Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1591869_0001.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
RESULTATER AF
SPØRGESKEMA-
UNDERSØGELSE 4
BLANDT DE KOMMUNALE
SKOLEFORVALTNINGER
Efterår 2015
Temaet for undersøgelsen er som i tidligere undersøgelser reformelementerne. Desuden er der spurgt uddybende ind til inklusion, digitalisering,
rekruttering og flygtninge.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0002.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Om undersøgelsen
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
› Undersøgelse blandt de kommunale skoleforvaltninger
› Gennemført oktober-november 2015
› Alle 98 kommuner har besvaret
› Temaer for undersøgelsen:
1.
2.
3.
4.
5.
Omstilling til en ny folkeskole
Inklusion
Digitalisering
Rekruttering
Flygtninge mv.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0003.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
1/
HOVEDRESULTATER
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0004.png
HOVEDRESULTATER
Omstilling til en ny folkeskole:
Den længere og mere varierede skoledag I
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
Markant flere kommuner
oplever at være i
god udvikling med den
understøttende undervisning, lektiehjælp og faglig fordybelse, motion og
bevægelse samt den åbne skole
sammenlignet med foråret 2015
o
Understøttende undervisning:
Næsten tre gange så mange kommuner vurderer at være i god udvikling på området sammenlignet med foråret (nu 35
kommuner, i foråret var det 13)
Af de åbne besvarelser fremgår det, at skolerne afprøver forskellige løsninger og samler erfaringer. Det betones, at
understøttende undervisning skal være noget andet end faglig undervisning, men samtidig ikke må blive løsrevne
aktiviteter uden sammenhæng til den fagfaglige undervisning.
Mere end dobbelt så mange kommuner vurderer at være i god udvikling på området sammenlignet med foråret (nu 33
kommuner, i foråret var det 15)
Mange kommuner og skoler er i gang med at overveje, hvordan man kan udnytte de nye og mere fleksible rammer. I
60 kommuner har forvaltningen faciliteret drøftelser på tværs af skoler om dette. 13 andre kommuner har planer herom
I 52 kommuner er lektiehjælp og faglig fordybelse integreret i skoledagens øvrige faglige og understøttende
undervisning og kan ligge på forskellige tidspunkter på dagen. 29 kommuner oplyser, at indsatsen fortsat typisk er
placeret sidst på eftermiddagen, som det var påbudt før lovændringen. I 15 af disse kommuner er der dog planer om at
ændre dette
o
Lektiehjælp og faglig fordybelse:
Note: I spørgsmålene om, hvorvidt man er i god udvikling, er der tre svarkategorier: God udvikling, nogenlunde udvikling og mindre god udvikling. Her i
opsummeringen fokuseres på antallet af kommuner, der angiver, at de er i god udvikling (svarkategori 1).
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0005.png
HOVEDRESULTATER
Omstilling til en ny folkeskole:
Den længere og mere varierede skoledag II
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
o
Motion og bevægelse:
39 kommuner oplever at være i god udvikling på dette område. I foråret var det 23
I de åbne besvarelser nævnes, at det er en udfordring at få det integreret i undervisningen, så bevægelse understøtter
læringen. Samt at der er brug for kommunikation og forventningsafstemning ift., hvad bevægelse er. Det nævnes også,
at der mange steder er kompetenceudviklingsforløb i gang, hvor dette indgår.
44 kommuner oplever at være i god udvikling på dette område. I foråret var det 26
I de åbne besvarelser fremføres, at der i opstartsfasen skal opdyrkes mange kontakter. Flere kommuner giver udtryk
for at finde systematiske løsninger, fx ansættelse af en koordinator eller anvendelse af it-baserede værktøjer.
o
Den åbne skole:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0006.png
HOVEDRESULTATER
Omstilling til en ny folkeskole:
Skoleledelse
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
Ledelsen tæt på faglig praksis
er et område, som flere kommuner oplever at være i god
udvikling med sammenlignet med for et halvt år siden (nu 37 kommuner, i foråret 15
kommuner)
Kommunerne er spurgt,
hvilke opgaver der forventes at fylde mest for skolelederne
dette halvår. Kommunerne fremhæver mange forskellige opgaver:
o
Faglig ledelse og læringscentreret ledelse
o
Målstyring læring og læringsmål
o
Derudover nævnes temaer som økonomi/ressourcestyring, data og organisering af medarbejdernes
opgaver, samarbejde mellem lærere og pædagoger og professionelle
læringsfællesskaber/teamsamarbejde samt inkluderende læringsmiljøer
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0007.png
HOVEDRESULTATER
Omstilling til en ny folkeskole:
Andre temaer
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
Generelt oplever mange kommuner at være i
god udvikling med hensyn til den
politiske målstyring.
