Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 122
Offentligt
1582597_0001.png
S U P P L E R E N D E H Ø R I N G S N O T AT –
E K S T E R N E H Ø R I N G S P AR T E R
26. november 2015
Eksternt supplerende høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om gebyr for
ydelser efter lov om CO
2
-kvoter – høring fra den 16. november til den 23. november
2015
Indledning
Energistyrelsen har den 16. november 2015 sendt revideret udkast til bekendtgørelse om
gebyr for ydelser efter lov om CO
2
-kvoter i høring hos de i bilag 1 nævnte organisationer,
virksomheder mv. Bekendtgørelsen har endvidere været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 23. november 2015 kl. 12.00.
Følgende organisationer m.v. har ikke haft bemærkninger til forslaget:
Aalborg Universitet
Arbejdsgiverne
Dansk Byggeri
Den Danske Akkrediteringsfond, DANAK
Dommerfuldmægtigforeningen
Energinet.dk
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
HMN Naturgas I/S
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Bryggeriforeningen
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
Energi- og Olieforum
I det følgende refereres de indkomne bemærkninger. Energistyrelsens eventuelle kommentarer
til de enkelte bemærkninger følger efter i kursiv.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0002.png
Høringssvar
Brancheforeningen Dansk Luftfart
bemærker som i deres tidligere høringssvar fra juni
2015, at der efterlyses forelæggelse af et egentligt gebyrregnskab, hvor
der redegøres for detaljerne i gebyrberegningen. Herunder ønskes f.eks. oplysning om den
anvendte timesats og en redegørelse for hvordan eventuelle over- eller underskud i det
enkelte år håndteres.
Energistyrelsen kan oplyse, at bekendtgørelsen følger statens budgetvejlednings hvile-i-sig-
selv princip, hvorefter Energistyrelsens administration skal balancere over en fireårig periode.
Balanceperioden for den reviderede bekendtgørelse er 2014-2017.
Grundlaget for bekendtgørelsen skal således gennemgås med henblik på evt. justering fra
2018.
Styrelsen skal tillige bemærke, at der for hele 2015 opkræves gebyr efter den gældende
bekendtgørelse, dvs. fast fladt gebyr på 23.300 kr. Ved opkrævningen medio 2016 vil der blive
opkrævet for hele 2016 efter den reviderede bekendtgørelse, som træder i kraft den 1. januar
2016.
Bryggeriforeningen
påpeger, at der helt grundlæggende pålægges de kvoteomfattede
virksomheder mange administrative byrder og omkostninger udover stigende udgifter til at
nedbringe udledningen. Det er virksomhedernes klare indtryk, at de administrative byrder ved
ordningen stiger i omfang og tryk.
Det fremhæves, at det er en myndighedspålagt opgave, og at virksomhederne ikke selv har
valgt de administrative byrder og omkostninger ved ordningen.
Derudover mener Bryggeriforeningen, at det er myndighederne selv, der indfører flere
administrative opgaver ved en ordning, der grundlæggende er den samme som ved
indførelsen.
Yderligere mener Bryggeriforeningen, at det virker for let at indføre flere administrative
byrder, når der blot henvises til EU-krav, og når både den administrative opgave og
omkostningen ved den blot kan sendes videre til virksomhederne i form af et gebyr. De
varslede gebyrstigninger (mellem + 20% og +250%) bekræfter blot de stigende
administrative byrder. Med denne argumentation mener Bryggeriforeningen, at området ikke
bør være gebyrfinansieret.
Bryggeriforeningen fraråder, at bekendtgørelsesteksten kun henviser til EU-kvotedirektivet
eller til andre regler for at fastslå, hvilken kategori en virksomhed tilhører. Bryggeriforeningen
mener, at en virksomhed alene ved at læse bekendtgørelsen bør kunne fastslå, hvilken
kategori den tilhører, og dermed hvilket gebyr der pålægges.
