Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 122
Offentligt
1582596_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT – E K S T E R N E
H Ø R I N G S P AR T E R
21. august 2015
Eksternt høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter
lov om CO
2
-kvoter – høring den 20. maj til 10. juni 2015
Indledning
Energistyrelsen har den 20. maj 2015 sendt udkast til bekendtgørelse om gebyr for ydel-
ser efter lov om CO
2
-kvoter til høring hos de i bilag 1 nævnte organisationer, virksomhe-
der mv. Bekendtgørelsen har endvidere været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 10. juni 2015 kl. 12.00.
Følgende organisationer m.v. har ikke haft bemærkninger til forslaget:
Aalborg Universitet
Dansk Byggeri
Den Danske Akkrediteringsfond, DANAK
Energinet.dk
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES).
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Asfaltindustrien
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Dansk Affaldsforening
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri
Danske Commondities A/S
FSR - danske revisorer
VedvarendeEnergi.
Efter høringsfristens udløb har Energistyrelsen modtaget høringssvar fra:
Landbrug & Fødevarer
I det følgende refereres de indkomne bemærkninger. Energistyrelsens evt. kommentarer
til de enkelte bemærkninger følger efter i kursiv.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0002.png
Høringssvar
Energistyrelsen skal generelt bemærke, at for de fleste virksomheder (A-lav) svarer ge-
byret nogenlunde til en almindelig løn- og prisregulering af det eksisterende flade gebyr,
som ikke har været justeret siden 2004. Energistyrelsen har løbende effektiviseret sags-
behandlingen på området, men gebyret har ikke kunne modsvare Energistyrelsens lø-
bende forøgede omkostninger, hvorfor gebyret tilpasses. Dette skyldes især tredje kvo-
teperiode, som bl.a. indførte større krav til myndighedernes sagsbehandling.
Asfaltindustrien, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Dansk Energi, Dansk Indu-
stri, Landbrug & Fødevarer og VedvarendeEnergi
kan overordnet tilslutte sig prin-
cippet om differentierede gebyrer. Der bemærkes dog, at differentieringen bør afspejle
reelle variationer i Energistyrelsens administrative omkostninger.
Asfaltindustrien
finder, at forskellen i gebyret i endnu højere grad bør afspejle forskel-
len i størrelsen af udledningen. Asfaltvirksomhederne ligger alle i den laveste udlednings-
kategori, og de finder det således ikke rimeligt, at andre kan udlede mere end 20 gange
mere CO
2
, men kun skal betale 3 gange så meget i gebyr.
Energistyrelsen vurderer, at den reviderede gebyrbekendtgørelse er mere rimelig end det
tidligere flade gebyr, idet gebyrerne nu bedre modsvarer den faktiske administrations-
byrde. Administrationsbyrden øges med kravene, som øges med udledningen, dog ikke
lineært.
Brancheforeningen Dansk Luftfart
mener, at aktivitetsbestemte gebyrer bør fastlæg-
ges med dokumentation for fordelingsprincipper, og baseres på et egentlig budget og ef-
terkalkulationer herunder redegørelse for den anvendte timesats. Håndtering af eventuel
over- eller underdækning er et vigtigt element i fastlæggelse af gebyrer i efterfølgende
år. Brancheforeningen Dansk Luftfart finder det tvivlsomt, om den foreslåede praksis er i
overensstemmelse med god forvaltningspraksis.
Brancheforeningen Dansk Luftfart er stærkt utilfreds med, at der lægges op til så drama-
tiske gebyrstigninger. For små luftfartøjsoperatører er der tale om en stigning på over 20
%, mens der for de større udledere næsten er tale om en tredobling. Brancheforeningen
Dansk Luftfart finder det bekymrende for dansk luftfarts internationale konkurrenceevne.
Brancheforeningen Dansk Luftfart opfordrer til, at analysere hvorledes den danske finan-
sieringsform og den deraf afledte belastning af erhvervet harmonerer med andre med-
lemslandes politikker.
