Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 100
Offentligt
Den 21. februar 2008
Aftale
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Ny Alliance om den danske energi-
politik i årene 2008-2011
Energipolitikken er i stigende grad et europæisk anliggende, hvor udbygning med
vedvarende energi, CO
2
-reduktionsmål og mål for energieffektivisering samt ram-
merne for organisering af energisektoren og for udvikling af energiteknologi lægges
fast i regi af fællesskabet.
Senest har EU-Kommissionen den 23. januar 2008 spillet ud med en klima- og
energipakke.
Resultatet af EU’s byrdefordeling for vedvarende energi vil være bindende for
dansk energipolitik frem mod 2020.
Parterne er dog frit stillede til at gå ind for højere målsætninger for perioden efter
2011. Ændring af konkret aftalte initiativer kræver dog enighed.
Aftalens længde og overordnede ramme
Aftalen dækker perioden 2008-11.
Aftalen har til formål at nedbringe Danmarks afhængighed af fossile
brændsler, kul, olie og gas.
VE-andelen målt i forhold til bruttoenergiforbruget skal udgøre 20 pct. 2011.
Aftalen fastlægger de konkrete virkemidler til at indfri dette delmål.
Besparelses- og VE-målene skal som udgangspunkt nås ved en lineær ind-
fasning.
Ved væsentlige afvigelser fra den lineære indfasning af VE- og besparel-
sesmålene drøfter parterne supplerende initiativer, som skal indfri målsæt-
ningerne.
Frem til 2011 gøres årligt i september måned status for mål og igangsatte
analyser.
Inden udgangen af 2010 drøfter parterne konkrete supplerende initiativer for
perioden efter 2011.
Med henblik på at opfylde målsætningerne igangsættes umiddelbart en række ini-
tiativer:
Energibesparelser og -effektiviseringer
Bruttoenergiforbruget.
Bruttoenergiforbruget skal falde med i alt 4 pct. frem til
2020 i forhold til 2006. Frem til 2011 er målsætningen, at bruttoenergifor-
bruget falder med 2 pct. i forhold til 2006, svarende til et fald fra 863 PJ i
2006 til 846 PJ i 2011.
Højere målsætninger for energieffektivitet:
De årlige besparelser øges til 1,5 pct. af en-
deligt energiforbrug i 2006 svarende til årlige besparelser på 10,3 PJ.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575941_0002.png
2
Forøgede forpligtelser:
Energiselskabernes forpligtelser øges fra 2010 og frem til
5,4 PJ årligt fra i dag 2,95 PJ årligt. Udmøntningen af den forøgede forplig-
telse drøftes med selskaberne.
Reduktion af energiforbruget i bygninger:
For nye bygninger gennemføres stramning
med mindst 25 pct. i 2010, mindst 25 pct. i 2015 og mindst 25 pct. i 2020, i
alt en reduktion med mindst 75 pct. senest i 2020.
Kampagner til fremme af energibesparelser i bygninger:
Der afsættes 20 mio.kr. årligt i
2008-11 og 5-10 mio.kr. årligt derefter. Iværksættes straks.
Videncenter for energibesparelser i bygninger:
Af de 20 mio. kr. årligt til fremme af
energibesparelser, afsættes der op til 10 mio.kr. årligt i 2008-11. Centeret
evalueres i 2011. Udbud af opgaven iværksættes straks. Centret placeres i
et miljø med faglige erfaringer.
Vedvarende energi
VE- mål:
Målsætningen for VE-andelen af bruttoenergiforbruget er 20 pct.
2011.
VE-lov:
Lovgivningen om VE samles i en VE-lov, som omfatter nationale
mål for samlet kommunal planlægning for vindmøller, afregningsregler for
VE-anlæg, erstatningsordning, en garantifond og model for lokalt medejer-
skab. Initiativet gennemføres ved ny lov i efterårssamlingen 2008 (når de
forhøjede afregningsregler er gennemført ved lovgivning i forårssamlingen
og er EU-godkendt). VE-loven forudsættes at træde i kraft den 1. januar
2009. Lovudkast drøftes med parterne og sendes i høring inden sommerferi-
en 2008.
Mere biomasse og affald og mindre fossile brændsler i den centrale kraftvarme
Støtte: Tilskuddet til de centrale kraftværkers biomassebaserede el-
produktion øges fra 10 til 15 øre/kWh. Ændringen gennemføres ved lovænd-
ring i forårssamlingen.
Hvile-i-sig-selv reguleringen for afbrænding af affald på de centrale kraft-
værker ophæves. Initiativet åbner ikke op for afbrænding af husholdningsaf-
fald på de centrale værker. Gennemføres ved lovændring i forårssamlingen.