Det er et af de områder, hvor der har været størst positiv
fremgang sammenlignet med for et halvt år siden
Det område, hvor færrest kommuner oplever at være i god udvikling, er samtidig det
område, hvor der har været den største tilbagegang siden foråret. Det er omkring
samarbejdet med forældre om børns læring
o
I de åbne besvarelser angiver flere kommuner ift. det fremadrettede, at de har positive
forventninger til den kommende læringsplatform og de nye digitale elevplaner
Pædagogernes rolle i skoledagen
er et andet område, hvor der fortsat er
forholdsvis mange kommuner, der oplever store udfordringer.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0008.png
HOVEDRESULTATER
Inklusion
Sammenlignet med for et halvt år siden er der sket et
lille fald i antallet af kommuner,
der oplever at være i god udvikling på inklusionsområdet
(fra 36 til 33 kommuner)
Alle kommuner arbejder med at skabe
kvalitet i inklusionsindsatsen,
men på forskellig
vis. Nogle af de indsatser, som er mest udbredte i kommunerne, er:
o
Skoler har mulighed for at trække på eksterne ressourcepersoner, fx PPR-medarbejdere, AKT-
vejledere
o
Samarbejde med socialforvaltningen om udsatte børns skolegang
o
Kompetenceudvikling med fokus på elever med særlige behov
o
Kommunerne uddyber i de åbne besvarelser, at der er fokus på praksisnær kompetenceudvikling,
og hvordan ressourcepersoner kommer rigtig i spil på skolerne
INKLUSION
94 af de 98 kommuner har en plan for
opfølgning på, hvordan det går med inklusion.
De sidste fire kommuner skriver fx i de åbne besvarelser, at de enkelte skoler har egen
plan for opfølgning, eller at man er i gang med at revidere de skolepolitiske mål, hvor
spørgsmålet om opfølgning vil indgå
o
Nogle kommuner uddyber deres opfølgning på inklusion i de åbne besvarelser. Mange giver udtryk
for, at de har igangsat evalueringer for at følge op på, hvordan indsatsen evt. skal justeres.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0009.png
HOVEDRESULTATER
Digitalisering
Der er i et flertal af kommunerne
sammenhæng mellem arbejdet med omstilling til
digital skole og arbejdet med folkeskolereformen.
Det kommer i undersøgelsen til
udtryk ved, at
DIGITALISERING
o
77 kommuner har forankret arbejdet med digital understøttelse af kommunikation og læring samme
sted som den pædagogiske udvikling på området
o
I 72 kommuner faciliterer forvaltningen systematisk dialog på tværs af skolerne om kommunikation
og læring understøttet af it.
67 kommuner svarer i undersøgelsen, at digitalt understøttet kommunikation og læring er
et indsatsområde for alle skoler. For 59 af kommunerne er det det pædagogiske
læringscenter (PLC), der er driver i denne omstilling
Størstedelen af kommunerne arbejder ligesom sidste år i høj grad med at ændre
fordelingen mellem analoge og digitale læremidler. Der er stadig behov for at udvikle
såvel kendskab til de digitale læringsredskaber som didaktisk brug af it
I de åbne besvarelser er det udarbejdelsen af en digitaliseringsstrategi eller
udviklingsplan, der er det gennemgående. Nogle er vedtaget i kommunalbestyrelsen,
andre er på vej. Derudover fremgår det, at nogle kommuner er i gang med at tilrette
organisationen med fx etablering af en programledelse for BPI, oprustning med flere
digitale konsulenter, implementering af PLC samt fokus på anskaffelse af en
læringsplatform.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0010.png
HOVEDRESULTATER
Rekruttering
11 kommuner oplever i høj grad
rekrutteringsudfordringer
på skoleområdet, og 68
kommuner oplever i nogen grad udfordringer. Det er en stigning i antal kommuner der
oplever rekrutteringsudfordringer ift. efteråret 2014.
