Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 13
Offentligt
1554460_0001.png
EVALUERING
AF KLIMAPULJEN
E
valuEring
r
Esumé
Danmark har ydet et betydeligt og
positivt bidrag til det internationale
samfunds arbejde med at begræn-
se klimaforandringer og konse-
kvenserne heraf. Danmark er en
vedholdende og troværdig partner
i det internationale klimasamarbej-
de, hvor Danmark har været med
til at sætte dagsordenen.
Danmark har også været en aktiv
bilateral partner og har bidraget
både til at begrænse udledningen
af drivhusgasser og sikre tilpas-
ning til klimaforandringer. Det
konkluderer en ny evaluering af
Klimapuljen.
Evalueringen peger også på, at
tiden nu er kommet til at fokusere
indsatsen og lægge større vægt på
at måle og dokumentere resultater.
Evalueringen er gennemført af
det britiske konsulentfirma LTS.
Danmark besluttede i 2008 at
etablere en pulje øremærket til
klimaindsatser i udviklingslande.
Udenrigsministeriet og Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet
fik sammen til opgave at udmønte
midlerne som i perioden 2008 –
2012 har beløbet sig til ca. 1,5
mia. kr. Midlerne administreres
som integreret del af Danmarks
udviklingsbistand.
2015.04
bedst muligt. Det var formålet med evalu­
eringen af Danmarks internationale klima­
finansiering til udviklingslandene.
Danmark har ydet et omfattende bidrag
til at begrænse klimaforandringerne samt
konsekvenserne af disse. Klimapuljen
blev etableret i 2008 for at støtte en hurtig
iværksættelse af reduktions­ og tilpas­
ningsaktiviteter på klimaområdet (dansk
bidrag til såkaldt Fast Start Finance).
Fra 2008 til 2012 blev der givet tilsagn
på omkring 1,5 mia. kr. Herudover er der
uden for Klimapuljen via den øvrige danske
udviklingsbistand givet betydelige beløb
til klimarelevante aktiviteter, først og frem­
mest i de danske prioritetssamarbejds­
lande.
Evalueringen konkluderer bl.a. at Danmark
har været en vedholdende og troværdig
partner i gennemførelsen af internationale
klimarelaterede programmer og initiativer.
De danske bidrag har været yderst relevan­
te, både i forhold til internationale og nati­
onale prioriteter, og har været tæt koordi­
neret med bidrag fra andre donorer.
Klimaforandringer truer med at under­
minere globale udviklingsfremskridt.
Indsatsen mod klimaforandringerne er et
nyt fokusområde for udviklingsbistanden,
som kræver omfattende og innovative
tiltag. Det er derfor vigtigt at opsamle de
erfaringer der gøres, i forhold til hvad
der virker og ikke virker, for at kunne
bidrage til at udviklingspengene bruges
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Dansk resumé af Evaluation of Denmark’s Climate Change Funding to Developing Countries, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1554460_0002.png
Danmark har i særdeleshed udnyttet sin
særlige ekspertise inden for energieffek­
tivitet og vedvarende energi for derved
at bidrage til reduktionsindsatser i udvik­
lingslandene og en global omstilling til
lavemission. Danmark har også støttet
fattige landes tilpasning til klimaforandrin­
ger gennem støtte til udvikling af politikker
på området og øget bevidstgørelse i befolk­
ningen, ligesom Danmark har promoveret
bæredygtige dyrkningsmetoder samt
bedre klimatilpasning af infrastrukturen.
Endvidere har involvering af og støtte til
marginaliserede grupper, for at sikre at
deres behov ikke blev overset, været højt
på dagsordenen.
Evalueringen omfatter en gennemgang
af politikker på området, vurdering af
to partnerorganisationer (CARE Danmark
og Verdensbanken), to tematiske vurde­
ringer (klimafinansiering og energi),
og to landestudier (Vietnam og Kenya).
Evalueringen har foretaget en detaljeret
gennemgang af 43 aktiviteter, der i det
væsentligste har været finansieret via
Klimapuljen. De samlede udbetalinger til
de 43 aktiviteter beløber sig til 1,2 mia. kr.
PROJEKTERNE FORDELT PÅ ANSVARLIG PARTNER
TOTALT 1,2 MIA. KR.
20%
17%
9%
Internationale civil-
samfundsorganisationer
og globale partnerskaber
Lokale civilsamfunds-
organisationer
Verdensbank-programmer
FN
Partnerlande-regeringer
21%
33%
er det dog endnu for tidligt at vurdere,
om de vil nå de overordnede effektmål,
idet de kun har været i gang i få år. Det er
ligeledes for tidligt at vurdere om indsat­
sen er bæredygtig.