Vindmøller på land
Støtten til nye vindmøller forhøjes til 25 øre/kWh i 22.000 fuldlasttimer + 2,3
øre/kWh i balanceringsomkostninger + 0,4 øre/kWh til grøn fond. De nye
afregningspriser gælder fra aftalens indgåelse. Gennemføres ved lovændring
i forårssamlingen.
For møller under skrotningsordningen ydes et ekstra fast tillæg på 8
øre/kWh i de første 12.000 fuldlasttimer. Gennemføres ved lovændring i for-
årssamlingen.
En aftale indgås med KL om kommunernes planlægning (reservation af
arealer) for 75 MW i hvert af årene 2010 og 2011, herunder »en grøn fond« og
en garantifond på 10 mio. kr. til støtte til finansiering af lokale møllelaugs
forundersøgelser mv.. Vindmølleejerne kompenseres for deres bidrag til den
grønne fond ved en forhøjelse af støtten pr. kWh. Garantifonden på 10 mio.
kr. finansieres af PSO.
Erstatningsordning
Der gennemføres en erstatningsordning, der sikrer naboer til nye
vindmøller erstatning for tab af ejendommens værdi pga. af mølleop-
stillingen.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575941_0003.png
3
Erstatningen betales af vindmølleejeren på det tabsgivende tids-
punkt, det vil sige i forbindelse med opstilling af møllen.
Dette objektive erstatningsansvar baseres på de almindelige erstat-
ningsretlige principper, herunder en konkret, individuel vurdering af
værditabet på berørte ejendomme.
Erstatningen bortfalder, hvis beløbet udgør mindre end 1 % af ejen-
dommens værdi.
I tilknytning til den kommunale planproces, herunder VVM-
vurderingen, skal det forventede erstatningsomfang kunne opgøres af
en vurderingsmyndighed (eksempelvis efter taksationskommissions-
modellen), således at vindmølleinvestor kan få et overblik over om-
kostningerne og få mulighed for at flytte vindmølleplaceringen inden
afslutningen af planlægningen.
Såvel erstatningsordning som model for lokalt medejerskab indarbej-
des i den kommende VE-lov.
Havvindmøller
Udbud af to havvindmølleparker på hver 200 MW til idriftsættelse i 2012.
Det overvejes om de to havvindmølleparker kan udbydes som én park.
Havmøllehandlingsplan
placering af fremtidige havmølleparker
evt. justeret udbudsmodel, herunder overvejelser om tidligere byg-
gemodning
åben dør med afregning som landmøller
Biogas:
Alle nye og eksisterende biogasanlæg får en fast elafregningspris på
74,5 øre/kWh eller et fast pristillæg på 40,5 øre/kWh, når biogas anvendes
sammen med naturgas. Elafregningsprisen og pristillæg prisreguleres med
60 pct. af stigningen i nettoprisindekset. Gennemføres ved lovændring i for-
årssamlingen.
Varmepumper til erstatning af individuelle oliefyr:
Pulje på 30 mio.kr. over 2 år til op-
lysningskampagner, mærkning af effektive pumper, begrænsede tilskuds-
ordninger mv. målrettet varmeforbrugere uden for kollektivt forsynede om-
råder. Iværksættes straks.
Små VE-teknologier:
Der afsættes 25 mio. kr. om året i fire år til tilskud til de
små VE-teknologier som solceller og bølgekraft. Midlerne, der finansieres af
PSO-midler, kan f.eks. anvendes til løsninger integreret i byggeriet og ud-
bud af bølgekraft, og udmøntes af parterne efter nærmere aftale. Gennemfø-
res ved lovændring i forårssamlingen.
Fjernkøling:
De kommunalt ejede fjernvarmeselskaber gives mulighed for
fjernkølingsaktiviteter i selskaber, der økonomisk adskilt fra fjernvarmeakti-
viteterne. Gennemføres ved lovændring i forårssamlingen.
Energiafgifter
Forhøjelse af CO
2
-afgiften:
CO
2
-afgifterne forhøjes fra 3-90 kr. pr. ton til den for-
ventede CO
2
-kvotepris, der for 2008-12 pt. anslås til 150 kr. pr. ton med virk-
ning fra 2008.
Ny NO
x
-afgift:
NO
x
-afgift på 5 kr. pr. kg med virkning fra 1. januar 2010 til
delvis opfyldelse af den danske NO
x
-forpligtelse.
