Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 100
Offentligt
Den 14. juni 1993
Aftale
mellem regeringen, Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialistisk Folkeparti
om øget anvendelse af
biomasse i energiforsyningen og til industrielle formål.
I
Regeringen, Det Konservative Folkeparti, Venstre og Socialistisk Folkeparti har drøftet
muligheden for at øge anvendelsen af biomasse i energiforsyningen og til industrielle formål.
Parterne er enige om, at anvendelse af biomasse såsom halm, træflis, biogas mv. til energi-
formål kan begrundes ud fra flere brede, overordnede samfundsmæssige hensyn. Energipo-
litiske hensyn, miljøhensyn, ressourcehensyn, støtte til landbrugs- og skovbrugserhvervene,
støtte til lokalsamfundenes økonomi og beskæftigelse er alle hensyn, som kan begrunde
anvendelsen af biobrændsler i energiforsyningen og til industriel anvendelse.
Parterne er enige om, at miljøhensyn taler for, at anvendelsen af affald i forbindelse med
kraftvarmeproduktion fortsat skal gå forud for andre brændsler.
Behovet for at mindske energiforsyningens miljøbelastning har længe været - og vil fortsat være
- et hovedmål i energipolitikken. Gennem en hensigtsmæssig udnyttelse af landets
biomasseressourcer vil det være muligt at opnå en ønskværdig reduktion af energiforsyningens
miljøbelastning.
Parterne er derfor enige om, at der skal tilrettelægges en erhvervs-, miljø- og energimæssig
indsats, der på kort, mellem og langt sigt kan sikre en effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af
landets biomasseressourcer. Denne indsats føres ud i livet i et samarbejde med energisek-
torens, landbrugserhvervets og skovbrugserhvervets organisationer.
II
Parterne er enige om, at når målet er at gennemføre en mærkbar øget anvendelse at biomasse
i energiforsyningen, må hovedindsatsen koncentreres omkring anvendelse af biomasse i de
store kraftværksenheder.
Den allerede definerede overordnede forpligtelse til at nedbringe CO
2
-emissionen frem mod år
2005 vil være styrende for elværkernes dispositioner i henseende til biobrændslernes
indfasning.
På kort sigt bør vægten lægges på tilsatsfyring i kombination med kulanvendelse på ældre
kraftværksenheder, således at der relativt hurtigt kan ske en mærkbar øget anvendelse at
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
biomasse. Med henblik på det mellemlange sigt forudsættes det, at elværkerne i takt med
fremskridt på området hurtigst muligt udvider anvendelsen at biomasse på nyere traditionelle
kraftværksenheder og nye værker specielt beregnet til fyring med biomasse.
Med henblik på det lange sigt og for at sikre en varig billiggørelse af biomassebaserede
kraftvarmeteknologier, bør der samtidig iværksættes et intensivt forsknings- og
udviklingsprogram på området. Denne udviklingsindsats forudsættes tilrettelagt i samarbejde
med bl.a. landbrugets og skovbrugets organisationer for bl.a. på sigt at reducere
håndteringsomkostningerne ved anvendelse af biomasse.
Hovedlinierne for elværkernes anvendelse at biomasse vil herefter være:
I takt med løsningen at udestående tekniske problemer ved indfyring at biomasse i de store
kraftværksenheder og sikringen af en forsvarlig genanvendelse at restprodukterne fra
elproduktionen skal elværkerne successivt forøge anvendelsen at biomasse i de store
kraftværksenheder, og således at der senest i år 2000 indfyres 1,2 mio. tons halm og 0,2 mio
tons træflis.
Energiministeren optager forhandlinger med elværkerne om opstilling af et konkret
handlingsprogram. Forhandlingerne om handlingsprograrnmet skal være afsluttet senest den 1.
august 1993 med henblik på, at forhandlingsresultatet herefter kan forelægges for
aftaleparterne til godkendelse.
Parterne er enige om, at handlingsprogrammets gennemførelse forudsætter, at elværkerne kan
erhverve de forudsatte mængder af halm og træflis til priser, der efter Konkurrencerådets
vurdering ikke kan anses for urimelige.