Det er især
lærere,
som mange kommuner har problemer med at rekruttere. Ca.
halvdelen af kommunerne oplever dog også udfordringer i forhold til at rekruttere
skoleledere. Der opleves kun i få kommuner udfordringer med at rekruttere pædagoger
o
Søgningen til læreruddannelsen er bestemmende for kommunernes rekrutteringssituation på
lærerområdet. Ser vi på de kommende år, vil der være tale om små årgange, der bliver
færdiguddannet fra læreruddannelsen. Selv om optaget i 2015 viste en lille stigning (ca. 6%), var
det en stigning fra et meget lavt niveau
REKRUTTERING
Der angives forskellige årsager til rekrutteringsudfordringerne. For størstedelen af
kommunerne er det, der udfordrer, især at rekruttere lærere med
undervisningskompetence
i bestemte fag og dernæst at rekruttere til skoler i bestemte
geografiske områder.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0011.png
HOVEDRESULTATER
Flygtninge
På flygtningeområdet er skoleforvaltningerne især udfordret i forhold til at have de rette
pædagogiske kompetencer til at arbejde med traumatiserede flygtningebørn samt i
forhold til at have specialuddannede lærere til modtageklasserne
De åbne besvarelser indikerer at der sker en bevægelse på dette område. Det nævnes
bl.a. at man er midt i en omstilling henimod fuld integration af flygtningebørn i
distriktsskolen, at man har fokus på bedre integration og udnyttelse af kompetencer og
ressourcer, samt at man i arbejdet med modtagelsen af flygtninge lægger vægt på at
skelne mellem to-sprogs/modtageklasse-pædagogik og specialpædagogik, og at for
mange børn er en normalisering af hverdagen det allervigtigste.
FLYGTNINGE
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0012.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
2/
OMSTILLING TIL EN NY
FOLKESKOLE
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0013.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Resultater fra spørgeskemaet
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
På de følgende sider vises fordelingerne på alle spørgsmålene fra
spørgeskemaet
Fordelingerne viser antallet af kommuner, der har valgt den pågældende
svarkategori
Nogle af spørgsmålene er ligeledes stillet i tidligere undersøgelser. Når der
sammenlignes med fordelinger fra tidligere undersøgelser, vises det i procent i
stedet for antallet af kommuner, idet der i de tidligere undersøgelser har været
op til 3 kommuner, der ikke har besvaret.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0014.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
På hvilke områder oplever I i kommunen/på skolerne god udvikling, og på hvilke
områder er udviklingen mindre god og udfordringerne mere grundlæggende?
Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
Politisk målstyring
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
62
59
45
44
44
41
39
37
35
33
33
30
44
52
51
54
58
61
60
60
65
51
31
36
8
2
10
2
6
5
3
2
5
5
3
0
Teamsamarbejde på skolerne
Samarbejde med eksterne (den åbne skole)
Den målstyrede undervisning
Kommunikation til forældrene om nye tiltag
Integration af motion og bevægelse i undervisningen
Ledelsen tæt på faglig praksis
Tilrettelæggelse af den understøttende undervisning
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Inklusion
Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel
Brug af viden fra forskning i undervisningen
Pædagogernes opgaver i skolen
Samarbejde med forældrene om børns læring
0
29
25
21
59
64
69
10
9
8
20
40
60
80
100
120
God udvikling / overkommelige udfordringer
Nogenlunde god udvikling, dog også væsentlige udfordringer
Mindre god udvik-ling / grundlæg-gende udfordrin-ger
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0015.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
På hvilke områder oplever I i kommunen/på skolerne god udvikling, og på hvilke
områder er udviklingen mindre god og udfordringerne mere grundlæggende?