Energistyrelsen kan bemærke, at også for de små luftfartøjsoperatører (A-lav) svarer ge-
byret nogenlunde til en almindelig løn- og prisregulering af det eksisterende gebyr, som
ikke har været justeret siden 2004.
Ift. sammenligning med gebyrer i andre medlemsstater, kan det bemærkes, at selve ge-
byrstrukturen kan være meget forskellig på tværs af medlemslande. Der kan også være
så store forskelle i administrationen, herunder med hensyn til fordelingen mellem antallet
af små og store udledere samt stordriftsfordele, at en direkte sammenligning af gebyr-
størrelse ikke umiddelbart vurderes at være hensigtsmæssig eller retvisende.
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Dansk Affaldsforening
gør opmærksom på, at danske affaldsenergianlæg er omfattet
af kvotehandelssystemet i modsætning til de fleste andre europæiske affaldsenergian-
læg. Affaldsenergianlæggene er derfor pålagt økonomiske og administrative byrder, som
andre europæiske affaldsenergianlæg ikke er. Dansk Affaldsforening gør opmærksom på,
at dette har en negativ betydning for anlæggene, og det forringer deres konkurrenceev-
ne.
Dansk Affaldsforening mener, at de som minimum bør blive afgiftsmæssigt lettet i for-
hold til den energiproduktion, som anlæggene kan dokumentere, er vedvarende energi
baseret på biogent affald.
Dansk Affaldsforening bemærker, at der ikke er udviklet EU-metoder for at måle og be-
regne affald som et brændsel, svarende til andre homogene, fossile brændsler, som gas,
kul og olie. I forhold til andre energiformer i Danmark, såsom gas, olie og kul er det så-
ledes meget bureaukratisk og dyrt at få opgjort og verificeret CO
2
fra affaldsenergien.
Der bør således findes løsninger, som medfører, at affaldsenergianlæggene ikke stilles
ringere end andre energiproducerende anlæg, som er omfattet CO
2
-kvoteordningen.
Dansk Affaldsforening finder, at Energistyrelsen bør undersøge og overveje muligheden
for, at alle danske affaldsenergianlæg – parallelt til eksisterende opgørelsesmetoder - får
muligheden for at opgøre deres CO
2
-emissioner efter en mere simpel standardemissions-
faktor gange den forbrændte mængde. Samtidig kunne det overvejes at lægge et loft
over det antal timer, der skal betales af affaldsenergianlæg for den individuelle sagsbe-
handling.
Dansk Affaldsforening finder endvidere, at der savnes en begrundelse for, at der er for-
skel på gebyret for virksomheder i kategori A-lav og i forhold til kategori A. Det er efter
Dansk Affaldsforenings vurdering kun tale om lidt mindre dokumentation i forbindelse
med overvågningsplanen, men ellers er dokumentationskravet det samme. Derfor må det
administrative arbejde i Energistyrelsen være af samme omfang.
Energistyrelsen kan bemærke, at såfremt en virksomhed er omfattet af kvoteordningen
og får tildelt kvoter, så opkræves der et gebyr for Energistyrelsens administration (dog
gælder der en undtagelse ved delvis indstilling af drift).
Energistyrelsen kan endvidere henvise til styrelsens generelle bemærkning øverst i nota-
tet.
Dansk Energi
påpeger, at stigningen på over 250 procent for de store produktionsenhe-
der er meget markant. Selvom der måtte være en vis øget administration ved skifte fra
ETS-ordningens fase II til fase III, virker stigningen ikke proportional med det oplevede
tidsforbrug set fra de kvoteomfattede virksomheder.
Dansk Energi referer til satserne i UK for 2014/2015, som er betydelige lavere, ligesom
differentieringen i gebyret ift. enhedens udledning er mindre. De anerkender, at der kan
være stordriftsfordele for UK, men opfordrer Energistyrelsen til undersøge mulighederne
for at organisere administrationen med henblik på at bringe enhedsomkostningen ned på
et lavere niveau.
Dansk Energi støtter en differentiering, såfremt den dækker over reelle forskelle i admi-
nistrationen. Dansk Energi finder dog, at en betydelig del af administrationen er den
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
samme for en del mindre og større produktionsenheder, da produktionsenhederne selv
forestår arbejdet med udarbejdelse af CO
2
-regnskaber, og afholder udgifter til tredje-
partsverifikation m.v.