Tilbageføring af provenu:
Provenuet tilbageføres, jf. det forslag, der har været i hø-
ring.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
4
Overvejelser om en skattereform, der understøtter de energipolitiske mål-
sætninger, indgår i den nedsatte Skattekommission.
Nye mere effektive energiteknologier
Fordobling af midlerne til energiforskning, udvikling og demonstration
-
PSO-forskningsaftalen fra 2004 med 130 mio. kr. om året forlænges
efter 2008.
-
Partierne noterer sig, at regeringen og Dansk Folkeparti ønsker en
markant styrkelse af indsatsen til forskning, udvikling og demonstra-
tion på energiområdet ved fra globaliseringsreserven at reservere
midler, således at den samlede, offentligt finansierede indsats forøges
til i alt 750 mio. kr. i 2009 og 1.000 mio. kr. fra 2010. Regeringen og
Dansk Folkeparti vil bringe dette og den konkrete fordeling af mid-
lerne mellem forskning, udvikling og demonstration op i forbindelse
med udmøntningen af globaliseringsreserven.
Transport
Biobrændstoffer mv. til transport:
-
Regeringens målsætning er, at biobrændstoffer mv. skal udgøre 5,75
pct. i 2010 samt 10 pct. i 2020 af brændstofanvendelsen i landtrans-
port. Dette svarer til EU’s målsætning.
-
Til opfyldelse af målsætningen kan kun anvendes biobrændstoffer,
som opfylder EU's kommende bæredygtighedskriterier (økonomisk,
miljømæssigt, socialt).
-
Parterne drøfter, om Kommissionens forslag til bæredygtighedskrite-
rier skal sættes som danske krav, indtil de er vedtaget og gennemført
i EU.
-
Virkemidler til opfyldelse af målsætningen tilpasses, når der i EU er
truffet beslutning om, hvilke brændstoffer der kan medregnes. Dette
kan f.eks. også omfatte el til el-biler, plug-in hybridbiler mv.
Afgiftsfritagelse for brintbiler:
Gennemføres ved lovændring i forårssamlingen.
Afgiftsfritagelse for elbiler:
Afgiftsfritagelser forlænges til 2012. Gennemføres ved
lovændring i forårssamlingen.
Forsøgsordning for elbiler:
Forsøgsordning for elbiler med en bevilling på 10 mio.
kr. årligt i 2008-9 og derefter 5 mio. kr. årligt i 2010-12. Iværksættes straks.
Plug -in hybrid biler:
Med henblik på at fremme at Danmark er i front vedrøren-
de plug-in hybridbiler, når teknologien er markedsklar, drøfter aftaleparter-
ne inden udgangen af 2009 hvordan udbredelse af plug-in hybridbiler kan
fremmes.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575941_0005.png
Oversigt over analyser, som regeringen forpligter sig til i henhold til energiaftale
Temaer i energiaftale
Analyser mv.
Energibesparelser og -effekti-
viseringer
Evalueringen i 2008
Samlet evaluering af energibesparelsesindsatsen, herunder af energimærkningsordningen, gennemføres inden
udgangen af 2008 og forelægges til drøftelse med parterne inden 1. februar 2009.
Strategi for reduktion af energifor-
For eksisterende bygninger, herunder bl.a. krav i bygningsreglementet, mærkningsordninger for vinduer og fi-
nansieringsformer og anvendelse af ESCOs. Projektbeskrivelse drøftes med parterne inden 31. marts 2008 og
bruget i bygninger.
en midtvejsstatus drøftes inden 15. september 2008. Oplæg forelægges til drøftelse med parterne inden 1. marts
2009
Vurdering af barrierer, herunder i den almene boligsektor (såvel nybyggeri som eksisterende boliger): Oplæg
forelægges til drøftelse med parterne inden 1. marts 2009. En midtvejsstatus drøftes inden 15. september 2008.
Analyse af tarifstrukturen med henblik på at skabe incitamenter til at reducere energiforbruget: Oplæg forelæg-
ges til drøftelse med parterne inden 1. marts 2009
Styrkelse af besparelsesindsatsen i
statslige institutioner
Besparelsesindsatsen i de statslige institutioner skal styrkes mhp. at sikre et fald i energiforbruget fx gennem
udbredelse af erfaringer, kortlægning af barrierer mv.: Oplæg forelægges til drøftelse med parterne senest 1.
oktober 2008
Udbredelse af erfaringerne fra aftale-
Oplæg forelægges til drøftelse for parterne senest 1. oktober 2008
ordningerne.
