Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 103
Offentligt
1577355_0001.png
Faktaark
Udpluk fra Copenhagen Economics rapport
”Konkurrence om detailkøb af elektricitet”
Udbud: 53 elleverandører og 136 produkter
Danske forbrugere kan i et gennemsnitligt netområde vælge mellem 28
el-leverandører. Der findes 53 el-leverandører i Danmark. Kun Norge og
Sverige har flere el-leverandører i europæisk sammenhæng. Danske for-
brugere kan ligeledes vælge mellem mange forskellige produkter, 136 i
gennemsnit, fx grønne el-produkter og forskellige former for fastprisaf-
taler.
Lille del af prisen er konkurrence-udsat
Det er kun ca. 1,50 ud af 10 kroner af forbrugerens pris, som umiddel-
bart påvirkes af konkurrenceintensiteten for elektricitet.
Nemt og billigt at skifte elselskab
For
det første
koster det ikke noget at fravælge en leverandør. Der er in-
gen omkostninger ved opsigelse hos en el-leverandør eller ved fravalg af
et el-produkt. Eneste undtagelse er ved brud på opsigelsesvarsel og bin-
dingsperiode (op til 6 måneder), hvor kunden typisk betaler et gebyr på
125-500 kr. For
det andet
finder vi heller ingen omkostninger ved valg af
ny el-leverandør.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 103: Henvendelse af 8/12-15 fra Dansk Energi om rapporten "Konkurrence om detailkøb af elektricitet"
1577355_0002.png
Danske elhandleres bruttoavance er blandt Europas laveste
En sammenligning på tværs af EU-15 samt Norge viser, at den gennem-
snitlige bruttoavance pr. husstand i Danmark er 345 kr. om året, hvilket
er ca. 40 pct. lavere end gennemsnittet for alle landene i undersøgelsen.
Dette beløb skal bruges til at afholde el-leverandørens variable og faste
omkostninger – f.eks. til markedsføring, kundeservice og fakturering.
Antallet af elhandlere er stigende
Det er relativt let at etablere sig som ny elhandler i markedet. Antallet af
el-leverandører i perioden 2013-2015 er steget fra 49 til 53. Det viser, at
selvom der allerede er mange el-leverandører i Danmark, så kommer der
fortsat nye el-leverandører til. Dette ville ikke være muligt, hvis ad-
gangsbarriererne var høje.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 103: Henvendelse af 8/12-15 fra Dansk Energi om rapporten "Konkurrence om detailkøb af elektricitet"
1577355_0003.png
Få skifter – der er ikke meget at spare
I EU-15 samt Norge skifter i gennemsnit cirka ti procent af forbrugerne
årligt el-leverandør. I Danmark har tallet de seneste år ligget omkring
6,5 procent, men er svagt stigende, så det lander omkring 7,5 procent i
år. Den lave mobilitet er imidlertid ikke overraskende, fordi priserne har
været lave, og fordi der har været meget små prisforskelle. For 80 pro-
cent af produkterne på elmarkedet er prisforskellen højest
150 kr. om året. Den gennemsnitlige prisforskel i EU-15 landene er dob-
belt så stor.
God service – få klager og god klagehåndtering
Når vi ser på, hvor mange kunder, som oplyser, at de ikke har oplevet
problemer eller klaget på el-servicen, så scorer el-sektoren i Danmark
bedst i forhold til andre EU15- lande.
3