Dansk Energi anbefaler, at differentieringen i gebyrsatserne fordelt på enhedsstørrelse
gøres mindre i lighed med systemet i UK, hvis modellen med kategorier fastholdes som
princip for gebyrbetaling.
Dansk Energi finder endvidere, at værker med stor elproduktion betaler flere gange for
Energistyrelsens administration. Først gennem auktionsprovenu som staten får som følge
af salget af kvoter for elproduktion og dernæst ved at inkludere udledning fra elprodukti-
on i kategoriseringen til brug for gebyrfastsættelse.
Dansk Energi foreslår en alternativ model, hvor gebyrfastsættelsen sker ud fra tildelingen
af gratiskvoter i perioden frem til 2020.
Energistyrelsen bemærker, at der løbende er foretaget en effektivisering af administrati-
onen og gennemført tiltag, der også letter administrationen for de kvoteomfattede virk-
somheder.
Energistyrelsen kan endvidere oplyse, at en model, hvor gebyret fastsættes ud fra tilde-
lingen af kvoter, har været overvejet. Modellen vurderes dog at medføre langt større ge-
byrer for de største udledere, og den vurderes derfor ikke rimelig set i forhold til admini-
strationsbyrden.
Fsva. sammenligningen med gebyrniveauet i UK henvises til bemærkningen til Branche-
foreningen Dansk Luftfart ovenfor.
Dansk Fjernvarme
finder gebyrerne høje, og finder det betænkeligt, at Energistyrelsen
skal have så store betalinger for at administrere et system, som efterhånden bør være i
”normal drift”. Dansk Fjernvarme bemærker, at der er tale om fordobling af betalingerne
for flere af deres medlemmer, og der synes ikke at være sammenhæng mellem betalin-
gerne og de omkostninger, der skal dækkes.
Dansk Fjernvarme gør opmærksom på, at der er en særlig gruppe af kvoteomfattede an-
læg, fjernvarme spidslastanlæg, for hvem gebyrerne er særligt urimelige, og for hvem
prisstigningerne er ude af proportion. Spidslastanlæg har få driftstimer, lave CO
2
-
emisssioner, og der kan være mange anlæg underlagt samme ejer. Prisen står ikke mål
med omsætningen i fjernvarmesystemet fra disse anlæg. Den arbejdsindsats der skal
lægges for dagen for at administrere disse simple anlæg, står ikke mål med betalingen,
og derfor kommer disse anlæg til at bære en urimelig og diskriminerende byrde.
Energistyrelsen kan henvise til styrelsens generelle bemærkning øverst i høringsnotatet.
Energistyrelsen kan endvidere bemærke, at der løbende stilles flere krav til driften. Reg-
ler og krav til de kvoteomfattede virksomheder og dermed Energistyrelsens administrati-
on øges og ændres løbende, således at der kontinuerligt må ske tilpasninger, som resul-
terer i en forhøjet administrationsbyrde.
Dansk Industri
gør opmærksom på, at gebyrstørrelsen øges for alle og øges markant
for en stor del af virksomhederne. Dansk Industri mener, at der skal redegøres mere
konkret for baggrunden for ændringerne, herunder hvilke konkrete elementer under
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
overskriften ”nøjagtighed, dokumentation, risikostyring, kontrol m.v.” der særligt leder til
højere omkostninger. Et gebyrregnskab/budget vil give god gennemsigtighed.
Dansk Industri mener, at stigningerne er udfordrende for luftfarten, især i den lave ende
af skalaen vil det være problematisk for disse små enheder. Dansk Industri opfordrer til,
at man fra offentlig side samtidig redegør for, hvorledes det danske gebyrniveau er pla-
ceret niveaumæssigt, og hvordan kontrollen finansieres sammenlignet med andre med-
lemslande.
Energistyrelsen kan henvise til styrelsens generelle bemærkning øverst i høringsnotatet
samt til Energistyrelsens bemærkninger til Brancheforeningen Dansk Luftfart.