Samarbejdspartnerne
Mere end halvdelen af den gennemgåede
klimabistand kanaliseres via Verdens­
banken og FN­organisationerne, mens
en femtedel blev ydet som direkte støtte
til bilaterale aktiviteter, der blev gennem­
ført af ministerier og andre organisationer
i modtagerlandene. Lokale civilsamfunds­
organisationer modtog lige under 10 pro­
cent af midlerne.
Resultater af evalueringen
Evalueringen fandt, at indsatserne under
Klimapuljen var relevante og tilpasset
Danmarks internationale og nationale
forpligtigelser. Den danske indsats via
Klimapuljen vurderes positivt sammenlig­
net med øvrige sammenlignelige donorer.
Gennemgangen af aktiviteterne i Vietnam
og Kenya understregede endvidere, at den
danske indsats var tilpasset til og relevant
for de nationale politikker og strategier
og baseret på en stærk lokal involvering.
Evalueringen konstaterede med tilfredshed
det stærke ejerskab hos lokale partnere
i det bilaterale samarbejde, og fandt sam­
tidig at der var udfordringer forbundet
hermed i form af risiko for en usammen­
hængende indsats på landeniveau.
Der har ikke været tilstrækkeligt klare
retningslinjer for prioriteringen af den
samlede indsats, herunder i forhold til
at sikre en balance mellem de forskellige
tematiske indsatsområder, indsatstyper
og geografisk fokus. Uden fælles strategi­
ske retningslinjer har der særligt været
en tendens til at engagere sig i for mange
forskellige klimafonde. Evalueringen
anerkender, at alle donorer udfordres på,
hvilke specifikke tiltag der vil vise sig at
være effektive. Evalueringen anderkender
endvidere, at den strategiske styring er
blevet forbedret siden 2012 og noterede,
at udkast til en strategi udarbejdet af
Energi­, Forsynings­ og Klimaministeriet
(EFK) i 2014 er et godt grundlag at bygge
videre på. Strategitiltaget betød større
fokus på vedvarende energi, ressource­
udnyttelse og bidrog til øget dansk policy
indflydelse både i forhold til multilaterale
og bilaterale partnere.
Manglen på klare retningslinjer skabte
også forsinkelser og udfordringer i forhold
til beslutninger om, hvad der skulle støttes.
Dertil kom et system som kun tillader et­
årige bevillinger, hvilket gav meget kort tid
til rådighed for at gennemføre den nødven­
dige vurdering af de enkelte støtteforslag
under Klimapuljen. Evalueringen ander­
kendte merværdien af, at flere forskellige
myndigheder er involveret. Der findes god
teknisk ekspertise i Udenrigsministeriet,
Resultatet af den danske støtte
Der er mange gode eksempler på stærkt
relevante projekter og andre tiltag som
har ført til gode resultater (se boks). Evalu­
eringen konkluderede, baseret på gennem­
gangen af de 43 aktiviteter, at der generelt
var tale om god fremdrift i de enkelte
aktiviteter i forhold til at nå de fastsatte
resultatmål. For en stor del af aktiviteterne
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Dansk resumé af Evaluation of Denmark’s Climate Change Funding to Developing Countries, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1554460_0003.png
og opdelingen af Klimapuljen mellem de
to ministerier har muliggjort brug af sektor­
ekspertisen i Energi­, Forsynings­ og Klima­
ministeriet og dermed sikret øget sam­
tænkning af den danske faglige ekspertise
i relation til den danske indsats i udvik­
lingslande på klimaområdet. Evalueringen
fandt dog også, at der er behov for forbed­
ret kommunikation mellem ministerierne.
Evalueringen påpegede behovet for en
forstærket monitorering og rapportering,
der vil gøre det muligt over tid at vurdere
aktiviteternes effekt. Evalueringen fandt
et modsætningsforhold mellem antallet
af medarbejdere og antallet af indsatser,
Danmark er involveret i. Klimapuljen ville
endvidere have gavn af, at der bliver opstil­
let en klar og konsistent evalueringsramme
for aktiviteterne, der er knyttet til en over­
FREMME AF AF ENERGI­
EFFEKTIVITET OG
VEDVARENDE ENERGI
Klimapuljen har endvidere finansie­
ret tiltag til fremme af brugen af
dansk ekspertise inden for energi­
effektivitet og vedvarende energi.
Sådanne indsatser har i det væsent­
ligste været gennemført i mellem­
indkomstlande f.eks. samarbejdet
med China National Renewable
Energy Centre (CNREC). Centret har
udviklet sig til at være en væsentlig
forskningsinstitution, som fremmer
bæredygtig energi i Kina i tæt sam­
arbejde med de kinesiske myndig­
heder. Centret har en dygtig med­
arbejderstab og er i stand til at
gennemføre krævende modellering.
