Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
15. juni 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 281
Ligesom det er tilfældet med gymnasiereformen, var målet med folkeskolere-
formen at højne elevernes faglige niveau. Af side 6 i ministeriets publikation
”Læringsmålstyret undervisning i folkeskolen. Vejledning” (2014) fremgår det,
at de nye Fælles Mål er ”formuleret på et taksonomisk niveau, der ligger over
middel”. Vil ministeren i denne forbindelse redegøre for, hvilket grundlag der
er for at hævde, at det taksonomiske niveau er hævet, når beregninger viser,
at det taksonomiske niveau i Fælles Mål er faldet (jf. ”Bilagsmateriale – Uden
mål og med” af Keld Skovmand, bilag D)? ”Bilagsmateriale – Uden mål og
med” kan findes på følgende link: http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/
Uden-m%C3%A5l-og-med/~/media/
1DFAC18754DF4F71A41C78DD7B057B1D.ashx.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
På udvalgets vegne
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
1/1