Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 130
Offentligt
1584950_0001.png
Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0595
Offentligt
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.12.2015
COM(2015) 595 final
2015/0275 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2008/98/EF om affald
(EØS-relevant tekst)
{SWD(2015) 259 final}
{SWD(2015) 260 final}
DA
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Generel baggrund
Unionens økonomi mister for tiden betragtelige mængder potentielle sekundære råstoffer, som
forekommer i affaldsstrømme. I 2013 blev der rundt regnet produceret 2,5 mia. ton affald i
EU, hvoraf 1,6 mia. ton ikke blev genbrugt eller genanvendt og derfor gik tabt for den
europæiske økonomi. Det anslås, at yderligere 600 mio. ton kunne genanvendes eller
genbruges. Eksempelvis blev kun en begrænset del (43 %) af Unionens kommunale affald
genanvendt, og resten blev deponeret (31 %) eller forbrændt (26 %). Unionen går derved glip
af betydelige muligheder for at forbedre ressourceeffektiviteten og skabe en mere cirkulær
økonomi.
Unionen konfronteres også med store forskelle blandt medlemsstaterne med hensyn til
affaldshåndtering. I 2011 deponerede seks medlemsstater mindre end 3 % af deres
kommunale affald, mens 18 medlemsstater deponerede mere end 50 %, hvoraf nogle
deponerede mere end 90 %. Der må hurtigt rettes op på disse skævheder.
Forslagene om ændring af direktiv 2008/98/EF om affald
1
, direktiv 94/62/EF om emballage
og emballageaffald
2
, direktiv 1999/31/EF om deponering af affald
3
, direktiv 2000/53/EF om
udrangerede køretøjer
4
, direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer
5
og direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk
udstyr
6
indgår i en pakke om cirkulær økonomi, som også indeholder en meddelelse fra
Kommissionen med titlen "Kredsløbet lukkes – en EU-handlingsplan for den cirkulære
økonomi".
1.2.
Forslagets begrundelse og formål
Den seneste udvikling tyder på, at det er muligt at gøre yderligere fremskridt på
ressourceeffektivitetsområdet, og at det kan føre til betydelige økonomiske, miljømæssige og
samfundsmæssige fordele. Omdannelse af affald til en ressource er en afgørende faktor for at
øge ressourceeffektiviteten og lukke kredsløbet i en cirkulær økonomi.
De juridisk bindende mål i EU's affaldslovgivning har været en central drivkraft med hensyn
til at forbedre affaldshåndteringspraksis, fremme innovation inden for genanvendelse,
begrænse anvendelsen af deponering og skabe incitamenter til at ændre forbrugernes adfærd.
En videreudvikling af affaldspolitikken kan medføre betydelige fordele, nemlig bæredygtig
vækst og jobskabelse, reducerede drivhusgasemissioner, direkte besparelser som følge af en
bedre affaldshåndteringspraksis og et bedre miljø.
1
2
3
4
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse
af visse direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og
emballageaffald (EFT L 365 af 31.12.1994, s. 10).
Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering af affald (EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer
(EFT L 269 af 21.10.2000, s. 34–43).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og
akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer samt om ophævelse af direktiv 91/157/EØF (EUT
L 266 af 26.9.2006, s. 1–14).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af elektrisk og elektronisk
udstyr (EUT L 197 af 24.7.2012, s. 38–71).
DA
2
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0003.png
Forslaget om at ændre direktiv 2008/98/EF imødekommer den juridiske forpligtelse til at
revurdere målene for affaldshåndtering i dette direktiv. De forslag, der indgår i pakken om
cirkulær økonomi og ændrer de seks ovennævnte direktiver, bygger til dels på det forslag,
som Kommissionen fremlagde i juli 2014 og efterfølgende trak tilbage i februar 2015. De er i
tråd med målene i køreplanen for ressourceeffektivitet
7
og det 7. miljøhandlingsprogram
8
,
herunder fuld gennemførelse af affaldshierarkiet
9
i samtlige medlemsstater, mindsket
affaldsproduktion i absolutte tal og pr. indbygger, sikring af genanvendelse af høj kvalitet og
anvendelse af affald, der er gjort genanvendeligt, som en vigtig, pålidelig kilde til råstoffer for
Unionen. De bidrager også til gennemførelsen af Unionens råstofinitiativ
10
og tager fat på
behovet for at forebygge madspild. Desuden forenkles rapporteringskravene i alle seks
direktiver med disse forslag.
2.
2.1.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
Undersøgelser
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
I forslagene og den ledsagende konsekvensanalyse vurderes de teknologiske,
socioøkonomiske og cost-benefit-relaterede aspekter ved gennemførelsen og
videreudviklingen af EU's affaldslovgivning. Der blev udarbejdet et tillæg til
konsekvensanalysen for at analysere de potentielle virkninger af yderligere varianter af de
vigtigste løsningsmodeller, som er opstillet i konsekvensanalysen.
2.2.
Intern høring
I Kommissionen blev udarbejdelsen af lovgivningsforslagene fulgt af en styringsgruppe for
konsekvensanalysen sammensat af forskellige tjenestegrene i Kommissionen (SG, ECFIN,
GROW, CLIMA, JRC og ESTAT).
2.3.
Ekstern høring
Kommissionen opstillede en vejledende liste over spørgsmål til behandling, og de første
interviewsamtaler med centrale aktører blev påbegyndt i februar 2013. En offentlig
onlinehøring i overensstemmelse med minimumsstandarderne for høringer blev indledt i juni
2013 og afsluttet i september 2013. Der indkom 670 svar, hvilket afspejler offentlighedens
store betænkeligheder med hensyn til affaldshåndteringssituationen i EU og de høje
forventninger til EU's indsats på dette område. En særskilt høring af medlemsstaterne og en
bredere høring om cirkulær økonomi fandt sted mellem juni og september 2015.
2.4.
Konsekvensanalyse
En konsekvensanalyserapport og et resumé blev offentliggjort sammen med forslaget, der
blev vedtaget i juli 2014
11
. I konsekvensanalysen, som stadig udgør det væsentligste
analysegrundlag for de reviderede lovgivningsmæssige forslag, evalueres de vigtigste
miljømæssige, sociale og økonomiske virkninger af forskellige politiske løsningsmodeller for
at forbedre affaldshåndteringen i EU. Forskellige ambitionsniveauer vurderes og
7
8
9
10
11
KOM(2011) 571.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1386/2013/EU af 20. november 2013 om et generelt EU-
miljøhandlingsprogram frem til 2020 "Et godt liv i en ressourcebegrænset verden" (EUT L 354 af
28.12.2013, s. 171).
I affaldshierarkiet står affaldsforebyggelse øverst, efterfulgt af først genbrug og genanvendelse, herefter
energiudnyttelse og til sidst bortskaffelse, som omfatter deponering og forbrænding uden
energiudnyttelse.
10
KOM(2008) 699 og COM(2014) 297.
11
COM(2014) 397.
DA
3
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
sammenlignes med et referencescenarie for at udpege de mest hensigtsmæssige instrumenter
og mål, der mindsker omkostningerne og skaber størst mulige fordele.
Kommissionens konsekvensanalyseudvalg afgav den 8. april 2014 positiv udtalelse om
konsekvensanalysen, samtidig med at det havde udarbejdet en række henstillinger med
henblik på at finjustere rapporten. Udvalget anmodede om yderligere præcisering af
problemstillingen og behovet for nye mellemsigtede mål, om styrkelse af begrundelserne for
et forbud mod deponering ud fra nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet og om
ensartede mål for alle medlemsstater og nærmere redegørelser for, hvordan der er taget
hensyn til medlemsstaternes forskellige resultater i forslaget.
Konsekvensanalysen har ført til den konklusion, at en kombination af løsninger vil udmønte
sig i følgende fordele:
mindsket administrativ byrde for især små anlæg eller virksomheder, forenkling og
bedre gennemførelse, herunder ved at fastsætte mål, der er egnet til formålet ("fit for
purpose")
jobskabelse – frem til 2035 vil der kunne skabes mere end 170 000 direkte
arbejdspladser, hvoraf de fleste ikke kan flyttes uden for EU
reduktion af drivhusgasemissioner – fra 2015 til 2035 kunne mere end 600 mio. ton
drivhusgas undgås
positive
virkninger
for
konkurrenceevnen
i
affaldshåndterings-
og
genanvendelsessektoren og fremstillingssektoren i EU (bedre ordninger for udvidet
producentansvar og sikrere adgang til råstoffer)
fornyet tilførsel i EU's økonomi af sekundære råstoffer, som vil indebære, at EU
bliver mindre afhængig af import af råstoffer.
Et analysenotat, der supplerer konsekvensanalysen, blev offentliggjort sammen med
lovgivningsforslaget. I dette notat blev en række yderligere løsningsmodeller og varianter
analyseret for at tage bedre højde for de enkelte medlemsstaters forskellige
udgangspositioner.
3.