Bryggeriforeningen anbefaler, at det årlige gebyr gradueres efter tildelte kvoter (timetakst 0,X
kr. * antal tildelte kvoter). Såfremt Energistyrelsen fastholder en gebyrmodel, der baseres på
en kategorisering efter udledning, anbefales det, at der benyttes den årlige verificerede
udledning. Den årlige (verificerede) udledning offentliggøres af ENS på styrelsens hjemmeside,
hvorved der vil være fuld åbenhed om gebyrmodellen.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bryggeriforeningen påpeger, at hvis der i stedet tages udgangspunkt i en årlig udledning, der
er beregnet ud fra et gennemsnit af de sidste tre år (2008-2012), så afspejler det ikke
virksomhedens udledning i et givent år. Dette vil føre til situationer, hvor en virksomhed enten
betaler for lidt eller for meget i forhold til sin faktiske (verificerede) udledning. Dette vil
medføre spørgsmål fra den enkelte virksomhed angående begrundelsen for, at der skal betales
samme gebyr som virksomheder, der udleder 10 gange mere. Bryggeriforeningen
argumenterer for, at en virksomhed, der gør en indsats for at nedbringe sin årlige udledning,
risikerer at blive ”straffet” med et gebyr, der svarer til udledningen før reduktionen. Det vil
også indebære, at en virksomhed betaler et gebyr i 2020, der til dels er baseret på
virksomhedens udledning i 2008.
Til gebyrsatserne finder Bryggeriforeningen, at forskellen på udledningerne kategori A og
kategori C er en faktor 20, mens gebyrforskellen kun en faktor 2,9. De administrative opgaver
med en stor udleder i trin C anslås til at være 100 gange højere end den administrative opgave
med en lille udleder i trin A-lav, hvor det foreslås, at der laves en større graduering i
gebyrsatserne.
Bryggeriforeningen fremhæver endvidere, at der i bekendtgørelsen ikke nævnes den
timetakst, der lægges til grund for gebyrberegningen. Ligeledes fremhæves det ikke, at
virksomhederne bør have krav på at få en specificeret gebyropgørelse, hvor tidsforbruget til
hvilke opgaver konkret fremgår og med hvilken timetakst, således at den enkelte virksomhed
kan kontrollere, om gebyret rent faktisk svarer til det anvendte tidsforbrug.
Energistyrelsen kan bemærke, at der løbende stilles flere krav til driften fra EU. Regler og krav
til de kvoteomfattede virksomheder og dermed Energistyrelsens administration øges og
ændres løbende, således at der kontinuerligt må ske tilpasninger, som resulterer i en forhøjet
administrationsbyrde. Der er løbende foretaget en effektivisering af administrationen og
gennemført væsentlige tiltag, der letter administrationen for de kvoteomfattede virksomheder.
Energistyrelsen kan endvidere oplyse, at kategoriseringen af virksomhederne og dermed også
kravene i de enkelte kategorier er baseret på den historiske udledning. Differentieringen
afspejler derfor også størrelsen på administrationsbyrden i Energistyrelsen som beskrevet i
Energistyrelsens generelle bemærkninger.
Energistyrelsen påpeger, at en reduktion i den enkelte kvoteomfattede virksomheds udledning
resulterer i et overskud af tildelte kvoter, som kan sælges. Prisen på en CO
2
-kvote er på
nuværende tidspunkt ca. 8,60 EURO svarende til ca. 64 kr.
Angående gradueringen i gebyrsatserne er det ikke Energistyrelsens erfaring, at forskellen på
den administrative opgave mellem store og små udledere er en faktor 100. Det er i stedet
erfaringen, at forskellen i administrativ byrde kategorierne imellem ligger tættere på
gebyrforskellene, som angivet i udkastet til ny gebyrbekendtgørelse.
Ift. forslaget om en anden model, hvor gebyret fastsættes ud fra tildelingen af kvoter, har
dette været overvejet. Modellen vurderes dog at medføre langt større gebyrer for de største
udledere, og den vurderes derfor ikke rimelig set i forhold til administrationsbyrden.
Energistyrelsen bemærker til specificeringen af timeforbruget, at dette vil medføre en meget
stor administrationsforøgelse med ca. 370 kvoteomfattede virksomheder.
Dansk Energi
påpeger i lighed med deres tidligere høringssvar fra maj 2015, at stigningen på
over 250 procent for de store produktionsenheder er meget markant. Selvom der måtte være
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
en vis øget administration ved skifte fra ETS-ordningens fase II til fase III, virker stigningen
ikke proportional med det oplevede tidsforbrug set fra de kvoteomfattede virksomheder.
