Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
27. januar 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 111
Af EVAs udgivelse "Studiekompetence – Pejlemærker efter 2. gennemløb af
gymnasiereformen" fra 2011 fremgår det, at studenternes viden var blevet
mindre efter gymnasiereformen, mens deres studiekompetencer var blevet
styrket. Vil ministeren redegøre for, hvordan studenternes faglige kundskaber
har udviklet sig inden for fagene Mat B, Mat A, Eng B, Eng A, Tysk B, Tysk A,
Latin C, Fysik A, Fysik B, Bio A, Bio B, Dansk, Historie og Kemi C siden gym-
nasiereformen i 2005? Med faglige kundskaber menes kundskaber, som er
beskrevet i pensum (før reformen) og undervisningsbeskrivelserne (efter re-
formen), og ministeren bedes derfor for de enkelte fag blandt andet redegøre
for, hvilke ændringer der er sket i pensum (omfang og indhold) i forbindelse
med reformen, om antallet af undervisningstimer er ændret efter reformen, og
om studielederne på aftager-institutionerne vurderer gymnasieelevernes fagli-
ge kundskaber ændrede i forhold til før reformen.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Krarup (DF).
På udvalgets vegne
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
1/1