3.1.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
tilpasning af definitioner
hævelse af målet for forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse for
kommunalt affald til 65 % i 2030
hævelse af målene for forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse af
emballageaffald og forenkling af målene
gradvis begrænsning af deponeringen af kommunalt affald til 10 % frem til 2030
større harmonisering og forenkling af den retlige ramme for biprodukter og
affaldsfasens ophør
nye foranstaltninger, som fremmer forebyggelse, bl.a. af madspild, og genbrug
indførelse af minimumsdriftsvilkår for ordningen for udvidet producentansvar
indførelse af et system for tidlig varsling for at overvåge overholdelsen af
genanvendelsesmålene
Forslagene om ændring af EU's affaldslovgivning rummer følgende hovedelementer:
DA
4
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
3.2.
forenkling og strømlining af indberetningsforpligtelser
tilpasning til artikel 290 og 291 i TEUF om delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter.
Retsgrundlag og retten til at handle
Med disse forslag ændres seks direktiver, der vedrører håndteringen af forskellige
affaldstyper. Forslagene om ændring af direktiv 2008/98/EF, direktiv 1999/31/EF, direktiv
2000/53/EF, direktiv 2006/66/EF og direktiv 2012/19/EU er baseret på artikel 192, stk. 1, i
TEUF, hvorimod forslaget om ændring af direktiv 94/62/EF er baseret på artikel 114 i TEUF.
I artikel 11, stk. 2, i direktiv 2008/98/EF er der fastsat et mål på 50 % for forberedelse med
henblik på genbrug og genanvendelse af affald fra husholdninger og lignende affald og et mål
på 70 % for forberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse og anden
materialenyttiggørelse af ikkefarligt bygge- og nedrivningsaffald i senest 2020. I henhold til
artikel 11, stk. 4, skulle Kommissionen senest den 31. december 2014 undersøge disse mål for
om nødvendigt at underbygge målene og overveje opstilling af mål for andre affaldsstrømme,
idet der skulle tages hensyn til de relevante miljømæssige, økonomiske og sociale virkninger,
som målene måtte medføre. I henhold til artikel 9, litra c), skulle Kommissionen senest ved
udgangen af 2014 opstille mål om affaldsforebyggelse og afkobling for 2020 på grundlag af
bedste praksis, herunder om nødvendigt en revision af indikatorerne i artikel 29, stk. 4.
Endelig skulle Kommissionen i henhold til artikel 37, stk. 4, som led i den første rapport, der
skulle udarbejdes senest den 12. december 2014, vurdere en række foranstaltninger, herunder
ordninger for producentansvar for særlige affaldsstrømme, mål, indikatorer og
foranstaltninger
forbundet
med
genanvendelse,
samt
materiale-
og
energinyttiggørelsesoperationer, som kan bidrage til en mere effektiv opfyldelse af målene i
artikel 1 og 4.
I artikel 5, stk. 2, i direktiv 1999/31/EF fastsættes tre mål for gradvist at dirigere
bionedbrydeligt kommunalt affald væk fra deponeringsanlæg, og deponering af bestemte
affaldsstrømme forbydes. Medlemsstaterne skal senest den 16. juli 2016 opfylde det sidste
mål om at dirigere bionedbrydeligt kommunalt affald væk fra deponeringsanlæg. I henhold til
artikel 5, stk. 2, skal målet tages op til fornyet overvejelse senest den 16. juli 2014 med
henblik på at bekræfte eller ændre dette mål for at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og på
baggrund af de praktiske erfaringer, som medlemsstaterne har gjort i deres bestræbelser på at
nå de to foregående mål.
I artikel 6, stk. 1, i direktiv 94/62/EF er der fastsat mål for nyttiggørelse og genanvendelse af
emballageaffald, som i henhold til artikel 6, stk. 5, skal fastsættes hvert femte år på grundlag
af de praktiske erfaringer, der er gjort i medlemsstaterne, og resultaterne af forskning og
vurderingsteknikker som livscyklusvurdering og cost-benefit-analyser.
3.3.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslagene er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, jf. artikel 5 i
traktaten om Den Europæiske Union. De begrænser sig til at ændre ovennævnte direktiver ved
at skabe en ramme for fastlæggelse af fælles mål og overlader det til medlemsstaterne at
afgøre, hvilke gennemførelsesmetoder de vil anvende.
3.4.
Forklarende dokumenter
Kommissionen finder, at der bør foreligge dokumenter, der gør rede for medlemsstaternes
foranstaltninger til gennemførelse af direktiverne i national ret for at forbedre kvaliteten af
oplysningerne om gennemførelsen af direktiverne.
DA
5
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
Affaldslovgivning gennemføres ofte på en meget decentraliseret måde i medlemsstaterne,
også på regionalt og lokalt plan og i flere forskellige retsakter afhængigt af hver enkelt
medlemsstats administrative strukturer. Som følge heraf kan medlemsstaterne i forbindelse
med gennemførelsen af de ændrede direktiver blive nødt til at ændre en lang række retsakter
på nationalt, regionalt og lokalt plan.
I forslagene ændres seks forskellige direktiver om affald, og et stort antal juridisk bindende
forpligtelser berøres, bl.a. foretages en omfattende ændring af målene i direktiv 2008/98/EF,
direktiv 1999/31/EF og direktiv 94/62/EF og en forenkling af direktiv 2000/53/EF, direktiv
2006/66/EF og direktiv 2012/19/EU. Der er tale om en kompleks revision af
affaldslovgivningen, som vil kunne berøre en række nationale lovgivningstekster.
De revurderede mål for affaldshåndtering i de ændrede direktiver er indbyrdes forbundne og
bør nøje gennemføres i national lovgivning og senere indarbejdes i de nationale
affaldshåndteringssystemer.
De foreslåede bestemmelser vil påvirke en bred vifte af private og offentlige interessenter i
medlemsstaterne og få betydelig indvirkning på fremtidige investeringer i infrastrukturen for
affaldshåndtering. En fuldstændig og korrekt gennemførelse af den nye lovgivning er
afgørende for at sikre opfyldelse af målene (dvs. beskytte menneskers sundhed og miljøet, øge
ressourceeffektiviteten, garantere det indre markeds funktion og undgå handelshindringer og
begrænsning af konkurrencen i EU).
Kravet om fremlæggelse af forklarende dokumenter vil kunne betyde, at der lægges en ekstra
administrativ byrde på visse medlemsstater. Forklarende dokumenter er imidlertid nødvendige
for at muliggøre en reel kontrol af, om direktivet er fuldstændigt og korrekt gennemført,
hvilket er afgørende af ovennævnte årsager, og det er ikke muligt at sikre en effektiv kontrol
ved hjælp af mindre byrdefulde foranstaltninger. Desuden kan forklarende dokumenter
bidrage væsentligt til at nedbringe Kommissionens administrative byrde i forbindelse med
overvågningen af overholdelsen. Uden disse ville Kommissionen få brug for betydelige
ressourcer og omfattende kontakt med de nationale myndigheder for at få styr på
gennemførelsesmetoderne i alle medlemsstaterne.
På denne baggrund er det rimeligt at bede medlemsstaterne om at lade deres meddelelser om
gennemførelsesforanstaltninger ledsage af et eller flere dokumenter, der gør rede for forholdet
mellem bestemmelserne i direktiverne om ændring af EU's affaldslovgivning og de
tilsvarende dele af de nationale gennemførelsesinstrumenter.
3.5.
Delegerede beføjelser og gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
Kommissionens delegerede beføjelser og gennemførelsesbeføjelser klarlægges, og de
tilhørende vedtagelsesprocedurer for disse retsakter fastsættes i forslagets artikel 1, stk. 4, 5,
6, 9, 11, 14, 15, 18, 19, 21 og 22 for så vidt angår direktiv 2008/98/EF, i forslagets artikel 1,
stk. 4, 6, 7, 9 og 10 for så vidt angår direktiv 94/62/EF, i forslagets artikel 1, stk. 6 og 7, for så
vidt angår direktiv 1999/31/EF og i de foreslåede ændringer i forslagets artikel 1 og 3
vedrørende direktiv 2000/53/EF og 2012/19/EU.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslagene vil ikke få nogen indvirkning på Den Europæiske Unions budget og ledsages
derfor ikke af en finansieringsoversigt, jf. artikel 31 i finansforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober 2012 om de
finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget og om ophævelse af Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002).
DA
6
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0007.png
2015/0275 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2008/98/EF om affald
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 192,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
12
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
13
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Affaldshåndteringen i Unionen bør forbedres for at beskytte, bevare og forbedre
miljøkvaliteten, beskytte menneskers sundhed, sikre en forsvarlig og rationel
udnyttelse af naturressourcerne og fremme en mere cirkulær økonomi.
De mål for forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse af affald, der er
fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF
14
, bør ændres, så de
bedre afspejler Unionens ambition om at omstille sig til en cirkulær økonomi.
Mange medlemsstater har endnu ikke udviklet den nødvendige infrastruktur for
affaldshåndtering. Det er derfor vigtigt at opstille langsigtede politiske mål som
retningslinje for foranstaltninger og investeringer, navnlig ved at forhindre skabelsen
af strukturel overkapacitet for behandling af restaffald og fastlåsning af
genanvendelige materialer nederst i affaldshierarkiet.