- sammenligning antal der svarer ‘God udvikling’ forår 2015 og efterår 2015
Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
Politisk målstyring
36
35
26
40
41
39
37
35
33
33
30
28
29
36
45
44
44
59
59
62
Teamsamarbejde på skolerne
Samarbejde med eksterne (den åbne skole)
Den målstyrede undervisning, herunder forenklede fælles mål
Kommunikation til forældrene om tiltag som følge af reformen
Integration af motion og bevægelse i undervisningen
Ledelsen tæt på faglig praksis
Tilrettelæggelse af den understøttende undervisning
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Inklusion
Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel
Brug af viden fra forskning i undervisningen
Pædagogernes rolle i skoledagen
Samarbejde med forældre om børns læring
24
25
22
21
13
15
23
25
27
28
0
Efterår 2015
10
Forår 2015
20
30
40
50
60
70
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0016.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
På hvilke områder oplever I i kommunen/på skolerne god udvikling, og på hvilke
områder er udviklingen mindre god og udfordringerne mere grundlæggende?
- procentvis udvikling ‘God udvikling’ fra forår 2015 til efterår 2015
Tilrettelæggelse af den understøttende undervisning
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
169%
120%
70%
69%
64%
52%
48%
29%
21%
14%
10%
Lektiehjælp og faglig fordybelse
Integration af motion og bevægelse i undervisningen
Samarbejde med eksterne (den åbne skole)
Politisk målstyring
Kommunikation til forældrene om tiltag som følge af reformen
Ledelsen tæt på faglig praksis
Teamsamarbejde på skolerne
Brug af viden fra forskning i undervisningen
Pædagogernes rolle i skoledagen
Den målstyrede undervisning, herunder forenklede fælles mål
Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel
Kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere
Inklusion
Samarbejde med forældre om børns læring
-25%
-50%
0%
-8%
7%
5%
50%
100%
150%
200%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0017.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Lektiehjælp og faglig fordybelse
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
17. Har der i kommunen været drøftelser på
tværs af alle skoler om konsekvenser af de
nye rammer om lektiehjælp og faglig
fordybelse, som trådte i kraft d. 1. august
2015?
Ja, forvaltningen har faciliteret
drøftelser på tværs af skoler
18. Hvordan tilrettelægges lektiehjælp og faglig
fordybelse typisk på skolerne i skoleåret 2015/16?
Lektiehjælp og faglig fordybelse er
integreret i skoledagens øvrige faglige
og understøttende undervisning og
kan ligge på forskellige tidspunkter…
60
Lektiehjælp og faglig fordybelse
gennemføres typisk fortsat som en
særskilt aktivitet sidst på skoledagen
Lektiehjælp og faglig fordybelse
gennemføres typisk fortsat som en
særskilt aktivitet sidst på skoledagen,
men vil sandsynligvis blive…
52
14
Ja, forvaltningen vil facilitere
drøftelser på tværs af skoler
13
15
Nej
15
Ved ikke
4
Andet, skriv:
10
Andet, skriv:
13
0
10
20
30
40
50
60
70
0
10
20
30
40
50
60
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0018.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Forældretilfredshedsundersøgelser
OMSTILLING TIL EN NY FOLKESKOLE
19. Nogle kommuner gennemfører forældretilfredshedsundersøgelser i folkeskolen, bl.a.
for at følge op på målet i reformen om, at tilliden til folkeskolen skal øges. Har din
kommune gennemført
Gennemførte forældretilfredshedsundersøgelser skoleåret
2013/2014
Gennemførte forældretilfredshedsundersøgelse sidste skoleår
(2014/2015)
Har eller vil gennemføre forældretilfredshedsundersøgelser
dette skoleår (2015/2016)
Vil gennemføre forældretilfredshedsundersøgelser det
kommende skoleår (2016/2017)
Nogle skoler har gennemført eller vil på eget initiativ
gennemføre forældretilfredshedsundersøgelser
8
8
24
23
17
Har ikke tidligere og har heller ikke aktuelle planer om at
gennemføre kommunale forældretilfredshedsundersøgelser
Andet:
0
5
10
15
19
20
25
28
30
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0019.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
INKLUSION
3/
INKLUSION
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0020.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Har kommunen en plan for opfølgning på,
hvordan det går med inklusionsindsatsen på
forskellige områder?
Ja, for at følge op på, hvordan det går med inklusionsgraden
78
Ja, for at følge elevernes faglige udbytte og trivsel
INKLUSION
60
Ja, for at følge lærernes og pædagogernes kompetencer og
kompe-tenceudviklingsbehov ift. inklusion
59
Ja, for at følge op på, hvordan ressourcerne, der er afsat til
inklusion, anvendes?