Dansk Energi referer til satserne i UK for 2014/2015, som er betydelige lavere, ligesom
differentieringen i gebyret ift. enhedens udledning er mindre. De anerkender, at der kan være
stordriftsfordele for UK, men opfordrer Energistyrelsen til undersøge mulighederne for at
organisere administrationen med henblik på at bringe enhedsomkostningen ned på et lavere
niveau.
Dansk Energi støtter en differentiering, såfremt den dækker over reelle forskelle i
administrationen. Dansk Energi finder dog, at en betydelig del af administrationen er den
samme for en del mindre og større produktionsenheder, da produktionsenhederne selv forestår
arbejdet med udarbejdelse af CO
2
-regnskaber, og afholder udgifter til tredjepartsverifikation
m.v.
Dansk Energi anbefaler, at differentieringen i gebyrsatserne fordelt på enhedsstørrelse gøres
mindre i lighed med systemet i UK, hvis modellen med kategorier fastholdes som princip for
gebyrbetaling.
Dansk Energi finder endvidere, at værker med stor elproduktion betaler flere gange for
Energistyrelsens administration. Først gennem auktionsprovenu som staten får som følge af
salget af kvoter for elproduktion og dernæst ved at inkludere udledning fra elproduktion i
kategoriseringen til brug for gebyrfastsættelse.
Dansk Energi foreslår en alternativ model, hvor gebyrfastsættelsen sker ud fra tildelingen af
gratiskvoter i perioden frem til 2020.
Energistyrelsen bemærker, at der løbende er foretaget en effektivisering af administrationen
og gennemført tiltag, der også letter administrationen for de kvoteomfattede virksomheder.
Ift. sammenligning med gebyrer i andre medlemsstater herunder også UK, kan det bemærkes,
at selve gebyrstrukturen kan være meget forskellig på tværs af medlemslande. Der kan også
være så store forskelle i administrationen, herunder med hensyn til fordelingen mellem antallet
af små og store udledere samt stordriftsfordele, at en direkte sammenligning af gebyrstørrelse
ikke umiddelbart vurderes at være hensigtsmæssig eller retvisende.
Energistyrelsen kan bemærke i forhold til de bemærkninger, der vedrører
gebyrbekendtgørelsen, at såfremt en virksomhed er omfattet af kvoteordningen og får tildelt
kvoter, (dog gælder der en undtagelse ved delvis indstilling af drift), så opkræves der et gebyr
for Energistyrelsens administration.
Dansk Fjernvarme
finder som i deres tidligere høringssvar fra maj 2015, at gebyrerne er
høje, og finder det betænkeligt, at Energistyrelsen skal have så store betalinger for at
administrere et system, som efterhånden bør være i ”normal drift”. Dansk Fjernvarme
bemærker, at der er tale om fordobling af betalingerne for flere af deres medlemmer, og der
synes ikke at være sammenhæng mellem betalingerne, og de omkostninger der skal dækkes.
Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at der er en særlig gruppe af kvoteomfattede anlæg,
fjernvarme spidslastanlæg, for hvem gebyrerne er særligt urimelige, og for hvem
prisstigningerne er ude af proportion. Spidslastanlæg har få driftstimer, lave CO
2
-emisssioner,
og der kan være mange anlæg underlagt samme ejer. Prisen står ikke mål med omsætningen i
fjernvarmesystemet fra disse anlæg. Den arbejdsindsats der skal lægges for dagen for at
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
administrere disse simple anlæg, står ikke mål med betalingen, og derfor kommer disse anlæg
til at bære en urimelig og diskriminerende byrde.
Energistyrelsen kan oplyse, at for de fleste virksomheder (A-lav) svarer gebyret nogenlunde til
en almindelig løn- og prisregulering af det eksisterende flade gebyr, som ikke har været
justeret siden 2004.
Energistyrelsen kan endvidere bemærke at spidslastanlæg, som har lavt aktivitetsniveau
opkræves det lille basisgebyr, netop for at imødekomme bemærkningen om at gebyret skal stå
mål med omsætningen fra disse anlæg.
