Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 133
Offentligt
1586078_0001.png
Dato: 6. januar 2016
Side 1 af 2
Brancheforeningen
Dansk Miljøteknologi

^


Til
Folketingets Udvalg for Energi, Forsyning og Klima
Tilskudsmæssig ligestilling af el produceret på gas fra husdyrgødning i
biogasanlæg og forgasningsanlæg
Vi vil gerne rette udvalgets opmærksomhed mod en uforklarlig og uhensigtsmæssig
forskelsbehandling i den danske energilovgivning, der bremser innovation og ellers gode
miljø- og energiprojekter:
Efter VE-lovens (LBK 122/2015) § 43 ydes der et tillæg på 79,3 øre pr. kWh til el, som
produceres ved
biogas eller
forgasningsgas fremstilet ved biomasse
I VE-loven defineres biomasse, jf. § 5, stk. 1, som:
Materiale, som defineres som
biomasseaffald i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
I miljøbeskyttelsesloven defineres
biomasseaffald via en udtømmende liste i biomassebekendtgørelsen (BEK 1637/2006).
Affald, der ikke fremgår eksplicit af bilag 1 til biomassebekendtgørelsen, betragtes derfor
ikke som biomasse, og da husdyrgødning ikke optræder i bilaget, betragtes det ikke som
biomasse i VE-lovens forstand. Det betyder, at el produceret på forgasningsgas
fremstillet ved forgasning af husdyrgødning ikke opnår samme støtte som el produceret
på gas fra husdyrgødning i biogasanlæg.
Den tilskudsmæssige forskelsbehandling forsinker udvikling og implementering af en
række lovende miljøteknologier (f.eks. termisk forgasning) til produktion af energi ud fra
husdyrgødning.
Vi vil derfor opfordre til, at definitionen af biomasse i VE loven ændres, så der opnås en
tilskudsmæssig ligestilling af teknologierne til produktion af gas fra husdyrgødning. Da
VE-loven bl.a. implementerer VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF), vil vi foreslå den logiske
ændring, at VE-loven ændres til direkte at inkorporere VE-direktivets definitioner. Dette er
allerede tilfældet i den nyere lovgivning om fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser. Derved vil den pågældende ændring også medvirke til at skabe
konsistens på tværs af dansk af danske energilove.
VE-direktivets definition, der også anvendes i loven om VE til proces, er:
Ved biomasse forstås den bionedbrydelige del af produkter, affald og rester fra
landbrug (omfattende både vegetabilske og animalske stoffer), skovbrug og
tilknyttede industrier, herunder fiskeri og akvakultur, samt biogasser og den
bionedbrydelige del af industri- og husholdningsaffald.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Henvendelse af 6/1-16 fra Dansk Miljøteknologi, Dansk Slagtefjerkræ og Danske Æg om tilskudsmæssig ligestilling af el produceret på gas fra husdyrgødning i biogasanlæg og forgasningsanlæg
1586078_0002.png
Notat
Side 2 af 2
Vi vil foreslå, at denne definition af biomasse skrives ind i VE lovens § 5, stk. 1.
Dette vil have den effekt, at det vil muliggøre investeringer i termisk forgasning af
husdyrgødning på eksempelvis fjerkræbedrifter.
Termisk forgasning af biomasse har en række miljøfordele, og det kan samtidigt blive en
væsentlig dansk styrkeposition. Om termisk forgasning kan fra forskningsstrategien for
termisk forgasning i Danmark
1
citeres:
"Teknologi til termisk forgasning af biomasse er et af de vigtige redskaber til at
føre visionen om et energisystem uden fossile brændsler ud i livet.
Forgasningsteknologien kan styrke den fleksibilitet, der skal til at opretholde et
fremtidigt energisystem med en stor andel vindkraft. Desuden har
forgasningsteknologi fordele i form af askegenbrug og energiudnyttelse af de
omfattende, men udfordrende biomasserestprodukter.
Danske virksomheder ligger på verdensplan langt fremme med denne teknologi
og markedet for forgasningsteknologi er stort i både Danmark og i udlandet.
Der er et tydeligt behov for målrettet forskning, teknologiudvikling og
demonstration for at biomasseforgasning kan nå det sidste stykke til et
kommercielt gennembrud."
På sigt kan termisk forgasning af eksisterende danske biomasseressourcer sammen med
biogas og andre VE-gasser medvirke til at opretholde en effektiv udnyttelse af den
eksisterende naturgasinfrastruktur, hvilket vil have store fordele for samfundet i forhold til
både økonomi og forsyningssikkerhed.
Det er derfor uheldigt, når utidssvarende lovgivning spænder ben for udviklingen og
udbredelsen af innovative miljøteknologiske løsninger i Danmark.
Med venlig hilsen
Jørn Jespersen
Direktør
Dansk Miljøteknologi
Birthe Steenberg
Sektorchef
Dansk Slagtefjerkræ
Jørgen Nyberg Larsen
Sektorchef
Danske Æg
Rosenørns Allé 9
1970 Fredriksberg C
T: 21 49 13 83
E:
[email protected]
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
T: 33 39 44 23
E:
[email protected]
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V
T: 27 24 56 91
E:
[email protected]
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/ny-teknologi/teknologi-strategier/forgasning-
biomasse/Danish%20Biomass%20Gasification%20Final.pdf