Kommunalt affald udgør ca. 7-10 % af den samlede mængde affald, der produceres i
Unionen, men denne affaldsstrøm er en af de mest indviklede at håndtere, og den
måde, den forvaltes på, giver generelt et godt fingerpeg om kvaliteten af et lands
overordnede affaldshåndteringssystem. Udfordringerne forbundet med håndtering af
kommunalt affald beror på dets meget komplekse karakter og blandede
sammensætning, det producerede affalds umiddelbare nærhed til borgerne og dets
store offentlige synlighed. Derfor kræver håndteringen heraf et meget komplekst
affaldshåndteringssystem med en effektiv indsamlingsordning, aktiv deltagelse af
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse
af visse direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3).
(2)
(3)
(4)
12
13
14
DA
7
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
borgerne og virksomhederne, en infrastruktur, som er tilpasset den specifikke
affaldssammensætning og et veludviklet finansieringssystem. Lande, som har udviklet
effektive systemer til håndtering af kommunalt affald, klarer sig generelt bedre, når det
gælder affaldshåndtering som helhed.
(5)
Definitioner af kommunalt affald, bygge- og nedrivningsaffald, endelig
genanvendelsesproces og opfyldning skal indføjes i direktiv 2008/98/EF, således at
anvendelsesområdet for disse begreber bliver præciseret.
For at sikre at målene for genanvendelse er baseret på pålidelige og sammenlignelige
data og muliggøre en mere effektiv overvågning af fremskridtene med at nå disse mål,
bør definitionen af kommunalt affald i direktiv 2008/98/EF være i overensstemmelse
med den definition, som anvendes til statistiske formål af EU's statistiske kontor og
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling, og som i flere år har dannet
grundlag for medlemsstaternes rapportering af data. Definitionen af kommunalt affald
i dette direktiv er neutral med hensyn til, om den operatør, der håndterer affald, har
offentlig eller privat status.
Medlemsstaterne bør indføre passende incitamenter til at fremme anvendelsen af
affaldshierarkiet, navnlig finansielle incitamenter med sigte på at opfylde målene om
forebyggelse og genanvendelse af affald i dette direktiv, såsom deponerings- og
forbrændingsgebyrer, ordninger med mængdebaseret afregning, ordninger for udvidet
producentansvar og incitamenter for lokale myndigheder.
For at give operatører på markedet for sekundære råstoffer øget sikkerhed med hensyn
til stoffers eller genstandes status som affald eller ikkeaffald og fremme lige
konkurrencevilkår er det vigtigt at fastsætte harmoniserede betingelser på EU-niveau
for, hvorvidt stoffer eller genstande kan anerkendes som biprodukter, og hvorvidt
affald, der har gennemgået en nyttiggørelsesoperation, kan anses for ikke længere at
være affald. Hvis det er nødvendigt for at sikre et velfungerende indre marked eller et
højt miljøbeskyttelsesniveau i hele Unionen, bør Kommissionen tillægges beføjelse til
at vedtage delegerede retsakter med henblik på fastsættelse af de nærmere kriterier for
anvendelse af sådanne harmoniserede betingelser for visse typer affald, herunder til et
særligt formål.
Ordninger for udvidet producentansvar er et væsentligt element af effektiv
affaldshåndtering, men der er stor forskel på ordningernes effektivitet og anvendelse i
de forskellige medlemsstater. Der bør derfor fastsættes minimumsdriftsvilkår for
udvidet producentansvar. Disse vilkår bør nedbringe omkostningerne og forbedre
resultaterne samt sikre lige konkurrencevilkår, herunder for små og mellemstore
virksomheder, og fjerne hindringerne for et velfungerende indre marked. De bør også
bidrage til, at omkostningerne ved udtjente produkter medtages i produktpriserne, og
give producenterne incitamenter til at tage bedre hensyn til genanvendelighed og
genbrug ved udformningen af deres produkter. Vilkårene bør gælde for både nye og
eksisterende ordninger for udvidet producentansvar. Det er dog nødvendigt med en
overgangsperiode for eksisterende ordninger for udvidet producentansvar, så deres
strukturer og procedurer kan tilpasses de nye vilkår.
Affaldsforebyggelse er den mest effektive metode til at forbedre
ressourceeffektiviteten og mindske affaldets miljømæssige virkninger. Det er derfor
vigtigt, at medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at forebygge
affaldsproduktionen og overvåge og vurdere de fremskridt, der gøres med
gennemførelsen af sådanne foranstaltninger. For at sikre at de overordnede fremskridt
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
DA
8
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0009.png
med gennemførelsen af affaldsforebyggelsesforanstaltningerne måles på ensartet vis,
bør der fastsættes fælles indikatorer.
(11)
Plantebaserede stoffer fra landbrugsfødevareindustrien og fødevarer af ikkeanimalsk
oprindelse, som ikke længere er bestemt til konsum, men er bestemt til at blive
anvendt som foder, er omfattet af bestemmelserne i forordning (EF) nr. 767/2009
15
og
betragtes ikke som affald med henblik på nævnte forordning. Direktiv 2008/98/EF bør
derfor ikke finde anvendelse på disse produkter og stoffer, når de anvendes som foder,
og direktivets anvendelsesområde skal derfor præciseres.
Medlemsstaterne bør træffe foranstaltninger for at fremme bekæmpelsen af madspild i
tråd med 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling, som De Forenede Nationers
Generalforsamling vedtog den 25. september 2015, og navnlig målet om at halvere
madspild senest i 2030. Disse foranstaltninger bør sigte mod at forhindre madspild
inden for primærproduktion, forarbejdnings- og fremstillingssektoren, detailhandelen
og anden fødevaredistribution, restaurationsbranchen og restaurationstjenester samt i
husholdningerne. Medlemsstaterne bør under henvisning til de miljømæssige og
økonomiske fordele ved at forhindre madspild fastlægge specifikke foranstaltninger til
bekæmpelse af madspild og bør måle de fremskridt, der gøres med reduktionen af
madspild. For at lette udvekslingen af god praksis i hele EU både mellem
medlemsstater og mellem fødevarevirksomhedsledere, bør der fastsættes ensartede
metoder til måling heraf. Rapportering om mængden af madspild bør foretages hvert
andet år.
Industriaffald, visse dele af erhvervsaffald og udvindingsaffald er yderst forskellige
affaldstyper med hensyn til sammensætning og mængde og er meget forskelligt
afhængig af den økonomiske struktur i medlemsstaten, strukturen i den pågældende
industri- eller erhvervssektor, der producerer affaldet, og industritæthed eller
erhvervstæthed i et bestemt geografisk område. For industri- og udvindingsaffald er
det derfor i de fleste tilfælde en hensigtsmæssig løsning med en industriorienteret
tilgang for at løse specifikke spørgsmål vedrørende forvaltningen af en bestemt type
affald med anvendelse af BAT-referencedokumenter og lignende instrumenter
16
.
Emballageaffald fra industri- og erhvervssektorer bør imidlertid stadig være omfattet
af kravene i direktiv 94/62/EF og direktiv 2008/98/EF, herunder forbedringer heraf.
Målene for forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse af kommunalt
affald bør øges med henblik på at skabe betydelige miljømæssige, økonomiske og
samfundsmæssige fordele.
Gennem en gradvis forøgelse af de nuværende mål for forberedelse med henblik på
genbrug og genanvendelse af kommunalt affald bør det sikres, at økonomisk
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og
anvendelse af foder, ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 og
ophævelse af Rådets direktiv 79/373/EØF, Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv
82/471/EØF, 83/228/EØF, 93/74/EØF, 93/113/EF og 96/25/EF og Kommissionens beslutning
2004/217/EF (EUT L 229 af 1.9.2009, s. 1).
Industriaktiviteter er omfattet af BAT-referencedokumenter (BREF-dokumenter), som er udarbejdet i
henhold til direktiv 2010/75/EU om industrielle emissioner (EUT L 334 17.12.2010, s. 17), som
indeholder oplysning om forebyggelse af ressourceforbrug og affaldsproduktion, genbrug,
genanvendelse og nyttiggørelse. Gennem den løbende revision af BREF-dokumenterne og
Kommissionens vedtagelse af BAT-konklusioner vil BREF-dokumenterne få en større indvirkning på
industriens arbejdsmåde, hvilket vil føre til øget ressourceeffektivitet og øget genanvendelse og
nyttiggørelse af affald.
(12)
(13)
(14)
(15)
15
16
DA
9
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0010.png
værdifulde affaldsmaterialer genbruges og genanvendes effektivt, og at værdifulde
materialer i affald kanaliseres tilbage i den europæiske økonomi, hvilket fremmer
råstofinitiativet
17
og skabelsen af en cirkulær økonomi.