Energi- og Olieforum
støtter de foreslåede ændringer i udkastet, der er sendt i supplerende
høring.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0006.png
Bilag 1
Høringsliste - høring over udkast til bekendtgørelse om gebyr for
ydelser efter lov om CO
2
-kvoter
A/S Carl Matzens Teglværker
A/S Dansk Shell
A/S Gråsten Teglværk
A/S KNUD JEPSEN
Advokatrådet - Advokatsamfundet
Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S
AIR ALSIE
Air Greenland AS
AKZO NOBEL SALT A/S
Albertslund Kommunale Fjernvarme
Alfred Pedersen & Søn Bellinge ApS
ALIGAP A/S
ALUMECO
Andelsselskabet Mølholm Varmeværk
ANDELSSELSKABET OKSBØL VAR-MEVÆRK
Ankenævnet på Energiområdet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsgiverne
Arcus Denmark A/S
Ardagh Glass Holmegaard A/S
Arkil A/S
ARLA FOODS ENERGY A/S
Asfalt industrien
Atlantic Airways P/F
AULUM FJERNVARME AMBA
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening
Avedøre Fjernvarme A.m.b.a
Bayerngas Danmark ApS
Billund Varmeværk A.M.B.A.
Biogen Idec (Denmark) Manufacturing ApS
BJERRINGBRO VARMEVÆRK AMBA
Bogense Forsyningsselskab A.m.b.a
Boligselskabernes Landsforening
BRAMMING FJERNVARME AMBA
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen for Biogas
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Hess Denmark ApS
Hillerød Kraftvarme ApS
Hillerød Varme A/S
Hirtshals Fjernvarme AMBA
HJALLERUP FJERNVARMEVÆRK
HJORTEBJERG REAL ESTATE A
Hjørring Varmeforsyning AMBA
HKV HORSENS A/S
HMN Naturgas I/S
HOFOR ENERGIPRODUKTION A/S
HOFOR FJERNVARME P/S
HOLME-LUNDSHØJ FJERNVARMEV A M B A
Horsens Varmeværk A M B A
Hvide Sande Fjernvarme A.M.B.A.
HØJE TAASTRUP FJERNVARME A.M.B.A.
Højslev Teglværk A/S
Håndværksrådet
I/S AffaldPlus
I/S Amager Ressourcecenter
I/S NORDFORBRÆNDING
I/S Refa
I/S RENO-NORD
I/S VESTFORBRÆNDING
I/S Aars Varmeværk
Ikast Værkerne Varme A/S
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Institut for produktudvikling (IPU)
Intelligent Energi
IT-Branchen
Jet Time A/S
Jetsmark Energiværk AMBA
Jyderup Varme A/S
Jægerspris Kraftvarme A.M.B.A
Kalk- og Teglværksforeningen
Kara / Noveren I/S
KERTEMINDE FORSYNING - VARME A/S
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0007.png
Brancheforeningen for Husstands-vindmøller
Branchen Forbrugerelektronik
Brande Fjernvarme A.m.b.a
Brovst Fjernvarme Andelsselskab
Bryggeriforeningen
BRÆDSTRUP TOTALENERGIANLÆG A/S
Brødrene Hartmann A/S
Brøndby Fjernvarme A.m.b.a.
BRØNDERSLEV VARME A/S
Brørup Fjernvarme AMBA
Bureau Veritas Certification Denmark A/S
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet)
Byggecentrum
Byggeskadefonden
Carlsberg Danmark A/S
Cheminova A/S
CIMBER STERLING A/S
CO-industri
Colas A/S
CP Kelco ApS
CTR I/S
Dagnæs-Bækkelund Varmeværk
Daka Denmark A/S
DALUM KRAFTVARME A/S
DALUM PAPIR A/S
DAMOLIN A/S
Dana Petroleum Denmark B.V.
