Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 148
Offentligt
1591190_0001.png
Til medlemmerne af Energi-,
forsynings-og klimaudvalget
Energipolitik som vækstmotor – indspil om
energipolitikken post-2020
EU kræver national energi- og klimaplan mod 2030
I 2016 og 2017 skal Danmark i lighed med de øvrige EU-lande udvikle en national
energi og klimaplan for tiden frem mod 2030. Ligeledes foreskriver energiaftalen, at
der foretages et grundigt analysearbejde forud for at forligskredsen senest i 2018 skal
drøfte initiativer for tiden efter 2020. Det er forventningen, at Energikommissionen
skal forestå dele af dette analysearbejde, mens andre må foretages parallelt i andet
regi. Dette er imødeset med spænding af vindindustrien, da 2020, hvad angår
investeringer i energisektoren, er lige om lidt. Derfor er behovet for sigtbarhed og
sikkerhed om markedsrammerne efter 2020 stadigt mere presserende, da dette er en
central forudsætning for innovation og billiggørelse af VE-teknologier og dermed hele
den grønne omstilling.
Energikommission bør levere kompas for energipolitikken
Energikommissionen og næste energiaftale skal levere et kompas for energipolitikken,
med de af EU krævede sigtelinjer mod 2030 og 2050. Kompasset skal vise vej mod
den mest samfundsøkonomisk omkostningseffektive grønne omstilling, og pilen peger
på elektrificering og på ’vindvejen’ frem for alternative brændselsdominerede
scenarier, hvad enten disse er fossilt- eller biomassebaserede. Uden kompasset har
energipolitikken og -branchen ikke noget at styre og investere efter.
Det er på denne baggrund, at Vindmølleindustrien henvender sig med et indspil til den
forestående debat om næste fase i dansk energipolitik.
Energipolitikken som vækstmotor
For vindindustrien er det vigtigt, at en kommende energiaftale leverer svar på, hvordan
energipolitikken frem mod 2030 kan sikre, at Danmark forbliver laboratorium,
udstillingsvindue og eksportnation inden for vindenergi.
De hundredvis af virksomheder i den danske vindindustri bidrog i 2014 med
eksportindtægter på 53,5 mia. kr. og en beskæftigelse på godt 30.000. Verden over
udbygges der massivt med vindenergi, og en række lande satser hårdt på at fravriste
Danmark rollen som ”hjem” for den globale vindindustri med de tilhørende eksport- og
beskæftigelsesmæssige gevinster, som en national vindindustri bidrager med.
I Vindmølleindustrien opfordrer vi til, at energipolitikken betragtes som vækstmotor.
Det kræver en styrket satsning på forskning, udvikling og innovation, samt
Dato: 18-01-2016
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 148: Henvendelse af 18/1-16 fra Vindmølleindustrien om energipolitikken 2020
1591190_0002.png
tilstedeværelse af ’state of the art’ test- og demonstrationsfaciliteter. Samtidig kræver
det ikke mindst, at Danmark til stadighed udgør et udstillingsvindue både hvad angår
fremvisningen af et energisystem, som kan integrere store mængder vindenergi, og
hvad angår et stabilt hjemmemarked med en forudsigelig udbygningstakt frem mod
2030 og 2050.
Internationalt samarbejde til Danmarks fordel
Danmark kan ikke nøjes med en national energipolitik. Den må nødvendigvis suppleres
med en stærk europæisk indsats, hvor politikker og planer koordineres med
nabolandene til gavn for en billigere, grønnere og mere sikker energiforsyning for
regionen og Europa. Her har vi i Danmark en unik chance for at drage fordel af øget
regionalt og europæisk samarbejde. Der ligger meget store erhvervs- og
beskæftigelsesmæssige potentialer for Danmark, hvis vi etablerer rammevilkår, som
muliggør udnyttelsen af de i internationalt perspektiv meget billige danske
vindressourcer til lands og til vands. Ressourcer som er større, end vi selv har brug
for. Dette er senest vist i det europæiske e-Highway projekt, som peger på, at det for
Europa vil være omkostningseffektivt at nyttiggøre 31 GW havvind på dansk
søterritorie. Derfor opfordrer vi til, at Danmark etablerer en fremtidssikret
havvindmølleplanlægning med internationalt udsyn, som skaber mulighed for
eksempelvis udlån af dansk havareal til projekter finansieret helt eller delvist af et
naboland eller EU.
I den forbindelse vil vi samtidig benytte lejligheden til at understrege, at Danmark i
den aktuelle PSO-finansieringsproblematik ikke bør frygte at gå ad ’åbningsvejen’. Vi
er af den klare overbevisning, at løsningen med gensidig delvis åbning af
tilskudssystemer mellem eksempelvis Danmark og Tyskland samlet set vil være til
gunst for Danmark.
Vi håber, at Energi- forsynings- og klimaudvalget vil tage godt imod
vindmølleindustriens indspil om energipolitikken efter 2020. Det er vores håb at vi kan
få mulighed for at præsentere og diskutere dette med udvalget i forbindelse med et
foretræde. Vindmølleindustrien har også sendt indspillet til Energi- forsynings- og
klimaministeren og aftalt møde herom.
Med venlig hilsen
Jan Hylleberg
Adm. direktør
2