(16)
Der findes store forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til resultatet af deres
affaldshåndtering, navnlig hvad angår genanvendelse af kommunalt affald. For at tage
hensyn til disse forskelle bør de medlemsstater, der ifølge data fra Eurostat i 2013
genanvendte mindre end 20 % af deres kommunale affald, indrømmes mere tid til at
opfylde de mål for forberedelse med henblik på genbrug og genanvendelse, der er
fastsat for 2025 og 2030. I lyset af de gennemsnitlige årlige fremskridt, der er
konstateret i medlemsstaterne i de seneste femten år, vil disse medlemsstater skulle
øge deres genanvendelseskapacitet til et niveau, der ligger langt over de tidligere
gennemsnit, for at opfylde disse mål. For at sikre at der gøres vedvarende fremskridt
hen imod målene, og at manglerne i forbindelse med gennemførelsen afhjælpes i god
tid, bør de medlemsstater, der får tildelt mere tid, opfylde midlertidige mål og
fastlægge en gennemførelsesplan.
Af hensyn til pålideligheden af de data, der indsamles om forberedelse med henblik på
genbrug, er det afgørende at fastlægge fælles rapporteringsregler. Det er ligeledes
vigtigt at fastlægge mere præcise regler for, hvordan medlemsstaterne skal rapportere,
hvad der er genanvendt effektivt og kan anses for at bidrage til genanvendelsesmålene.
Med dette for øje skal rapporteringen om opfyldelse af genanvendelsesmålene som
hovedregel være baseret på input til den endelige genanvendelsesproces. For at
begrænse de administrative byrder bør medlemsstaterne på strenge betingelser kunne
rapportere genanvendelsesprocenten på grundlag af sorteringsanlæggenes output.
Materialers eller stoffers vægttab i forbindelse med fysiske og/eller kemiske
omdannelsesprocesser under den endelige genanvendelsesproces, bør ikke trækkes fra
vægten af det affald, der rapporteres som genanvendt.
Medlemsstaterne bør med henblik på beregning af, om målene for forberedelse med
henblik på genbrug og genanvendelse er opfyldt, kunne medtage produkter og
komponenter, der er forberedt med henblik på genbrug af anerkendte
genbrugsoperatører og anerkendte pant- og retursystemer, og genanvendelsen af
metaller, der finder sted i forbindelse med forbrænding. Kommissionen vil med
henblik på at sikre en ensartet beregning af disse data vedtage detaljerede regler for
bestemmelse af anerkendte operatører inden for forberedelse med henblik på genbrug
og anerkendte pant- og retursystemer, kvalitetskriterier for genanvendte metaller og
regler for indsamling, kontrol og rapporteringen af data.
For at sikre en bedre, mere rettidig og mere ensartet gennemførelse af dette direktiv og
foregribe svagheder i gennemførelsen bør der oprettes et system for tidlig varsling, så
mangler kan opdages, og foranstaltninger træffes, før fristerne for at opfylde målene
udløber.
Opfyldelsen af forpligtelsen til at indføre ordninger for særskilt indsamling af papir,
metal, plast og glas er en vigtig forudsætning for at øge den andel af affald, der
forberedes med henblik på genbrug og genanvendelse i medlemsstaterne. Desuden bør
bioaffald indsamles særskilt for at bidrage til en øget andel af affald, der forberedes
med henblik på genbrug og genanvendelse, og forhindre forurening af genanvendelige
materialer.
(17)
(18)
(19)
(20)
17
KOM(2008) 699 og COM(2014) 297.
DA
10
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0011.png
(21)
Korrekt håndtering af farligt affald er stadig et problem i Unionen, og dataene om
behandlingen af denne affaldsstrøm er ufuldstændige. Registrerings- og
sporbarhedsmekanismerne bør derfor forbedres ved at indføre elektroniske registre for
farligt affald i medlemsstaterne. Elektronisk dataindsamling bør om nødvendigt
udvides til at omfatte andre typer affald for at forenkle registreringen for virksomheder
og forvaltninger og forbedre overvågningen af affaldsstrømme i Unionen.
Dette direktiv fastsætter langsigtede mål for Unionens affaldshåndtering og giver
økonomiske operatører og medlemsstater klare retningslinjer for de investeringer, der
skal til for at opfylde målene i dette direktiv. Medlemsstaterne bør ved udarbejdelsen
af deres nationale strategier for affaldshåndtering og planlægning af investeringer i
infrastrukturen for affaldshåndtering gøre fornuftig brug af de europæiske struktur- og
investeringsfonde ved at fremme forebyggelse, genbrug og genanvendelse i
overensstemmelse med affaldshierarkiet.
Visse råstoffer har stor betydning for økonomien i Unionen, og forsyningen heraf er
præget af høj risiko. For at sikre forsyningen af disse råstoffer bør medlemsstaterne i
tråd med målene og målsætningerne for det europæiske innovationspartnerskab om
råstoffer træffe foranstaltninger til at opnå den bedst mulige håndtering af affald, der
indeholder betydelige mængder af disse råstoffer, idet der tages hensyn til den
økonomiske og teknologiske gennemførlighed og miljøfordelene. Kommissionen har
opstillet en liste over råstoffer af kritisk betydning for EU
18
. Denne liste gennemgås
regelmæssigt af Kommissionen.
For yderligere at støtte en effektiv gennemførelse af råstofinitiativet bør
medlemsstaterne også fremme genbrug af produkter, som udgør en vigtig kilde til
råstoffer. Desuden bør de i deres affaldshåndteringsplaner indføre nationalt
hensigtsmæssige foranstaltninger for indsamling og nyttiggørelse af affald, der
indeholder betydelige mængder af disse råstoffer. Foranstaltningerne bør indføres i
affaldshåndteringsplanerne, når de ajourføres første gang efter dette direktivs
ikrafttræden. Kommissionen forelægger oplysninger om relevante produktgrupper og
affaldsstrømme på EU-niveau. Denne bestemmelse forhindrer ikke medlemsstaterne i
at træffe foranstaltninger for andre råstoffer, der betragtes som vigtige for deres
nationale økonomi.
Henkastning af affald har en direkte og skadelig indvirkning på miljøet og på
borgernes velvære, og de høje rensningsomkostninger er en unødig økonomisk
belastning for samfundet. Dette problem kan løses gennem indførelse af specifikke
foranstaltninger i affaldshåndteringsplaner og korrekt håndhævelseskontrol foretaget
af de kompetente myndigheder.
For at mindske den reguleringsmæssige byrde for små anlæg eller virksomheder bør
registreringskravene for små anlæg og virksomheder, der indsamler eller transporterer
små mængder af ikkefarligt affald, forenkles. Kommissionen vil muligvis skulle
tilpasse tærsklerne for sådanne affaldsmængder.
De gennemførelsesrapporter, som medlemsstaterne har udarbejdet hvert tredje år, har
ikke vist sig at være et effektivt redskab til at kontrollere overholdelsen af
bestemmelserne og sikre en korrekt gennemførelse og skaber en unødig administrativ
byrde. Bestemmelser, som pålægger medlemsstaterne at udarbejde sådanne rapporter,
bør derfor ophæves. I stedet bør overvågningen af, hvorvidt bestemmelserne
COM(2014) 297.
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
18
DA
11
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0012.png
overholdes, udelukkende være baseret på de statistiske data, som medlemsstaterne
hvert år rapporterer til Kommissionen.
(28)
Medlemsstaternes rapportering af statistiske data er afgørende for, at Kommissionen
kan vurdere, hvorvidt medlemsstaterne overholder affaldslovgivningens bestemmelser.
Statistikkernes kvalitet, pålidelighed og sammenlignelighed bør forbedres ved at
indføre et enkelt kontaktpunkt for alle affaldsrelaterede data, ophæve forældede
rapporteringskrav, gennemføre benchmarking af nationale rapporteringsmetoder og
indføre en rapport om validering af datakvaliteten. Medlemsstaterne skal derfor ved
rapporteringen om opfyldelsen af målene i affaldslovgivningen anvende den seneste
metode, der er udarbejdet af Kommissionen og medlemsstaternes nationale statistiske
kontorer.
Med henblik på at supplere eller ændre direktiv 2008/98/EF bør beføjelsen til at
vedtage retsakter i overensstemmelse med traktatens artikel 290 delegeres til
Kommissionen for så vidt angår artikel 5, stk. 2, artikel 6, stk. 2, artikel 7, stk. 1,
artikel 11a, stk. 2, artikel 11a, stk. 6, artikel 26, artikel 27, stk. 1, artikel 27, stk. 4,
artikel 38, stk. 1, artikel 38, stk. 2, og artikel 38, stk. 3. Det er navnlig vigtigt, at
Kommissionen gennemfører relevante høringer under sit forberedende arbejde,
herunder på ekspertniveau. Kommissionen bør ved forberedelsen og udarbejdelsen af
delegerede retsakter sørge for samtidig, rettidig og hensigtsmæssig fremsendelse af
relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet.
For at sikre at der fastsættes ens vilkår for gennemførelsen af direktiv 2008/98/EF, bør
Kommissionen tillægges gennemførelsesbeføjelser for så vidt angår artikel 9, stk. 4,
artikel 9, stk. 5, artikel 33, stk. 2, artikel 35, stk. 5, og artikel 37, stk. 6. Disse
beføjelser bør udøves i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 182/2011
19
.
Direktiv 2008/98/EU bør derfor ændres i overensstemmelse hermed.