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond)
Dancert A/S
DANFOSS A/S
Dangrønt Products A/S
Danica Jutland ApS
Danish Air Transport A/S
Danish Crown A/S
DANISH MALTING GROUP A/S
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rederiforening
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Danmarks Vindmølleforening
Danoil Exploration A/S
Dansk affaldsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Kjellerup Fjernvarme Amba
KL - Økonomisk sekretariat
KL (Kommunernes Landsforening)
KMC, KARTOFFELMELCENTRALEN AMBA
Knauf Danogips A/S
L90
Landbrug & Fødevarer
Landsbyggefonden
Landsforeningen Naboer til Kæmpevind-møller
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LCA Center
LEM VARMEVÆRK
LEMMINKÄINEN A/S
LEMVIG VARMEVÆRK A M B A
LRQA Sverige AB
Lundgaard Teglværk A/S
LYSTRUP FJERNVARME A M B A
Løgstør Fjernvarmeværk AMBA
MARICOGEN A/S
Middelfart Fjernvarme a.m.b.a
Monier A/S
MPM Invest Aps
Munck Asfalt A/S
Mærsk Olie og Gas A/S
MÅBJERGVÆRKET A/S
Naturgas Fyn
NCC Roads A/S
NEAS Energy A/S
NLMK DANSTEEL A/S
NOAH Energi og Klima
Nordic Aviation Capital
NORDIC SUGAR A/S
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Ener-gi
Noreco
Novo Nordisk a/s
NOVOPAN TRÆINDUSTRI A/S
NOVOZYMES A/S
Nybro Tørreri Amba
Nykøbing M Fjernvarmeværk A M B A
Nykøbing Sj Varmeværk
NÆSTVED VARMEVÆRK
NØRRE AABY KRAFTVARMEVÆRK AMBA
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0008.png
Dansk Biotek
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Energibranche forening (DEBRA)
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Gartneri
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Geotermi Aps
Dansk Industri
Dansk Standard
Dansk Transport og Logistik (DTL)
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK
Danske Regioner
DC Generation A/S
De frie elselskaber
De Grønne
Den Kooperative arbejdsgiver- og
interesseorganisation i Danmark (Kooperationen)
Det Norske Veritas, Danmark A/S
Det økologiske Råd
DI
DI ITEK
DK plant aps
Dommerfuldmægtigforeningen
Dong E&P
Dong Efterforskning & Produktion
DONG Energy A/S
DONG ENERGY THERMAL POWER A/S
DONG Naturgas A/S
DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening
Duchossois Industries, Inc.
Duferco Danish Steel A/S
DUPONT NUTRITION BIOSCIENCES ApS
E.ON Danmark A/S
E.ON PRODUKTION DANMARK A/S
EFFEKTMARKED.DK A/S
Effektpartner AS
Ejendomsforeningen Danmark
ENERGI FYN PRODUKTION A/S
Energi- og olieforum.dk
ENERGI VIBORG KRAFTVARME A/S
Nørresundby Fjernvarmeforsyning AMBA
ODDER VARMEVÆRK A M B A
Odense Kraftvarmeværk A/S
Offshoreenergy.dk
Olie Gas Danmark
PA Resources Denmark ApS
PARTNERSELSKABET - OY-KVP
Petersen Tegl Egernsund A/S
Pipers Teglværker A/S
PricewaterhouseCoopers, PwC CO2-verifikation
Primera Air Scandinavia
Realkreditforeningen
Reel Energi Oplysning (REO)
Region Hovedstaden
Regulerkraft Ikast ApS
Renosyd i/s
Ribe Fjernvarme AMBA
Ringkøbing Fjernvarmeværk AMBA
RINGSTED KRAFTVARMEVÆRK A/S
Rockwool A/S
ROSKILDE VARME A/S
ROULUNDS ENERGY ApS
RWE Dea AG
RØNNE VARME A/S
Saint-Gobain Isover A/S
SAINT-GOBAIN WEBER A/S
SAKSKØBING FJERNVARMESELSKAB A M B A
Shell Olie- og Gasudvinding Danmark B.V. Holland
Silkeborg Varme A/S
SINDAL VARMEFORSYNING A M B A
SKAGEN VARMEVÆRK AMBA
Skanderborg-Hørning Fjernvarme
Skive Fjernvarme A.m.b.a
Skjern Fjernvarmecentral A.m.b.a.
