Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2015-16
Fremsat den 4. maj 2016 af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til visse
udenlandske børn og unge
§ 1.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at
kommunen opretter og driver et særligt tilbud om grundsko-
leundervisning til tosprogede børn og unge.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer
for det særlige tilbuds grundskoleundervisning, herunder be-
villinger og økonomiske rammer, tilbuddets omfang med
hensyn til klassetrin, elevtal, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden, antal
skoledage og rammer for klassedannelsen, elevernes under-
visningstimetal og skoledagens længde.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at det særlige
tilbud omfatter tilbud om optagelse i en fritidsordning.
Stk. 4.
Beslutninger efter stk. 1-3 træffes på møder i kom-
munalbestyrelsen.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for det i § 1, stk.
1, nævnte særlige tilbud om grundskoleundervisning.
§ 3.
Kommunalbestyrelsen kan henvise tosprogede børn
og unge i den undervisningspligtige alder til et særligt tilbud
om grundskoleundervisning, efter § 1, stk. 1, hvis det vurde-
res, at eleverne har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte
i form af undervisning i dansk som andetsprog, og det vur-
deres at være pædagogisk påkrævet at henvise eleverne til
det særlige tilbud.
Stk. 2.
Henvisningen efter stk. 1 skal ophøre, når eleverne
vurderes at kunne deltage i undervisningen i en almindelig
klasse i folkeskolen og senest efter to års forløb.
Stk. 3.
En kommunalbestyrelse kan efter overenskomst
med en anden kommune henvise elever til undervisning ef-
ter stk. 1 ved et tilbud om særlig grundskoleundervisning i
en anden kommune.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde en tosproget ung
under 25 år, som ikke er i den undervisningspligtige alder, at
deltage i særlig grundskoleundervisning efter § 1, stk. 1,
hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at det er det mest rele-
vante undervisningstilbud for den unge.
§ 5.
Særlige tilbud om grundskoleundervisning giver un-
dervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folke-
skolen.
Stk. 2.
Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår
de personlige, sociale og faglige kompetencer, der kræves
for, at de hurtigst muligt kan optages i en almindelig klasse i
folkeskolen, på en ungdomsuddannelse eller komme i arbej-
de.
Stk. 3.
Tilbuddet skal i øvrigt efter sit formål og i hele sit
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke ele-
vernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem køn-
nene.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte slutmål og del-
mål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt
kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner, jf.
dog stk. 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen udarbejder i det omfang, det
er relevant, undervisningsplaner for de fagområder og em-
ner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive
udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse-
eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder
og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervis-
ningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Stk. 3.
I det omfang kommunalbestyrelsen ikke har fastsat
slutmål og delmål, jf. stk. 1, gælder folkeskolelovens regler
om formål, kompetencemål og færdigheds- og vidensmål for
folkeskolens fag og emner (Fælles Mål).
§ 7.
Særlige tilbud om grundskoleundervisning omfatter
1) specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand,
2) supplerende undervisning eller anden faglig støtte til
elever, der har brug for støtte, og som ikke kan under-
DokumentId
Journalnummer