Ja, for at følge ressourcepersoners tilgængelighed og brug af
deres kompetencer
52
50
Ja, for at følge forældrenes opbakning til inklusion
21
Ja, andet
10
Nej
0
4
10
20
30
40
50
60
70
80
90
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0021.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Har kommunen en plan for opfølgning på,
hvordan det går med inklusionsindsatsen på
forskellige områder?
Efterår 2015 ift. forår 2014
Ja, for at følge op på, hvordan det går med inklusionsgraden
61%
68%
60%
80%
85%
Ja, for at følge elevernes faglige udbytte og trivsel
INKLUSION
Ja, for at følge lærernes og pædagogernes kompetencer og
kompe-tenceudviklingsbehov ift. inklusion
Ja, for at følge op på, hvordan ressourcerne, der er afsat til
inklusion, anvendes?
Ja, for at følge ressourcepersoners tilgængelighed og brug af
deres kompetencer
Ja, for at følge forældrenes opbakning til inklusion
10%
11%
4%
3%
21%
28%
53%
71%
51%
46%
Ja, andet
Nej
0%
Efterår 2015
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Forår 2014
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0022.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Hvordan arbejder I i kommunen med at
skabe kvalitet i inklusionsindsatsen?
Skoler har mulighed for at trække på eksterne
ressourcepersoner, fx PPR-medarbejdere, AKT-vejledere fra…
Samarbejde med socialforvaltningen om udsatte børns
skolegang
Kompetenceudvikling med fokus på elever med særlige behov
Pædagogiske medarbejdere fra specialtilbud indgår i
almenundervisningen eller rådgiver ledere eller medarbejdere…
Evaluering af de igangsatte inklusionsindsatser
Systematisk videndeling i kommunen om pædagogisk praksis
med fokus på elever med særlige behov
Systematisk brug af holddannelse med henblik på
differentierede tilbud til elever med forskellige behov
Tiltag i forhold til pædagogers særlige ansvar i arbejdet med
inklusion
Andet
0
10
14
20
30
40
50
60
70
80
90
100
28
36
42
52
57
67
66
89
INKLUSION
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0023.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
DIGITALISERING
4/
DIGITALISERING
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0024.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Hvordan indgår arbejdet med omstilling til
en digital skole i det samlede arbejde med
folkeskolereformen?
Arbejdet med digital understøttelse af kommunikation og læring
på skolerne er forankret samme sted i forvaltningen som den
pædagogiske udvikling af området
DIGITALISERING
77
Forvaltningen faciliterer systematisk dialog på tværs af skolerne
om kommunikation og læring understøttet af it
Digitalt understøttet kommunikation og læring er et
indsatsområde for alle skoler
Det pædagogiske læringscenter (PLC) er en vigtig driver i
omstillingen
Arbejdet med digital understøttelse af kommunikation og læring i
dagtilbuddene er forankret samme sted i forvaltningen som den
pædagogiske udvikling af området
Der er mål for, hvordan digitale redskaber og læringsformer
indgår i kommunens samlede arbejde med at realisere
folkeskolereformen
Andet
0
10
11
20
30
40
50
60
70
43
72
67
59
58
80
90
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0025.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Planlægger I at anvende samarbejdsplatformen for
folkeskolen og/eller en læringsplatform på
dagtilbudsområdet?
Ja, samarbejdsplatformen skal også anvendes på
dagtilbudsområdet
DIGITALISERING
64
Ja, vi vil anvende en læringsplatform på dagtilbudsområdet
31
Endnu ikke besluttet
23
Nej ingen af delene
4
0
10
20
30
40
50
60
70
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0026.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
I hvor høj grad arbejder kommunen med at
ændre fordelingen mellem analoge og
digitale læremidler?
I meget høj grad
DIGITALISERING
27
I høj grad
40
I nogen grad
28
I mindre grad
2
Slet ikke
1
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0027.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
I hvor høj grad arbejder kommunen med at ændre
fordelingen mellem analoge og digitale
læremidler?
