Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 100
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folke-
parti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om
fremtidssikring af energiinfrastrukturen
Med denne aftale tilvejebringes et langsigtet grundlag for en fortsat ud-
vikling af den danske energisektor med vægt på at sikre den nødvendige
udbygning af energiinfrastrukturen under hensyn til forsyningssikkerhe-
den.
Systemansvar og overordnet transmission for el varetages fremover som
statslig virksomhed med det formål at sikre effektiv drift og udbygning af
den overordnede infrastruktur og sikre åben og lige adgang for alle bruge-
re af nettene. Med sigte på forøget forsyningssikkerhed, skabelsen af vel-
fungerende konkurrencemarkeder og indpasning af vedvarende energi
skal der udarbejdes en plan for udbygning af den danske infrastruktur.
Med aftalen løses også den såkaldte kapitalsag, hvorefter ellovens opde-
ling af kapital i bunden og fri kapital ophæves. Der indføres en ny mere
enkel prisregulering, der skal sikre, at elpriserne ikke stiger som følge af
ophævelsen af bunden kapital. Herved sikres det, at forbrugerne fortsat
tilgodeses. Som led i løsningen overdrages de overordnede net og sy-
stemansvaret vederlagsfrit til staten, hvilket der er indgået aftale med El-
for om.
Parterne er enige om følgende:
1. Det er væsentligt at sikre ejermæssig adskillelse mellem system-
ansvar og overordnet transmission fra produktion og handel, såle-
des at vilkårene for adgang til elnettet fastsættes uafhængigt af
kommercielle interesser.
Staten varetager derfor fremover systemansvaret og den overord-
nede transmission som en del af den samlede energipolitik. Det
sker ved, at staten overtager Eltra, Elkraft System og Elkraft
Transmission fra netvirksomhederne.
Parterne er enige om, at den nye statslige system- og transmissi-
onsvirksomhed - EnergiNet Danmark - skal forblive i offentlig
eje, som det allerede er sikret på gasområdet. EnergiNet Danmark
oprettes ved lov som statslig virksomhed med egen bestyrelse
med et selvstændigt driftsansvar inden for fastsatte rammer.
EnergiNet Danmark har til opgave at varetage systemansvar, ef-
fektiv drift og udbygning af den overordnede infrastruktur og sik-
re åben og lige adgang for alle brugere af nettene. Det skal endvi-
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Den 29. marts 2004
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
2/4
dere forestå en sammenhængende, helhedsorienteret planlægning,
som kan danne grundlag for en vurdering af miljøforhold, mar-
kedsforhold, forsyningssikkerhed, energibesparelser, forskning og
udvikling i forbindelse med et miljøvenligt og sikkert elsystem.
EnergiNet Danmark er underkastet indtægtsrammer og krav til ef-
fektivisering under hensyn til virksomhedens særlige ansvar, dog
kan der ikke udloddes overskud til staten.
Bestyrelsen skal besidde nødvendig kompetence omfattende bl.a.
forbruger- og samfundsmæssig ekspertise samt branchekendskab
inden for bl.a. el- og varmeforsyning. Udpegning af bestyrelsen
sker efter drøftelse med aftaleparterne.
2. Med henblik på at skabe ro om kapitalforholdene i elsektoren,
herunder lette Energitilsynets administration af elforsyningsloven,
ændres kapitalbegreberne i ellovgivningen, så der ikke længere
skelnes mellem fri og bunden kapital.
Som led i en samlet løsning er det aftalt med Elfor, at staten ve-
derlagsfrit overtager aktiver og passiver i Eltra, Elkraft System og
Elkraft Transmisssion fra netvirksomhederne.
3. Der gennemføres en forkøbsret- og pligt for staten til de regionale
transmissionsnet i forbindelse med direkte eller indirekte overdra-
gelse. Prisen fastsættes efter samme principper som ved ekspro-
priation. Hermed kan elforsyningslovens § 38 om, at elproduk-
tions- og elhandelsvirksomheder ikke må eje mere end 15 % af en
netvirksomhed, ophæves.
4. Der er enighed om, at elpriserne ikke må stige som følge af æn-
dringen af kapitalbegreberne og etableringen af EnergiNet Dan-
mark. Der gennemføres en ny prisregulering, som sikrer dette.