I henhold til den fælles politiske erklæring af 28. september 2011 fra medlemsstaterne
og Kommissionen om forklarende dokumenter
20
forpligter medlemsstaterne sig til i
tilfælde, hvor det er berettiget, at lade meddelelsen af gennemførelsesforanstaltninger
ledsage af et eller flere dokumenter, der forklarer forholdet mellem et direktivs
bestanddele og de tilsvarende dele i de nationale gennemførelsesinstrumenter. I
forbindelse med dette direktiv finder lovgiver, at fremsendelse af sådanne dokumenter
er berettiget.
Målene for dette direktiv, nemlig at forbedre affaldshåndteringen i Unionen og dermed
bidrage til beskyttelse, bevarelse og forbedring af miljøkvaliteten, havenes sundhed og
sikkerheden for fisk og skaldyr ved at mindske mængden af havaffald og at sikre en
forsvarlig og rationel udnyttelse af naturressourcerne i hele Unionen, kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af
foranstaltningernes omfang eller virkninger bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor
vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i
traktaten
om
Den
Europæiske
Union.
I
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette direktiv ikke videre, end hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål —
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle
regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13).
EUT C 369 af 17.12.2011, s. 14.
(29)
(30)
(31)
(32)
(33)
19
20
DA
12
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0013.png
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Ændringer
I direktiv 2008/98/EF foretages følgende ændringer:
1) I artikel 2, stk. 2, tilføjes følgende som litra e):
"e) fodermidler som defineret i artikel 3, stk. 2, litra g), i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 767/2009(*).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om
markedsføring og anvendelse af foder, ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1831/2003 og ophævelse af Rådets direktiv 79/373/EØF,
Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv 82/471/EØF, 83/228/EØF,
93/74/EØF, 93/113/EF og 96/25/EF og Kommissionens beslutning 2004/217/EF
(EUT L 229 af 1.9.2009, s. 1)."
2) I artikel 3 foretages følgende ændringer:
a) Følgende indsættes som nr. 1a):
"1a) "kommunalt affald":
(a)
blandet affald og særskilt indsamlet affald fra husholdninger, herunder:
(b)
papir og pap, glas, metal, plast, bioaffald, træ, tekstiler, affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, udtjente batterier og akkumulatorer
storskrald, herunder hårde hvidevarer, madrasser, møbler
haveaffald, herunder blade, græsklip
blandet affald og særskilt indsamlet affald fra andre kilder, der med
hensyn til type, sammensætning og mængde er sammenligneligt med
husholdningsaffald
affald fra renholdelse af markedspladser og affald fra renholdelse af
gader og veje, herunder gadeopfej, indhold af affaldsbeholdere og affald
fra vedligeholdelse af parker og haver.
(c)
Kommunalt affald omfatter ikke affald fra spildevandsledninger og
spildevandsbehandling, herunder spildevandsslam og bygge- og nedrivningsaffald"
b) Følgende indsættes som nr. 2a):
"2a) "ikkefarligt affald": affald, der ikke udviser nogen af de farlige egenskaber, der
er anført i bilag III"
c) Nr. 4) affattes således:
"4) "bioaffald": bionedbrydeligt have- og parkaffald, mad- og køkkenaffald fra
husholdninger, restauranter, cateringfirmaer og detailforretninger samt lignende
affald fra fødevareforarbejdningsvirksomheder og andet affald med lignende
bionedbrydelige egenskaber, der med hensyn til type, sammensætning og mængde er
sammenligneligt"
d) Følgende indsættes som nr. 4a):
DA
13
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0014.png
"4a) "bygge- og nedrivningsaffald": affald henhørende under kategorierne for
bygnings- og nedrivningsaffald i den affaldsliste, der er vedtaget i henhold til artikel
7"
e) Nr. 16) affattes således:
"16) "forberedelse med henblik på genbrug": enhver nyttiggørelsesoperation i form
af kontrol, rengøring eller reparation, hvor affald, produkter eller
produktkomponenter, der er indsamlet af anerkendte operatører inden for
forberedelse med henblik på genbrug eller anerkendte pant- og retursystemer,
forberedes, således at de genbruges uden anden forbehandling"
f) Følgende indsættes som nr. 17a) og 17b):
"17a "endelig genanvendelsesproces": genanvendelsesproces, der begynder, når der
ikke længere er brug for mekanisk sortering, og affaldsmaterialer indgår i en
produktionsproces og effektivt omforarbejdes til produkter, materialer eller stoffer
17b) "opfyldning": en nyttiggørelsesoperation, hvor egnet affald anvendes til
reetablering af udgravede områder eller til ingeniørtekniske formål i forbindelse med
landskabsudformning eller anlægsarbejder i stedet for andre materialer, som ikke
udgør affald, og som ellers ville være blevet anvendt til dette formål"
3) I artikel 4 tilføjes følgende som stk. 3:
"3. Medlemsstaterne gør brug af passende økonomiske instrumenter for at skabe
incitamenter til anvendelse af affaldshierarkiet.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen de specifikke instrumenter, der er indført
i henhold til dette stykke, senest den [indsæt
dato 18 måneder efter dette direktivs
ikrafttrædelse]
og hvert femte år efter denne dato."
4) I artikel 5 foretages følgende ændringer:
a) I stk. 1 affattes den indledende tekst således:
"1. Medlemsstaterne sikrer, at et stof eller en genstand, der er resultatet af en
produktionsproces, som ikke primært sigter mod fremstilling af dette stof eller denne
genstand, anses for ikke at være affald, men et biprodukt, hvis følgende betingelser er
opfyldt:"
b) Stk. 2 affattes således:
"2. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på at fastsætte de nærmere kriterier for
anvendelse af betingelserne i stk. 1 for specifikke stoffer eller genstande."
c) Følgende tilføjes som stk. 3:
"3. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om tekniske forskrifter, der vedtages
i medfør af stk. 1, i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EF af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til
tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (*), såfremt
nævnte direktiv kræver det.
(*) EUT L 241 af 17.9.2015, s. 1."
5) I artikel 6 foretages følgende ændringer:
DA
14
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0015.png
a) I stk. 1 foretages følgende ændringer:
i) Den indledende tekst og litra a) affattes således:
"1. Medlemsstaterne sikrer, at affald, der har gennemgået en nyttiggørelsesoperation,
anses for at ophøre med at være affald, hvis følgende betingelser er opfyldt:
a) stoffet eller genstanden kan anvendes til specifikke formål"
ii) Andet afsnit udgår
b) Stk. 2, 3 og 4 affattes således:
"2. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på at fastsætte de nærmere kriterier for
anvendelse af betingelserne i stk. 1 for visse typer affald. Disse nærmere kriterier skal
om nødvendigt omfatte grænseværdier for forurenende stoffer og skal tage hensyn til
stoffets eller genstandens miljøskadelige virkninger.
3. Affald, der anses for at ophøre med at være affald i overensstemmelse med stk. 1,
kan anses for at være forberedt med henblik på genbrug, genanvendt eller nyttiggjort
med henblik på beregning af, om de mål, der er fastsat i dette direktiv og i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF, 2000/53/EF, 2006/66/EF og
2012/19/EU(*), er opfyldt, hvis affaldet har været genstand for forberedelse med
henblik på genbrug, genanvendelse eller nyttiggørelse i overensstemmelse med de
pågældende direktiver.
4. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om tekniske forskrifter, der vedtages i
medfør af stk. 1, i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU, såfremt nævnte direktiv kræver det.
(*) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (EUT L 197 af 24.7.2012, s. 38)."
6) I artikel 7 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1, første punktum, affattes således:
"1. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på at opstille affaldslisten."
b) Stk. 5 udgår
7) I artikel 8 foretages følgende ændringer:
a) I stk. 1 tilføjes følgende afsnit:
"Sådanne foranstaltninger kan omfatte fastlæggelse af ordninger for udvidet
producentansvar, der fastlægger specifikke operationelle og finansielle forpligtelser
for producenter af produkter."
b) Stk. 2, andet punktum, affattes således:
"Sådanne foranstaltninger kan blandt andet fremme udvikling, fremstilling og
markedsføring af produkter med flere anvendelser, der er teknisk holdbare, og som,
efter at de er blevet til affald, er egnet til forberedelse med henblik på genbrug og
genanvendelse for at lette en korrekt gennemførelse af affaldshierarkiet.
Foranstaltningerne bør tage højde for produkternes indvirkning i hele deres
livscyklus."
DA
15
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
c) Følgende tilføjes som stk. 5:
"5. Kommissionen tilrettelægger udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
og de aktører, der deltager i ordninger for udvidet producentansvar, om den praktiske
gennemførelse af de krav, der er omhandlet i artikel 8a, og om bedste praksis for at
sikre en passende forvaltning af og et grænseoverskridende samarbejde mellem
ordningerne for udvidet producentansvar. Dette omfatter blandt andet udveksling af
oplysninger om organisatoriske karakteristika ved og overvågning af
producentansvarsorganisationer, udvælgelse af operatører, der håndterer affald, og
forebyggelse af henkastning af affald. Kommissionen offentliggør resultaterne af
denne udveksling af oplysninger."
