Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
17. februar 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 135
Med henvisning til SFI-direktør, Agi Csonkas, udtalelse: ”Den længere skole-
dag skal vurderes over for de goder, som den giver i forhold til mere variation,
tid til fordybelse, mere spændende undervisning m.v.” i debatindlægget ”FOL-
KESKOLEN: Derfor blev én forskningsfjer desværre til fem høns” i Politiken
den 10. februar 2016, bedes ministeren tilkendegive, hvorvidt hun mener, at
SFI kan siges at bedrive objektiv og uafhængig forskning, når deres direktør
på forhånd har konkluderet, at eleverne nu får en mere varieret og spænden-
de skoledag, og at de flere timer til lektiecaféer m.m. er et ”gode” for eleverne.
I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvorledes ministeren frem-
adrettet vil sikre, at SFI som ansvarlig for følgeforskningen vedrørende Folke-
skolereformen forholder sig objektivt til resultaterne.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
På udvalgets vegne
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
1/1