Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 100
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folke-
parti) og Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radi-
kale Venstre og Kristendemokraterne vedr. vindenergi og decen-
tral kraftvarme mv. (opfølgning på 19. juni 2002 aftalen)
Som opfølgning på 19. juni 2002 aftalen er aftalepartierne enige om at
gennemføre følgende initiativer:
1. Udbud af havvindmøller.
Med henblik på at fremme den langsigtede energiforsyningssikkerhed og
en fortsat spredning af forsyningen på flere energikilder samt for at
fremme fortsat udvikling af vindkraftteknologi er parterne enige om at
sikre grundlaget for opførelse af 2 havvindmølleparker på hver 200 MW.
Etableringen sker ved gennemførelse af udbud, hvor der sigtes mod at
udnytte områder ved Horns Rev og på Omø Stålgrunde. Den endelige be-
slutning om placering af parkerne kan først tages efter VVM-
behandlingen.
Udbuddet gennemføres som et udbud efter forhandling. Dette betyder, at
der i første omgang sker en prækvalifikation af interesserede investorer
inden der i anden omgang afgives bud. Derefter indgås aftale med den
tilbudsgiver, der afgiver det billigste bud på den enkelte kontrakt.
Indhentning af bud sker med udgangspunkt i følgende: I overensstem-
melse med de gældende principper afholdes netudbygningsomkostnin-
gerne i forbindelse med havmølleudbygningen af den nye statslige sy-
stem- og transmissionsvirksomhed. Der skabes adgang til forsøg og
forskning i begge havmølleparker. Der fastsættes ikke noget afregnings-
loft og elforsyningsloven ændres med henblik på at skabe mulighed for
realkreditfinansiering. Der vil i efteråret blive fremsat øvrig nødvendig
følgelovgivning.
Der offentliggøres en bekendtgørelse om udbud af de 2 havmølleparker
primo juni 2004 med henblik på, at der tildeles koncessioner senest primo
december 2004. Sigtet er at havmølleparkerne nettilsluttes 2007/2008.
2. Afskaffelse af aftagepligten for vindkraftproduktion og forenk-
ling af afregningsregler
En afskaffelse af aftagepligten for vindkraftproduktion vil sikre et mere
velfungerende elmarked, som også er til gavn for vindkraftproducenterne.
Aftagepligten for vindkraftproduktion afskaffes derfor helt og erstattes af
en finansiel støtte, som sikrer vindmølleejerne uændrede afregningspriser
i overensstemmelse med de gældende overgangsordninger. Den lave ren-
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Den 29. marts 2004
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
2/4
te kan i øvrigt gøre det fordelagtigt for vindmølleejere at omlægge gamle
lån til nye realkreditlån.
Der gennemføres en forenkling af beregningen af markedspris plus støtte,
som ikke må overstige 36 øre/kWh for eksisterende vindmøller, der ikke
længere er omfattet af overgangsordninger. Ændringen indebærer, at
markedsprisen fastsættes som et månedsgennemsnit og ikke som spotpri-
sen i den enkelte produktionstime.
3. Skrotningsordning for gamle møller
Der indføres en skrotningsordning, der skal muliggøre, at der samtidig
med udbygning med vindkraft varetages landskabelige hensyn gennem en
sanering af områder med mange ældre og uheldigt placerede vindmøller.
Ordningen vil indebære, at der nedtages omkring 900 gamle møller med
en størrelse på op til 450 kW.
Ordningen sigter mod en samlet etablering af ny kapacitet på op til 350
MW i løbet af de kommende 5 år.
Skrotningsstøtten fastsættes til 12 øre/kWh, som udbetales i forbindelse
med produktionen på nye møller i 12.000 fuldlasttimer for det dobbelte
af den nedtagne vindmølles installerede effekt. Hvis den gennemsnitlige
månedlige afregningspris til vindkraftproducenten i en måned overstiger
48 øre/kWh aftrappes skrotningsstøtten på de 12 øre tilsvarende. Der fast-
sættes herudover ikke noget afregningsloft for nye vindmøller, heller ikke
efter udløbet af fuldlasttimeperioden.
Økonomi- og erhvervsministeren og miljøministeren vil rette henvendelse
til regionplanmyndighederne og kommunerne om at de udpeger arealer til
genplacering af vindmøller i forbindelse med skrotningsordningen. Par-
terne vil gøre status 1. oktober 2004 med henblik på at vurdere om der er
tilvejebragt et tilfredsstillende plangrundlag for at skrotningsordningen
kan gennemføres.
4.
Forsknings-, demonstrations- og udviklingsopgaver med henblik
på udvikling af et miljøvenligt og sikkert elsystem i Danmark.
EnergiNet Danmark viderefører forsknings-, demonstrations- og udvik-
lingsopgaver med henblik på udvikling af et miljøvenligt og sikkert el-
system i Danmark. Rammen for systemansvarets forskning udvides med
30 millioner kr. til i alt 130 millioner kr. årligt i en 4-årig periode.