8) Følgende indsættes som artikel 8a:
"Artikel 8a
Generelle krav til ordninger for udvidet producentansvar
1. Medlemsstaterne sikrer, at ordninger for udvidet producentansvar, der etableres i
overensstemmelse med artikel 8, stk. 1:
nøje fastlægger roller og ansvarsområder for producenter af produkter, der
markedsfører varer i Unionen, organisationer, der varetager udvidet
producentansvar på disses vegne, private eller offentlige aktører på
affaldsområdet, lokale myndigheder og, hvor det er relevant, anerkendte
operatører inden for forberedelse med henblik på genbrug
fastlægger målbare mål for affaldshåndtering i overensstemmelse med
affaldshierarkiet, der som minimum sigter mod at nå de kvantitative mål, der er
relevante for ordningen i dette direktiv og direktiv 94/62/EF, 2000/53/EF,
2006/66/EF og 2012/19/EU
etablerer et rapporteringssystem til at indsamle data om de produkter, der
markedsføres i Unionen af producenter omfattet af det udvidede
producentansvar. Når disse produkter bliver til affald, skal
rapporteringssystemet sikre, at der indsamles data om indsamling og
behandling af dette affald og angives materialestrømme, hvor det er relevant
sikrer ligebehandling og ikkeforskelsbehandling mellem producenter af
produkter og for så vidt angår små og mellemstore virksomheder.
2. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
affaldsindehavere, der omfattes af ordninger for udvidet producentansvar, som er
etableret i overensstemmelse med artikel 8, stk. 1, oplyses om tilgængelige
affaldsindsamlingssystemer og om bekæmpelse af henkastning af affald.
Medlemsstaterne træffer også foranstaltninger for at give affaldsindehavere
incitamenter til at deltage i de eksisterende særskilte indsamlingssystemer, navnlig
gennem økonomiske incitamenter eller forskrifter, når det er relevant.
3. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at enhver
organisation, der oprettes med henblik på at gennemføre forpligtelserne vedrørende
udvidet producentansvar på vegne af en producent af produkter:
a) har en klart defineret geografisk, produktmæssig og materialemæssig
dækning
b) råder over de nødvendige operationelle og finansielle midler til at opfylde
sine forpligtelser vedrørende udvidet producentansvar
DA
16
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
c) indfører en passende mekanisme for egenkontrol, der støttes af regelmæssige
uafhængige revisioner for at vurdere:
organisationens økonomiske forvaltning, herunder overholdelse af
kravene i stk. 4, litra a) og b)
kvaliteten af de indsamlede og rapportere data i overensstemmelse
med stk. 1, tredje led, og kravene i forordning (EF) nr. 1013/2006
ejerskab og medlemsskab
økonomiske bidrag, der betales af producenterne
udvælgelsesproceduren for operatører, der håndterer affald.
d) offentliggør tilgængelige oplysninger om:
4. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de
økonomiske bidrag, som producenten betaler for at opfylde sine forpligtelser
vedrørende udvidet producentansvar:
a) dækker alle udgifter til affaldshåndtering for de produkter, producenten
markedsfører i Unionen, herunder følgende:
udgifter
til
særskilte
indsamlings-,
sorterings-
og
behandlingsoperationer, der kræves for at opfylde målene for
affaldshåndtering i stk. 1, andet led, idet der tages hensyn til
indtægterne fra genbrug eller salg af sekundære råstoffer fra deres
produkter
udgifter til levering af relevante oplysninger til affaldsindehavere i
overensstemmelse med stk. 2
udgifter til indsamling og rapportering af data i overensstemmelse
med stk. 1, tredje led
b) moduleres på grundlag af de faktiske omkostninger, der er forbundet med
bortskaffelse af individuelle produkter eller grupper af lignende produkter,
navnlig ved at tage hensyn til deres genbrugsmuligheder og genanvendelighed
c) er baseret på de optimerede omkostninger til ydelser, i de tilfælde hvor
offentlige operatører, der håndterer affald, er ansvarlige for gennemførelsen af
operationelle opgaver som følge af ordningen for udvidet producentansvar.
5. Medlemsstaterne indfører en passende overvågnings- og håndhævelsesramme med
henblik på at sikre, at producenter af produkter opfylder deres forpligtelser
vedrørende udvidet producentansvar, at de finansielle midler anvendes korrekt, og at
alle de aktører, der deltager i gennemførelsen af ordningen, rapporterer pålidelige
data.
Hvor flere organisationer på en medlemsstats område skal opfylde forpligtelser
vedrørende udvidet producentansvar på vegne af producenter, opretter
medlemsstaten en uafhængig myndighed til at føre tilsyn med gennemførelsen af
forpligtelserne vedrørende udvidet producentansvar.
6. Medlemsstaterne etablerer en platform for at sikre en regelmæssig dialog mellem
de interessenter, der deltager i gennemførelsen af udvidet producentansvar, herunder
private eller offentlige aktører på affaldsområdet, lokale myndigheder og, hvor det er
relevant, anerkendte operatører inden for forberedelse med henblik på genbrug.
DA
17
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
7. Medlemsstaterne træffer foranstaltninger for at sikre, at de ordninger for udvidet
producentansvar, der er etableret inden den [indsæt
dato 18 måneder efter dette
direktivs ikrafttrædelse],
overholder bestemmelserne i denne artikel senest 24
måneder efter denne dato."
9) Artikel 9 affattes således:
"Artikel 9
Affaldsforebyggelse
1. Medlemsstaterne træffer foranstaltninger for at forebygge affaldsproduktion. Disse
foranstaltninger skal:
fremme anvendelsen af produkter, der er ressourceeffektive, holdbare,
reparationsvenlige og genanvendelige
udpege og være målrettet produkter, der er en vigtig kilde til råstoffer af stor
betydning for økonomien i Unionen, og hvis forsyning er præget af stor risiko,
for at forebygge, at disse råstoffer bliver til affald
tilskynde til at etablere systemer, der fremmer genbrugsaktiviteter, herunder
navnlig for elektrisk og elektronisk udstyr, tekstiler og møbler
nedbringe affaldsproduktionen i processer som led i industriproduktion,
mineraludvinding samt bygning og nedrivning, idet der tages hensyn til den
bedste tilgængelige teknik
begrænse produktionen af madspild inden for primærproduktion,
forarbejdnings- og fremstillingssektoren, detailhandelen og anden
fødevaredistribution, restaurationsbranchen og restaurationstjenester samt i
husholdningerne.
2. Medlemsstaterne overvåger og vurderer gennemførelsen af foranstaltningerne til
bekæmpelse af madspild. Med henblik herpå anvender de passende kvalitative eller
kvantitative indikatorer og mål, navnlig for den mængde affald pr. indbygger, der
bortskaffes eller energiudnyttes.
3. Medlemsstaterne overvåger og vurderer gennemførelsen af deres foranstaltninger
til bekæmpelse af madspild ved at måle madspildet på grundlag af metoder, der er
fastsat i henhold til stk. 4.
4. Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter for at fastsætte indikatorer
med henblik på at måle de overordnede fremskridt med gennemførelsen af
affaldsforebyggelsesforanstaltningerne. For at sikre at omfanget af madspild måles
på ensartet vis, vedtager Kommissionen en gennemførelsesretsakt for at fastlægge en
fælles metode, herunder mindstekrav til kvalitet. Disse gennemførelsesretsakter
vedtages efter proceduren i artikel 39, stk. 2.
5. Det Europæiske Miljøagentur offentliggør hvert år en rapport, der beskriver
udviklingen inden for forebyggelse af affaldsproduktion i hver medlemsstat og i
Unionen som helhed, herunder med hensyn til at få koblet affaldsproduktion fra
økonomisk vækst og om omstillingen til en cirkulær økonomi."
10) I artikel 11 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1, første og andet afsnit, affattes således:
"1. Medlemsstaterne iværksætter de relevante foranstaltninger til fremme af
forberedelse med henblik på genbrug, navnlig ved at tilskynde til etablering og støtte
DA
18
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
af genbrugs- og reparationsnetværk og lette disse netværks adgang til
affaldsindsamlingssteder samt ved at fremme anvendelse af økonomiske
instrumenter, indkøbskriterier, kvantitative målsætninger og andre foranstaltninger.
