Nye overordnede principper for frekvensadministrationen i Danmark
1
De telepolitiske aftaler
Den 8. september 1999 blev der med udgangspunkt i markedssituationen indgået en politisk aftale, der
fastlagde de overordnede mål for den kommende telepolitik. I den forbindelse blev der også fastlagt en
række politiske målsætninger for den samlede frekvenspolitik og lovgivning.
Den 7. oktober 1999 blev tillægsaftalen Nye frekvenspolitiske initiativer indgået. Denne fastlagde
retningslinier for, hvordan tildeling af frekvenser til bestemte formål skulle ske. Initiativerne i aftalen er
gennemført.
Den 28. april 2000 blev der indgået en tillægsaftale, der supplerer aftalen af 7. oktober 1999. Ifølge
tillægsaftalen er der enighed om at afprøve auktionsmodellen i forbindelse med tildeling af radiofrekvenser
til 3. generations mobilnet (UMTS). I forlængelse heraf blev der den 23. maj 2000 indgået en aftale, hvoraf
det fremgår, at der senest ved auktionens afslutning skal optages forhandlinger om provenuets anvendelse.
Derudover blev der den 12. marts 2002 indgået aftale om udmøntning af UMTS-provenuet for 2002, den 4.
november 2002 blev der indgået aftale om udmøntning af UMTS-provenuet for 2003-2005 og den 26.
oktober 2005 blev der indgået aftale om udmøntning af UMTS-provenuet for 2006-2008.
2
Tendenser i markedet i dag
I de kommende år forventes en stigning i den samlede efterspørgsel efter radiofrekvenser, og der vil være
mange nye teknologier, der konkurrerer om adgang til de samme frekvenser. Den traditionelle skelnen
mellem forskellige kategorier af tjenester, f.eks. datatjenester, telefoni og radio/TV, fremstår ikke længere
klar, grundet den tiltagende konvergens mellem tjenesterne. På længere sigt forventes det desuden, at der vil
fremkomme et antal nye teknologier, som kan levere de samme tjenester, men som samtidig er fleksible med
hensyn til, hvilke frekvenser de anvender.
Der forventes således en stigende efterspørgsel efter teknologineutrale tilladelser, hvor tilladelsesindehaver
bestemmer, hvilke teknologier frekvenserne skal anvendes til. Samtidig stiller en hurtig teknologisk
udvikling store krav til, at frekvenser kan stilles til rådighed for markedet hurtigt.
Disse tendenser betyder, at man i fremtiden vil se en situation, hvor
radiofrekvenser i stigende grad vil blive knappe,
knaphed ikke kan forudsiges for bestemte frekvensbånd, og hvor
det vil blive stadig vanskeligere for IT- og Telestyrelsen at prioritere, hvilke teknologier og
tjenester der skal kunne anvendes i bestemte frekvensbånd.
3
Udfordringerne i forhold til frekvensadministrationen
Der er i dag en lang række af tilladelser, der ikke er teknologineutrale, og som stiller krav om anvendelsen af
en bestemt teknologi. Endvidere kan det være en tidskrævende proces at udstede tilladelser, særligt hvis der
er tale om frekvensknaphed.
Dette harmonerer dårligt med tendenserne i markedet, hvor der stilles større ønsker om teknologineutralitet,
muligheder for at opdele tilladelser og hurtig adgang til frekvenser.
Der er således tale om, at tendenserne i markedet i forhold til anvendelsen af frekvenser og ønskerne til den
fremtidige anvendelse af frekvenser skaber en række udfordringer i forhold til den nuværende
1 af 6