Danske Commondities A/S
finder, at det virker umiddelbart underligt at enhedens
størrelse skulle have betydning for administrationsbyrden. Danske Commondities finder
til gengæld, at forbrændingsprocesser (emissionssteder) og brændsler vil være mere ret-
visende for de administrative omkostninger.
Danske Commondities henviser til, at et stort gasfyret værk hvor al emission kan henle-
des til en gasmåler, er administrativt mere simpelt end et mindre værk, der anvender af-
fald, gas, biomasse og evt. olie.
FSR - danske revisorer
er generelt lidt uforstående i forhold til, at en styrelse kan op-
kræve særgebyrer for lovadministration. FSR - danske revisorer finder, at det burde væ-
re dækket af skatter, afgifter mv.
FSR - danske revisorer henviser til, at afgørelser ikke kan indklages for ministeren, men
undrer sig over, hvor en virksomhed i så fald skal klage, hvis virksomheden mener at
være placeret i en forkert kategori, eller ligefrem mener ikke at være omfattet.
Landbrug & Fødevarer
bakker op om en model hvor gebyrfinansieringen differentieres
med henblik på at afspejle reelle variationer i de administrative omkostninger. Landbrug
& Fødevarer konstaterer dog, at gebyrerne vil stige for alle kvoteomfattede virksomhe-
der.
Landbrug & Fødevarer gør opmærksom på, at for visse virksomheder vil gebyrstigningen
med kort varsel stige med knap 300 procent. Det er en voldsom stigning, som ydermere
indføres med kort varsel. Landbrug & Fødevarer har svært ved at forstå baggrunden for
de voldsomme stigninger, og opfordrer Energistyrelsen til at genoverveje niveauerne for
gebyrerne.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det fremgår af høringen af 19. december 2014 fra
EU-Kommissionen om revision af ETS-direktivet, at gebyrerne for deltagelse i kvotesy-
stemet varierer på tværs af medlemslandene. Landbrug & Fødevarer finder, at dette er i
modstrid mod intentionen i ETS, der handler om lige konkurrencevilkår for energiintensi-
ve virksomheder på tværs af EU.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at de danske gebyrer som minimum ikke overstiger
gebyrerne for tilsvarende virksomheder i de nærmeste nabolande.
Energistyrelsen kan henvise til styrelsens bemærkninger til Brancheforeningen Dansk
Luftfart.
VedvarendeEnergi
mener, at virksomheder som stopper deres udledninger f.eks. ved
Side 5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
overgang til vedvarende energi, ikke skal betale gebyr. Ligeledes bør virksomheder, der
erklærer, at de ikke længere vil bruge fossil energi, der gør, at de er omfattet af CO
2
-
kvotesystemet, bør fritages for gebyr.
VedvarendeEnergi foreslår, at såfremt virksomhederne senere genoptager brugen af fos-
sil energi, så kunne de betale et gebyr for de mellemliggende år, svarende til det foreslå-
ede gebyr for virksomheder, der har stoppet deres CO
2
-udledninger.
Energistyrelsen kan hertil bemærke, at såfremt en virksomhed ikke længere af omfattet
af CO
2
-kvoteordningen, skal virksomheden ikke længere betale gebyr herfor.
Side 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0007.png
Bilag 1
Høringsliste - høring over udkast til bekendtgørelse om gebyr for ydelser
efter lov om CO
2
-kvoter
A/S Carl Matzens Teglværker
A/S Dansk Shell
A/S Gråsten Teglværk
A/S KNUD JEPSEN
Advokatrådet - Advokatsamfundet
Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S
AIR ALSIE
Air Greenland AS
AKZO NOBEL SALT A/S
Albertslund Kommunale Fjernvarme
Alfred Pedersen & Søn Bellinge ApS
ALIGAP A/S
ALUMECO
Andelsselskabet Mølholm Varmeværk
ANDELSSELSKABET OKSBØL VAR-MEVÆRK
Ankenævnet på Energiområdet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsgiverne
Arcus Denmark A/S
Ardagh Glass Holmegaard A/S
Arkil A/S
ARLA FOODS ENERGY A/S
Asfalt industrien
Atlantic Airways P/F
AULUM FJERNVARME AMBA
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening
Avedøre Fjernvarme A.m.b.a
Bayerngas Danmark ApS
Billund Varmeværk A.M.B.A.