Indtægtsrammerne vil således ikke blive forhøjet som følge af
ændringen af kapitalbegreberne, og priserne vil ikke forhøjes med
forrentning af bunden kapital. Hermed tilgodeses forbrugerne
fortsat. Herudover vil elforbrugerne få fordel af, at de "politisk
fastsatte" omkostninger (PSO-omkostninger) realt vil være fal-
dende over de kommende år.
5. Der gennemføres en mere enkel regulering vedrørende elforsy-
ningspligt, som harmonerer med et velfungerende marked. Der
indføres en ny prisregulering, hvor den pris, forsyningspligtvirk-
somhederne må opkræve hos forbrugerne, modsvarer elspotprisen
plus et tillæg til dækning af virksomhedernes balancerings- og
administrationsomkostninger. De nuværende forsyningspligtkun-
der tilbydes disse vilkår, med mindre de selv ønsker andre vilkår.
Den nye regulering vil ikke stille krav om ændring i forhold til
selskabernes kundegrundlag.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
3/4
6. I overensstemmelse med principperne i 9. maj aftalen bliver virk-
somhederne frigjort fra forbrugerindflydelseskravet i §§ 40-44 og
kravene i §§ 36 og 97 om, at netvirksomhederne skal være moder-
selskab. Der skal fremover i netvirksomhedernes bestyrelse være
mindst 2 forbrugerrepræsentanter. Antallet af forbrugerrepræsen-
tanter er i øvrigt afhængigt af bestyrelsens samlede størrelse. For-
brugerrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter kan ikke ud-
gøre et flertal af selskabets bestyrelse.
7. Som opfølgning på 9. maj aftalen er der i foråret 2003 gennemført
forenklinger, som betyder, at der ikke længere skal opgøres fri og
bunden kapital i forbindelse med modregning af bloktilskud ved
fremtidige salg af kommunale fjernvarmeanlæg. Endvidere er det
samtidigt præciseret, at der ved overdragelse af fjernvarmeanlæg
ikke i varmeprisen kan indregnes øgede omkostninger til forrent-
ning af kapital.
8. Der udarbejdes en national handlingsplan for den fremtidige in-
frastruktur frem mod 2010.
Handlingsplanen omfatter større nye kabelforbindelser i Danmark
og forstærkning og nyanlæg af udlandsforbindelser. Handlings-
planen skal endvidere belyse den fremtidige energiforsyning,
samspillet og integration af forskellige energiteknologier samt
perspektiverne for den fremtidige energiforsyning frem til 2025,
herunder anvendelse af nye energiteknologier. Kommissoriet for
handlingsplanen vil blive drøftet med aftaleparterne. EnergiNet
Danmark vil blive inddraget i udarbejdelsen af handlingsplanen.
9. I forlængelse af den igangværende vurdering af elnetselskabernes,
gasselskabernes og Elsparefondens energispareindsats fremlægger
økonomi- og erhvervsministeren inden udgangen af 2004 en
handlingsplan indeholdende en strategi for øget energieffektivise-
ring og energibesparelser. Handlingsplanen skal tage udgangs-
punkt i de langsigtede energipolitiske udfordringer, og kommisso-
riet vil blive drøftet med aftaleparterne.
Handlingsplanen skal ses i sammenhæng med implementeringen
af EU’s bygningsdirektiv og stramningen af energibestemmelser-
ne i bygningsreglementet. Energibesparelser i eksisterende byg-
ninger skal være et særligt indsatsområde. Der skal også gøres en
større indsats for anvendelse af energieffektive apparater, herun-
der pumper.
Handlingsplanen skal herudover ses i sammenhæng med en række
andre igangværende aktiviteter, herunder bl.a. standby handlings-
plan, implementering af kvotedirektivet og styrkelsen af net-
selskabernes energispareindsats. Handlingsplanen skal tillige ud-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
4/4
stikke rammerne for gennemførelsen af Kommissionens to direk-
tivforslag om henholdsvis Eco-Design og energieffektivisering i
slutanvendelserne og energitjenester.
Det er aftalt med elselskaberne, at der inden for indtægtsrammer-
ne gøres en ekstra indsats for energibesparelser og -oplysning.
Økonomi- og erhvervsministeren vil fremlægge de nødvendige lovforslag
med henblik på at lovgivningen kan træde i kraft 1. januar 2005. Økono-
mi- og erhvervsministeren fremlægger inden 1. marts 2005 oplæg til
handlingsplanen for den fremtidige infrastruktur.