Modellerne, der omfatter analyser
og sammenligninger mellem vedva­
rende energi og mere konventionelle
energikilder, bidrager bl.a. med
information til udarbejdelse af natio­
nale politikker på området.
Klimapuljen har støttet et antal tiltag
i forhold til at fremme privat klima­
finansiering eksempelvis via innova­
tive mekanismer, der har potentiale
til at generere betydelig privatkapital
til bekæmpelse af klimaforandringer.
Via den danske Klimainvesterings­
fond (KIF) mobiliseres klimafinansie­
ring fra institutionelle investorer,
idet fonden tilbyder risikovillig
kapital og rådgivning i forbindelse
med klimarelaterede investeringer
i udviklingslande. Gennem etable­
ringen af Klimainvesteringsfonden
har Danmark været på forkant med
udviklingen og sikret midler fra
pensionsselskaberne, som har ind­
skudt 104 millioner Euro i fonden.
Da fonden kun bidrager med en
del af finansieringen til konkrete
projekter, er det forventningen,
at fonden kan medvirke til at sikre
finansiering af klimaprojekter på
op mod 1­1,2 mia. Euro.
PÅVIRKNING AF DEN GLOBALE DAGSORDEN,
FATTIGDOMSBEKÆMPELSE OG SOCIAL INKLUSION
En markant succes har været den
danske indflydelse på den globale
klimapolitik. Selvom Danmark er en
stor bistandsdonor, er den danske
bistand absolut set relativ lille. Ved at
være blandt de første til at støtte mange
multilaterale aktiviteter, har Danmark
haft mulighed for tidligt at påvirke disse
organisationer i overensstemmelse med
Danmarks egne nationale bistandsprio­
riteter og – klimamål. Samarbejdet med
Verdensbanken gjorde det muligt for
Danmark at påvirke de finansieringsmo­
daliteter, som bruges på det multilate­
rale område og især påvirke disse i for­
hold til Danmarks særlige interesse for
ligestilling, oprindelige folk og skrøbe­
lige stater. Udviklingen af dagsordenen
for grøn vækst og bæredygtig energi var
resultatet af en væsentlig og rettidig
fælles indsats af medarbejderne fra
både Udenrigsministeriet og Energi­,
Forsynings­ og Klimaministeriet.
Midler kanaliseret via civilsamfunds­
organisationer har vist sig at være
effektive i bestræbelserne på at give
svage og marginaliserede grupper
en stærkere stemme. Gennemgangen
af CARE Danmarks aktiviteter viste,
at organisationens fokus på at give en
stærkere stemme til lokale befolknings­
grupper har givet gode resultater.
Støtte givet til kapacitetsopbygning
i forbindelse med globale klimaforhand­
linger har gjort det muligt for de fatti­
gere lande at engagere sig stærkere
i forhandlingerne. Det har hjulpet disse
lande til at fremføre deres synspunkter
og ønsker mere tydeligt og synligt.
”Mangroves for the Future” projektet i
Vietnam er en anden anerkendt succes.
Projektet omfatter miljørigtig genetable­
ring af mangroven koblet med forbed­
rede livsbetingelser for befolkningen
i området. Selvom det kun er et mindre
program og tiltagene med at etablere
et samarbejde med den private sektor
indtil nu kun har givet blandede resulta­
ter og fremdriften i arbejdet med at sikre
en øget klimarobusthed er blevet for­
styrret andre påtrængende udviklings­
behov, er projektet et godt eksempel
på et veldesignet og veludført aktivitet.
Et mindre projekt i Kenya, gennemført
af 10 Soroptimist­klubber, har fokuseret
på kvinder og klimaændringer. De arbej­
dede inden for småvirksomhedssektorer
inklusiv velfærdsområder som rent
drikkevand. De involverede småvirksom­
heder opnåede omfattende reduktion
i deres energiforbrug og fremviste gode
eksempler på, hvordan en ændret
adfærd medførte et større overskud af
virksomheden.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 13: Dansk resumé af Evaluation of Denmark’s Climate Change Funding to Developing Countries, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1554460_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport kan downloades
fra internettet via http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
tlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]
ordnet forandringsteori for puljen som hel­
hed. Et sådant monitoreringsrammeværk
bør deles med partnerne med henblik på at
sikre at der er enighed om, hvilke data mv.
rapporteringen bør omfatte. Evalueringen
fandt eksempler på erfaringsindsamling
og justering af igangværende programmer,
men konstaterede, at der ikke var tale om
en systematisk eller strategisk tilgang.