Effektivisering af energiproduktionen
Varmepumper i fjernvarmesystemet og konvertering fra naturgas til fjernvarme: Oplæg forelægges til drøftelse
for parterne senest 1. januar 2009
og -konverteringen
Kortlægning og oplæg til initiativer til en mere effektiv indvinding af olie og gas og til forbedring af energieffek-
tiviteten forelægges til drøftelse for parterne inden 1. januar 2009
Mere energieffektiv indvinding af olie og gas
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575941_0006.png
6
Transport
Mindre CO
2
i transportsektoren
El-infrastruktur
Forslag til fremtidig el-infrastruktur
Udbredelse af intelligente el-målere
Øget anvendelse af slam
Opfølgning på Infrastrukturkommissionen: Strategi for reduktion af transportsektorens CO2-udledning
Oplæg om den fremtidige netstruktur i foråret 2008
Oplæg om muligheder for udbredelse inden 1. oktober 2008
Regeringen vender tilbage inden 1. april 2008 med et forslag, som skal sikre en øget anvendelse af slam til ener-
giudnyttelse.
Analyse af vilkår for husstandsmøller uden for områder med kollektiv varmeforsyning inden 1. juli 2008.
Intelligent elforbrug
Vedvarende energi
Husstandsmøller
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
21. februar 2008
Opfølgning på aftale af 29. marts 2004 om vindenergi og decentral kraftvarme mv.
I aftalen indgår:
1. I den energipolitiske aftale af 29. marts 2004 var ”parterne enige om at sikre grund-
laget for opførelse af 2 havmølleparker på hver 200 MW.” Det blev aftalt, at ”Sigtet
er at havmølleparkerne nettilsluttes 2007/2008”. De aftalte ændringer i forbindelse
med havmølleparken ved Horns Rev II blev gennemført ved en ændring af elfor-
syningsloven, jf. Lov nr. 495 af 9. juni 2004 som trådte i kraft 1. januar 2005. De af-
talte ændringer i forbindelse med havmølleparken ved Rødsand II blev gennemført
ved en ændring af elforsyningsloven, jf. Lov nr. 520 af 7. juni 2006 som trådte i
kraft 17. juni 2006. Aftalepartierne er løbende blevet orienteret om forløbet af de 2
udbud. Der findes hurtigst muligt en ny bygherre til Rødsand II formentligt gen-
nem et nyt udbud med en varighed på 52 dage, hvor tilbudsgiverne forpligtes til at
gennemføre hele projektet, senest når den nødvendige følgelovgivning er på plads.
Der bygges videre på den eksisterende VVM redegørelse. Forligspartierne oriente-
res om de fornyede udbudsbetingelser. Parken sendes i udbud primo februar med
henblik på at blive nettilsluttet 2011 eller tidligere. Vinderen præsenteres for for-
ligskredsen.
2. 2004-aftalen indeholder skrotningsordningen for gamle vindmøller. Efter aftalen vil
ordningen indebære, ”at der nedtages omkring 900 gamle møller med en størrelse
på op til 450 kW”. Det fremgår endvidere af aftalen, at ”Ordningen sigter mod en
samlet etablering af ny kapacitet på op til 350 MW i løbet af de kommende 5 år.”
(frem til udgangen af 2009). De aftalte nye regler som følge af en ny skrotningsord-
ning blev gennemført ved en ændring af elforsyningsloven, jf. Lov nr. 495 af 9. juni
2004 som trådte i kraft 1. januar 2005.
3. Det indgik i 2004-aftalen, ”at nye biogasanlæg afregnes med 60 øre/kWh for en 10-
årig periode og derefter med 40 øre/kWh for yderligere en 10-årig periode.” Det
blev samtidig aftalt, at ”Der vil være et samlet loft på 8 PJ for støtte til eksisterende
og nye biogasanlæg nettilsluttet inden udgangen af 2008, svarende til en fordobling
af den eksisterende kapacitet.” De aftalte ændringer for biogas blev gennemført ved
en ændring af elforsyningsloven, jf. Lov nr. 495 af 9. juni 2004 som trådte i kraft 1.
januar 2005.
4. Rammen for Energinetdk’s forskning blev aftalt udvidet med 30 mio. kr. til i alt
130 mio. kr. årligt i en 4-årlig periode. Der er tilført ekstra 30 mio. kr. pr. år i årene
2005-2008.
5. Der blev aftalt en afskaffelse af aftagepligten for vindkraft, som erstattes af finan-
siel støtte. Derudover blev aftalt gennemførelse af en forenkling af beregningen af
markedspris plus støtte som ikke må overstige 36 øre/kWh for eksisterende møller.
De aftalte ændringer blev gennemført ved en ændring af elforsyningsloven, jf. Lov
nr. 495 af 9. juni 2004 som trådte i kraft 1. januar 2005.