Medlemsstaterne iværksætter foranstaltninger til fremme af genanvendelse af høj
kvalitet, og de vedtager med henblik herpå særskilte affaldsindsamlingsordninger,
hvor det er teknisk, miljømæssigt og økonomisk muligt og relevant, for at opfylde de
nødvendige kvalitetsnormer for de relevante genanvendelsessektorer og nå de mål,
der er fastsat i stk. 2."
b) I stk. 1 tilføjes følgende afsnit:
"Medlemsstaterne træffer foranstaltninger for at fremme sorteringssystemer for bygge-
og nedrivningsaffald og som minimum for følgende: træ, tilslag/fyldstof, metal, glas
og plast."
c) Stk. 2, litra b), affattes således:
"b) senest i 2020, at forberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse og
opfyldning af ikkefarligt bygge- og nedrivningsaffald, med undtagelse af
naturligt forekommende materiale som defineret i kategori 17 05 04 i
affaldslisten, skal øges til mindst 70 vægtprocent."
d) I stk. 2 indsættes følgende som litra c) og d):
"c) senest i 2025, at forberedelse med henblik på genbrug samt genanvendelse
af kommunalt affald skal øges til mindst 60 vægtprocent.
d) senest i 2030, at forberedelse med henblik på genbrug samt genanvendelse
af kommunalt affald skal øges til mindst 65 vægtprocent."
e) Stk. 3 og 4 affattes således:
"3. Estland, Grækenland, Kroatien, Letland, Malta, Rumænien og Slovakiet kan
indrømmes yderligere fem år til at opfylde de mål, der er omhandlet i stk. 2, litra c)
og d). Medlemsstaten underretter Kommissionen om sin hensigt om at gøre brug af
denne bestemmelse senest 24 måneder før de i stk. 2, litra c) og d), fastsatte frister.
Forlænges fristen, træffer medlemsstaten de nødvendige foranstaltninger for senest i
henholdsvis 2025 og 2030 at øge forberedelsen med henblik på genbrug og
genanvendelsen af kommunalt affald til mindst 50 og 60 vægtprocent.
Underretningen ledsages af en gennemførelsesplan med en redegørelse for de
foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre overensstemmelse med målene inden
den nye frist. Planen skal også indeholde en detaljeret tidsplan for gennemførelsen af
de foreslåede foranstaltninger og en vurdering af deres forventede virkninger.
4. Kommissionen undersøger senest den 31. december 2024 det i stk. 2, litra d),
omhandlede mål med henblik på at skærpe det og overveje opstilling af mål for andre
affaldsstrømme. Med henblik herpå sendes Kommissionens rapport til
Europa-Parlamentet og Rådet, i givet fald ledsaget af et forslag."
f) Stk. 5 udgår.
11) Som artikel 11a indsættes:
"Artikel
11a
Regler for beregning af, om målene i artikel 11 er opfyldt
DA
19
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
"1. Med henblik på beregning af, om målene i artikel 11, stk. 2, litra c) og d), og i
artikel 11, stk. 3, er opfyldt, gælder følgende:
a) Ved vægten af det genanvendte kommunale affald forstås vægten af det
affald, der tilføres den endelige genanvendelsesproces
b) Ved vægten af det kommunale affald, der er forberedt med henblik på
genbrug, forstås vægten af det kommunale affald, der er nyttiggjort eller
indsamlet af en anerkendt operatør inden for forberedelse med henblik på
genbrug og har gennemgået enhver nødvendig kontrol, rengøring og
reparation, således at det kan genbruges uden yderligere sortering eller
forbehandling
c) Medlemsstaterne kan medtage produkter og komponenter, der er forberedt
med henblik på genbrug af anerkendte operatører inden for forberedelse med
henblik på genbrug eller anerkendte pant- og retursystemer. I forbindelse med
beregning af den justerede procentdel for kommunalt affald, der er forberedt
med henblik på genbrug eller er genanvendt, under hensyntagen til vægten af
de produkter og komponenter, der er forberedt med henblik på genbrug,
anvender medlemsstaterne verificerede data fra operatørerne og gør brug af den
formel, der er anført i bilag VI.
2. Med henblik på at sikre harmoniserede betingelser for anvendelse af stk. 1, litra b)
og c), i bilag VI vedtager Kommissionen delegerede retsakter i overensstemmelse
med artikel 38a med henblik på at fastsætte kvalitative og driftsmæssige
minimumskrav for bestemmelsen af anerkendte operatører inden for forberedelse
med henblik på genbrug og anerkendte pant- og retursystemer, herunder specifikke
regler for indsamling, kontrol og rapportering af data.
3. Uanset stk. 1 kan vægten af outputtet fra enhver sorteringsoperation rapporteres
som vægten af det genanvendte kommunale affald, forudsat at:
a) dette outputaffald sendes i en endelig genanvendelsesproces
b) vægten af materialer eller stoffer, der ikke gennemgår en endelig
genanvendelsesproces, og som bortskaffes eller anvendes med henblik på
energiudnyttelse, forbliver under 10 % af den samlede vægt, der skal
rapporteres som genanvendt.
4. Medlemsstaterne indfører et effektivt system for kvalitetskontrol og sporing af
kommunalt affald for at sikre, at betingelserne i stk. 3, litra a) og b), opfyldes.
Systemet kan bestå af elektroniske registre, der oprettes i henhold til artikel 35, stk.
4, af tekniske specifikationer for kvalitetskravene til sorteret affald eller enhver
tilsvarende foranstaltning for at sikre pålideligheden og nøjagtigheden af de data, der
er indsamlet om genanvendt affald.
5. Med henblik på beregningen af hvorvidt målene i artikel 11, stk. 2, litra c) og d),
og i artikel 11, stk. 3, er opfyldt, kan medlemsstaterne medregne den genanvendelse
af metaller, der finder sted i forbindelse med forbrænding, i forhold til den andel af
kommunalt affald, som forbrændes, forudsat at de genanvendte metaller opfylder
bestemte kvalitetskrav.
6. For at sikre harmoniserede betingelser for anvendelsen af stk. 5 vedtager
Kommissionen delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 38a med henblik
på at fastlægge en fælles metode til beregning af vægten af metaller, der er blevet
DA
20
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
genanvendt i forbindelse med forbrænding, herunder kvalitetskrav til genanvendte
metaller.
7. Affald, der sendes til en anden medlemsstat til forberedelse med henblik på
genbrug, genanvendelse eller opfyldning i den pågældende medlemsstat, må kun
regnes med i opfyldelsen af de mål, der er fastsat i artikel 11, stk. 2 og 3, i den
medlemsstat, hvor affaldet blev indsamlet.
8. Affald, der eksporteres fra Unionen til forberedelse med henblik på genbrug eller
genanvendelse, regnes kun med i opfyldelsen af de mål, der er fastsat i artikel 11, stk.
2 og 3, i den medlemsstat, hvor affaldet blev indsamlet, hvis kravene i stk. 4 er
opfyldt, og hvis eksportøren i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1013/2006
kan forelægge bevis for, at overførslen af affald opfylder kravene i nævnte
forordning, og at behandlingen af affaldet uden for Unionen har fundet sted under
forhold, der svarer til kravene i den relevante EU-miljølovgivning."
12) Følgende indsættes som artikel 11b:
"Artikel
11b
Rapport om tidlig varsling
1. Kommissionen udarbejder i samarbejde med Det Europæiske Miljøagentur en
rapport om fremskridt med hensyn til opfyldelsen af de mål, der er fastsat i artikel
11, stk. 2, litra c) og d), og artikel 11, stk. 3, senest tre år før den frist, der er fastsat i
disse bestemmelser.
2. Rapporterne i stk. 1 skal omfatte følgende:
a) et skøn over, hvorvidt den enkelte medlemsstat har opfyldt målene
b) en liste over medlemsstater, som er i fare for ikke at kunne opfylde målene
rettidigt, ledsaget af egnede henstillinger rettet til de berørte medlemsstater."
13) Artikel 22 affattes således:
"Medlemsstaterne sikrer særskilt indsamling af bioaffald, hvor det er teknisk,
miljømæssigt og økonomisk muligt og relevant, for at opfylde de relevante
kvalitetsnormer for kompost og nå de mål, der er fastsat i artikel 11, stk. 2, litra a), c)
og d), og artikel 11, stk. 3.
De træffer, når det er relevant, foranstaltninger i henhold til artikel 4 og 13 for at
fremme følgende:
a) genanvendelse, herunder kompostering og bioforgasning af bioaffald
b) behandling af bioaffald, der lever op til et højt miljøbeskyttelsesniveau
c) anvendelse af miljøforsvarlige materialer, som er fremstillet af bioaffald."
14) I artikel 26 tilføjes følgende afsnit:
"Medlemsstaterne kan undtage de kompetente myndigheder fra kravet om at føre et
register over anlæg eller virksomheder, der indsamler eller transporterer mængder af
ikkefarligt affald, der ikke overstiger 20 ton årligt.
Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 38a
med henblik på at tilpasse tærsklerne for mængder af ikkefarligt affald."
15) I artikel 27 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
DA
21
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
"1. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på fastsættelse af tekniske
minimumsstandarder for behandling, der kræver en tilladelse i henhold til artikel 23,
når det er dokumenteret, at sådanne minimumsstandarder vil medføre en fordel i
form af beskyttelse af menneskers sundhed og af miljøet."
b) Stk. 4 affattes således:
"4. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på fastsættelse af de
minimumsstandarder for aktiviteter, der kræver en registrering i henhold til artikel
26, litra a) og b), når det er dokumenteret, at sådanne minimumsstandarder vil
medføre en fordel i form af beskyttelse af menneskers sundhed og af miljøet eller
ved at hindre forstyrrelse på det indre marked."
