder i hvilken rækkefølge og grad. Dette bør styres centralt og
være båret af hensynet til hvilke områder, der må vurderes som mindst følsomme. En opførelse af hav-
vindmøller i Sejerø bugt vil indebære, at 120 kilometer kyst bliver væsentligt skæmmet. En stor del af de
berørte kyststrækninger er totalfredede. En opførelse af havvindmøller i Sejerø bugt hører derfor til det
efter vores opfattelse mest følsomme område af de 6 udpegede områder især visuelt men også biologisk,
hvilket VVM redegørelsen dokumenterer. Såvel Akademiraadet, statens egen rådgiver på området, som
Danmarks Naturfredningsforening peger på samme forhold.
Et andet vigtigt forhold er, at økonomien ikke længere synes at give mening i den statslige udbudsordning. I
april 2011 forudså Energistyrelsen i rapporten: ”Rammer for kystnære havvindmøller og mindre havmølle-
parker” at elprisen ville stige og fra 2020 ligge på niveau 50-60 øre/kWh. Tværtimod er prisen styrtdykket
og udgør nu 15-20 øre/kWh. Det betyder at det samlede tilskud til de 350 MW kystnære vindmøller i hele
tilskudsperioden pga. den faste afregningspris ikke vil blive 2.6 mia. kr. som beregnet ud fra forudsætnin-
gerne i den ovennævnte rapport, men derimod forventeligt 9,6 mia. kr. altså 7 mia. kr. højere end forudsat.
En af årsagerne hertil er den kraftige udbygning af vindmølleparker. Når det blæser kraftigt producerer
vindmøllerne i DK og nærmeste udlande så meget strøm, at det må sælges til få øre/kWh eller endog nega-
tiv pris, men strømmen skal alligevel afregnes til producenterne til den faste høje udbudspris. Forbrugerne
må betale differencen over PSO afgiften. Det bliver kun værre når Krieger Flak og Horns Rev 3 kommer til
med 1000 MW. I den overkapacitetspukkel er de små kystnære vindmølleparker meningsløse, ikke blot
miljømæssigt men også økonomisk.
Energiministeren har oplyst, at baggrunden for at valget af placering af vindmølleparker tæt på kysten skete
i 2012 primært ud fra et ønske om at holde omkostningerne til udbygningen af vindmølleenergi nede, så
borgernes elregning kunne holdes på et fornuftigt niveau. Ovennævnte beregninger taler imidlertid for, at
denne forudsætning i hvert fald ikke holder længere. Tværtimod vil det på nuværende tidspunkt blive
yderst omkostningstungt for borgerne med en udbygning af vindmølleenergi under de forudsætninger, der
er lagt til grund for det statslige udbud.
Fra Energiministerens side har det endvidere hidtil været fastholdt, at der er lokal opbakning til projektet,
da Kalundborg kommune i forbindelse med Havmølleudvalgets udpegning af områderne til det statslige
udbud gav opbakning til placeringen i Sejerø Bugt. Ministeren peger endvidere på, at det er vigtigt at sikre
en god balance mellem ønskerne om opstilling af havvindmøller og opbakning fra det lokale samfund.
Det er imidlertid vores opfattelse, at der ikke længere er nogen lokalpolitisk opbakning til projektet. Ka-
lundborg kommunes seneste høringssvar vidner herom.
Den nuværende proces vidner efter vores opfattelse om et demokratisk problem.
I 2012 før nærmere undersøgelser overhovedet var iværksat blev de pågældende områder udpeget fra
landspolitisk hold. Der var i den forbindelse ikke mange borgere herunder sommerhusejere og grundejer-
foreninger, der reelt fik mulighed for at kommentere den udarbejdede screeningsrapport. Kalundborg
kommune var tilsyneladende heller ikke klar over, hvad projektet i realiteten ville betyde. Den efterfølgen-
de undersøgelsesproces er derefter iværksat, men der tages i realiteten overhovedet ikke højde for de ind-
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Henvendelse af 21/1-16 fra Adam Frølund, Charlottenlund, om vindmøllepark i Sejerø Bugt
sigelser og problemer, som projektet skaber. Som borgere oplever vi, at vi er statister i et på forhånd tilret-
telagt forløb, hvor beslutningen allerede er truffet, og det er uden betydning, hvad der efterfølgende af-
dækkes af forhold, som taler for at revurdere projektet, herunder at der ikke længere kan antages at være
den lokalpolitiske opbakning, som der oprindeligt var en formodning om, og som blev tillagt afgørende
vægt.
I håb om at få stoppet ødelæggelsen af et enestående stykke af Danmarks natur er vi en gruppe af borgere,
som gerne vil have mulighed for nærmere at forelægge vore bekymringer for Folketingets Energi- Forsy-
nings. og Klimaudvalg i denne sag.
Med venlig hilsen
Adam Frølund, Strandstien 4, 4540 Fårevejle, på vegne af 666 medunderskrivere
Flemming Christensen, Hesseløvej 11, 4400 Kalundborg, på vegne af 1100 medunderskrivere
Gerda Kristensen, Strandparkvej 56, 4400 Kalundborg
Leif Møller Jensen, Strandparkvej 68, 4400 Kalundborg
Marianne Lawaetz, Vollerup Vang 36- 38, 4400 Kalundborg
Søren Mark Jensen, Elverhøj 22, Svenstrup, 4400 Kalundborg
Kopi til:
Energi- Forsynings- og Klimaminister Lars Christian Lilholt
Miljø- og Fødevarerminister Eva Kjer Hansen
3