Elværkernes langsigtede forsknings- og udviklingsaktiviteter justeres løbende under
hensyntagen til fremdriften i elværkernes biomasseaktiviteter.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575927_0003.png
III
1
Energiministeriet har som opfølgning på aftalen fra 20. marts 1990 mellem den daværende
KVR-regering og Socialdemokratiet samt Folketingets vedtagelse af den nye varmeforsy-
ningslov i 1990 udstedt specifikke forudsætninger for en række kulfyrede fjernvarmeværker og
en lang række naturgasfyrede fjernvarmeværker med henblik på omstilling til decentral
kraftvarme baseret på naturgas, heraf nogle i kombination med andre brændsler.
Der resterer udstedelse af specifikke forudsætningsskrivelser til nogle kulfyrede fjernvarme-
værker, som i medfør af aftalen af 20. marts 1990 er forudsat omstillet til naturgasbaseret
kraftvarme.
I en række byer beliggende i naturgasområdet, som i overensstemmelse med 20. marts 1990
aftalen skal naturgas-kraftvarmeforsynes, er der tilkendegivet interesse for etablering af
biogasprojekter.
Det igangsatte biogasopfølgningsprogram fortsætter og er allerede godt i vej. I løbet af 1992 er i
alt 4 projekter beliggende i byerne Thorsø (Hvorslev kommune), Nr. Nebel (Blåbjerg kommune),
Spørring (Århus kommune) og Dalmose (Hashøj kommune) udvalgt som fuld-skala
demonstrationsanlæg, og der er grundlag for at udvælge et yderligere antal i den nærmeste
fremtid med henblik på især at udvikle samspillet mellem naturgas og biogas i
energiforsyningen, herunder bl.a. rensning/opgradering af biogas til naturgaskvalitet.
Parterne er enige om, at der vedrørende projekter, hvor der teknisk eller driftsmæssigt vil være
et samspil mellem naturgas og biomasse, skal være adgang for de regionale naturgasselskaber
til at engagere sig som medejer i sådanne projekter.
I en række byer, hvor varmeforsyningen i henhold til aftalen fra 20. marts 1990 er forudsat
baseret på biomasse, er der tilkendegivet interesse for at få naturgasforsyning. Parterne er
enige om, at der af hensyn til den fortsatte udvikling på biomasseområdet ikke kan tillades
etablering af naturgasforsyning til disse byer.
For at skabe grundlag for en øget anvendelse af biobrændsler i fjemvarmeforsyningen er
parterne enige om, at nedenfor nævnte fase 1 og fase 2-byer med fjernvarmeværker, som
endnu ikke er omstillet eller har modtaget Energistyrelsens samtykke til omstilling til
1
Socialistisk Folkeparti kan tilslutte sig aftalen med følgende bemærkninger:
SF forbeholder sig ret til selvstændigt at fremsætte forslag til Folketinget til sikring af de opstillede måltal
for anvendelse af biomasse, herunder støtte til de på side 4 omtalte byer, sådan at de har tilstrækkelige
finansielle incitamenter til at vælge biomasse.
SF går ud fra, at størrelsen af eltilskuddene (i dag 10 og 17 øre pr. kWh) og af anlægstilskud som hidtil
kan reguleres via finanslove, CO
2
-love m.m., dvs. med skiftende politisk flertal.
SF erkender, at forskning/udvikling ikke er så langt fremme, at en aftale med elværkerne om aftag af
store mængder halm og træflis kan undgås, men vil støtte en kraftig indsats for, at de transporterede
mængder kan nedsættes gennem en udviklingsindsats bl.a. til fremme af brug af halm og træflis på
mindre anlæg m.m.
SF vil anbefale en finansiel støtte til biogas på gårdanlæg og anvendelse af biobrændsler decentralt, dvs.
på institutioner, i foreninger m.m.
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
naturgasfyret kraftvarme, på eget initiativ får mulighed for at udarbejde projekter, hvor både
biobrændsler og/eller naturgas indgår. Det drejer sig om byerne Skjern, Oksbøl, Svendborg,
Tønder, Næstved og Ringsted samt byerne Skovlund, Bredebro, Toftlund, Vinderup og Tarm,
der endnu ikke har fået specifikke forudsætningsskrivelser. Såfremt byerne ønsker at anvende
biobrændsler fremfor naturgas, skal pågældende kommunalbestyrelse underrette
Energistyrelsen herom senest den 1. oktober 1993.
