Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 90
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål M, N og O
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 3 minutter
Tirsdag den 12. januar 2016, kl. 14.00, i FT, vær. 2-080.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Talepapir fra samrådet den 12. januar 2016 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1591723_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Pædagogiske hensyn
3. Afslutning
1. Indledning
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Justitsministeren har lige givet en gennemgang af offererstatningsordningen og
regeringens overvejelser i den forbindelse.
Jeg vil blot tilføje, at lovgivningen om dagtilbud og undervisning ikke indehol-
der en yderligere regulering af erstatningsspørgsmålet i de tilfælde, hvor lærere
og pædagogisk personale under deres arbejde kommer til skade som følge af en
handling, herunder vold, begået af et barn eller en ung.
Eventuelle erstatningsspørgsmål skal derfor afgøres inden for de rammer, som
justitsministeren har redegjort for.
2. Pædagogiske hensyn
Som justitsministeren har betonet, er der efter Erstatningsnævnets praksis fort-
sat mulighed for, at nævnet kan dispensere for kravet til politianmeldelse, når
særlige pædagogiske hensyn konkret taler herfor.
Dette er vigtigt, for jeg har forståelse for det dilemma, man som lærer og pæ-
dagog kan stå i, når man som udgangspunkt skal politianmelde en person, hvor
man til daglig har en omsorgsfunktion.
Som eksempler på pædagogiske hensyn, der kan begrunde en sådan dispensati-
on, vil jeg henvise til justitsministerens besvarelse den 22. december 2015 på
udvalgets spørgsmål 60, hvor der er en række illustrative eksempler på, hvor-
når der efter nævnets praksis bør ske politianmeldelse i sådanne sager.
Jeg er enig med justitsministeren i, at det er vigtigt med klarhed over Erstat-
ningsnævnets særlige dispensationspraksis for bl.a. lærere og pædagogisk per-
son, så der ikke er tvivl herom.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 90: Talepapir fra samrådet den 12. januar 2016 om anmeldelseskrav ved personskader forvoldt i en undervisningssituation, jf. BUU alm. del - samrådsspm. M, N og O, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Derfor er det godt, at Justitsministeriet og Erstatningsnævnet sammen er på vej
med en vejledning, der kan medvirke til at skabe en større klarhed over, hvor-
når der skal ske politianmeldelser i sager, hvor ansatte udsættes for en forbry-
delse, når pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn kan trække i en mod-
sat retning. Det er godt med en sådan klarhed.
Jeg vil ikke foregribe vejledningen, men blot bemærke, at der kan være situati-
oner, hvor det må vurderes, at der er konkrete, individuelle hensyn, der gør, at
en politianmeldelse kan belaste det pædagogiske arbejde med barnet eller ele-
ven.
Jeg vil dog samtidig understrege, at hvor et barn har begået så alvorlige for-
hold, at en lærer eller pædagog er kommet til skade, så må det også være rele-
vant at overveje, om et tydeligt signal til barnet og dets forældre også i nogle
sammenhænge kan være nødvendig.
Det må bero på en konkret vurdering, om reaktionen – udover de pædagogiske
tiltag, som situationen måtte give anledning til – også bør føre til en politian-
meldelse. Det
kan
konkret været tilfældet. Det kan også være aktivering af det
lokale SSP-samarbejde. Det er den enkelte skoles eller institutions ledelse, der
er nærmest til at foretage den vurdering og altså et ledelsesansvar.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Folketingets Ombudsmand har udtalt,
at kommunerne kun må anmelde børn til politiet, hvis det er sagligt og rele-
vant, og at ombudsmanden bl.a. finder det sagligt og relevant, hvis det er nød-
vendigt for at sikre fx en lærer eller pædagog mulighed for offererstatning.
3. Afslutning
Til sidst vil jeg bemærke, at som justitsministeren sagde for lidt siden, så er vi i
regeringen meget optaget af, at vi som samfund behandler såvel ofre for for-
brydelser som ansatte, der kommer til skade på jobbet, på en ordentlig måde.
Et redskab til at sikre dette, er i dag bl.a. offererstatningsloven på justitsmini-
sterens område.
3