Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 102
Offentligt
1576008_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT – E K S T E R N E
H Ø R I N G S P AR T E R
4. december 2015
Eksternt høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributi-
onsvirksomheder
Indledning
Energistyrelsen har den 17. november 2015 sendt udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i
net- og distributionsvirksomheder i høring hos relevante organisationer, virksomheder mv. Bekendt-
gørelsen har endvidere været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 24. november 2015 kl. 12.00.
Følgende organisationer m.v. har ikke haft bemærkninger:
Aalborg Universitet
Arbejdsgiverne
Byggeriets Uddannelser
Dansk Industri (DI).
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Dansk Energi
DONG Gas Distribution A/S (DGD)
HMN Naturgas
SE Energi og Klima.
I det følgende refereres de indkomne høringssvar. Energistyrelsens evt. kommentarer til de enkelte
høringssvar følger efter i kursiv.
Høringssvar
Dansk Energi
bemærker, at der i udkastets § 6 bevares en pligt for netselskaberne til at kortlægge
energileveringen i deres forsyningsområde, og som hidtil fordeles denne på forbrugerkategorier og
kategorier af energianvendelse.
Fra engrosmodellens indførsel overgår ansvaret for kundestamdata til elhandlerne. Dette gælder og-
så branchekoden for elforbrugskategorien. Dansk Energi gør opmærksom på, at netselskaberne der-
for alene vil kunne kortlægge energileveringen i deres forsyningsområde ud fra de stamdata, der stil-
les til rådighed af elhandlerne via datahubben. Dansk Energi foreslår, at denne ændring i ansvarsfor-
delingen bør fremgå af bekendtgørelsens § 6.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 102: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder (energisparebekendtgørelsen)
Energistyrelsen kan oplyse, at det er korrekt, at ansvaret for at indberette data til datahubben vedrø-
rende identifikation af forbrugeren på et givent aftagenummer, som elhandelsvirksomheden har ind-
gået aftale med, fra ikrafttræden af engrosmodellen den 1. april 2016 vil ligge hos elhandelsvirksom-
hederne. Dette fremgår af § 72 c, stk.2, jf. lov nr. 577 af 4. maj 2015, § 1, nr. 17. Netvirksomhederne
vil imidlertid kunne indhente dataerne fra datahubben.
Energistyrelsen finder ikke, at kortlægningsforpligtelsen påvirkes af, at stamdataen nu indberettes af
elhandelsvirksomheder.
HMN Naturgas
bemærker, at i henhold til udkastets § 7, stk. 7, fastsættes energisparemål og de rea-
liserede energibesparelser ved anvendelse af de i bilag 4 oplyste energiindhold i specifikke brænds-
ler. Det er HMN Naturgas' forståelse, at brændslers energiindhold i EU-sammenhæng opgøres på
baggrund af brændslernes øvre brændværdi.
Hidtil er energisparemål og realisering af energibesparelser fastlagt på baggrund af brændslers nedre
brændværdi. Overgang til øvre brændværdi vil ikke have konsekvenser for fjernvarme og eldistributi-
onsvirksomheder, som opgør direkte i kWh. Overgang til anvendelse af øvre brændværdi vil derimod
have konsekvenser for gasselskabernes opgørelse af distribueret energi og realiserede energibespa-
relser - nemlig en forøgelse på 10 %.
Anvendelse af øvre brændværdi vil have som konsekvens, dels at den samlede mængde distribueret
energi fra alle energidistributører vil forøges, og dels at gasselskabernes (og olieselskabernes) relative
andel af det samlede energisparemål vil forøges, hvis distribueret energi fortsat anvendes som nøgle
til fordeling af de af Energistyrelsen fastsatte energisparemål.
HMN Naturgas finder det uacceptabelt, hvis overgang fra nedre til øvre brændværdi alene fører til
øgede energispareforpligtelser for gasselskaberne, og forudsætter derfor, at denne mulige konse-
kvens neutraliseres i forbindelse med fastsættelse af gasselskabernes fremtidige energisparemål.
Energistyrelsen kan oplyse, at bilag 4 skal indsættes som følge af svar til EU-Kommissionen i forbin-
delse med besvarelse af modtaget åbningsskrivelse. Energistyrelsen har dog ikke på nuværende tids-
punkt intention om at ændre på den måde, som brændslers energiindhold hidtil har været opgjort i
forbindelse med fastsættelse af energisparemålet, samt i forbindelse med kravene til opgørelse og
indberetning af besparelser.
Energistyrelsen har derfor tydeliggjort dette i udformningen af udkastets § 7, stk. 7.
DONG Gas Distribution A/S (DGD)
henviser til, at udkast til revideret bekendtgørelse om energispa-
reydelser i net- og distributionsvirksomheder er drøftet med HMN Naturgas. DGD er enig med HMN
Naturgas i deres høringssvar, og deler deres bekymring. DGD henviser derfor til HMN Naturgas’ hø-
ringssvar.
SE Energi og Klima
tilslutter sig de foreslåede revideringer. SE Energi og Klima anerkender særligt be-
hovet for at skabe øget konkurrence på et tidligere monopol-marked, som dog har bevæget sig langt
de seneste år. SE Energi og Klima finder, at flytningen af oplysningspligten fra netselskaberne er en
naturlig følge af engrosmodellen, da handelsselskaberne herefter skal stå for al kundekontakt.
Side 2