Midlerne vil bl.a. blive anvendt til gennemførelsen af forsknings-, de-
monstrations- og udviklingsaktiviteter rettet mod styring af elforsynings-
systemer og styring af elforbruget, blandt andet ved brug af moderne
kommunikationsudstyr og automatisering. Der gennemføres herunder pi-
lotprojekter om anvendelse af solceller, udvikling af lagringsteknologier i
tilknytning til bl.a. solvarme/solfangere, brintteknologier, køleteknologier
og andre perspektivrige teknologier.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
3/4
5. Decentral kraftvarme
For at sikre et mere velfungerende elmarked, herunder en større regule-
ringsevne, som sikrer en samfundsøkonomisk bedre udnyttelse af miljø-
venlige elproduktionsteknologier, er der enighed om at gennemføre føl-
gende ændringer:
Aftagepligten ophæves, og der gennemføres en omlægning af støtten
for eksisterende decentral kraftvarme, som sikrer værkerne det samme
samlede støtteniveau som under treledstariffen. Den nye støtte ydes
som en effektbetaling, der skal sikre, at anlæggene holdes driftsklare
og er fuldt til rådig for elmarkedet. Støtten reguleres i forhold til ud-
viklingen i elprisen (beregnet som månedsgennemsnittet af spottime-
prisen).
Støtten reduceres ved stigende elpriser efter følgende skala:
Når elprisen er højere end 11 øre/kWh reduceres støtten og ophører
helt ved en elpris på 34 øre/kWh og derover.
Støtten fastsættes individuelt for det enkelte værk, således at den af-
spejler størrelsen af den støtte, som værket har opnået under treledsta-
riffen. Støtten reguleres i en 5-årig periode fra lovens ikrafttrædelse
med et indeks svarende til reguleringen af treledstariffen.
Støtteperioden er 20 år fra anlæggets første tilslutning til nettet, dog
mindst 15 år fra 1. januar 2004.
Der etableres en overgangsordning for værker under 10 MW, således at
det er frivilligt for disse værker i en periode på 2 år efter lovens ikrafttræ-
den at skifte fra den gældende afregning efter treledstariffen til afregning
efter den nye støttemodel.
For større værker over 5 MW ophæves treledstariffen, mens værker på el-
ler under 5 MW efter den 2-årige overgangsordning vil kunne fortsætte
med afregning efter treledstariffen, som den beregnes idag. 5 år efter lo-
vens ikrafttræden drøfter parterne, om der fortsat er behov for en indekse-
ring af treledstariffen i lyset af anlæggenes økonomi og hensynet til var-
meforbrugerne.
Den nationale handlingsplan for den fremtidige infrastruktur vil belyse
mulighederne for den fremtidige udbygning med decentrale kraftvarme-
anlæg under hensyn til forsyningssikkerhed og på baggrund af de miljø-
mæssige fordele.
Varmeforsyningsloven ændres således, at de naturgasfyrede decentrale
kraftvarmeværker indtil videre ikke ved spids- og reservelast kan udskifte
afgiftsbelagt med afgiftsfrit brændsel. I forvejen kan værkerne ikke an-
vende kul.
Der sigtes mod, at omlægningen af støtten kan have virkning fra 1. januar
2005. Parterne vil løbende følge virkningerne af omlægningen af støtten
til decentral kraftvarme, herunder udviklingen i samproduktion af el og
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
4/4
varme. Falder samproduktionen til under 90 pct. af det gennemsnitlige
niveau i 2001-2003 optager parterne forhandlinger, såfremt den faldende
samproduktion ikke alene skyldes øget anvendelse af anden miljøvenlig
elproduktion.
6. Fastlæggelse af afregningsregler for biogas
Der er enighed om, at de i 2003 aftalte nye afregningsregler for biogasan-
læg indføres samtidig med gennemførelsen af støtteomlægningen for de-
central kraftvarme.
Dette indebærer bl.a., at nye biogasanlæg, afregnes med 60 øre/kWh for
en 10-årig periode og derefter med 40 øre/kWh for yderligere en 10-årig
periode.
Biogasanlæg, der leverer biogas til naturgasfyrede kraftvarmeanlæg, er
omfattet af støttevilkårene under pkt. 5 ovenfor, og vil desuden få et bio-
gaspristillæg på 26 øre/kWh (efter 10 år 6 øre).
Der vil være et samlet loft på 8 PJ for støtte til eksisterende og nye bio-
gasanlæg nettilsluttet inden udgangen af 2008, svarende til en fordobling
af den nuværende kapacitet. Der vil være mulighed for dispensation for
krav til nettilslutningstidspunkt inden 2008, såfremt gennemførelsen af
selve nettilslutningen forsinkes af forhold, som biogasproducenten ikke er
skyld i.