Det forudsættes i den forbindelse, at for så vidt angår udnyttelse af affald som grundlag for
kraftvarmeproduktionen, skal den ikke genanvendelige del af affaldet søges forbrændt der, hvor
der er størst miljøfordel forbundet hermed.
Omstilling til biobrændsler i naturgasområdet kan kun finde sted, såfremt der omstilles til
kraftvarme. Herved sikres bedst de miljømæssige fordele, som vil være forbundet med den
øgede biomasseanvendelse.
Parterne er imidlertid enige om, at de af de ovennævnte byer, som i dag har fjernvarme baseret
på biomasse, på eget initiativ og efter at have underrettet Energistyrelsen kan beslutte at
fortsætte med denne forsyning frem til det tidspunkt, hvor værkerne står over for større
renoveringer og/eller ombygninger. Omstillingen til kraftvarme skal dog være gennemført senest
år 2000. Det drejer sig om byerne Svendborg, Ringsted og Tarm.
Byerne i omstillingens 3. og sidste fase har endnu ikke fået en specifik forudsætningsskrivelse
om omstilling til decentral kraftvarme. I denne fase er der 6 byer, som i dag har fjernvarme
baseret på biomasse. Disse byer kan ligeledes på eget initiativ og efter at have underrettet
Energistyrelsen beslutte at fortsætte med denne forsyning frem til det tidspunkt, hvor værkerne
står over for større renoveringer og/eller ombygninger. Omstillingen til kraft-varme skal dog
være gennemført senest år 2000. Det drejer sig om byerne Arden, Brønderslev, Hadsten,
Hinnerup/Søften, Kjellerup og Åbybro.
Det er vigtigt, at lånerammerne for de regionale naturgasselskaber fastholdes, således at det
tidspunkt, hvor de regionale naturgasselskaber forudsættes at være gældfrie, ikke udskydes.
Parterne er i denne forbindelse enige om følgende:
1. Hvis en kommune på eget initiativ ønsker at etablere et biomassebaseret kraftvarmeanlæg
eller fortsætte fjemvarmeforsyningen baseret på biomasse i en tidsbegrænset periode i
stedet for det ved fastsættelsen af lånerammerne forudsatte naturgasfyrede
kraftvarmeanlæg, vil de eksisterende regler for kommunens hæftelse ved et eventuelt
kapitalindskud i det regionale naturgasselskab være gældende.
2. Hvis det regionale naturgasselskab ønsker at engagere sig fx i et biogasdemonstra-
tionsanlæg, vil dette forudsætte, at det regionale selskab som helhed hæfter for den del af
et eventuelt kapitalindskud, som kan henføres til selskabets indtægtstab som følge af
etablering af demonstrationsanlægget.
3. Hvis staten ønsker et biogas-demonstrationsanlæg eller et biomassebaseret
kraftvarmeanlæg etableret i en kommune, og såfremt det regionale naturgasselskab rammer
låneloftet som følge af bl.a. biomasseanvendelsen i den pågældende kommune, vil staten
dække den del af kapitalindskuddet i det regionale selskab, som skyldes, at den
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
pågældende kommune har aftaget mindre naturgas end forudsat på grund af den øgede
biomasseanvendelse.
4. Eventuelle statslige kapitalindskud i de regionale selskaber sker på samme vilkår som
kommunernes egne indskud, dvs. at indskuddet forrentes og tilbagebetales i det omfang,
lånerammerne giver mulighed herfor.
Energiministeren fastsætter de nærmere vilkår efter forhandling med de regionale
naturgasselskaber.
For så vidt angår byerne uden for naturgasområdet, er situationen, at flere allerede i dag er
omstillet til fjernvarme baseret på biomasse. De resterende fase 2-byer, der omfatter
hovedparten af fjemvarmeværkerne uden for de kollektive systemer, skal senest ved udgangen
af 1996 være omstillet til biomasse baseret fjernvarme, medmindre de vælger
biomassekraftvarme, hvor omstillingen skal være sket senest ved udgangen af 1998. Fase 3-
byerne, der omfatter de resterende fjernvarmeværker, skal senest ved udgangen af 1998 være
omstillet til biomassebaseret fjernvarme.