16) I artikel 28 foretages følgende ændringer:
a) I stk. 3 foretages følgende ændringer:
i)
Litra b) affattes således:
"b) eksisterende indsamlingsordninger og større bortskaffelses- og
nyttiggørelsesanlæg, herunder særlige ordninger for olieaffald, farligt affald,
affald, der indeholder betydelige mængder af råstoffer, som er af stor
betydning for økonomien i Unionen, og hvis forsyning er præget af stor risiko,
og affaldsstrømme, der er omhandlet i særlig fællesskabslovgivning"
ii)
Følgende indsættes som litra f):
"f) foranstaltninger til at bekæmpe alle former for henkastning af affald og til at
rydde op efter alle typer affald."
b) Stk. 5 affattes således:
"5. Affaldshåndteringsplanerne skal være i overensstemmelse med kravene i artikel
14 i direktiv 94/62/EF, målene i artikel 11, stk. 2 og 3, i dette direktiv og kravene i
artikel 5 i direktiv 1999/31/EF."
17) I artikel 29 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1, første punktum, affattes således:
"1. Medlemsstaterne udarbejder affaldsforebyggelsesprogrammer, der fastsætter
affaldsforebyggelsesforanstaltninger i overensstemmelse med artikel 1, 4 og 9."
b) Stk. 3 og 4 udgår
18) Artikel 33, stk. 2, affattes således:
"2. Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter med henblik på at fastlægge
formatet for underretning om vedtagelsen af og væsentlige ændringer i disse planer
og programmer. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter proceduren i artikel
39, stk. 2."
19) I artikel 35 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
"1. Anlæg og virksomheder som nævnt i artikel 23, stk. 1, producenter af farligt
affald og anlæg og virksomheder, der indsamler eller transporterer farligt affald som
erhvervsmæssig aktivitet eller fungerer som forhandlere eller mæglere i forbindelse
DA
22
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0023.png
med farligt affald, fører et kronologisk register over mængde, art og oprindelse samt,
når det er relevant, bestemmelsessted, indsamlingshyppighed, transportmåde og
påtænkt behandlingsmetode for affaldet. De stiller disse data til rådighed for de
kompetente myndigheder gennem det eller de elektroniske registre, der oprettes i
henhold til stk. 4."
b) Følgende indsættes som stk. 4 og 5:
"4. Medlemsstaterne opretter et elektronisk register eller koordinerede registre til
registrering af data om farligt affald, som omhandlet i stk. 1, der dækker hele den
pågældende medlemsstats område. Medlemsstaterne opretter sådanne registre for
andre affaldsstrømme, navnlig de affaldsstrømme, for hvilke der er fastsat mål i
EU-lovgivningen. Medlemsstaterne anvender de data om affald, der rapporteres af
industrivirksomheder i det europæiske register over udledning og overførsel af
forurenende stoffer, som er oprettet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 166/2006(*).
5. Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter med henblik på at fastsætte
minimumsbetingelser for driften af sådanne registre. Disse gennemførelsesretsakter
vedtages efter proceduren i artikel 39, stk. 2.
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 166/2006 af 18. januar 2006
om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af forurenende
stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF (EUT L 33 af
4.2.2006, s. 1)."
20) Artikel 36, stk. 1, affattes således:
"1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at forbyde
ukontrolleret bortskaffelse, dumpning og ukontrolleret håndtering af affald, herunder
henkastning af affald."
21) Artikel 37 affattes således:
"Artikel
37
Rapportering
1. Medlemsstaterne rapporterer for hvert kalenderår dataene vedrørende
gennemførelsen af artikel 11, stk. 2, litra a) til d), og artikel 11, stk. 3, til
Kommissionen. Disse data rapporteres elektronisk senest 18 måneder efter udgangen
af det år, for hvilket dataene er indsamlet. Dataene rapporteres i det format, der er
fastlagt af Kommissionen i henhold til stk. 6. Den første rapport skal dække perioden
fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020.
2. Medlemsstaterne rapporterer hvert andet år deres data vedrørende gennemførelsen
af artikel 9, stk. 4, til Kommissionen. Disse data rapporteres elektronisk senest 18
måneder efter udgangen af det år, for hvilket dataene er indsamlet. Dataene
rapporteres i det format, der er fastlagt af Kommissionen i henhold til stk. 6. Den
første rapport skal dække perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021.
3. Med henblik på kontrol af, om bestemmelserne i artikel 11, stk. 2, litra b), er
overholdt, rapporteres den mængde af affald, der er anvendt til
opfyldningsoperationer, separat fra den mængde af affald, der er forberedt med
henblik på genbrug eller genanvendelse. Omforarbejdning af affald til materialer til
brug ved opfyldningsoperationer rapporteres som opfyldning.
DA
23
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
4. Data, som medlemsstaterne rapporterer i henhold til denne artikel, ledsages af en
kvalitetskontrolrapport og en rapport om de foranstaltninger, der er truffet i henhold
til artikel 11a, stk. 4.
5. Kommissionen gennemgår de data, som rapporteres i henhold til denne artikel, og
offentliggør en rapport om resultaterne af sin gennemgang. Rapporten skal omfatte
en vurdering af tilrettelæggelsen af dataindsamlingen, datakilder og den metode, der
anvendes i medlemsstaterne, samt dataenes fuldstændighed, pålidelighed, aktualitet
og ensartethed. Vurderingen kan indeholde specifikke henstillinger til forbedringer.
Rapporten udarbejdes hvert tredje år.
6. Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter, som fastlægger formatet for
rapportering af data i henhold til stk. 1 og 2 og for rapportering af
opfyldningsoperationer. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter proceduren i
artikel 39, stk. 2."
22) Artikel 38 affattes således:
"1. Kommissionen kan udarbejde retningslinjer for fortolkningen af definitionerne af
nyttiggørelse og bortskaffelse.
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i henhold til
artikel 38a for at præcisere anvendelsen af den formel for forbrændingsanlæg, der er
omhandlet i bilag II, punkt R1. Der kan tages hensyn til lokale klimaforhold som
f.eks. streng kulde og behov for opvarmning, for så vidt de påvirker de
energimængder, der teknisk kan anvendes eller produceres i form af elektricitet,
opvarmning, afkøling eller procesdamp. Lokale forhold i regionerne i den yderste
periferi som anerkendt i artikel 349, tredje afsnit, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde og i de territorier, der er omhandlet i artikel 25 i
tiltrædelsesakten af 1985, kan også tages i betragtning.
2. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 38a med henblik på at ændre bilag I til V i lyset af den
videnskabelige og tekniske udvikling.
3. Kommissionen tillægges beføjelse til i henhold til artikel 38a at vedtage
delegerede retsakter, som kræves for at ændre bilag VI."
23) Følgende indsættes som artikel 38a:
"Artikel
38a
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1. Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i
denne artikel fastlagte betingelser.
2. Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 5, stk. 2, artikel 6, stk. 2,
artikel 7, stk. 1, artikel 11a, stk. 2, artikel 11a, stk. 6, artikel 26, artikel 27, stk. 1,
artikel 27, stk. 4, artikel 38, stk. 1, artikel 38, stk. 2, og artikel 38, stk. 3, tillægges
Kommissionen for en ubegrænset periode fra den [indsæt
datoen for dette direktivs
ikrafttræden].
3. Den i artikel 5, stk. 2, artikel 6, stk. 2, artikel 7, stk. 1, artikel 11a, stk. 2, artikel
11a, stk. 6, artikel 26, artikel 27, stk. 1, artikel 27, stk. 4, artikel 38, stk. 1, artikel 38,
stk. 2, og artikel 38, stk. 3, omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse
bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den pågældende afgørelse, til
DA
24
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
1584950_0025.png
ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen af afgørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende eller på et senere tidspunkt, der angives i afgørelsen. Den berører
ikke gyldigheden af delegerede retsakter, der allerede er i kraft.
4. Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt Europa-
Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
5. En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 5, stk. 2, artikel 6, stk. 2, artikel
7, stk. 1, artikel 11a, stk. 2, artikel 11a, stk. 6, artikel 26, artikel 27, stk. 1, artikel 27,
stk. 4, artikel 38, stk. 1, artikel 38, stk. 2, og artikel 38, stk. 3, træder kun i kraft, hvis
hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden to måneder fra
meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-Parlamentet eller Rådet, eller hvis
Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeret
Kommissionen om, at de ikke agter at gøre indsigelse. Fristen forlænges med to
måneder på Europa-Parlamentets eller Rådets initiativ."
24) Artikel 39 affattes således:
"Artikel
39
Udvalgsprocedure
1. Kommissionen bistås af et udvalg. Dette udvalg er et udvalg som omhandlet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011(*).
2. Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i forordning (EU) nr.
182/2011.
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar
2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal
kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af
28.2.2011, s. 13)."
25) Bilag VI tilføjes som angivet i bilaget til dette direktiv.
Artikel 2
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den [indsæt
dato atten måneder efter
direktivets ikrafttrædelse].
De tilsender straks Kommissionen disse love og
bestemmelser.
Lovene og bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 3
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvende dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
DA
25
DA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 130: Kopi af anmodning om udtalelse vedr. affaldsdirektivet (KOM(2015)595) og emballagedirektivet (KOM(2015)596) – pakken om den cirkulære økonomi, fra Europaudvalgets sekretariat
Artikel 4
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
26
DA