Til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Omø, den 07.10 2015
Vedr. ”Høring – udkast til forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”
Sammenslutningen af Danske Småøers Høringsvar
til
Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Bedre rammer for skoletilbud på
27 småøer).
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker at påpege, at lovforslaget udspringer af situationen vedr. Fejø
skole, hvor Lolland Kommune beklageligvis besluttede at nedlægge folkeskoletilbuddet på øen. Derfor er
det af vital betydning, at der for Fejø findes en løsning, som dispenserer for den nuværende lov.
Samtidig er det overordentlig vigtigt at lovforslaget ikke forringer situationen for de øvrige småøers skoler
ved at tilskynde kommuner til at nedlægge folkeskoletilbuddet her. Derfor hæfter Sammenslutningen af
Danske Småøer sig ved, at der i lovforslagets almindelige bemærkninger (side 4) står:
Det er regeringens
ønske, at den stedlige kommune så vidt muligt fortsat opretholder et folkeskoletilbud på øerne. Adgangen
til efter forslaget at oprette et skoletilbud på en småø bør derfor indrettes således, at kommuner ikke som
følge af lovforslaget tilskyndes til at nedlægge folkeskoletilbuddet på småøerne.
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder dette og finder det yderst vigtigt! Vi mener dog ikke at
lovforslaget lever op til denne vigtige bemærkning, og vi finder det derfor misvisende, at der i lovforslagets
overskrift står
(Bedre rammer for skoletilbud på 27 småøer).
Vi finder de nedenstående punkter i
lovforslaget problematiske ud fra de følgende begrundelser.
Kommuner har ’godkendelsesret’
Først og fremmest er det problematisk, at den kommune, der netop har besluttet at nedlægge et
folkeskoletilbud på en småø (oftest pga. økonomi), samtidig er den part, der skal godkende oprettelsen af
skoletilbuddet som filial af en fri grundskole. (jf. §36 d, stk 4. 3).
Lovforslaget skal sikre at
kommunerne ikke anspores til at nedlægge de eksisterende folkeskoletilbud på
småøerne (ved at indføre at kommunerne skal betale 100% af tilskuddet fremfor 91%),
men at der samtidig
står at kommunen
derfor
skal godkende oprettelsen er selvmodsigende og forekommer i sidste ende
grotesk.
Kommunen har en økonomisk tilskyndelse til at beslutte at sende eleverne i en fastlands-folkeskole fremfor
at godkende oprettelsen af en filial af en fri grundskole: Det vil altid være en besparelse for kommunen blot
at nedlægge folkeskoletilbuddet på øen og samtidig afvise at godkende oprettelsen af en filial af en fri
grundskole: altså nedlægge ethvert skoletilbud på småøen.
Da ministeren i sidste ende skal godkende oprettelsen af en filial, finder vi det uhensigtsmæssigt at
kommunen som økonomisk partshaver også skal godkende oprettelsen.
Derfor mener vi at kommunernes godkendelsesret skal slettes fra lovforslaget.
Kommunen skal betale 100% af taksten for frie grundskoleelever
I forlængelse af ovenstående finder vi det nødvendigt at påpege, at lovforslaget med bestemmelsen om at
kommunen skal betale 100% af taksten for frie grundskoleelever
netop
er indrettet så det
tilskynder
kommunerne til at nedlægge folkeskoletilbuddet på småøerne. Uanset at
kommunen for eleverne i et
skoletilbud på en småø skal betale et bidrag til staten svarende til hele det gennemsnitlige driftstilskud pr.
1