Den 29. maj 2001
Naturgasforsyning og Energisbesparelser
Aftale mellem
Regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Centrum-
Demokraterne og Kristeligt Folkeparti.
I forlængelse af reformopfølgningsaftalen af 22. marts 2000 har parterne indgået følgende aftale om
naturgasforsyning og energibesparelser.
1. Naturgasforsyning
Reformopfølgningsaftalen af 22. marts 2000 fastlagde rammerne for den danske implementering af
gasdirektivet i naturgasforsyningsloven.
Kommissionen har i marts 2001 fremsat ændringsforslag til gasdirektivet. For at fremme konkur-
rencen på naturgasmarkedet lægger Kommissionen op til en større markedsåbning end den, der er
fastsat i naturgasforsyningsloven, en selskabsmæssig adskillelse af transmission, distribution og
forsyning (handel) samt krav om reguleret netadgang.
Efter naturgasforsyningslovens ikrafttræden den 1. juli 2000 har der været rejst kritik af manglende
gennemsigtighed af det danske gasmarked. Endvidere har Kommissionen, i forbindelse med notifi-
kationen af aftaleforholdene i gassektoren, rejst tvivl om, hvorvidt bestemmelserne om bindende vi-
deresalgspriser i såvel lov om naturgasforsyning som gasaftalen af 22. juni 2000 mellem DONG og
HNG/MN er i overensstemmelse med traktatens konkurrencebestemmelser.
Parterne bag reformopfølgningsaftalen af 22. marts 2000 er på den baggrund enige om følgende:
•
•
Naturgasforsyningslovens bestemmelser om bindende videresalgspriser ophæves.
Der skabes større gennemsigtighed i reguleringen af det danske naturgasmarked ved en sel-
skabsmæssig adskillelse af handel og infrastruktur. Endvidere indføres reguleret adgang til
transmissionsnettet. Regeringen forpligter sig samtidig til at arbejde for, at der skabes tilsvaren-
de gennemsigtige vilkår i de øvrige EU-lande.
Der er fortsat enighed om, at gasinfrastrukturen – naturgasnettet og naturgaslagre - skal forblive
i offentligt eje.
•