Biogen Idec (Denmark) Manufacturing ApS
BJERRINGBRO VARMEVÆRK AMBA
Bogense Forsyningsselskab A.m.b.a
Boligselskabernes Landsforening
BRAMMING FJERNVARME AMBA
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen for Biogas
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Hess Denmark ApS
Hillerød Kraftvarme ApS
Hillerød Varme A/S
Hirtshals Fjernvarme AMBA
HJALLERUP FJERNVARMEVÆRK
HJORTEBJERG REAL ESTATE A
Hjørring Varmeforsyning AMBA
HKV HORSENS A/S
HMN Naturgas I/S
HOFOR ENERGIPRODUKTION A/S
HOFOR FJERNVARME P/S
HOLME-LUNDSHØJ FJERNVARMEV A M B A
Horsens Varmeværk A M B A
Hvide Sande Fjernvarme A.M.B.A.
HØJE TAASTRUP FJERNVARME A.M.B.A.
Højslev Teglværk A/S
Håndværksrådet
I/S AffaldPlus
I/S Amager Ressourcecenter
I/S NORDFORBRÆNDING
I/S Refa
I/S RENO-NORD
I/S VESTFORBRÆNDING
I/S Aars Varmeværk
Ikast Værkerne Varme A/S
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Institut for produktudvikling (IPU)
Intelligent Energi
IT-Branchen
Jet Time A/S
Jetsmark Energiværk AMBA
Jyderup Varme A/S
Jægerspris Kraftvarme A.M.B.A
Kalk- og Teglværksforeningen
Kara / Noveren I/S
KERTEMINDE FORSYNING - VARME A/S
Side 7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0008.png
Brancheforeningen for Husstands-vindmøller
Branchen Forbrugerelektronik
Brande Fjernvarme A.m.b.a
Brovst Fjernvarme Andelsselskab
Bryggeriforeningen
BRÆDSTRUP TOTALENERGIANLÆG A/S
Brødrene Hartmann A/S
Brøndby Fjernvarme A.m.b.a.
BRØNDERSLEV VARME A/S
Brørup Fjernvarme AMBA
Bureau Veritas Certification Denmark A/S
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet)
Byggecentrum
Byggeskadefonden
Carlsberg Danmark A/S
Cheminova A/S
CIMBER STERLING A/S
CO-industri
Colas A/S
CP Kelco ApS
CTR I/S
Dagnæs-Bækkelund Varmeværk
Daka Denmark A/S
DALUM KRAFTVARME A/S
DALUM PAPIR A/S
DAMOLIN A/S
Dana Petroleum Denmark B.V.