Efterår 2014 ift. efterår 2015
I meget høj grad
DIGITALISERING
28%
32%
I høj grad
41%
39%
I nogen grad
29%
27%
I mindre grad
2%
2%
Slet ikke
1%
0%
0%
5%
10%
15%
Efterår2015
20%
25%
30%
35%
40%
45%
Efterår2014
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0028.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Udvikling af digitale kompetencer
Lærere: Hvor stor en andel har behov for
at udvikle følgende kompetencer?
50
DIGITALISERING
Pædagoger: Hvor stor en andel har behov
for at udvikle følgende kompetencer?
45
41
33
35
26
17
12
14 14
40
35
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
4
6
17
29
28
33
44
30
28
25
20
15
10
5
2
5
0
4
0
29. Kendskab til digitale læremidler og
læringsportaler
30. Didaktisk brug af it
31. Kendskab til digitale læringsredskaber, fx mikroskop,
tablets mm.
32. Didaktisk brug af it
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0029.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
DIGITALISERING
4/
REKRUTTERING
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0030.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Oplever I rekrutteringsproblemer på skolerne?
REKRUTTERING
Ja, i høj grad
11
Ja, i nogen grad
68
Nej, slet ikke
19
0
10
20
30
40
50
60
70
80
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0031.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Oplever I rekrutteringsproblemer på skolerne?
Efterår 2015 ift. efterår 2014
11%
REKRUTTERING
Ja, i høj grad
4%
69%
Ja, i nogen grad
39%
19%
Nej, slet ikke
57%
0%
10%
20%
30%
Efterår2015
40%
Efterår2014
50%
60%
70%
80%
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0032.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Hvordan er rekrutteringsudfordringerne
sammenlignet med for et år siden?
REKRUTTERING
Større udfordringer nu
48
Mindre udfordringer nu
5
Uændret
45
0
10
20
30
40
50
60
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0033.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Hvilke personalegrupper har I især
udfordringer med at rekruttere?
60
57
53
REKRUTTERING
50
42
40
35
30
44
40
26
23
25
20
11
10
4
18
10
4
3
0
35. Skoleledere
36. Afdelingsledere
I høj grad
37. Lærere
I nogen grad
38. Pædagoger
Slet ikke
39. Vikarer
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0034.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
I hvor høj grad er følgende årsager medvirkende til
rekrutteringsudfordringerne?
45
41
40
REKRUTTERING
42
38
36
36
30
35
30
30
29
26
25
20
15
10
5
0
8
23
18
13
8
17
40. Linjefagsdækning 41. Geografisk placering
42. Større afgang
43. For få erfarne lærere 44. For få (potentielle)
(specifikke udfordringer i
af skolerne
(personaleomsætning)
skoleledere
bestemte fag)
end tidligere
I høj grad
I nogen grad
Slet ikke
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0035.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
FLYGTNINGE MV.
4/
FLYGTNINGE MV.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0036.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
I hvor høj grad er eller forventer kommunen
og kommunens skoler at blive udfordret på
nedenstående?
45
41
40
FLYGTNINGE MV.
35
32
30
30
27
25
22 22
20
21
19
15
15
16
13
9
6
5
2
0
47. Flere skoler skal geares 48. Flere fritidstilbud skal
49. Afstand mellem
til at have modtageklasser
geares til at modtage
boligplacering og placering
flygtningebørn
af modtageklasse, herunder
befordring
I meget høj grad
I høj grad
50. Pædagogiske
kompetencer ift.
traumatiserede
flygtningebørn
I mindre grad
51. Specialuddannede
lærere til modtageklasserne,
to-sprogslærere
Slet ikke
52. Udslusning fra
modtageklasse til den
almene folkeskole
7
12
13
14
21
21
27
27
28
24
24
28
23
15
14
10
4
I nogen grad
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 91: Hovedresultaterne fra KL’s spørgeskemaundersøgelse om omstilling til en ny skole (til brug for møde med KL den 26. januar 2016), fra KL
1591869_0037.png
RESULTATER AF SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE BLANDT DE KOMMUNALE SKOLEFORVALTNINGER
Går der børn der er i asylfasen i de lokale skoler
og fritidstilbud?
FLYGTNINGE MV.
Ja
39
Nej
59
0
10
20
30
40
50
60
70