Danmark har væsentlige, internationalt
anerkendte styrkepositioner at trække på i
arbejdet med klimaforandringer omfatten­
de en række områder fra bl.a. vedvarende
energi, energieffektivitet, oversvømmelses­
kontrol til stormvarsling og inddragelse
af befolkninger. Selvom Danmark har truk­
ket på disse styrkepositioner i indsatsen,
fandt evalueringen ikke belæg for en stærk
dansk identitet på den globale ”klima­
markedsplads” og ej heller, at der er en
strategisk tilgang til involvering af forsk­
ningsmiljøet, civilsamfundet eller private
virksomheder.
Konklusioner og anbefalinger
Danmarks omfattende og brede indsats
i forhold til at bekæmpe klimaforandringer
og konsekvenserne heraf har været
velegnet til at generere nyttig læring.
Udover at levere konkrete resultater giver
de mange aktiviteter et godt grundlag
for erfarings­ og vidensopsamling, der
kan bidrage til bedre resultater fremover.
Der bør fortsat gives stor opmærksomhed
til innovative pilot­ og demonstrations­
projekter som potentielt kan influere
politiske beslutninger og skaleres op.
Der er behov for at etablere et formaliseret
planlægnings­ og rapporteringsramme­
værk, som kan sikre en bedre styring af
porteføljen og bedre måle resultater.
Derudover giver et sådant rammeværk et
fælles udgangspunkt for alle involverede.
Evalueringen fremkom med følgende
anbefalinger:
• Udarbejdelse af en strategi for
Klimapuljen.
• Forbedre administrationen af Klima­
puljen.
• Etablere et monitorerings­, evaluerings­
og erfaringsopsamlings­rammeværk
for alle fremtidige projekter under
Klimapuljen og bruge den indsamlede
information til at sikre et bedre beslut­
ningsgrundlag.
• Optimere effekten af den danske
klimafinansiering, herunder gennem
en fortsat fokus på innovative tiltag,
som kan opskaleres og medføre større
brug af dansk ekspertise samt mobilise­
ring af klimafinansiering.
• Optimere Danmarks indflydelse
på policy­udviklingen internationalt
og nationalt gennem Klimapuljen
og landeprogrammer ved at inkludere
policy­tiltag i indsatserne.
UDENRIGSMINISTERIET OG ENERGI-, FORSYNINGS- OG KLIMAMINISTERIETS KOMMENTARER
Udenrigsministeriet og Energi­, Forsynings­
og Klimaministeriet hilser evalueringen
og dens konklusioner og anbefalinger
velkomne. Ministerierne udtrykker end­
videre tilfredshed med at evalueringen
konkluderer, at de danske klimapuljeakti­
viteter både i forhold til fokus, relevans
og gennemførelse klarer sig fint i sammen­
ligning med andre donores indsats på
området. Endvidere hilses det velkommen,
at aktiviteterne bedømmes til at være
relevante og tilpasset såvel danske som
partnerlandenes prioriteter. Også evalu­
eringens konstatering af at indsatserne
generelt virker hilses velkommen, selvom
det for en del af indsatserne er for tidligt at
måle opnåelsen af de forventede effekter.
De to ministerier deler evalueringens anbe­
faling om, at der er behov for at øge det
strategiske fokus med henblik på at øge
fokuseringen og effekten af indsatserne.
Ministerierne har allerede taget skridt til at
udarbejde et overordnet rammedokument
med retningslinjer i forhold til prioritering
af midlerne. Der vil fremover blive arbejdet
med større fokus på resultater af indsat­
sen, som også fremover kan være med til
at sikre større effekt af den danske klima­
finansiering.
De to ministerier finder, at deres samarbej­
de fungerer godt, men erkender at der er
behov for at forbedre processer vedrørende
identifikation, udformning, appraisal og
gennemførelsen af aktiviteterne under
Klimapuljen. Det erkendes også, at der bør
sikres en bedre samtænkning af relevante
aktiviteter under Klimapuljen og øvrige
aktiviteter i danske prioritetssamarbejds­
lande.
Udenrigsministeriet og Energi­, Forsynings­
og Klimaministeriet vil fortsætte arbejdet
med at øge effekten af den danske indsats
gennem en kombination af bilaterale og
multilaterale aktiviteter. Begge ministerier
deler evalueringens anbefaling om øget
fokus på, hvor den danske støtte har den
største effekt og den potentielle merværdi
af at fremme områder, hvor Danmark har
den største ekspertise og de bedste
erfaringer. Endelig deler de to ministerier
evalueringens forslag om behovet for, at
de danske myndigheder bør være mere
strategiske i deres arbejde for at påvirke
både nationale som internationale klima­
dagsordener.