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)
Dancert A/S
DANFOSS A/S
Dangrønt Products A/S
Danica Jutland ApS
Danish Air Transport A/S
Danish Crown A/S
DANISH MALTING GROUP A/S
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rederiforening
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Danmarks Vindmølleforening
Danoil Exploration A/S
Dansk affaldsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Biotek
Dansk Byggeri
Kjellerup Fjernvarme Amba
KL - Økonomisk sekretariat
KL (Kommunernes Landsforening)
KMC, KARTOFFELMELCENTRALEN AMBA
Knauf Danogips A/S
L90
Landbrug & Fødevarer
Landsbyggefonden
Landsforeningen Naboer til Kæmpevind-møller
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LCA Center
LEM VARMEVÆRK
LEMMINKÄINEN A/S
LEMVIG VARMEVÆRK A M B A
LRQA Sverige AB
Lundgaard Teglværk A/S
LYSTRUP FJERNVARME A M B A
Løgstør Fjernvarmeværk AMBA
MARICOGEN A/S
Middelfart Fjernvarme a.m.b.a
Monier A/S
MPM Invest Aps
Munck Asfalt A/S
Mærsk Olie og Gas A/S
MÅBJERGVÆRKET A/S
Naturgas Fyn
NCC Roads A/S
NEAS Energy A/S
NLMK DANSTEEL A/S
NOAH Energi og Klima
Nordic Aviation Capital
NORDIC SUGAR A/S
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Ener-gi
Noreco
Novo Nordisk a/s
NOVOPAN TRÆINDUSTRI A/S
NOVOZYMES A/S
Nybro Tørreri Amba
Nykøbing M Fjernvarmeværk A M B A
Nykøbing Sj Varmeværk
NÆSTVED VARMEVÆRK
NØRRE AABY KRAFTVARMEVÆRK AMBA
Nørresundby Fjernvarmeforsyning AMBA
ODDER VARMEVÆRK A M B A
Side 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0009.png
Dansk Energi
Dansk Energibranche forening (DEBRA)
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Gartneri
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Geotermi Aps
Dansk Industri
Dansk Standard
Dansk Transport og Logistik (DTL)
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK
Danske Regioner
DC Generation A/S
De frie elselskaber
De Grønne
Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i
Danmark (Kooperationen)
Det Norske Veritas, Danmark A/S
Det økologiske Råd
DI
DI ITEK
DK plant aps
Dommerfuldmægtigforeningen
Dong E&P
Dong Efterforskning & Produktion
DONG Energy A/S
DONG ENERGY THERMAL POWER A/S
DONG Naturgas A/S
DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening
Duchossois Industries, Inc.
Duferco Danish Steel A/S
DUPONT NUTRITION BIOSCIENCES ApS
E.ON Danmark A/S
E.ON PRODUKTION DANMARK A/S
EFFEKTMARKED.DK A/S
Effektpartner AS
Ejendomsforeningen Danmark
ENERGI FYN PRODUKTION A/S
Energi- og olieforum.dk
ENERGI VIBORG KRAFTVARME A/S
Energiforbrugeren
Energiforum Danmark
ENERGIGRUPPEN JYLLAND VARME A/S
Odense Kraftvarmeværk A/S
Offshoreenergy.dk
Olie Gas Danmark
PA Resources Denmark ApS
PARTNERSELSKABET - OY-KVP
Petersen Tegl Egernsund A/S
Pipers Teglværker A/S
PricewaterhouseCoopers, PwC CO2-verifikation
Primera Air Scandinavia
Realkreditforeningen
Reel Energi Oplysning (REO)
Region Hovedstaden
Regulerkraft Ikast ApS
Renosyd i/s
Ribe Fjernvarme AMBA
Ringkøbing Fjernvarmeværk AMBA
RINGSTED KRAFTVARMEVÆRK A/S
Rockwool A/S
ROSKILDE VARME A/S
ROULUNDS ENERGY ApS
RWE Dea AG
RØNNE VARME A/S
Saint-Gobain Isover A/S
SAINT-GOBAIN WEBER A/S
SAKSKØBING FJERNVARMESELSKAB A M B A
Shell Olie- og Gasudvinding Danmark B.V. Holland
Silkeborg Varme A/S
SINDAL VARMEFORSYNING A M B A
SKAGEN VARMEVÆRK AMBA
Skanderborg-Hørning Fjernvarme
Skive Fjernvarme A.m.b.a
Skjern Fjernvarmecentral A.m.b.a.
Skjern Papirfabrik A/S
Skou Hansen I/S
SK-Varme A/S
SMØRUM KRAFTVARME AMBA
SOPHUS FUGLSANG. EX-PORT-MALTFABRIK A/S
Spyker Energy ApS
Star Air A/S
Statens Byggeforsknings Institut
Statoil A/S
STATOIL REFINING DENMARK A/S
Støvring Kraftvarmeværk AMBA
Side 9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0010.png
Energiklagenævnet
Energitilsynet
Energitjenesten
Erhvervsflyvningernes Sammenslutning
ESBJERG VARME A/S
EWE Energie AG
ExecuJet Europe A/S
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Farum Fjernvarme AMBA
FAXE KALK A/S
FF SKAGEN A/S
FFV Varme A/S
Finansrådet
Fjernvarme Fyn A/S
Fjernvarmecentralen Avedøre Holme
Fjernvarmedistributionsselskabet Hvidovre Amba
FLEXENERGI A/S
Forbrugerrådet
FORCE Certification A/S
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen for Slutbrugere af Energi
FORSYNING HELSINGØR VARME A/S
Fredericia Fjernvarme A.M.B.A.