6. For decentral kraftvarme blev en række ændringer aftalt, herunder ophævelse af af-
tagepligten, reduceret støtte ved stigende elpriser og individuel fastsættelse af støt-
ten for det enkelte værk. De aftalte ændringer for decentral kraftvarme blev gen-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
nemført ved en ændring af elforsyningsloven, jf. Lov nr. 495 af 9. juni 2004 som
trådte i kraft 1. januar 2005.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
21. februar 2008
Aftale om opfølgning på 2004-aftalen om vedvarende energi
I aftalen af 29. marts 2004 om vindenergi og decentral kraftvarme indgik, at
”Der indføres en skrotningsordning, der skal muliggøre, at der samtidig med udbygning
med vindkraft varetages landskabelige hensyn gennem en sanering af områder med mange
ældre og uheldigt placerede vindmøller. Ordningen vil indebære, at der nedtages omkring
900 gamle møller med en størrelse på op til 450 kW.
Ordningen sigter mod en samlet etablering af ny kapacitet på op til 350 MW i løbet af de
kommende 5 år.
Skrotningsstøtten fastsættes til 12 øre/kWh, som udbetales i forbindelse med produktio-
nen på nye møller i 12.000 fuldlasttimer for det dobbelte af den nedtagne vindmølles instal-
lerede effekt. Hvis den gennemsnitlige månedlige afregningspris til vindkraftproducenten i
en måned overstiger 48 øre/kWh aftrappes skrotningsstøtten på de 12 øre tilsvarende. Der
fastsættes herudover ikke noget afregningsloft for nye vindmøller, heller ikke efter udløbet
af fuldlasttimeperioden.
Økonomi- og erhvervsministeren og miljøministeren vil rette henvendelse til regionplan-
myndighederne og kommunerne om at de udpeger arealer til genplacering af vindmøller i
forbindelse med skrotningsordningen. Parterne vil gøre status 1. oktober 2004 med henblik
på at vurdere om der er tilvejebragt et tilfredsstillende plangrundlag for at skrotningsord-
ningen kan gennemføres.”
Skrotningsordningen har ikke medført den forventede udskiftning af vindmøller.
Parterne bag aftalen er derfor enige om, at der tages følgende initiativer til gennemførelse
af skrotningsaftalen:
Skrotningsbeviser kan uændret optjenes frem til udgangen af 2009, men kan an-
vendes indtil udgangen af 2010.
Aftaleparterne får en opgørelse om sagens fremdrift hver anden måned frem til
årets udgang.
Fra centralt hold skal der ske en opfølgning over for kommunerne, dvs. at der skal
sikres et antal medarbejdere, som fra centralt hold tager kontakt til kommuner, som
ikke i tilstrækkelig grad fremmer planlægningen lokalt. Både før og efter fastlæggel-
se af lokalplaner, således, at fx VVM-redegørelser offentliggøres.
Der nedsættes en Task Force med centrale medarbejdere og deltagelse fra KL, som
kan sikre den intensive og direkte dialog med kommunerne.
Regeringen sender – i samarbejde med KL - et klart signal i form af en skriftlig
henvendelse til kommunerne om, at dette er et område af høj national prioritet.
Målet er, at der inden udgangen af 2008 er vedtaget lokalplaner for mindst 350
MW. Såfremt det ikke er tilfældet indkaldes forligskredsen straks med henblik på at
træffe beslutning om supplerende virkemidler, som kan sikre etableringen af den
aftalte vindmøllekapacitet.
Nye og forbedrede afregningspriser for vindmøller er aftalt med forbindelse med ener-
giaftale af 21. februar 2008.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575941_0010.png
Vind frem til 2012
1400
1200
Nye havmøller
400 MW
1000
800
MW
Aftale med KL 2011 – 75 MW*
Aftale med KL 2010 – 75 MW*
Skrotningsordning
350 MW
600
400
Rødsand II
200 MW
200
Horns Rev II
200 MW
0
I alt 1300 MW frem til 2012
* Aftale med KL om arealreservation
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
21. februar 2008
Aftale
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Dansk Folkeparti og Ny Alliance om øget biomasse-
anvendelse og frit brændselsvalg på centrale kraftværker
Regeringen er indstillet på at imødekomme en eventuel ansøgning om at ophæve
kulrestriktionen på Skærbækværket og Avedøre 2 mod aftale om, at biomassean-
vendelsen øges med op til 700.000 tons i 2011 svarende til en forøgelse af den sam-
lede VE-andel på 1,2 pct. enheder VE.