Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 97
Offentligt
1594412_0001.png
Ny Vestergade 13, st.
1471 København K
Danskegymnasier.dk
[email protected]
+45 3318 8260
Ansøgning om foretræde for Børne- og
Undervisningsudvalget
S. 1
01-02-2016
I anledning af regeringens bebudede reform af de gymnasiale uddannelser, og
som følge deraf en justering af hf-uddannelsen, søger Danske Gymnasier
hermed om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget.
Ved en kommende justering af hf-uddannelsen ønsker Danske Gymnasier
særligt at henlede opmærksomheden på følgende elementer, der fra
forskellige politiske parter har været fremført i forbindelse med en reform.
Karakterer som adgangskrav til de gymnasiale uddannelser synes at
være et centralt element i forhandlingerne. Et karakterkrav vil få
særligt alvorlige konsekvenser for den elevgruppe, der vælger hf.
Særligt hvis kravet er 4 eller derover.
Størstedelen af hf-studenterne fortsætter på korte og mellemlange
videregående uddannelser. Dette har frembragt forslag om, at hf-
eksamen kun skal give adgang til denne type uddannelser. Det er
vigtigt, at der fortsat er mulighed for at fortsætte på alle videregående
uddannelser med en hf-eksamen.
Karakterkrav
Hf-uddannelsens styrke er dens brede elevsammensætning. Her går
ressourcestærke og målrettede unge sammen med unge, som er frafaldne fra
andre uddannelser, omgængere eller tvivlere. Hf formår, at opfange unge fra
miljøer, hvor uddannelse ikke er almindeligt, og hf er den uddannelse, der
rummer den suverænt største andel af mønsterbrydere blandt de gymnasiale
ungdomsuddannelser.
Hf formår samtidig at fastholde unge, hvor sociale, personlige eller
familiemæssige problemer presser dem ud, hvor uddannelsesfrafald normalt
er en naturlig følge. På trods af at en stor andel af elevgruppen er i farezonen
for at blive en permanent del af restgruppen af unge uden uddannelse, formår
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 97: Henvendelse af 1/2-16 fra Danske Gymnasier om regeringens bebudede reform af de gymnasiale uddannelser, og som følge deraf en justering af hf-uddannelsen (anmodning om foretræde for udvalget)
1594412_0002.png
hf at give dem ballasten og motivationen til at gennemføre en
erhvervskompetencegivende uddannelse.
Et karakterkrav på 4 til hf vil få alvorlige konsekvenser for denne elevgruppe.
26 pct. af hf-eleverne vil blive afskåret en uddannelse, hvis der bliver
gennemført et karakterkrav på 4 i dansk og matematik.
Samtidig klarer Hf’erne sig, set i forhold til deres baggrund, bedre end på
andre ungdomsuddannelser – både erhvervsfaglige og øvrige gymnasiale
uddannelser. Hf er derfor en god investering. Ikke blot for den enkelte, men
også for samfundet.
Videregående uddannelse
Hf er som de øvrige gymnasiale ungdomsuddannelser defineret som en
studieforberedende ungdomsuddannelse. Det betyder at uddannelsen klæder
de unge på til at tage en kort, mellemlang eller lang videregående uddannelse.
For hf-studenternes vedkommende fortsætter størstedelen på en kort eller
mellemlang videregående uddannelse. Derfor har Danske Gymnasier også
foreslået, at hf gennem målrettede spor kan oprette forløb, der peger mod
disse uddannelser.
Hf må dog ikke begrænses til kun at lede mod korte og mellemlange
videregående uddannelser, som det har været foreslået i forbindelse med
politiske udmeldinger om hf.
En vigtig funktion ved uddannelsen er, at hf er en ’second chance’ for mange
af de fagligt dygtige voksne, som ikke har taget den lige vej gennem
uddannelsessystemet fra grundskole, til ungdomsuddannelse og videre.
En justering af hf må ikke blive en blindgyde for disse dygtigste elever, som
læser videre på en universitetsuddannelse. Hf skal fortsat være en
almendannende og studieforberedende ungdomsuddannelse på niveau med de
øvrige gymnasiale ungdomsuddannelser.
I delegationen for Danske Gymnasier deltager:
Formand Anne-Birgitte Rasmussen, Danske Gymnasier
Rektor Bjarne Thams, Solrød Gymnasium
Rektor Henrik Boberg Bæch, Espergærde Gymnasium og HF
Rektor Torben Poulsen, Aalborghus Gymnasium
Direktør Helle Otte, Danske Gymnasier
S. 2
01-02-2016