Frederikshavn Varme
Frie Elforbrugere
FSR Danske revisorer
Fællinggaard Varmeforsyning ApS
Gartneriet Hjortebjerg I/S
Gartneriet Kronborg ApS
Gartneriet Masnedø A/S
GCTPA, LLC
GEV VARME A/S
Gram Fjernvarme AMBA
Green Ways
Greenpeace
Grenaa Effektreserve AS
Grenå Fjernvarme A M B A
Greve Fjernvarme A.m.b.a.
Grundejerforeningen Smørmosen
Graakjaer A/S (Axzon) / BGR I/S
GRÅSTEN VARME A/S
GTS (Godkendt Teknologisk service)
Sun chemical a/s
SUN-AIR of Scandinavia
Svendborg Fjernvarme A.M.B.A
Svendborg Kraftvarme A/S
Svogerslev Fjernvarmecentral A.m.b.a.
Sæby Varmeværk AMBA
SØNDERBORG FJERNVARME AMBA
Sønderborg Kraftvarmeværk I/S
TAS, Trekantområdets Affaldsselskab I/S
Tekniq
Teknologisk Institut
THISTED VARMEFORSYNING A M B A
Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S
Toftlund Fjernvarme A.M.B.A
Total E&P Denmark B.V.
TRANBJERG VARMEVÆRK A M B A
TREFOR VARME A/S
Triplenine A/S
Tulip Food Company A/S
Tychsens Teglværk A/S
Tønder Fjernvarmeselskab AMBA
VAMDRUP FJERNVARME I M B A
VARDE VARMEFORSYNING A/S
Varmepumpefabrikantforeningen
Vattenfall A/S
Vedstaarup Teglværk A/S
Vedvarende Energi
Vejle Fjernvarme A M B A
VELTAK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers Branchefor-
ening
Verdens Skove
VERDO Produktion A/S
VerifAvia (UK) Ltd.
VESTEGNENS KRAFTVARMESELSKAB I/S
Vesterled Teglværk A/S
VESTFORSYNING VARME A/S
Videbæk Varme A/S C/O Videbæk Energiforsyning AMBA
Vildbjerg Varmeværk A.m.b.a.
VILLEMOES TEGLVÆRK A/S
Vinderup Varmeværk A M B A
Vindmølleindustrien
VNG Danmark ApS
Vojens Fjernvarme A.M.B.A.
Vordingborg Fjernvarme A/S
Side 10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Ny bekendtgørelse om gebyr for ydelser efter lov om CO2-kvoter, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1582596_0011.png
Guldborgsund Varme A/S
Gyproc A/S
Haderslev Fjernvarme AMBA
Haderslev Kraftvarmeværk A/S
HALDOR TOPSØE A/S
Hammel Fjernvarmeselskab A.m.b.a.
Hanstholms Fiskemelsfabrik A/S
HARBOES BRYGGERI A/S
HEDENSTED FJERNVARME
Helligsø Teglværk A/S
Helsinge Fjernvarme AMBA
Helsingør Kraftvarmeværk A/S
Hess ApS
Vorskla Steel Denmark A/S
VRÅ VARMEVÆRK AMBA
Vækst & Miljø v./Ulrik Dahl
Værløse Varmeværk AMBA
WEIBEL SCIENTIFIC
WIENERBERGER A/S
Wintershall Noordzee B.V.
WWF Verdensnaturfonden
Østervang Sjælland A/S
Østkraft
Østkraft Produktion A/S
Aabenraa-Rødekro Fjernvarme AMBA
AAK DENMARK A/S
AALBORG PORTLAND A/S
Aalborg Universitet
Aarhus Kommune
Side 11