Parterne er enige om betydningen af, at ovenstående tidsfrister i henhold til tidligere udsendte
forudsætningsskrivelser af i 3. september 1990 om generelle forudsætninger for brændselsvalg
og samproduktion i fjernvarmeværker mv. overholdes.
Parterne er enige om, at godkendelser af omstillinger til biomassebaseret fjernvarme fremover
skal gøres tidsbegrænset med henblik på, at disse byer - baseret på en individuel vurdering -
skal overgå til biomassebaseret kraftvarme, såfremt det ud fra en samlet teknisk og økonomisk
vurdering er hensigtsmæssigt.
Decentrale kraftvarmeværker på biomasse er i dag meget omkostningskrævende. Med henblik
på at fremme udviklingen af sådanne anlæg, er parterne enige om, at der med udgangspunkt i
C0
2
-lovpakkens ordninger kan ydes anlægsstøtte til disse anlæg fra den såkaldte
"værkordning”. Ud over eltilskuddet på 10 øre/kWh ydes der som hovedregel et eltilskud på 17
øre/kWh (i alt 27 øre/kWh) til nye anlæg.
Biogasfællesanlæg, som ikke er demonstrationsprojekter, vil kunne oppebære anlægsstøtte fra
Energistyrelsens standardordning og fra C0
2
-pakkens ”værkordning". Biogasfællesanlæg
oppebærer som hidtil i alt 27 øre/kWh i eltilskud.
IV
Med henblik på at nå de langsigtede mål er der behov for en intensiveret forsknings- og
udviklingsindsats inden for energiområdet (energiforskningsprogrammet og udviklingspro-
grammet for vedvarende energi) og områder inden for landbrugs- og skovbrugsområdet med
henblik på biomassens anvendelse i energiforsyningen og til industrielle formål. Omfanget og
indholdet af et sådant program bør løbende justeres i lyset af nationale og internationale
udviklingstendenser på biomasseområdet.
Det er væsentligt, at der ved valget af aktiviteter foretages en realistisk vurdering af
markedsmulighederne i tilfælde af en vellykket indsats.
Parterne er enige om, at forsknings- og udviklingsindsatsen bør koncentreres omkring
teknologier, som såvel miljømæssigt, økonomisk og eksportmæssigt har et lovende potentiale.
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 100: Politiske aftaler, der er indgået på energi-, forsynings- og klimaområdet de seneste år
1575927_0006.png
Parterne lægger afgørende vægt på, at aktiviteterne gennemføres i et snævert samarbejde med
forskningsgrupper, teknologiske serviceinstitutter, industrien samt energiforsyningsselskaberne.
Samtidig er der et behov for samarbejde med myndigheder og repræsentanter fra land- og
skovbrug samt koordinering med tilsvarende internationale aktiviteter.
V
Parterne er enige om, at nogle af de aktiviteter, som vil blive igangsat som en følge af
biomassehandlingsplanen, med fordel kan iværksættes på Bornholm. Der er på øen betydelige
biomasseressourcer, som er et egnet grundlag for etablering af demonstrations-anlæ~ oj som
led i en udviklingsindsats til gavn for hele landet. Energiministeriet vil derfor med lokale
bornholmske myndigheder, forsyningsinteresser og andre berørte parter fortsat drøfte etablering
af konkrete projekter på Bornholm som led i udviklingsindsatsen på biomasseområdet inden for
en samlet anlægsrammme på 50-75 mio. kr.
VI
Som led i en eventuel rekonstruktion af Fredericia Cellulosefabrik undersøges mulighederne for
at yde et nærmere betinget statsligt éngangstilskud
2
.
Det forudsættes i den forbindelse, at der inden 15. juni 1993 dels er sket en tilfredsstillende
afklaring af miljøforholdene i forbindelse med genopstarten af produktionen på Fredericia
Cellulosefabrik, dels er skabt sikkerhed for tilstrækkelig kapitaltilførsel, teknisk knowhow samt
ledelsesmæssige ressourcer fra kredsen af investorer.
I øvrigt vil projekter med industriel anvendelse af biomasse indgå i bl.a. energiforsknings
programmet i samarbejde med udviklingsindsatsen i landbruget.
2
Venstre har reservation med hensyn til støtte til Fredericia Cellulosefabrik.
6