Skjern Papirfabrik A/S
Skou Hansen I/S
SK-Varme A/S
SMØRUM KRAFTVARME AMBA
SOPHUS FUGLSANG. EX-PORT-MALTFABRIK A/S
Spyker Energy ApS
Star Air A/S
Statens Byggeforsknings Institut
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0009.png
Energiforbrugeren
Energiforum Danmark
ENERGIGRUPPEN JYLLAND VARME A/S
Energiklagenævnet
Energitilsynet
Energitjenesten
Erhvervsflyvningernes Sammenslutning
ESBJERG VARME A/S
EWE Energie AG
ExecuJet Europe A/S
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Farum Fjernvarme AMBA
FAXE KALK A/S
FF SKAGEN A/S
FFV Varme A/S
Finansrådet
Fjernvarme Fyn A/S
Fjernvarmecentralen Avedøre Holme
Fjernvarmedistributionsselskabet Hvidovre Amba
FLEXENERGI A/S
Forbrugerrådet
FORCE Certification A/S
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen for Slutbrugere af Energi
FORSYNING HELSINGØR VARME A/S
Fredericia Fjernvarme A.M.B.A.
Frederikshavn Varme
Frie Elforbrugere
FSR Danske revisorer
Fællinggaard Varmeforsyning ApS
Gartneriet Hjortebjerg I/S
Gartneriet Kronborg ApS
Gartneriet Masnedø A/S
GCTPA, LLC
GEV VARME A/S
Gram Fjernvarme AMBA
Green Ways
Greenpeace
Grenaa Effektreserve AS
Grenå Fjernvarme A M B A
Greve Fjernvarme A.m.b.a.
Statoil A/S
STATOIL REFINING DENMARK A/S
Støvring Kraftvarmeværk AMBA
Sun chemical a/s
SUN-AIR of Scandinavia
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A
Svendborg Kraftvarme A/S
Svogerslev Fjernvarmecentral A.m.b.a.
Sæby Varmeværk AMBA
SØNDERBORG FJERNVARME AMBA
Sønderborg Kraftvarmeværk I/S
TAS, Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Tekniq
Teknologisk Institut
THISTED VARMEFORSYNING A M B A
Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S
Toftlund Fjernvarme A.M.B.A
Total E&P Denmark B.V.
TRANBJERG VARMEVÆRK A M B A
TREFOR VARME A/S
Triplenine A/S
Tulip Food Company A/S
Tychsens Teglværk A/S
Tønder Fjernvarmeselskab AMBA
VAMDRUP FJERNVARME I M B A
VARDE VARMEFORSYNING A/S
Varmepumpefabrikantforeningen
Vattenfall A/S
Vedstaarup Teglværk A/S
Vedvarende Energi
Vejle Fjernvarme A M B A
VELTAK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening
Verdens Skove
VERDO Produktion A/S
VerifAvia (UK) Ltd.
VESTEGNENS KRAFTVARMESELSKAB I/S
Vesterled Teglværk A/S
VESTFORSYNING VARME A/S
Videbæk Varme A/S C/O Videbæk Energiforsyning
AMBA
Vildbjerg Varmeværk A.m.b.a.
VILLEMOES TEGLVÆRK A/S
Vinderup Varmeværk A M B A
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582597_0010.png
Grundejerforeningen Smørmosen
Graakjaer A/S (Axzon) / BGR I/S
GRÅSTEN VARME A/S
GTS (Godkendt Teknologisk service)
Guldborgsund Varme A/S
Gyproc A/S
Haderslev Fjernvarme AMBA
Haderslev Kraftvarmeværk A/S
HALDOR TOPSØE A/S
Hammel Fjernvarmeselskab A.m.b.a.
Hanstholms Fiskemelsfabrik A/S
HARBOES BRYGGERI A/S
HEDENSTED FJERNVARME
Helligsø Teglværk A/S
Helsinge Fjernvarme AMBA
Helsingør Kraftvarmeværk A/S
Hess ApS
Vindmølleindustrien
VNG Danmark ApS
Vojens Fjernvarme A.M.B.A.
Vordingborg Fjernvarme A/S
Vorskla Steel Denmark A/S
VRÅ VARMEVÆRK AMBA
Vækst & Miljø v./Ulrik Dahl
Værløse Varmeværk AMBA
WEIBEL SCIENTIFIC
WIENERBERGER A/S
Wintershall Noordzee B.V.
WWF Verdensnaturfonden
Østervang Sjælland A/S
Østkraft
Østkraft Produktion A/S
Aabenraa-Rødekro Fjernvarme AMBA
AAK DENMARK A/S
AALBORG PORTLAND A/S
Aalborg Universitet
Aarhus Kommune